Welke brok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Welke brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:23

Hallo,

Ik ga komende week verhuizen met mijn paard en op de nieuwe stalling koopt iedereen zijn eigen voer.
(Er wordt wel voor me gevoerd). Nu krijgt hij op de huidige stalling naast weidegang gewoon basisbrok,
weet niet welk merk. Iemand enige tip welk merk brok ik het best zou kunnen pakken?
Ik heb een fries die niet intensief loopt, maar gewoon elke week een lesje en af en toe buitenritje en dan
tussendoor nog wat in de bak. Hij krijgt op de huidige stalling als hij op stal staat 3/4,
maar staat normaal in de zomermaanden 24/7 buiten. Op de nieuwe stal komt hij s avonds naar binnen
maar krijgt daar wel meer ruwvoer in de vorm van kuil. Iemand wat mij ook kan helpen wat betreft de hoeveelheid
brok die hij elke morgen en avond dan zou moeten krijgen?
smorgens dus brok en kuil , overdag op de wei en savonds weer brok en kuil.
De nieuwe staleigenaar stelde zelf voor om flink te minderen wat betreft brok. Graag tips gevraagd aangezien
ik zelf heel weinig ervaring heb wat betreft voeren.

Groetjes Melissa

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:26

Heb ook een Fries, beetje zelfde verhaal qua werk etc.
Die van mij krigt kuil en verder basisbrok van voergezond.
Momenteel 25 tot 50 gram ochtend en avond.

Als je toch voeders aan het overwegen ben, kijk dan eens in mijn topic hierover:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1521392
Daar staat waarom ik Voergezond gekozen heb.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:27

navragen welke brok je paard nu krijgt en beginnen met 2x 1/2kg brok of onderhoudsmuesli. 't is maar wat jou voorkeur draagt...
ruwvoer is het belangrijkst en krachtvoer komt erbij voor wat extra energie en eventueel een supplement te kunnen doormengen.

cursebreaker

Re: Welke brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:29

ja hij krijgt op de nieuwe stal dalijk indd genoeg ruwvoer, vandaar ook dat ik terugwil (en stelde de staleigenaar zelf ook al voor) met de brok. hij krijgt nu 3/4 als hij op stal staat, en was zelf aan't denken om maximaal 1/2 te geven op de nieuwe stal, aangezien hij ook genoeg ruwvoer en overdag weidegang krijgt. hij's op zich nu prima op gewicht, kan een paar kilo'tjes bij. Maar wil niet dat hij dalijk tonnetjerond wordt , aangezien hij geen intensieve beweging heeft.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:33

@ Zilfstar,

dat voergezond staat me inderdaad wel aan. Ik neem aan dat het geen kwaad kan om zomaar te veranderen van merk brok he? hij krijgt nu basisbrok van Merk X zal ik het maar even noemen en als ik morgen zou verhuizen en hij krijgt dan basisbrok van merk voergezond zal dat toch niet erg zijn voor hem die omwisseling ofwel? Weetniet precies hoe dat bij paarden werkt, bij honden moet je namelijk geleidelijk aan laten wennen aan nieuw voer. Maar nu zal de samenstelling van verschillende soorten basisbrok met elkaar niet heel veel schelen denk ik zoals dat bij hondenvoer wel doet? Maar geen idee, daarom deze vraag.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:35

Ik heb een gekruiste fries en wordt 2 tot 3 keer per week bereden, geen zware arbeid.
Die krijgt s'avonds als ze op staal gaat hooi/kuil en een handje basismuslie van subli.
In de zomer gaan ze s'morgens direct de wei in en in de winter worden ze buiten bijgevoerd.
dus minimaal krachtvoer en doet het er goed van

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:38

ik zou kijken voor een gecshikte muesli en geen brok.muesli kauwen ze langer en bevorderd de speeksel toevoer

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:39

ja ik ben nu inderdaad aan't twijfelen of ik basisbrok moet aanhouden of muesli moet gaan geven. Maar heb me daar nog niet genoeg in verdiept om te weten wat voor mij de beste oplossing is. Maar die basisbrok van voergezond.nl staat me ook aan.

