Mijn paard op de sukkel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Mijn paard op de sukkel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:36

Hallo,

Ik wilde even m'n verhaal doen, misschien krijg ik reacties en ervaringen waar ik mee verder kan of herkennen anderen later de problemen en zijn zij ermee geholpen...

Sinds 2 jaar heb ik mijn paard gekocht (oktober 2009), hij was toen 4,5 jaar. Bij de dierenarts keuring kreeg ik te horen dat hij gevoelige darmen had, maar dat dat in de toekomst niet veel kwaad zou kunnen.
Hij was bij het rijden ook wel tamelijk hard, maar ik dacht dat dit kwam doordat hij steeds in het bos werd gereden en niet echt werd getraind in de piste. Hij mocht lopen hoe hij zelf wou zeg maar. Ik zou het met de nodige hulp wel kunnen verhelpen, zo dacht ik.

Van in het begin merkte ik wel dat hij toch steeds last had van platte mest. Ik heb hem altijd goed ontwormd met Equest, een breedspectrum ontwormingsmiddel.
Voor zijn rug heb ik een goede zadelpasser laten komen en die heeft dan een passend zadel verkocht aan me.
Begin augustus 2010 kreeg hij de eerste problemen: hij had bloedwormen. De dierenarts heeft hem behandeld met 2 zware inspuitingen en toen moest ik een tijdje kort op elkaar ontwormen met Equest, en nadien terug op normaal schema. Eind augustus had hij dan een zware slokdarmobstructie. Spierontspanners werkte niet en zijn hele maag is moeten leeg gemaakt worden door de dierenarts.
Zij stelde voor om toch endoscopisch te gaan kijken of er inwendig geen probleem was van obstructie (bijv tumor ofzo). Tijdens de endoscopie was er niks te zien, hij zou het dus gehad hebben van te snel te eten.
Tijdens het rijden bleef hij hard, ik kreeg geen ontspanning in hem. Zijn achterhand kon hij niet ondertreden en zijn hoofd zweefde altijd ergens in de lucht.
Ik heb een aantal maanden niet kunnen rijden wegens gezondheidsproblemen mijn kant en de winter kwam eraan. In die periode heeft hij ogenschijnlijk van niks nog last gehad.

Begin februari 2011 heb ik het rijden terug opgenomen. Zijn gezondheid was nog steeds goed, alleen met het rijden raakte ik geen sikkepit voortgang. In juni is hij een maand op training geweest bij een gediplomeerd instructeur. Daar heeft hij voor het eerst sinds lang opnieuw een krampkoliek gekregen. Zonder aanleiding trouwens, hij stond gewoon op de weide. Voedsel was niet veranderd, het was in de laatste week van zijn training. De dierenarts is er bijgeweest, hij had een spuit buscopan gekregen en het was even over. Na een drietal uren begon het opnieuw. Mijn paard stond helemaal bezweet als een gek rond te crossen in de piste. Hij ging rollen en had duidelijk pijn. Ik heb ermee toen een tijd mee rondgestapt en hij kalmeerde ziender ogen. De koliek was over. Die nacht hebben we hem goed in het oog gehouden en heeft hij niets meer gehad. Ook bij deze trainer raakte hij niet tot ontspanning. Wel zagen we in de linkergalop dat hij zijn achterbenen kruiselings gebruikte. Hij wisselde dus telkens van beenwerk achteraan.

Na de training ben ik verder blijven werken met hem. In augustus 2011 merkte ik dat hij vochtbulten kreeg als ik lange wandelingen maakte met hem. Die bulten verschenen ter hoogte van zijn schoft en waren na een uurtje ook verdwenen. Hij had er ook totaal geen last van maar er klopte dus iets niet. Ik heb er toen de veearts/osteopaat bijgehaald en zij heeft hem behandeld. Het verdict luidde dat hij vastzat aan beide kanten van de wervelkolom in hals, scholft en laatste deel van zijn rug. Ik kreeg allerhande oefeningen en strechoefeningen mee waar ik 6 weken mee aan de slag kon.
Ik mocht wel niet meer rijden met mijn zadel, want dit was mogelijk de oorzaak van de vochtbulten. Eventueel eens proberen boomloos ofwel bareback. Maar gezien mijn paard zo hard is bij het rijden was bareback geen optie. Ik heb na de behandeling geen pistewerk meer gedaan, maar nog 1 wandeling gemaakt met een barefoot. Tijdens de wandeling merkte ik wel dat mijn paard drie keer na elkaar probeerde om te plassen en dat dit telkens niet lukte. Pas de 4de keer kon hij plassen. Maar wanneer hij in de weide stond zag ik dit probleem niet. Mijn paard bewoog met de barefoot wel ruimer maar ook nadien merkte ik de vochtbulten. Ik had foto's hiervan genomen en doorgestuurd naar de osteopaat. Ik mocht in geen geval meer rijden totdat er terug een passend boomzadel was, maar moest wel blijven werken op de grond.
Ik had een goede zadelmaker gevonden en die man was alles komen opmeten.

