Artrose: Inslapen of met pensioen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Artrose: Inslapen of met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 23:22

Hoi,

We hebben vandaag erg verdrietig nieuws te horen gekregen en zitten nu toch met een erg vervelend gevoel in onze maag, vandaar dat ik het heel erg wenselijk vind om eens van mening en visie te wisselen met bokt. Gewoon om te zien of er mogelijkheden zijn die ik over het hoofd heb gezien, of om mijn wellicht super stomme idee uit mijn hoofd te laten praten.

Wij werden vandaag gebeld door de huidige eigenaren van mijn oude wedstrijdpaard, hij is ziek.... En ze willen hem binnenkort laten slachten.
Het is een vriendelijke reus van inmiddels 17 jaar, altijd hoog in de sport gelopen en slijt nu sinds enige jaren zijn leven als manege-paard. Toen we hem aan hen verkochten was het de bedoeling dat hij als leiders-paard zou dienen voor 1 á 2 uurtjes per dag, enige jaren later werd hij echter alsnog ingezet voor manege-lessen hetgeen ons erg veel verdriet heeft gedaan. Dessalniettemin heeft hij goed zijn best gedaan maar is sindsdien erg aan het kwakkelen geslagen.... Een oude peesblessure speelde weer op, kreeg hij artrose, en binnen de kortste keren ontwikkelde hij suikerziekte en had hij glucosimine nodig o.a. om zijn ziekte in toom te houden.
Op stal is het altijd een vriendelijk paard geweest; Hij is eenkennig en erg op zichzelf. Op de manege ontkwam hij daarintegen juist niet aan de drukte, en werd hij kribbig, bijterig en chagerijnig. Zelfs zo erg dat hij tegenwoordig alleen nog maar door 1 vast persoon kan/mag gezadeld worden.

Enkele maanden geleden heb ik hem weer opgezocht en was hij direct weer de rust zelve. Mijn oude, trouwe grappenmaker. Helaas ontbrak het me aan geld en mogelijkheden om hem terug te kopen en van zijn pensioen te laten genieten.

Het punt is dat zijn peesblessure nu weer terug is, en de enige remedie is; Heel veel stappen. De manege heeft al heel veel centjes aan hem uitgegeven en zien het nu niet meer zitten om hem nog een kans te geven. Wij opperde direct om hem met pensioen te laten gaan op het weiland, echter schijnt dit geen optie te zijn daar zijn artrose hem dan parten speelt.

Wat zijn jullie ervaringen met het houden van een artrose-paard op de weide? Welke maatregelen moeten we dan treffen?
En is het uberhaupt fair om hem weer op te lappen, met het risico op pijn tijdens het herstel, en daarna nog wat jaartjes op de weide te laten genieten of te benutten voor wandelingetjes aan de hand?

Over de suikerziekte maak ik me eerlijkheidshalve niet zoveel zorgen, daar ik dat uitgebalanceerd en zonder brok wel weer in evenwicht krijg. Echter die artrose in combinatie met de peesblessure lijken me een pijnlijke combinatie & wellicht zelfs een gebed zonder end.

Wat zouden jullie doen? Ik gun hem graag nog wat fijne jaren..... Maar uiteraard wel zonder pijn en beperkingen.

tribeworld

Re: Artrose: Inslapen of met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:32

ik zou een veearts bellen en vragen wat zijn mening is.
ons paard is augustus dit jaar ingeslapen met atrose in de sprong.
je voelt het het zelf het beste aan ze stond soms een kartier met haar been in de hoogte te trillen van de pijn.
ieder verhaal is anders heb ook hele positieve dingen hier op bokt gelezen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:35

We hebben enkele artrose-paarden in de opvang, enkele zodanig erg dat ze niet meer berijdbaar zijn (oa een paard van 14 jaar oud). Als het natter/kouder wordt, krijgen ze meer last, dus doen we een deken aan. Ook krijgen ze supplement bij. Een weide is sowieso te verkiezen boven stal, rust roest, zeker bij artrose, dus de continue beweging op de weide is juist goed! Hij moet wel de mogelijkheid hebben droog te liggen, aangezien koude/nattigheid niet goed is voor artrose.

Je kan het altijd een kans geven, en als het niet lijkt te werken, hem alsnog laten inslapen. Van alle artrosepaarden hier, is er maar eentje waar we af en toe twijfels over hebben (dus dat hij wel af en toe pijn lijkt te hebben). De rest is steeds fit en vrolijk en zelfs opgeknapt na een tijd onbelast op de weide (en die paarden zijn véél ouder dan jouw paard).