Maar dat ik van 3/4 wil teruggaan naar 1/4 of 1/2 is denk ik wel het beste voor hem denk ik?
Hij krijgt dan elke morgen en avond kuil + brok of muesli en dan overdag weidegang
en in de winter overdag meer ruwvoer, staan dan wel op de wei maar zullen dan niet veel gras eten haha
maar krijgen dan extra ruwvoer. Dan zou 3/4 van wat dan ook veels te veel zijn sowieso

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:41

ik zou een 1/4 tot maximaal 1/2 geven van een simpele basisbrok of onderhoudts meusli.
maar kijk er wel naar dat het laag in eiwit en suikers zit, want nu hij kuil gaat krijgen krijgt hij dat al meer binnen als nu, als de kwaliteit van het kuil goed is tenminste.

die van mij doet ongeveer hetzelfde als die van jouw, is een kruising fries, en krijgt de strucomix van cavalor, en dan een kwart schep, en verder kuil en hooi en weidegang.

je ziet snel genoeg of hij aankomt of afvalt en dan moet je je randsoen iets aanpassen, maar kijk naar je paard het ene paard doet het op de ene brok/meusli beter als op de andere, ik heb al verschillende merken gevoerd maar kom telkens weer terug bij de cavalor.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:44

bedankt voor het advies!
de kwaliteit van het kuil is wel goed, dus dan moet ik zeker een brok of muesli hebben waar minder eiwit en suikers inzit. zeker aangezien hij ook nog lichte mate van eczeem heeft. dit is goed te doen met een deken maar als hij dalijk meer suikers binnen zou krijgen, heb ik natuurlijk ook nog kans dat zijn eczeem verergert natuurlijk. Ik weet alleen niet goed of ik nu voor brok of muesli moet kiezen? Iemand die mij de voor- en nadelen zou kunnen geven in mijn situatie?

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:46

Ten aanzien van je vraag over welk merk: ik sta zelf op het punt om over te stappen op "Friesche Brok". Deze brok is speciaal ontwikkeld voor Friese paarden. Er bestaan al wat topics over.

Ik heb nog geen ervaring ermee, maar hoor en lees goede reacties wat betreft verminderen van exceem, mok, verbeteren van de huid, hoeven en conditie.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:48

@ Suzannah, thanks voor de tip.
Zal me er ook even over gaan inlezen. Zoals ik zeg, hij komt zijn eczeemperiode vrij goed door met de deken, maar kan geen kwaad als er een brok is wat hier positief invloed op heeft natuurlijk! Zeker aangezien hij gewoon hele jaar door weidegang krijgt, wat over het algemeen misschien erg veel is voor een eczemer. Maar hij staat 24/7 buiten , met een deken en schuurt nauwelijks tot niets dus dan doet hij het naar mijn mening wel vrij goed. Maar dan heb ik dus wel een brok nodig waarin geen onnodige suikers e.d. zitten wat het zou kunnen verergeren. dus zal me zeker inlezen in die brok, al ben ik ook erg geinteresseerd in die brok wat zilfstar zei van voergezond. nog meer mensen die met deze brok ervaring hebben?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:55

er zijn ook diverse muesli;s die helpen bij de exceem havens heeft nu een hele nieuwe,ik zelf voer greenvet van havens zeer tevreden zeer weinig eiwit en suikers,ook heeft subli een ponybrok(hier zit ook vrij weinig in van eiwitten)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:55

o0melis0o schreef:
bedankt voor het advies!
de kwaliteit van het kuil is wel goed, dus dan moet ik zeker een brok of muesli hebben waar minder eiwit en suikers inzit. zeker aangezien hij ook nog lichte mate van eczeem heeft. dit is goed te doen met een deken maar als hij dalijk meer suikers binnen zou krijgen, heb ik natuurlijk ook nog kans dat zijn eczeem verergert natuurlijk. Ik weet alleen niet goed of ik nu voor brok of muesli moet kiezen? Iemand die mij de voor- en nadelen zou kunnen geven in mijn situatie?

na het gelezen te hebben dat ze ook exceem heeft zou ik voor de cavalor stucomix sensetive gaan.
http://www.cavalor.be/NUTRI/Nutrition/P ... &pro=27157

http://www.cavalor.be/NUTRI/Nutrition/P ... 7851&lng=1

en ik vind persoonlijk dat ze op een meusli beter kauwen en er langer over doen, ik vin ddat fijner, tevens vind ik een meusli er smakelijker uitzien en lekkerder ruiken als een brok.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:00

ja maar schijnt dat in muesli weer veel zetmeel zit in verhouding tot sommige brok, en dat ze dit juist minder goed verteerd krijgen? correct me if i''m wrong want lees op het moment zoveel dat ik af en toe door de bomen t bos niet meer zie haha..