6 weken lang heb ik mijn paard zoals gezegd gewerkt op de grond en zijn strechoefeningen gedaan. Ik moest cavalleti's doen en vooral werken aan buigingen en ontspanning. Er is een lesgever geweest speciaal voor het grondwerk. Die man merkte meteen dat mijn paard ongelofelijk vastzat in de hals en dat hij in blok zijn achterhand herzette. Van hem had ik nog wat extra oefeningen gekregen om zijn hals los te koppelen van zijn achterhand zodat hij ook hierin soepeler zou worden.

Deze week dinsdag 4 oktober kwam de veearts/osteopaat dus terug voor herevaluatie en tweede behandeling. Zij was meteen geschrokken toen ze zijn rug voelde. Hij was NIKS verbeterd en had nog steeds enorme spierspanning op zijn rugspieren. Tevens zag ik die moment ook dat zijn rechterachterbeen aan de sprong was gezwollen. We zagen geen sporen van een trap of beet van ander paard, hij mankte wel niet en als we eraan voelde deed het ook geen pijn. De osteopaat had er geen goed gevoel bij en wilde m'n paard niet behandelen. Er waren 6 segmenten volledig vast aan de achterkant van zijn rug. Zij voelde ook dat zijn heiligbeen gekanteld zou zijn en zo alle rugspieren die over de wervel lopen mee naar achteren trekken en zo zorgen voor de spierspanning.
Ze dacht dat de bloedwormen zich een jaar geleden hebben verstopt en waarschijnlijk nu in zo'n grote arterie zitten die dicht bij de rug loopt. Mijn paard zou zijn rug dus zo vasthouden door de last die hij daarvan ervaart. Verder vreest ze dat er in zijn jonge jaren ook iets moet gebeurd zijn waardoor hij zoveel problemen heeft met zijn rug en bekken. Hij moet gevallen zijn waardoor zijn heiligbeen eventueel gekanteld is geraakt zei ze me. Verder vertelde ik haar ook dat ik merk dat mijn paard enorm snel op rust gaat staan en dit niet specifiek met 1 been. Hij wisselt vaak af.
Ze raadde me meteen aan een afspraak te maken in een kliniek in Nederland, die waar osteopaat Janek Vluggen werkt. Daar zouden ze inwendige echo's kunnen maken en RX'en van z'n rug. Die afspraak kon ik pas krijgen 12 december. Ze zei me wel dat ik moest voorbereid zijn op slecht nieuws. Dat m'n paard mogelijks niet meer berijdbaar is...
Tot dan mag ik niks meer met hem doen. Geen grondwerk, niet rijden, niks. Het zadel in de maak heb ik ook meteen geannuleerd.

Na 2 dagen dubben heb ik toch besloten al een bloedonderzoek te laten doen. Ik vind dat ik niet tot december kan wachten om te kijken of er nu nog bloedwormen aanwezig zijn. Als die er zijn wil ik die al behandeld hebben. Mag er niet aan denken dat ze nog 2 maanden de tijd hebben te vermenigvuldigen.
Als de dierenarts komt ga ik een heel uitgebreid bloedonderzoek vragen. Ik begin nu ook stilaan te denken dat hij last heeft met zijn nieren en daarom ook zoveel rugproblemen heeft. Verder wil ik nu ook al een rx laten nemen van zijn sprong, ik kan echt niet wachten tot december om dan misschien te horen dat ik te lang gewacht heb voor z'n sprong nog goed te krijgen.
In ieder geval heb ik zoooveel twijfels, zoveel gedachten over wat het nu zou kunnen zijn en wat ons verder te wachten staat. Volgens mijn osteopaat is Janek Vluggen mijn laatste strohalm. Hij zou me meteen kunnen zeggen wat er aan de hand is en wat de toekomst nog brengt voor m'n paard.

