ik ben nieuw en wil graag advies en meningen horen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

missy28

ik ben nieuw en wil graag advies en meningen horen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 12:02

Hallo allemaal

ik ben saskia en ben lid geworden van bokt omdat ik een aantal meningen wil horen over de situatie van onze pony
ik heb pas 4 maanden geleden een pony voor mijn zoontje gekocht { beauty een welschje van 16 jaar }
de eerste weken ging alles prima lief beestje en alles oke!

na 2 maanden werdt ze hoefbevangen en moest ze op rantsoen nu zijn we 4 maanden verder en merkte ik weer dat ze niet lekker in haar vel zat
dus de veearts heeft haar heel goed onderzocht en nu blijkt ze het benauwd te hebben ze heeft vergrote longen doordat ze zoveel moeite moet doen om adem te halen ook is haar rug week en is ze gronisch bevangen haar hoeven hebben kneuzingen die nu zichtbaar door de zool heen komen
{ de oude eigenaar zegt van niets te weten en het arme beestje is daar { nooit ziek geweest} de veearts betwijfelt dit zeer!
nu heeft ze 2 keer daags ventolin en mijn lieve zoontje van 6 mag haar niet meer belasten ze staat nu op zaagsel enz...

mag wel geoon de wei op dat is nu toch arm land
Maar ze loopt nog wel normaal { omdat ze op dit moment niet bevangen is} ze draaft zelfs in de bak vrolijk rond ...wel zie ik { nu ik het weet en erop let} haar neusgaten vergroot op en neer gaan doordat ze moeite heeft met ademhalen de ademhaling was 44 dat is erg hoog hoort tussen de 18 en 22 te zijn} ik ben er kapot van maar wat nu?? zouden jullie haar in laten slapen? want op stal zijn de menigen erover verdeeld
die boer zegt wel doen want dit gaat geld kosten en je hebt haar net 4 maanden en je kan er nu niks meer mee ze kost alleen maar geld ,
en het wordt niet beter!
Maar ik durf het nog niet aan om deze beslissing te nemen omdat ze dus nog rond huppelt in de wei vrijdag komt de veearts kijken of de Ventolin aanslaat maar dit kan ze ook niet op lange termijn blijven gebruiken help.....help....help.... wat moet ik doen ?? ben er kapot van en heb al dagen migraine en zit er nu alweer om te huilen ik weet mij geen raad!

liesbeth63

Re: ik ben nieuw en wil graag advies en meningen horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:44

Oow wat afschuwelijk voor je.
ik heb helaas mijn paard in juli ook moeten laten inslapen vanwege luchtweg problemen.
Ook ik heb maanden ventolin en pretnison gebruikt.
in oktober vorig jaar werd ze voor het eerst benauwd,toen hebben we haar naar een buitenstal gedaan.
het is toen is een aantal maanden beter gegaan,maar eind maart toen ging het weer mis.
en zijn we begonnen met de behandeling.
Maar helaas werd ze niet meer beter.
En als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest zoals mijn paard dus ook was.
Is er een grote kans dat ze weer bevangen gaan worden door de medicijnen.
Zeker als je pretnison gaat gebruiken.
ik kan je niet zo zeggen dat je je paard moet laten inslapen.
maar zou zeggen kijk naar je paard.
Je ziet zelf wel hoe ze eraan toe is.
Bij mij zeiden ze in mei al dat ik haar moest laten gaan.
maar ik wilde alles op alles zetten om haar de kans te geven om beter te worden.
Helaas heeft het niet zo mogen zijn.
kan je alleen heel veel sterkte toe wensen met deze zware beslissing.

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 14:19

dank je wel voor je berichtje tja.... ik ben al geinformeerd over pretnison maar hiervan kan ze dus inderdaad weer hoefbevangen worden nu ik weet dat ze benauwd is dan ga ik er ook op letten en dan zie ik haar grote neusgaten op en neer gaan , verder huppelt ze nog wel fief rond, maar na een inspanning dan zweet ze ook direct en als je dan weer naar de hoeven kijkt dan word ik weer verdrietig ik wacht vrijdag af wat de veearts zegt .... gaat het niet vooruit dan moet ik maar toeleven naar een afscheid, mag ik vragen hoe oud jouw paardje was? en ging het inslapen rustig? ik heb er nu al nachtmerrie's van en zoek filmpjes op over inslapen paard en informatie enz...maar dan ben ik vervolgens de hele dag van streek !

