gister is mijn shetlandmerrie aangevallen door 2 honden...de honden zijn onder het hek door de wei in gekropen(ik heb een flink hekwerk eromheen staan maar ze hebben het wat omhooggeduwd en zich er onderdoor gegraven)en hebben mijn pony flink toegetakeld...de linkerhelft van haar hoofd is opengescheurd, het vel hing er wat bij, over haar hele lijf is wel een wond te vinden waaronder wat 'kleine' sneetjes maar ook flinke bijtwonden...meteen de veearts gebeld en terwijl we daarop hebben gewacht de honden gevangen en in het stalletje gestopt...de grote wond op de linkerkant van haar hoofd was te erg om gehecht te worden(te gerafeld)en het loshangende vel is eraf geknipt nadat ze was verdoofd.2 andere wonden zijn gehecht en de rest moet met behulp van goede verzorging zelf gaan helen, ook is er een stuk uit haar kauwspier gebeten waardoor ze in de toekomst wel wat stijfjes zal eten maar dit zal verder geen problemen geven.
vandaag is de veearts weer geweest, zalf gekregen voor de grootste wond en weer antibiotica toegediend. na het bezoek van de veearts kwam ik erachter dat de grote wond echt tot in haar mond gewoon open is! ik zag ineens wat gras uit de wond komen, dus dat eruit gehaald, mijn buurman heeft haar voorzichtig in de mond gekeken en kon via de wond door een klein gaatje gewoon naar buiten kijken..dus morgen weer de veearts bellen want weet niet of dat vanzelf kan helen, vraag me af of iemand daar ervaring mee heeft?? de veearts had dit nog niet gezien..moet zeggen dat het ook niet te zien was hoor, ik zag het nu puur omdat het gras ineens uitstak en mijn buurman zo aardig was om even mee te kijken.
ze eet gelukkig goed en met haar pijnstillers is ze ondanks alles toch vrolijk. raar om te zien dat als ze drinkt je ook echt druppeltjes water door de wond weer naar buiten ziet komen.. ben natuurlijk ontzettend geschrokken gister, maar zolang ze geen flinke infecties krijgt is er geen levensgevaar en met de pijnstillers heeft ze gelukkig ook niet veel last.
we krijgen het vergoed via de eigenaren van de honden, maar ik vroeg me dus ook nog af hoe dat zit met waardevermindering van de pony..het is een stamboek shetlandmerrie, nog maar 1 2e premie(en nog 1 veulen maar die komt er zoiezo wel)verwijderd van haar kroon predikaat maar met de wond die ze nu heeft en het litteken wat dat gaat worden zie ik dat somber in dus de keuringscarriere is dan denk ik zoiezo voorbij...daarbij zit de wond op een plaats waardoor het imo ook niet mogelijk is om haar ooit nog een bit in te hangen, waardoor het koetsen er denk ik ook niet meer in zit(de pony is nog niet beleerd voor de koets was er wel mee bezig) kun je daar ook een schadevergoeding voor krijgen? ja en dan nog wat ik al had gemeld die wond die doorloopt tot in haar mond, ik bel morgen toch de veearts dus dan krijg ik daar ook wel informatie over, maar ben toch alvast benieuwd of er hier iemand is die daar wat meer vanaf weet, of dat vanzelf geneest of toch gehecht moet worden(als dat al mogelijk is)?
sorry voor een heel verhaal haha alvast bedankt als je de moeite hebt genomen om het helemaal te lezen;) ik kan evt wel foto's van de pony plaatsen(in een link uiteraard want een prettig gezicht is het niet)
ik kan de foto's morgen pas erop zetten sorry niet bij nagedacht, maar ze staan bij mijn vriend op de telefoon en hij is op het moment werken!zodra ik ze heb zal ik ze erop zetten;)
ja het is echt zo sneu voor d'r...vind het zo erg voor haar..maar goed ben allang blij dat het goed komt, dat ze dan een beetje 'misvormd' is is nou eenmaal zo ben al blij dat ze er nog is;)
elliecuijk
Geplaatst: 29-10-11 20:33
Van wie waren die honden?vreselijk als je ziet dat je dier zo toegetakeld is..
