Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:41

Ik heb een hengstveulen van 12 mei 2011. Als hij wat ouder is, wil ik hem laten castreren.
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening over wat een goede leeftijd is om een paard te laten castreren.

Ik wil geen discussie over waarom ik hem laat castreren en dat ik hem ook hengst kan houden, want ik laat hem hoe dan ook castreren :)

tamary

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:59

Zodra de ballen ingedaald zijn en liefst voordat de hengstenstreken beginnen. Meestal zo 1-1.5 jaar

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:04

Tja, ik vind het er vanaf hangen :)
Als je het lekkere lichaam van een hengst wil laten groeien, is het super als je m tot z'n 3e of later -als hij zich kan gedragen- hengst kan houden.
Anders wanneer de ballen goed ingedaald zijn. :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:06

Als je een hengstje vroeg laat castreren zal hij een minder hengst-uiterlijk ontwikkelen en meer de hoogte in gaan. En als je hem later laat castreren zal zijn zich meer als een hengst ontwikkelen.

Het hangt er vanaf wat je wilt, als elke centimeter meegenomen is kan je het beter vroeg laten doen en als je juist van een meer hengsten-type houdt kan je beter even wachten.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:12

Met 1 a 2 jaar liefst in het voorjaar lijkt mij de beste tijd voor castratie. Hoe langer je daarna wacht hoe meer kans je hebt dat hij "hengstemaniertjes" blijft houden.

Overigens vind ik het een goed idee, kan die zomers gewoon tussen de andere paarden met 25 graden!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:46

Persoonlijk zou ik als het kan tot minimaal 3/3,5 hengst laten. Ze groeien dan naar mijn mening mooier uit.
Maar het is inderdaad maar net wat je wil.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:53

De maximum leeftijd is 4jaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:56

Maximum leeftijd is er niet.
Minimum leeftijd: als de ballen zijn ingedaald, en dan zo vroeg mogelijk.
Het is een fabeltje dat hengsten mooier uitgroeien.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:04

Ben het met Cassidy eens, mijn paard is gecastreerd toen hij nog geen 1 jaar was, en hij is gewoon mooi uitgegroeid en lekker vol geworden =)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:07

heb twee shetlanderhengsten gehad en beide met 1jaar laten castereren.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:09

Als je later gaat castreren dan 4jaar krijg je toch hengsten manier ?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:17

Dat heb je zelf in de hand Xiniee :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:20

Een hengst kan ook al veel vroeger "de hengst" uithangen.
Hoeven ze verder nog niet vervelend te zijn, maar mijn hengst dekte al toen ie net een jaar was en was vruchtbaar met 1,5.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:20

Nee hoor dat heb je niet zelf in de hand...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:24

ik denk dat je eerst moet gaan kijken wanneer meneer zijn ballen goed zijn ingedaald.ik heb moeten wachten want meneer had met 1jr zijn eerste bal en met 2jr zijn 2de pas.dus dat is het eerste waar je op moet wachten erna kun je gaan castereren.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:24

Zijn zoon was zelfs nog vroeger, die begon met 8 maand al te dekken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:53

Cassidy schreef:

Als je een hengst gewoon opvoed zijn de hengstenmanieren al een heel stuk minder.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:55

tamary schreef:
Zodra de ballen ingedaald zijn en liefst voordat de hengstenstreken beginnen. Meestal zo 1-1.5 jaar

die van mij is met 13 maanden gedaan al en daar heb ik nu zeker profijt van
dus ik zou zeggen laat het na zijn eerste jaar doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:00

Ladygiroc schreef:
Cassidy schreef:

Als je een hengst gewoon opvoed zijn de hengstenmanieren al een heel stuk minder.