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:43

mijn paard heeft 2x een 4 voor artrose in beide voorbenen en hoefkatrol.
krijgt geen supplementen en staat nu 2,5 jaar op pensioen.
heeft in het begin wel veel gelegen in de wei,maar ik dacht dat dat kwam omdat die van 23/7 op stal naar hele dagen buiten ging.
na een paar maandjes was het inderdaad weg en nu al 2 jaar geen pas kreupel gelopen en galoppeerd nog steeds naar de wei.
mijn paard was trouwens ook 17 toen die met pensioen ging.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 23:48

Hmmm... Met artrose moeten ze dus juist op de wei..... Maar met een peesblessure juist weer niet, en daar zit het knelpunt ook een beetje.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met het op de wei zetten van een peesblessure paard? Evt. in combinatie met het nodige stappen per dag?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:52

Er zijn geloof ik veel mensen die hun paard juist wel met een peesblessure op een kleiner stuk weide zetten, zodat ze zelf rustig en gecontroleerd bewegen, ipv risico op energie-uitbarstingen die ene moment dat ze de stal uit mogen voor staprondjes.

Je kan hem ook voor de winter in een paddock met inloopstal zetten, als je die mogelijkheid hebt? Dan heb je een kleine ruimte ivm de peesblessure, maar wel genoeg wandelruimte voor de artrose?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:53

Juist voor artrose paarden is constante beweging belangrijk. Als je nog om het paard geeft (en dat doe je zo te lezen), dan kun je het een kans geven. Ik zou echter wel contact opnemen met je DA en vragen wat de voorspellingen zijn. Het ene paard is de andere immers niet, en de ene blessure ook de andere niet. Ook artrose kent vele gradaties, dus het is heel moeilijk te oordelen of het eerlijk naar het paard toe is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:54

Een stalgenote heeft een paard met artrose aan de voorbenen. Hij is volkomen happy op de wei. Wel met een deken als het koud is en dit paard gaat 's nachts op stal. Maar met een uitloopstal moet ook kunnen. Mijn stalgenote maakt ca 2x in de week een stapritje met hem. Hij is alleen kreupel in draf of galop. Niet in stap. Het hangt dus af van de mate waarin artrose aanwezig is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:01

Als ik het zo hoor gun ik hem die rustige oude dag ook enorm.
Als het paard niet meer bereden gaat worden dan heelt een peesblessure in de wei ook voldoende hoor.
De genezing zal langer op zich laten wachten maar het dier zal het heus zelf niet gaan overbelasten en daardoor zichzelf pijn gaan doen.
Voor de artrose is het alleen maar goed....de hele dag beperkt bewegen......
Persoonlijk zou ik dat echt wel durven gokken.....al is het maar om hem tussen de oren op te laten knappen zodat hij zonder frustratie deze wereld kan verlaten.....uiteindelijk dan :(:)

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:08

onze oude pony van 32 heeft artrose aan het achterbeen. Ook zij loopt 24/7 buiten, in de winter met een deken op. Verder krijgt hij gember door zijn voer, dat heeft er voor gezorgd dat hij niet meer kreupel loopt, zelfs niet tijdens de ritjes met mijn dochter. Hij loopt sinds dit jaar weer af en toe een lesje en ook een wedstrijd mee. Hij is dik 2 jaar kreupel geweest, voornamelijk in draf en galop, sinds hij gember krijgt (iedere dag een klein stukje) is hij kreupelvrij.

Tja, als je de mogelijkheid hebt om hem lekker met pensioen te laten gaan bij jou, zou ik het zeker overwegen. Mocht hij meer pijn krijgen kun je hem altijd nog laten inslapen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 00:11