ikbencarmen
Geplaatst: 29-10-11 20:34
echt zielig ik hoop dat het weer helemaal beter wordt. sterkte ermee
ZiekieLove
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-11 20:35
mensen uit de buurt, de honden waren ontsnapt en zijn zo bij m'n paardjes terecht gekomen...ja dat is het ergste..en dan het wachten op de veearts en niks voor je dier kunnen doen terwijl ze pijn heeft, echt vreselijk....
girlyggirl
Geplaatst: 29-10-11 20:37
jeetje wat k*t... hoe reageerden de eigenaren van de honden?! bedoel lopen die honden vaker los?!!!!
edit: antwoord was net gegeven
Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 29-10-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt
soesita
Geplaatst: 29-10-11 20:38
Jee, wat een verhaal! Arm dier! Jij post dit nog redelijk "cool", vind ik. Er valt geen enkel verwijt naar de hondeneigenaars uit te horen. Zelf zou ik toch wel in alle staten zijn!
Wat betreft waardevermindering: Ik denk dat je dat wat jij beschreven hebt zeker moet meerekenen. Daarbij de emotionele schade van jou en het dier (dat misschien getraumatiseerd is voor het leven). Eigenlijk kan je de waarde van dit soort dingen niet in geld vastleggen. Maar ik zou er toch meer dan de marktwaarde voor terug willen hebben. Weet alleen niet of je dat er ook voor kan krijgen.
Winddancer
Geplaatst: 29-10-11 20:39
Wat erg voor je merrie ..... Hoe reageerden de eigenaren? "Dat doen ze normaal nooit?"
ZiekieLove
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-11 20:41
ja zeg dat wel... ze waren heel vriendelijk hebben meteen contact met ons opgenomen(we hadden de honden laten ophalen door de dierenambulance, we wisten niet wie de eigenaren waren), ze vonden het echt supererg, de eigenaren hebben zelf ook paarden en hebben ook heel vriendelijk aangeboden om te helpen bij de verzorging van m'n merrie en deden ook totaal niet moeilijk..nee de honden zitten normaal goed vast maar zijn nu op de een of andere manier ontsnapt...
xjesssicaa
Geplaatst: 29-10-11 20:43
wat verschrikkelijk heel erg veel sterkte! hoop dat de wonden snel helen arm beestje!
Esmeralda
Geplaatst: 29-10-11 20:43
kan het even niet zo gauw vinden, maar er was hier eens een topic over een merrie, die toegetakelt was door een hengst. Zij had hierdoor ook een enorm gat in haar nek. Dit behandelt met .......................... is wel wat tijd overheen gegaan, maar de pony is perfect genezen.
En ik zou me nu even niet zo druk maken over waardevermindering van je pony, zorg maar eerst dat ze goed opknapt. Wie weet valt het allemaal reuze mee. Nu ziet alles er eng, vers uit. Maar kijk eerst eens hoe alles geneest en hoe je pony eronder blijft.
Succes hoor en beterschap voor je pony
ZiekieLove
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-11 20:44
nou ja ik vind het natuurlijk echt super erg, en niet oplettend van de eigenaren maar ik ben er inderdaad vrij rustig onder, ik ben gewoon al heel dankbaar dat m'n pony nog leeft want ze is ook een aantal keer in haar nek gepakt, niet doorgebeten maar voor hetzelfde geldt was er een slagader geraakt oid...en omdat de eigenaren zelf zo netjes contact met ons hebben opgenomen en vandaag meteen naar de pony zijn komen kijken en het oprecht heel erg vinden scheelt ook veel..maar ja uiteraard is en blijft het zwaar kl**e...
pipo
Geplaatst: 29-10-11 20:46
Wat vreselijk dat haar en jullie dit overkomt! Ten eerste hoop ik dat ze er weer helemaal bovenop komt zonder complicaties en deregelijke! Wat de verzekeringen aangaat zal je een echte paardeverzekeringsman moeten bellen lijkt me en niet uitstellen want dan kunnen ze niet zien wat de schade was!. Leg het daar voor en vraag om hulp/antwoord. Daarmee zou je naar een wetswinkel kunnen gaan. je kan dit soort vragen ook direct stellen aan verschillende instanties. bv. http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Christiene
Geplaatst: 29-10-11 20:46
ik had de politie gebeld.. konden ze meteen aangifte opnemen. en die honden a laten inslapen of b in elk geval een of andere agressei test laten doen en muilkorf omlaten doen..