Een hengst die laat is geruind en weet wat een merrie is, zal in een gemengde kudde bij hengstige merries "all te way" gaan. Daar kun je nog zoveel opvoeding tegenover zetten, dat werkt in die gevallen niet. En als merrie eigenaar ben ik niet blij met een dergelijke ruin in de kudde, krassen op de rug van mijn merrie, bijtplekken op de schoft, kans op infecties en blijvende steriliteit voor de fok doordat de ruin met hengstengedrag "de daad" iedere keer weer verricht.
Een laat geruind paard in een gemengde kudde met andere ruinen en merries kan ook voor onrust zorgen, als hij de merries tegen de andere ruinen wil verdedigen.
In mijn ogen is het het beste als je een hengst castreerd voordat hij doorkrijgt wat hengst zijn inhoudt. En dan is het nog geen garantie dat ze in geval van een hengstige merrie deze niet bespringen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-09-11 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:03

moet hij wel beide ballen al goed in gedaald hebben anders gaat het niet
Nagano schreef:
tamary schreef:

die van mij is met 13 maanden gedaan al en daar heb ik nu zeker profijt van
dus ik zou zeggen laat het na zijn eerste jaar doen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:04

weet zeker dat dit niet bij iedere hengst geld
Cassidy schreef:

Als je een hengst gewoon opvoed zijn de hengstenmanieren al een heel stuk minder.[/quote]

Een hengst die laat is geruind en weet wat een merrie is, zal in een gemengde kudde bij hengstige merries "all te way" gaan. Daar kun je nog zoveel opvoeding tegenover zetten, dat werkt in die gevallen niet. En als merrie eigenaar ben ik niet blij met een dergelijke ruin in de kudde, krassen op de rug van mijn merrie, bijtplekken op de schoft, kans op infecties en blijvende steriliteit voor de fok doordat de ruin met hengstengedrag "de daad" iedere keer weer verricht.
Een laat geruind paard in een gemengde kudde met andere ruinen en merries kan ook voor onrust zorgen, als hij de merries tegen de andere ruinen wil verdedigen.
In mijn ogen is het het beste als je een hengst castreerd voordat hij doorkrijgt wat hengst zijn inhoudt. En dan is het nog geen garantie dat ze in geval van een hengstige merrie deze niet bespringen.[/quote]

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:06

Ik heb die van mij en laat mijn jaarling castreren volgend jaar op 2 jarige leeftijd vlak voordat ie de wei opgaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:06

keona schreef:
weet zeker dat dit niet bij iedere hengst geld

Ik snap je niet? Wat geldt niet bij iedere hengst? Dat hij merries bespringt als ze hengstig zijn? Moet die hengst nog tegenkomen hoor!
En hoe ze gaan reageren als ze eenmaal ruin zijn kan niemand voorspellen. Er zijn ruinen die laat zijn gecastreerd en die dit gedrag niet vertonen. Maar dat risico zou ik als hengsten/ruineneigenaar niet willen lopen.

Good stallions make great geldings. Als je weet dat je laat castreren, zou ik het zo vroeg mogelijk doen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:14

Ik hou dit topic even in de gaten aangezien wij een hengstje van bijna 5 maanden hebben die t.z.t. ook gecastreerd wordt.

De Fjord die wij al hebben is rond zijn 3e gecastreerd en onderdanig in een kudde, heeft absoluut geen dominante trekken en voelt zich daar ook niet prettig bij. Onze shetlander is rond zijn 4e gecastreerd en ook hij dekt niet. (castreren was in beide gevallen gebeurd voor wij de pony's kochten)

Wij hadden zelf in gedachte om het veulen volgend voorjaar (rond zijn eerste levensjaar) te laten castreren en zie dat dat hier ook veel geadviseerd wordt. We zien hem ook graag in een gemengde kudde in de opfok.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:19

Wij hebben een Shetlandruin gehad, die laat gecastreerd was, was eerst een poos dekhengst geweest.
Met mijn praktisch niet hengstige Fjord erbij was er niks aan de hand.
Tot we een ernstig hengstige welsh-arabier kregen, toen was het mis.
Meneer besprong zelfs mij als ie de kans kreeg.
(hij stond niet bij die merrie in, omdat ie bleef jagen).
Dus idd zo vroeg mogelijk castreren, als ie toch niet hoeft te dekken.