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:29

Vervelend zeg, ook omdat de pony voor je zoontje bedoeld is (jammer dat zelfs kinderen nog belazerd worden)
Denk zelf ook dat de pony dit niet van de 1 op de andere dag gekregen heeft.
Moeilijk geval, maar als het dier meerdere problemen heeft wat je schrijft zou ik
hem persoonlijk toch laten inslapen, hoe moeilijk het ook is.
Sterkte igg lijkt me moeilijk om een keuze te moeten maken met wat je nu gaat doen.

liesbeth63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:09

Mijn paardje was net 19 jaar geworden.
Toen ze voor het eerst hoefbevangen werd was ze 17.
Ik heb toen 6 maanden gedokterd.
De DA stond 2 tot 3x per week op de manege.
Maar door de modderbaden en de zware pijnstillers en het speciale hoefbeslag is ze er toch door gekomen.
Dus gelukkig heb ik nog ruim 1,5 jaar van haar mogen genieten.
Maar de beslissing om haar te laten gaan vond ik verschrikkelijk zwaar.
Uiteindelijk heeft de DA gezegd dat het echt niet meer kon en hebben we haar laten gaan.
En op jou vraag hoe dat is,
Pfffff ik vond het verschrikkelijk emotioneel en erg zwaar.
Mijn DA is een schat en heeft er alles aan gedaan zodat het een mooi afscheid was.
Maar hoe dan ook het is echt niet fijn om te zien.
Als je wilt weten hoe het gaat wil ik dat best uitleggen maar mischien is dat beter om per pb te doen.
Dus als je mijn verhaal wilt horen dan laat het maar weten.
Mischien is het te zwaar voor sommige om het te lezen.

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:32

jeetje ik zit met kippevel te lezen, maar ik wil het wel weten ik zoek overal informatie op maar probeer er wel het beste nog voor haar van te maken voor nu ik ben net met mijn vriendin naar stal geweest en zij weet veel van homeopathie ze heeft een aantal druppeltjes van olie gemaakt en het op haar gesmeerd zodat ze minder benauwd is echt heel lief allemaal en we hopen dat t'helpt ik zit hier pas net op bokt dus moet nog even uitvinden hoe het allemaal werkt maar als je het naar de pb stuurt dan kan ik het toch lezen als ik daarop klik?? sorry klink misschien beetje dom maar moet het nog uitvinden allemaal ! ik wardeer het zeer dat je mij over dit onderwerp schrijft en wellicht kan informeren ik zit er heel heel erg mee

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:35

WWW --> MD

liesbeth63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:36

Ik zit ook pas sinds vandaag op bokt,dus ik moet ook nog heel veel leren.
Maar ik zal kijken of ik je een pb kan sturen.
Zit ook op een hondenforum en daar ben ik veel meer thuis maar weet zeker dat het moet lukken.
ik ga kijken of het me lukt en dan kan jij mijn afscheidsverhaal lezen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:49

Goed dat je je hier aangemeld hebt.. wellicht vind je meer informatie over de aandoeningen en verloop.. en kan je tips verzamelen en je verhaal kwijt.
Heb je de pony bij een handelaar of particulier gekocht?
Zo te lezen heeft de pony serieuze problemen. Bevangenheid is al een drama en nu de benauwdheid erbij..ai ai, arm dier.
Je bent al met een dierenarts bezig.. je probeert ze te helpen. Misschien helpt een medicijn tegen de benauwdheid, dan blijft de bevangenheid over. De smid zal je ook kunnen vertellen hoe het daar nu mee staat?

Wat je zegt van de vrolijkheid van het dier..komt me bekend voor... Ik heb vorig jaar mijn ruin Banish in laten slapen. Die had al enkele jaren hoefproblemen/scheuren. Toch was ie altijd vrolijk enzo.
Ik kreeg toch een heel slecht gevoel toen ik weer bij een arts was en die me mededeelde dat hij zijn rug helemaal wegdrukte, achter en voor slecht liep enz.. vanwege zijn hoeven. Toen werd het me geheel duidelijk en wilde ik hem dit niet langer aandoen. een aantal dagen later was er afscheid... tot het laatste. Ik mis hem zeker..maar weet dat ie nu geen pijn en ellende meer heeft.