Ik heb nog wat rondgekeken op bokt en had iemand haar verhaal tegen gekomen. Zij was ook zo op de sukkel met haar paard dat aanvallen kreeg en kreeg slecht nieuws in de kliniek van Janek. In een andere kliniek hadden ze dan weer het compleet het tegenovergestelde verteld. De vrouw had 3 meningen gekregen van dierenartsen.
Door zo'n verhalen krijg ik echt bang. Ik wil gewoon een eenduidige verklaring en behandeling.

Zo lang verhaal, sorry daarvoor. Maar ik probeer zo volledig mogelijk te zijn. Mochten zij die de tijd genomen hebben het verhaal te lezen, laat aub iets achter. Het zal me heus wel helpen.. |(

meganx

Re: Mijn paard op de sukkel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:48

hey,
pff. wat een heftig verhaal.
ook niet leuk voor jou en je paard.
ik heb zelf niet echt veel paardenkennis op medisch vlak dan.
maar ik hoop van harte dat het snel goed komt met je paard!!
veel sterkte en succes!!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:50

Mijn mond valt open en diep respect voor jouw, want menig paardenhouder had het allang opgegeven.
Ik hoop dat alle inzet wordt beloond.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:58

Bedankt...
Ik kan ook niet anders, het is mijn eerste paard, ik zie dat beestje doooodgraag. Ik voel gewoon dat we een team horen te zijn..
Daarom wil ik ook zoveel mogelijk proberen te doen voor hem. Maar ik besef dat ik me misschien ga moeten neerleggen bij een beslissing of mezelf afvragen of ik het financieel allemaal wel kan blijven trekken.
Ik heb geen grote weide ter beschikking waar ik hem gewoon zijn ding kan laten doen en ik een ander paardje kopen voor mee te rijden.. Hij staat op pension, en twee pensionpaarden is me gewoon ook te duur.
Voorlopig probeer ik dus nog alles uit de kast te halen. Alle tips, reacties en ervaringen zijn welkom..

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:01

Jeetje wat vervelend voor jou en je paard!
Het klinkt i.d.d. alsof er een echte pijn aanwezig is in zijn lendenengebied, het hoeven niet per se bloedwormen te zijn, het kan ook een verkeerde ligging van een orgaan o.i.d. zijn, zo jammer dat je pas in december terecht kan, die onzekere tijd is echt killing!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:04

Ik heb echt enorm respect voor je!
en het lijkt me moeilijk om een grens te stellen tot waar je moet gaan,

niet alleen voor de kosten maar ook voor het beestje!
ik heb hier geen ervaring mee! ik hoop dat het goedkomt met je paardje!

dat verdienen jullie :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:08

Een aantal dingen die je beschrijft passen goed bij de rugspieren en de nieren, niet tot slecht kunnen plassen onder het zadel en niet ontspannen, dus de rug echt strak houden om geen pijn aan de nieren te krijgen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:43

Ik heb je verhaal gelezen en hier stroomt ECHTE paarden liefde uit!

Ik zou je zo graag willen helpen maar dat is zeker, vanaf hier, achter mijn computer, niet mogelijk, als ik het al zou kunnen.

Je paard lijkt zich te verkrampen doordat er iets van binnen niet goed lijkt te zitten. Maar ik heb wel vaker
''wonderen'' gezien bij onverklaarbare genezingen.

Ik ga voor je paard en jou HEEL hard duimen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:44

Bedankt voor jullie lieve reacties, doet me echt deugd :).
Daarnet nog bij paardlief geweest, hij was weer zooo lief, hij kwam knuffelen en dan weet ik weer waarom ik het allemaal doe :).
Maandag komt de dierenarts al langs voor bloedname en rx van z'n sprong. Ook gaat hij rx nemen van z'n schoft om kissing spines uit te sluiten. Ik ben benieuwd en houd jullie zeker op de hoogte!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:51

ik ga ook voor je duimen ben reuze benieuwd wat het nu is :)
veel sterkte

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:11

Ik wil je heel veel sterkte wensen, ik hoop dat de bloedproef iets (behandelbaars) uitwijst !

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:17

Jemig, wat een zorgen..... dat doet pijn, kan ik me erg goed voorstellen...
Mijn merrie heeft ook alle mogelijke ellende gehad, en ik ben door blijven ploeteren en zoeken en nu gaat ze geweldig.... Ik hoop dat ook jouw paard zich snel beter zal voelen.

