Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

it_is_me schreef:Hoe duur is nou eigenlijk zo'n stablegrazer en zijn ze alleen voor kleine baaltjes geschikt?
Cassidy schreef:it_is_me schreef:Hoe duur is nou eigenlijk zo'n stablegrazer en zijn ze alleen voor kleine baaltjes geschikt?
http://www.stablegrazer.com/products
Onder pricing staat een prijs.
Dan heb je hem echter nog niet hier in Europa
En of hij alleen geschikt is voor kleine baaltjes of dat je het per portie van een grote baal af kunt halen en in een compartiment kunt stoppen zou je de fabrikant moeten vragen.
Er staat een e-mail adres en een telefoonnummer op de site, dus klim in de pen of in de telefoon en stel ze de vraag.
wouterpaard schreef:Is het niet dat ze geirriteerd word van de slowfeeder en er van gaat snelfeeden? Onze paarden staan allemaal op 24/7 eten en na een weekje doorhebben dat er altijd voer is gaat lang niet alle voer op! Dus misschien toch zonder proberen?
Letizia schreef:Kan je er niet per dag een halve baal in doen?
Dan krijgt ze nog wel per dag de zelfde hoeveelheid binnen zonder dat je 2x per dag hoeft te gaan.
Cassidy schreef:stablegrazer aanschaffen? Komt het hooi in gedoseerde porties naar buiten, en krijgen ze alsnog niet overdadig veel.
http://www.stablegrazer.com
hestejente schreef:Onbeperkt fourageren is wat anders dan onbeperkt zich volproppen met hooi... het allerbelangrijkste is dat je paard genoeg beweging krijgt.
Even heel simpel uitgelegd aan de hand van wat ik zelf zie. Mijn paard (IJslander) stond tot een maand geleden in een paddock ('s zomers overdag ook op de wei) met onbeperkt hooi. Hij was óf aan het grazen/hooi vreten óf aan het niksen. Af en toe speelde hij met de twee andere paarden waarmee hij stond. Hij had niet zo veel te doen dus ging hij maar eten. Zoals je zelf ook doet wanneer je je verveelt. Hij was zeker 50 kilo te zwaar.
Vorige maand is hij dus verhuisd. Krijgt nu onbeperkt ruwvoer (het gras wat er nog staat + voordroog) Onbeperkt houdt in dat ze 's ochtends krijgen, de laatste resten daarvan zitten 's avonds nog in de bakken. 's Avonds krijgen ze weer, dat is 's ochtends op dus de laatste uurtjes van de nacht hebben ze geen voordroog. Maar wel nog grasjes, een stuk waar veel eikels liggen, takken, blaadjes enz. En, het allerbelangrijkste: ze zijn in beweging. Steeds moeten ze lopen, van het gras naar het voordroog naar het water naar noem maar op. Ze scharrelen veel rond. Daarnaast is het een kudde waarin genoeg gebeurt, ze zetten elkaar ook in beweging.
In een paar weken is hij al afgevallen. Door de beweging, afwisseling en het gezelschap. Doordat de paarden ook weten dat er voor iedereen genoeg is zijn ze niet meer zo gefixeerd op het eten. Ze stoppen met eten om wat anders te gaan doen, en dan eten ze bijv. een half uurtje later weer eens wat uit een andere bak.
Onbeperkt voeren is mooi. Maar je moet wel weten hoe je het moet aanpakken. Dus met genoeg beweging en zeker genoeg andere dingen om te doen en een mentaal stimulerende omgeving. En die heeft jouw paard nu denk ik niet.
Wat kun je in jouw geval als noodmaatregel doen: stro door je hooi mengen. Worden ze minder vet van (vet niet te verwarren met een hooibuik) en er zijn ook paarden die het hooi tussen het stro uit zullen willen pulken, en die dus langer bezig zijn met het hooi. Geknoeid stro kun je recyclen als stalbodembedekking.
)