liesbeth63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:12

Ik heb je een pb gestuurd

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:54

hoi hoi ik heb de pony gewoon bij een particulier vandaan haar kinderen waren er te groot voor het leek mij allemaal wel vertrouwd want ze kwam het beestje zelf ook brengen,
en ik nam juist een pony van 16 jaar omdat mijn zoontje er ook een keer uit zal groeien en de pony dan op en versleten zou zijn zodat we haar niet door hoefde te verkopen en ze bij ons zou kunnen sterven de oude eigenaar houdt vol dat ze bij haar nooit ziek is geweest de dierenarts keek mij zo scheef aan toen ik dat vrijdag zei'' dus dat zegt genoeg
Liesbeth wat een verhaal zeg ! ik zit echt te janken hier!en ik zie het ook zo voor me ik bel morgen de hoefsmid dan laat ik hem nog een keer kijken heeft hij 3 weken geleden ook al gedaan maar misschien kan hij het dragelijker maken voor haar zodat ze beter haar voet af kan rollen ze heeft hele lange hoeven en grote platvoeten i.i.g. bedankt voor jullie medeleven en berichtjes ik trek er veel steun uit en kan het even van me af huilen

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 23:02

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:09

Poeh, ja dat is een moeilijke beslissing..
Kijk goed naar de pony, is het mogelijk om deze pony nog pijnloos te laten leven? Zoja, zet 'm dan ergens lekker op een landje zodat hij van zijn oude dag geniet. Zo nee, wil je dan eeuwig pijnstilling geven?

Ik zie het zo; Wanneer je zo'n lange strijdt aangaat, dan brokkelt je hart elke dag een beetje af omdat je weet dat het niet fijn is voor het paard. Of wordt je hart eenmaal gebroken, maar wetende dat het paard rust heeft gevonden en geen pijn meer heeft.

Misschien schat ik de situatie ook wel helemaal verkeerd in hoor?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 05:56

hier op bokt hebben we een topic speciaal voor eigenaren met hoefbevangen paarden.
[BEH] Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

hier vind je veel informatie over hoefbevangenheid en wat dat in de praktijk allemaal met zich meebrengt in de dagelijkse verzorging.

Er zijn de laatste maanden veel hoefbevangen paarden, vanwege de warme weersomstandigheden. Ik zou je niet aanraden het paardje op de wei te zetten nu; koude nachten en warme dagen; dat maakt het suikergehalte in het gras hoog. Juist als het gras kort is.
Kan de pony niet lekker buiten in een paddock staan met hooi?
Is er een goede smid bij geweest? Een hoefsmid kan de hoefjes zo bekappen/beslaan dat het lopen voor de pony veel beter gemakkelijker wordt.
Je zegt dat ze nu goed loopt, dus is de hoefbevangenheid nu niet acuut. Maar chronisch aanwezig en dat vraagt een goed voer- en geen weide beleid.

Het hoesten is een ander probleem. Ik zou zelf rustig afwachten hoe de Ventolin zijn werk gaat doen.
De pony loopt vrolijk rond, dat zou voor mij een teken zijn om rustig af te wachten. Geen reden volgens mij om al zulke drastische beslissingen te nemen. Maar dat is mijn mening, op basis van wat jij schrijft. Ik ken de pony niet en ken zijn situatie niet. Maar de veearts kan je vast goed adviseren of hij/zij verbetering verwacht.

Beterschap voor je paardje

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 08:53

Best janouk

Ze hoest niet , dat is het hem nu juist maar ze is wel banauwd ze krijgt trouwens VENTIPULM als ik het goed schrijf ik zag het gisteren pas op het doosje het is geen VENTOLIN vandaag ga ik de smid weer bellen of hij nog wat kan doen { natuurlijk bekappen } hij is ongeveer 3 weken geleden ook al geweest en schrok zich rot van haar hoeven dat is nu dus weer hetzelfde geval ik ben ook benieuwd wat de veearts zegt vrijdag en ga uit van het dier en het advies wat ik krijg ! het blijft moeilijk in te schatten d.w.z. misschien denk ik het kan nog wel even door terwijl andere mensen haar echt benauwd vinden ik ben gewoon bang dat ik als eigenaar de boel niet goed meer in weet te schatten en het wil rekken om geen rotgevoel over te houden aan een nare beslissing om haar in te laten slapen soms kun je niet meer realistisch kijken naar je eigen dier maar kunnen juist andere dat wel en dat maakt het moeilijk voor mij en dan komen ie twijfels vandaar deze topic