*bloedwormen zijn vreselijk... ik heb er ook veel last van gehad (nou ja, mijn paard dus)... het is een hele klus om daar vanaf te komen*

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:41

Heel veel succes en sterkte. Ik weet hoe het is om een paard zo rottig in zijn vel te zien. Niet te weten wat er nu precies is en waardoor blessures steeds terug komen of nieuwe kwaaltjes er voor in de plaats komen. Logisch dat je een dier waar je stapelgek van bent niet zomaar op kunt geven.
Mijn merrie komt ook uit een ongelofelijk diep dal en soms zag ik het echt niet meer zitten. Maar ik ben ook maar domweg doorgegaan met revalideren en behandelen. Nu zijn we na ruim twee jaar ellende weer rustig aan serieus aan het trainen en lijkt het goed te gaan.
Geef de moed dus niet op.. Ik hoop echt dat er iets uit de bloedonderzoeken en de foto's komt en dat het te behandelen is.. :(:) . We zullen duimen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:12

eerst van al heel veel sterkte! je hebt een heel groot hart en houd je paard goed in de gaten!

ik vind het heel goed dat je al een afspraak hebt gemaakt voor bloed test en xr, daar kan je misschien al iets mee uitsluiten of al mee aan de slag gaan.
misschien is het een idee om een dagboek bij te gaan houden en elke dag je bevindingen op te schrijven, dit is altijd makkelijk om later eens iets terug te vinden.
als je een probleem in de nieren vermoedt kan je (als het lukt) urine opvangen en dit ook gelijk laten testen, daar kan ook heel veel info uit worden gehaald.

verder kan ik je alleen maar aanraden om je eigen gevoel te volgen en als je gevoel het zegt anders al eerder naar een andere kliniek te gaan. dit zal een kostbare aangelegenheid worden, maar in bijna elke kliniek kan je paard binnenste buiten worden gekeerd en dingen worden gevonden/uitgesloten.

nogmaals heel veel sterkte!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:49

heel veel sterkte en hoop dat alles goed komt!!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:06

Ik laat vanavond zeker weten wat de eerste resultaten van de foto's zeggen!

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:14

Heel veel sterkte! En laat ons weten wat eruit is gekomen!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 11:26

Gisteravond is de dierenarts langsgeweest. Die man heeft toch veel ervaring hoor, hij stelde mijn paard gerust en die heeft dus alles gewoon rustig doorstaan. Was fijn!
Eerst heeft hij bloed genomen, daar mag ik vanavond voor bellen voor de resultaten. Hij heeft ook een vers meststaal genomen om te onderzoeken.

Nadien een inwendige echo. Daar bleek dat mijn paard geen wormaneurysma heeft, of schade heeft aan de grote arterie door bloedwormen voordien. Heel goed dus! Nadien heeft hij ook zijn linkernier bekeken en die leek ook in orde. Aan de rechternier kon hij niet aan, dat moet je met andere speciale echo toestellen doen. Maar de functie van de nieren wordt ook onderzocht in het bloed.
Nadien zijn er foto's genomen van schoft, sprongen en geprobeerd van het achterste deel van de rug.
Zijn sprong bleek bolspat te zijn, vocht dat zich ophoopt maar wat op zich niet veel kwaad kan. Ik kan kiezen om het eruit te laten trekken maar meestal trekt het spontaan vanzelf weg. Dus daar ga ik mijn paard niet mee belasten en wacht tot het zelf wegtrekt. Hij heeft er toch ook geen last van dusja..

Dan de RX van zijn schoft: daar zit wel degelijk een probleem. Op de foto lijkt het alsof er op de eerste drie werveluitsteeksels stukjes bot los zweven boven die uitsteeksels. Ze zijn niet mooi rond afgelijnd zoals de andere uitsteeksels. Ik weet het niet goed te verwoorden eigenlijk. Het is niet de plek waar ik de vochtbulten zie op verschijnen als ik lang rijd, maar meer naar zijn manen toe. Het kan wel zijn dat door de schade daar het vocht wel kan afzakken naar een lager gelegen gebied. De foto's ging de DA voor zekerheid toch maar doorsturen naar een kliniek. Daar weet ik binnen een week antwoord op.

De RX van de rug achteraan is niet gelukt, is ook praktisch onmogelijk met zo'n mobiel RX apparaat.