ZiekieLove
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-11 20:47
nee het geld is ook het laatste waar ik me zorgen over maak, maar moeten toch komende week al contact opnemen met verzekering, politie en alles wat erbij komt kijken(weet niet hoe dat allemaal werkt)en daarom probeer ik daar toch alvast wat informatie over te krijgen, uiteraard is ziekie het allerbelangrijkste voor me;)
Emily_
Geplaatst: 29-10-11 20:50
Wat erg! Gelukkig reageerden de eigenaren wel goed dan!
ZiekieLove
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-11 20:50
m'n vader heeft de politie meteen gebeld om het te melden en om te vragen of er iemand had gemeld dat ze de honden kwijt waren...politie kon niks doen, we konden geen aangifte doen tot we de eigenaren hadden gevonden, als de eigenaren zich niet zouden melden hadden we gewoon pech gehad xD
idefix4
Geplaatst: 29-10-11 20:51
Je kan zeker proberen om die schade vergoedt te krijgen. Wat is zo een shet waard met kroon predikaat? Je kan het volgens mij het beste navragen bij het stamboek, hoe ze hier mee omgaan. Dat lijkt me het verstandigste om eerst te doen, maar ik zou er wel werk van maken. Ook al zijn de eigenaren geschokt en goedwillend.
Persoonlijk ben ik zelfs van mening, dat een hond die zo in bijt op een weerloos dier beter in beslag kan worden genomen en een spuitje hoort te krijgen. Als het een kind was geweest, had ie zijn doodvonnis getekend, waarom dan niet bij een onschuldig dier?
is het dan idd niet terrecht niet om bot te klinken maar om te zorgen dat die honden ingslapen worden ?! ste je voor dat het nog een keer gebeurt en dan een ponyte dood bijten ?
ZiekieLove
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-11 21:01
durf ik zelf ook niet te zeggen, haar moeder(is van mij geweest maar heb ik aan kennissen verkocht)had een kroon predikaat, was 13 jaar oud en niet beleerd en werd tussen de 700 en 800 euro getaxeerd maar verschilt natuurlijk een beetje per pony hoewel haar moeder een voor de fokkerij en keuringen 'mindere' pony was als ziekie. maar goed dat is natuurlijk niet het belangrijkste voor me, maar moet er idd toch even wat informatie over verzamelen.
tjah dat is zeker zo, als het een kind was geweest waren de honden zonder pardon direct ingeslapen..de honden waren tegen mij erg vriendelijk maar daarna ook nog erg gefixeerd op de pony's en ikzelf zou in de schoenen van de eigenaar de honden niet meer vertrouwen met vee..(aangezien de mensen zelf ook paarden hebben)ik heb verder absoluut geen boos gevoel verder naar de honden toe, mijn vriend en m'n moeder hadden dat wel heel erg, verschilt natuurlijk ook per persoon maar goed dieren zijn nu eenmaal dieren en ik leg altijd de schuld bij de eigenaar als er zoiets gebeurd. ik vraag me wel af hoe de honden nu zullen zijn met vee, hebben toch behoorlijk wat bloed geproefd maar weet niet of het ook echt zo is wat ze zeggen dat als ze eenmaal bloed hebben geproeft ze vaker zullen aanvallen enzo..maar goed dat is verder toch neit mijn zorg.
wel heb ik het '' geluk'' (ofja mijn shetveulen het geluk gehad)dat ik ziekie's veulen 2 weken terug heb gespeend...die had het dus echt niet overleefd...
dat is wel waar.Mijn broer had een herdershond,afstammeling van politiehonden,maar t was geen politiehond.op een onbewaakt ogenblik schoot ie weg en greep een hond die werd uitgelaten.Ook flinke wonden ,maar overleefde het wel.vervolgens heeft ie t nog wel een keer geprobeerd.Uiteindelijk heeft mijn broer m verkocht,naar mensen die hem beter konden trainen en hanteren.