Ik gun hem ook zo graag die oude dag... Punt is alleen dat ik hier in de omgeving nauwelijks aan weidegang kan komen, en ik het mezelf helaas echt niet kan permitteren om nog een 3de paard in pension te zetten. Maar het doet me zoveel verdriet om mijn trouwe vriendje te laten gaan, terwijl ik bijna 100% zeker weet dat hij nog prima een aantal jaren mee kan als gezelschaps/licht recreatiepaard..... De tijd is echter kort en beperkt vrees ik, dus ik moet snelle keuzes maken. Arm ding.... Werk je je de pestblubbers als manege-paard, belooft je oude eigenaresse een goede oude dag, heeft die tr*t op dat moment precies geen mogelijkheden.... Dekens, medicijnen, entingen, ontwormingen, prima.... Maar wat ik zo kan vinden op internet ontkom ik er niet aan om voor een oude opa alsnog minimaal 150 euro p/m op te hoesten. ;( Logisch, stalling is nu eenmaal niet gratis... Maar als je het niet hebt, voelt het echt als héél veel centjes. Hopen op een wonder dus!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:14

waarom zoek je niet iemand die een weidemaatje zoekt?
Dan ben je veel minder geld kwijt, misschien wel niks en heeft dat dier zijn welverdiende rust alsnog.
Dan kan je toch zelf eigenaar blijven

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:14

Je zou nog even een advertentie kunnen plaatsen als maatje, en dat hij wel in jou eigendom blijft?, en de medische kosten dus ook voor jou zijn? Misschien heb je geluk?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:17

Een ding kan ik je wel aanraden: Haal dat beestje zo snel mogelijk weg van de manege voordat het te laat is. Je legt het lot van je paardje nu in de handen van de manege, en het paard levert niets meer op..

Zodra hij thuis is kan je dan kijken wat je doet. Hou je hem, of is er een mogelijkheid een ander paard te verkopen, of kun je een mooie wei vinden of misschien een plek als weidemaatje, of gaat het echt niet en moet je hem zelf laten gaan?
Laat er dan eerst een dierenarts naar kijken en luister naar wat hij adviseert.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:20

Je kan toch advertenties plaatsen dat je je paard aanbiedt als weidemaatje, maar dat je zelf de kosten van onderhoud en DA etc op je neemt? Dus dat je paard feitelijk ergens gratis mag staan, maar dat jij eigenaar blijft, alles qua voeder en onderhoud betaald en meehelpt met de verzorging.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:22

Neen, want feitelijk is het nog het paard van de manege-eigenaren en dat brengt me weer terug op mijn punt en advies om hem zo snel mogelijk zelf over te kopen, zodat ze zelf kan beslissen wat er gaat gebeuren.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:22

Weide genootjes genoeg momenteel dus op korte termijn lastig ben ik bang.

Blijft lastig, beweging is erg belangrijk, pees zou ik me niet te druk om maken.

Maar zou 1e even dierenarts erbij halen voor advies.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:28

Gaat het trouwens om de ruin in je profiel?

Ik citeer:
Citaat:
...ik op mezelf ging wonen en aan een nieuwe studie begon, moest ik hem vanwege tijdgebrek helaas verkopen. Iets wat mij heel erg aan het hart is gegaan, zeker omdat ik altijd het idee heb gehad nog niet 'klaar' te zijn met hem.
ik mis je! En als jouw tijd is gekomen om met pensioen te gaan, weet dan dat je hier welkom bent en dat ik je zal verzorgen tot je allerlaatste bries. Bedankt voor alles maatje!

Dan zou ik zeggen: Daar heb je je antwoord. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:28

Wij hebben een opvang voor oude manegepaarden, soms komt er een particulier bij ons aankloppen die zelf een oud manegepaard heeft overgenomen, maar er nog niet meteen plaats voor heeft. Die kan dan enkele weken/maanden bij ons staan (tegen een heel laag prijsje) zodat ze tijd hebben om iets te vinden, maar het paard tenminste weg is uit de manege. Is zoiets evt een optie? Dat je rusthuizen in de buurt contacteert, de situatie voorlegt, en benadrukt dat het tijdelijk zou zijn en je bereid bent een bedrag te betalen? Ik weet niet of er zo'n plekken zijn bij jou in de buurt die dat doen...

Sowieso als je in de buurt wat rondfietst (en je woont niet in een stad) vind je altijd wel ergens een weitje, al is het maar tijdelijk.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:56

Als Roosch gelijk heeft en het idd om die ruin uit je profiel gaat, zou je dan evt. je moeder / ouders kunnen vragen of zij (tijdelijk) financieel willen bijspringen? Ik lees nl. dat je dit paard van je moeder hebt gekregen, hoe is haar band met het dier geweest?