De DA stelde voor het bloed af te wachten vanavond. Blijkt daaruit dat hij enorm veel spierenzymes heeft, zal dit de reden zijn waarom hij zichzelf zo stijf houd in de rug en is het probleem waarschijnlijk het makkelijkst op te lossen (af gezien van de problemen van de schoft). Dan kan het eventueel worden opgelost met voeder zonder suikers en volgens mij ook accupuntuur?
Blijken daar niet de hoeveelheid spierenzymes in te zitten die duiden op teveel spierspanning denk ik dat we moeten verder gaan voor foto's van zijn rug achteraan. Maar dat kunnen we dus pas vanavond uitsluiten.
Hij vertelde me dat hij hoopte dat mijn paard geen nakomeling is van de 'Impressive lijn'. Ik ken niks van bloedlijnen maar dat is blijkbaar een dekhengst geweest in Amerika waarvan zaad ook richting hier is gekomen waaruit bleek na +- 7 jaar dat de paarden allemaal een soort spierspanning kregen die niet goed op te lossen was.
De lijnen in Amerika zijn allemaal afgemaakt, maar in Belgie, Nederland en Duitsland dus niet. Mocht blijken dat de spierenzymes dus toch enorm aanwezig zijn kan hij nog steeds een DNA aanvraag doen om te kijken of mijn paard een nakomeling is van die Impressive lijn..

Jammer genoeg weet ik NIKS van mijn paard zijn achtergrond. Hij is geboren in 2005 en pas gechipt in 2009. Ik heb dus maar enkel zijn paspoort van de moment dat hij gechipt is. Van zijn medisch verleden daarvoor heb ik nooit een boekje meegekregen of dergelijk. Ik had misschien toen ik hem kocht wat meer op mijn hoede moeten zijn maar ja, daar kan ik nu niet veel meer aan veranderen en het gaat mijn paard op deze moment ook weinig vooruit helpen.
Van de vorige eigenaar krijg ik ook geen gegevens van de eigenaar waarvan zij mijn paard heeft gekocht. Het is dus gissen...

Vanavond weet ik meer ivm het bloed, dat laat ik hier ook weten!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:32

ik zet even een stipje, ben heel benieuwd naar de bloedresultaten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:20

Daar waar jouw dierenarts het over heeft is HYPP en komt vanuit de Impressive Lijn.
Heb jij een quarter? Ik begrijp dat het een paard zonder papieren is. Hypp kan trouwens getest worden door het van Haeringen instituut in Wagening dmv een plukje haar uit staart of manen waaraan nog wat worteltjes zitten.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 14:34

Volgens mijn dierenarts zit er wel wat paint in, maar uitsluitsels heeft die natuurlijk ook niet.
Bedankt voor die tip ivm met het haarlokje, maar als ik niet eens weet wat ras mijn paard is, is dat dan geen verloren moeite?
Ken jij symptomen van die HYPP? Want mijn paard heeft wel een erg stijve rug, maar om nu te zeggen die elektrische tintelingen en aanvallen waar ik van lees heb ik hem wel nog nooit zien hebben. Of is dat misschien in erg extreme vorm?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:41

Nee, voor de exacte klachten moet je even googelen. Ik heb zelf quarters en er daarom wel eens over gelezen maar als je er verder geen ervaring mee hebt dan zakt het gelezene langzaam weer weg.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:13

Impressive is een paint, dus kan het zomaar daar mee te maken hebben.
op internet kan je alles vinden over de vervelende ziekte en de symptomen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:52

ik herken een deel van je klachten.
ook bij mijn paard is aan HYPP gedacht en nog meer.
ik heb geen paint/quarter maar een criollo met de zelfde brede zware bouw als een quarter waardoor het mogelijk was.
uiteindelijk bleek de mijne ziekte van lyme te hebben.
bel je arts en vraag of ze dat me willen testen op het bloed wat ze al hebben,er is niet veel bloed voor nodig.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 08:13

Bedankt voor je tip mariska32! Bij de bloedname heb ik ook gevraagd om te testen naar die ziekte van lyme omdat mijn paard eind augustus ook een teek had zitten...
Maar op dat resultaat moet ik nog een weekje wachten.

Ondertussen heb ik gisteravond mogen bellen voor de bloedresultaten... Bleken die allemaal goed te zijn! Ik vind het fantastisch, maar blijf me wel afvragen waar zijn rugklachten dan vandaan komen.
Zijn nier- en leverfunctie was goed, glucose was goed, geen bloedwormen, alleen heeft hij wel wat teveel eiwitten in z'n bloed. Dat kon nog niet zo heel veel kwaad zei de dierenarts.

Donderdagavond mag ik terugbellen voor de resultaten van het mestonderzoek en moet er een antwoord binnen zijn van de RX van zijn schoft van de kliniek.. terug wachten dus.