Smakelijk alternatief op SandClear en zelfgekookt lijnzaad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Smakelijk alternatief op SandClear en zelfgekookt lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:52

Ik ben op zoek naar een goed werkend alternatief op SandClear en zelfgekookt lijnzaad.
Het moet efficiënt zijn om zand af te voeren uit de darmen en paarden moeten het lekker vinden!
Want SandClear lusten de mijne niet en zelfgekookt lijnzaad ook niet.
En ze trekken er altijd zo'n gekke bekken bij en laten dan de helft uit hun monden vallen.

De brok wordt er natuurlijk wel uitgevist...

Wie kent een smakelijk alternatief?

Bojangles

Re: Smakelijk alternatief op SandClear en zelfgekookt lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:57

Sandoil :)
Is verkrijgbaar bij de dierenarts en een soort van alternatief voor Sandclear wat paarden beter opnemen omdat het wat smakelijker schijnt te zijn. Nou zijn mijn paarden niet kieskeurig wat betreft de Sandclear, maar heb nu ook de Sandoil staan en heb het idee dat het wel wat voordeliger is omdat je minder voert. Ik doe met 1 pot voor 4 paarden (3 grote pony's en een mini) en normaal is het 1 emmer Sandclear voor 1 paard.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:38

Ik meng een lepel appelstroop door de gekookte lijnzaad. (en wat muesli)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:39

Voor sandclear goedkope oplossing gebruik ik een scheut zonnebloemolie.

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:24

in belgie koop ik pseliumzaad(weet niet of ik het goed schrijf)
kost 11 euro de kilo.
1 eetlepel per dag, dit is een stuk goedkoper.
gewoon door de brokken

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:51

Ik doe het altijd met muesli en lijnzaadolie ( kan ook slaolie)
Maar anders doe je het lekker mengen met zemelen werkt ook. ;)
Mij friesje is ook kieskeurig. :o

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 07:58

zandweg vezels worden over het algemeen veel beter gegeten en zijn veel goedkoper.
even zoeken op de site van agradi, daar vind je ze o.a.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:19

Linosan, is gele lijnzaad die je ongekookt aan je paard voert.
Wat product info:
linoSan een speciaal geteelde en gepattenteerde lijnzaad-soort (Linola). Deze goudgele gezuiverde en biologisch geteelde lijnzaden bevatten geen blauwzuur; u hoeft deze dus niet te koken!

LinoSan is een bijzonder werkzaam product bij; slecht verteren van voedsel, verstoorde darmwerking,matige conditie. Maar de belangrijkste eigenschap van geel lijnzaad is het vermogen om zand uit de darm af te voeren. Linosan helpt paarden die zand eten en koliekgevoelig zijn aan een optimale schone en goed werkende darm.

Vitamines die van nature aanwezig zijn in de grondstof Vit. B1, B2, B6 en Lectine

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:26

psyliumzaad, mengen door het voer en eten ze zo op hoor, zelfs mijn moeilijke eter

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:20

Pelryo schreef:
psyliumzaad, mengen door het voer en eten ze zo op hoor, zelfs mijn moeilijke eter

ja die bedoel ik inderdaad, kon ff niet op de naam komen. maar bij agradi kun je ook gewoon zoeken op zandweg vezels, dan krijg je ook gewoon psyliumzaad ;)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:23

[***] schreef:
Wat product info:
linoSan een speciaal geteelde en gepattenteerde lijnzaad-soort (Linola). Deze goudgele gezuiverde en biologisch geteelde lijnzaden bevatten geen blauwzuur; u hoeft deze dus niet te koken!

LinoSan is een bijzonder werkzaam product bij; slecht verteren van voedsel, verstoorde darmwerking,matige conditie. Maar de belangrijkste eigenschap van geel lijnzaad is het vermogen om zand uit de darm af te voeren. Linosan helpt paarden die zand eten en koliekgevoelig zijn aan een optimale schone en goed werkende darm.

Vitamines die van nature aanwezig zijn in de grondstof Vit. B1, B2, B6 en Lectine

super spul, gebruik ik ook al jaren, werkt prima en als onderhoud ook helemaal top.

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:07

[***] schreef:
Wat product info:

Hoevaak geef je dat per week?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:10

Ik doe bij het lijnzaad altijd meteen na het koken een lepel honing er doorheen roeren. Dan vinden ze het veel lekkerder :)

psyliumzaad wil ik ook eens proberen. Kun je dat gewoon droog door het voer doen?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:11

loulou schreef:
Pelryo schreef:

ja die bedoel ik inderdaad, kon ff niet op de naam komen. maar bij agradi kun je ook gewoon zoeken op zandweg vezels, dan krijg je ook gewoon psyliumzaad ;)

Moet je dit nog met water mengen. Of strooi je zo 2 eetlepels over de brokken heen?

**Edit: En hoe zit het eigenlijk met de echte sand clear? Moet je dat droog of nat geven? En die Linosan??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:28

gewoon paraffine door het voer mengen, is smaakloos, wel plakkerig !