op het moment staat hij 24/7 buiten en krijgt dus genoeg gras binnen en staat hij 24/7 met de deken op waar hij het vrij goed op doet. hij schuurt zich nauwelijks tot niet. dalijk op de nieuwe stal krijgt hij veel meer ruwvoer enaarst en komt hij overdag buiten en savonds binnen, vandaar dat ik ook terugga met de hoeveelheid brok. maar waar het me dan indd om gaat is dat hij een brok krijgt waar suikers e.d. geminderd zijn omdat hij kuil krijgt als ruwvoer. en als hij kuil krijgt in combinatie met brok waar vrij veel suikers e.d. inzitten ben ik bang dat dat wel invloed gaat krijgen op de eczeem. dus heb dan denk ik wel een brok nodig wat positief effect heeft op paarden met eczeem. maar zoals het voer van bijvoorbeeld voergezond zoals Zilfstar aangaf, geheel Natuurlijk is, heeft dan ook weer een heel positieve kant..

vind het erg moeilijk , zie door de bomen t bos niet meer hihi

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:10

Ik zou het topic dat Zilfstar heeft gelinkt even doorlezen.
Heel duidelijk topic waar verschillende voer merken en soorten worden vergeleken op de ingrediënten.
Er zit veel troep in muesli en brok. :) Succes iig!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:11

dankjewel!
Ben inderdaad het topic op het moment door aan't lezen.
Maar ook daar komen zoveel dingen naar voren, dat het gewoon moeilijk is om een keus te maken.
Maar ik denk in mijn situatie dat het voer van voergezond wel een heel goede keus is! maargoed, nog even verder informatie inwinnen :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:14

o0melis0o schreef:
@ Zilfstar,

dat voergezond staat me inderdaad wel aan. Ik neem aan dat het geen kwaad kan om zomaar te veranderen van merk brok he? hij krijgt nu basisbrok van Merk X zal ik het maar even noemen en als ik morgen zou verhuizen en hij krijgt dan basisbrok van merk voergezond zal dat toch niet erg zijn voor hem die omwisseling ofwel? Weetniet precies hoe dat bij paarden werkt, bij honden moet je namelijk geleidelijk aan laten wennen aan nieuw voer. Maar nu zal de samenstelling van verschillende soorten basisbrok met elkaar niet heel veel schelen denk ik zoals dat bij hondenvoer wel doet? Maar geen idee, daarom deze vraag.

't is altijd toch wel verstandig om eerst te mixen. Weet niet of je wat brok mee kunt krijgen van je huidige stal?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:34

Ik zou een zak voer van je huidige stal kopen en die meenemen.
En dan rustig mixen met het voer wat je besluit te gaan voeren.
Je paard zal niet de eerste zijn die problemen krijgt door in 1 keer
naar nieuw voer over te stappen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:18

zou het mixen echt nodig zijn?
Aangezien hij op t moment 24/7 buiten staat en dus al eigenlijk een tijd niet meer dagelijks zijn brok krijgt. is het dan toch nog nodig om zijn huidige brok te vermengen met zijn nieuwe als hij momenteel geen brok krijgt?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:55

Als het paard nu al geen brok krijgt, dan hoef je niet perse te mixen; krijgt hij nog wel brok, dan is het aan te raden wel te mixen.
Dat paarden beter kauwen op muesli's is achterhaald; de grootte van de brok speelt een grote rol en de structuurwaarde (producten van HH bevatten veel meer structuur dan muesli's en de grootte van de brok kan je kiezen). Muesli's bevatten meestal ook meer conserveringsmiddelen omdat de granen opengewerkt zijn, veel vatbaarder voor schimmels.
Wat je uiteindelijk wilt voeren is afhankelijk van erg veel zaken; er zijn op bokt.nl genoeg topics over.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:10

hij staat op het moment 24/7 buiten gedurende de zomermaanden en dan krijgt hij in princiepe geen brok nee. het is een tijd geleden voorgekomen dat ze een weekje op stal hebben gestaan en dan krijgen ze wel brok. maar dat is al een tijd geleden en nu staat hij dus gewoon 24/7 buiten zonder brok. Ik heb me een proefverpakking besteld van Voergezond en wil deze toch proberen. Zeker omdat deze een positieve invloed zou hebben op eczeempaarden. je kon 6mm brok krijgen, standaard en je kon voor €12,50 ook 8mm brok krijgen. Alleen jammer dat er in limburg geen verkooppunten zijn, zou het dan nu elke keer via internet moeten bestellen en moeten laten bezorgen a €7 zoveel.. maargoed :)
iedereen bedankt voor de tips en adviezen! hebben me meer duidelijkheid gegeven

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:13

VSW-->VS

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:04

Zozo madam ben je eruit wat je meneer gaat voeren???? Word wel tijd, morgen is het zover... hahahaha....

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:06

Is inderdaad wel een leuke site, maar jeetje wat is dit groot, heel erg uitgebebried... dus ben nog dagen bezig met uitzoeken....