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:13

Met een goede smid kan je vaak nog heel wat bereiken w.b.t de hoef bevangenheid.
Een speciaal ijzer verlicht sowieso de pijn. Een van mijn kleine pony's was zwaar bevangen zowel voor als achter! Zij heeft denk ik een jaar of 2 op ijzers gelopen en loopt sinds een paar maanden weer zonder wat super gaat gelukkig.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:15

wat verschrikkelijk zeg voor jullie!
Maar bij ons op stal is ook een pony geweest, hoefbevangen, toevalig was de hoefsmid er en die heeft toen gelijk haar ijzers eraf gehaald, maar die kon toen gelijk al zien aan haar zolen dat t niet goed zat... voor haar was het dus te laat.
Hoefbevangeheid blijft soms nog maanden in de hoeven voordat het echt over is, een ander paard is nu na 4 maanden weer bekeken en er is aangegeven dat dat er nog steeds niet uit is en dus het paard nog steeds pijn in dr voetjes heeft. Speciaal beslag heeft bij haar wel geholpen.
Ikzelf heb er niet zo heel veel verstand van maar ik geef maar aan wat ik bij ons heb gezien en zie. Als je pony nog meer "gebreken" heeft.... moet je je wel afvragen of jullie pony nog een leventje zonder lijden kan gaan hebben. Op de wei lijkt me voor in de toekomst al bijna onmogelijk dus een leuke oude dag zie ik persoonlijk somber in....
*maar wie ben ik?*

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:18

ja je hebt ook helemaal gelijk de wei is in het voorjaar al helemaal geen optie dan gaat ze zeker dood aan hoefbevangenheid en dan heeft weer zo;;n pijn ze is dus ook voor en achter bevangen geweest dat zei de hoefsmid 4 weken terug al mijn hoefsmid komt gelukkig donderdag dus even overleggen wat voor haar het beste is haar hoeven zijn zeg maar { volgegroeid} dus ook niet hol van binnen maar juist vol met hoef en kneuzingen daarbij mocht ze misschien met speciaal beslag weer kunnen fungeren dan nog kan mijn zoontje er niet op vanwege haar zwakke rug dus moeilijk he? het maakt het zo moeilijk omdat ze nog gewoon rondloopt het lijkt nog niet zo''n hele zieke pony maar dat is ze natuurlijk wel!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:27

Vraag je dierenarts op de man af wat hij zou doen in jou situatie.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:48

Het neemt niets af aan het dierenleed maar volgens mij kan je binnen 6 maanden na aankoop de koop ontbinden op basis van deze verborgen gebreken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:51

Ik heb mijn pony ook moeten laten inslapen door chronische hoefbevangenheid, ze was gewoon kapot.
Dat was ontzettend zwaar om te doen. Het is in 2008 gebeurt, en ik mis haar nog steeds, maar ik heb het wel een plekje kunnne geven. Het beste is om haar nooit meer gras te geven, alleen maar hooi en dat van te voren weken.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:56

Ik zou het ook met de dierenarts overleggen.
Sowieso is kennelijk rijden niet meer mogelijk, en als ze al benauwd is en zweet als ze een stukje heeft gerend, is ze wel erg benauwd denk ik.
Je wordt idd tegenwoordig overal mee belazerd, heb het zelf meerdere keren meegemaakt.
Een paard die werd gereden en zo onregelmatig liep als wat.
En waarbij ik na een opmerking hierover stijf gescholden werd, hoe ik er bij kwam e.d.
Diep triest met een kinderpony ook, zo'n kindje verheugt zich er zo op.
En uiteraard triest voor het beestje zelf.

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:10

ja de dierenarts zei dat je binnen 2 maanden terug moet naar de oude eigenaar en dat 4 maanden al te lang is de dierenarts wilde me echt helpen maar zei dat ze nu niets meer kon hardmaken dat ze er al mee liep ....ik heb i.i.g. weer een wijze les geleerd eerst laten keuren en dan pas kopen

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:09

ik wou het net vragen.. of je m hebt laten keuren, maar ik zie t antwoord al. Het paard wat ik had met een (oude)vriendin samen hebben we toen niet laten keuren, die is gelukkig gezond, maar ik heb nu mn eigen paard wel laten keuren. t Is even een extra uitgave, maar als je er wat problemen mee kan voorkomen.... is dat t wel allemaal waard! Nu heb je helaas een hoop kosten en zorgen en heel veel verdriet ervan. Sterkte ermee, want je zal toch zelf in overleg met je DA moeten kijken hoe nu verder....

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:23

ik zou het idd ook aan de da vragen wat hij zal doen in jou geval en of dit niet een te lange "lijdensweg" is