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:39

8nnemiek schreef:
psyliumzaad wil ik ook eens proberen. Kun je dat gewoon droog door het voer doen?

Daar zijn de meningen over verdeeld :+

Ik voerde het altijd droog, volgens mij moet je gewone sandclear namelijk ook droog voeren. En zandclear en sandweg e.d. bestaan ook voor 95% of meer uit psyliumzaad, dus vandaar mijn redenatie om het droog te voeren.

Veel bokkers zijn van mening dat je het nat moet voeren, terwijl ik altijd dacht dat de werking dan minder wordt.

Ik heb dit aan mijn DA voor willen leggen, maar ben dit afgelopen keer vergeten. Je zou dus voor de zekerheid even je DA kunnen bellen als je het gaat voeren.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:24

Het viel me idd op dat Sand Clear voor 99% uit psyliumzaad bestaat. Het is dus eigenlijk exact t zelfde als die zak pure psyliumzaad van Agradi. Ik heb 1x eerder Sand Clear gegeven. Maar dat heb ik dus gewoon door de slobber gedaan. :') Niet slim dus? :+

En waarom moet je van Sand Clear zo'n hele beker geven. Terwijl bij die zak psyliumzaad van Agradi staat dat je maar 2 eetlepels per dag hoeft te geven... :o?

En dat Linosan. Is dat ook hetzelfde? Of is dat weer heel anders?

En mijn grootste vraag is nu dan wel: Voer je dit alles nat of droog? Wat vind bollend NL en omstreken daarvan? 8)7

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:27

ik heb gewoon de zandweg emmer + bekertje bewaard en gebruikte dat voor de zak van agradi (zo'n zak is namelijk nogal onhandig bewaren)
ik voerde ook geen twee lepels, maar gewoon zo'n bekertje. het is gewoon hetzelfde spul, dus ik snap ook niet waarom je een andere hoeveelheid zou moeten voeren.

ik moet binnenkort nieuwe oordruppels halen voor de hond, ik ga proberen eraan te denken het dan aan de DA te vragen of het droog of nat gevoerd moet worden volgens hen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:32

dagmarS schreef:
[***] schreef:
Wat product info:

Hoevaak geef je dat per week?

Ik geef het periodiek, mijn paard is geopereerd geweest aan zandkoliek, dus daarkom krijgt hij dit een hele seizoen per jaar. Zodra de wei schraal wordt (zo rond eind september) begin ik met iedere dag 2 schepjes door zijn voer te doen (schepjes zijn echt klein) ik blijf het hele paddocseizoen door voeren t/m maart dan begint het weide seizoen weer en is het niet meer nodig om te voeren.

Maar je kunt het je paard ook als kuur geven van enkele weken, maar dus ook preventief zoals ik dat doe.

Het is echt super makkelijk spul, smaakloos en kan dus makkelijk gemeng worden door het voer.
Deze lijnzaad voer je dus "droog".

1 zak bestaat uit 1 kg linosan, en daar doe ik (nu met 3 schepjes per dag) iets langer dan een maand mee en het kost dan ook geen drol.
Ik zou het iedereen willen aanraden dus :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:02

loulou schreef:
ik heb gewoon de zandweg emmer + bekertje bewaard en gebruikte dat voor de zak van agradi (zo'n zak is namelijk nogal onhandig bewaren)
ik voerde ook geen twee lepels, maar gewoon zo'n bekertje. het is gewoon hetzelfde spul, dus ik snap ook niet waarom je een andere hoeveelheid zou moeten voeren.

ik moet binnenkort nieuwe oordruppels halen voor de hond, ik ga proberen eraan te denken het dan aan de DA te vragen of het droog of nat gevoerd moet worden volgens hen. :)

Dat is slim dat je dat bewaard hebt. :Y)
En ik heb een mail naar mn DA gestuurd. Dus met een beetje mazzel heb ik morgenochtend vroeg al antwoord. :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:16

Dat is mooi! Plaats je het antwoord hier? Ik ben wel benieuwd namelijk :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:05

Heb nog geen antwoord helaas. Maar zodra het binnen komt zal ik het gelijk hier plaatsen. :j

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:24

Ik heb antwoord van mn DA. Die zegt: Het maakt helemaal niet uit, als het er maar in gaat...

:') Droogkloot.... :')

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:39

volgens mijn dierenarts mag je lijnzaad ook gewoon droog voeren (handje per dag). Wil je blauwzuur vergiftiging krijgen dan moeten ze echt kilo's eten volgens mijn dierenarts. Ik ben er zelf een beetje huiverig mee, wil het toch gaan koken.

Heeft iemand ervaring met ongekookte lijnzaad voeren en wat zeggen andere dierenartsen bij jullie?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:46

Darkness85 schreef:
Ik heb antwoord van mn DA. Die zegt: Het maakt helemaal niet uit, als het er maar in gaat...

:') Droogkloot.... :')

haha, nou dan blijf ik het dus gewoon droog voeren. het wordt namelijk plakkerig zodra het nat wordt en ik heb altijd geleerd dat het beter werkt, als het pas plakkerig wordt in de maag/darmen.