Op pension zou ik hem niet zetten, eerder in een rusthuis of op een klein stukje land als weidemaatje. Wel ruimte om te lopen, niet genoeg ruimte om te rennen / vliegen / etc.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 01:11

Ik kan maar één ding bedenken en dat is: Haal hem alsjeblieft op!!!
Al geef je hem nog een maandje "geluk"... Wat ik zo hoor is hij nu diepongelukkig en ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om hem daarvandaan te "laten gaan".
Ik heb een paard met artrose gekocht toen ze 15 jaar was. Ze was diep ongelukkig en kon op de manege niet meer meekomen. Het was ik of de kogel.
Ik heb het heel langzaam opgebouwd, (echt héél langzaam) en ondertussen ook lekker weer het land in. (was op de manege toen onmogelijk).
Ik heb haar 8 jaar gehad, heb zelfs nog wedstrijdjes gereden waar ze erg veel plezier in had. Nooit gewonnen (nou ja, eigenlijk hadden we elke wedstrijd wel een beetje gewonnen), maar oh wat heb ik nog plezier gehad van het "zure" paard. (dat was dus ook door die manege gekomen). Buitenritjes, eens een keertje naar het bos, kleine kinderen erop... Alles was goed. Toen ik zag dat ze ècht pijn ging krijgen heb ik er een punt achter gezet. Het was goed.
Persoonlijk denk ik dat je er spijt van gaat krijgen als je hem niet ophaalt. Wat ik al zei, al is het maar een maandje, maar geef hem in ieder geval de kans om nog even gelukkig te zijn.

Sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 01:23

Angela schreef:
Je zou nog even een advertentie kunnen plaatsen als maatje, en dat hij wel in jou eigendom blijft?, en de medische kosten dus ook voor jou zijn? Misschien heb je geluk?

En dit: NOOIT doen! Zoals de meeste mensen wel weten (althans zij die met hun ogen open leven) worden dit soort paarden vaak voor niks overgenomen om zogenaamd weidemaatje te zijn. Vervolgens worden die paarden vaak toch aan het werk gezet na een rustperiode die ervoor zorgt dat ze het wel weer even doen, ze worden verleast of zelfs te koop aangeboden na een tijdje en er is geen afspraak of contract die daar iets tegen kan doen. Voor niks gaat de zon op, onthoud dat goed!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 01:33

Ik ben juist door iemand gevraagd of ik nog een paardje wist die als weidemaatje kon dienen. Die heeft een paardje wat alleen staat.
Het is wel in Drenthe maar volop weidegang en een zeer goede verzorging als je wil kan ik je mailadres wel pb en?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:36

Lovely schreef:
Angela schreef:

En dit: NOOIT doen! Zoals de meeste mensen wel weten (althans zij die met hun ogen open leven) worden dit soort paarden vaak voor niks overgenomen om zogenaamd weidemaatje te zijn. Vervolgens worden die paarden vaak toch aan het werk gezet na een rustperiode die ervoor zorgt dat ze het wel weer even doen, ze worden verleast of zelfs te koop aangeboden na een tijdje en er is geen afspraak of contract die daar iets tegen kan doen. Voor niks gaat de zon op, onthoud dat goed!

Bedoeling zou ook niet zijn het paard over te laten nemen, maar dat het paard ergens gratis mag staan, in ruil voor 'weidemaatje zijn' en dat de eigenaar verder gewoon alle kosten en onderhoud en verzorging op zich blijft nemen. Dus enkel om een plek op een weide te vinden tegen een schappelijk bedrag, niet om je paard te dumpen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 12:40

Mijn moeder is op dit moment bij hem, ik krijg zometeen een telefonisch verslag over de eventuele mogelijkheden. Ik ben wel alvast aan het zoeken geslagen naar een betaalbaar plekje om iig de eerste maanden te kunnen overbruggen.... Als ik hem al terug gekocht krijg natuurlijk, dan is er toch haast bij....

Heb o.a. een weide van 3000m2 gevonden maar de gemeenten doet moeilijk over het plaatsen van een schuilstal. Ik heb nu als alternatief een verplaatsbare schuilhut aangeboden en dit wordt zsm besproken met de desbetreffende ambtenaar..... Op hoop van zegen. Dan staat hij slechts 5km van mijn huis af.... En daar jullie ook allemaal zeggen dat een stal of schuilhut echt noodzakelijk is, durf ik het idd niet aan om hem bijwijze van op open veld te zetten met een dikke deken.... Zou eventueel het plaatsen & opstapelen van grote kuilbalen ook een optie kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 29-11-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt