paard in laten slapen hoe en wat gebeurt er dan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

paard in laten slapen hoe en wat gebeurt er dan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:29

Mijn paard word binnenkort in geslapen omdat mijn paard erg kreupel loopt.
en bijna niet meer kan lopen op zijn eigen benen. dit komt helaas nooit meer goed ,dit is een erg moelijke keuze geweest, maar
Hij kan zelf niet meer naar zijn eten lopen ,dus dat moet ik dan elke keer naar hem toe brengen. omdat hij er zelf niet naar toe gaat lopen.
Hij staat zo veel mogelijk buiten maar het word er niet beter van. |(
Nu is mijn vraag wat er gebeurt bij het inslapen van je paard.
daar wil ik graag jullie ervaringen over horen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:31

er is een topic over de goede ervaringen van het inslapen van paarden.
Mijn ervaring is dat er veel rust was tijdens het inslapen.
Mijn paard had er duidelijk vrede mee, ik was er bij tot alles achter de rug was.
Alleen het vallen wilde ik niet zien.

Ik wens je veel sterkte straks.......het is nogal wat waar je dan doorheen moet.
:(:)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:33

quartel.

Bedankt voor je antwoord dan weet ik een beetje hoe het gaat, het vallen wil ik ook zelf niet zien.
maar gebeurt dat op een mat of in de stal ?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:36

Je gaat met paard naar praktijk (als je hem zelf niet aan de straat wil leggen)
Daar krijgt hij eerst verdovingsspuit vaak en erna de andere. Hij zakt door zijn benen, sommige leven nog best lang na dit verschilt per paard, maar enorm liggen spartelen etc gebeurd neestal niet duurt gewoon ff voordat ze helemaal weg zijn. Dan ga je naar huis en komt rendac hem ophalen

Ashley5760

Re: paard in laten slapen hoe en wat gebeurt er dan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:37

Vallen gebeurd altijd buiten op stoep of wei ivm naar straat slepen (rendac kan hem niet uit je stal komen takelen

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:37

Wij hebben mijn pony naar het stukje weide gebracht dat het dichts bij de weg lag.
Daar kreeg ze eerst een sedatie, gewoon een lichte verdoving. Daarna een zwaardere waarvan ze gaan liggen, of meestal gewoon vallen. Dat is dezelfde verdoving als bij een castratie. Daarna volgen er nog 2 definitieve spuiten recht in de halsslagader, waardoor het hart stopt.

Ik ben erbij gebleven van begin tot einde, ik wou liever spijt hadden van dat ik het had gezien, ipv spijt omdat ik het niet had gezien :)
Ik wens je alvast heeel veel sterkte. Ik ben letterlijk kotsziek geweest erna, koorts, bijna flauwvallen... maar ik probeerde me op te trekken aan de gedachte dat het toch écht het beste voor haar was, en dat is wat iedereen moet doen die zijn/haar paard laat gaan :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:43

donnie13 schreef:
quartel.

Bedankt voor je antwoord dan weet ik een beetje hoe het gaat, het vallen wil ik ook zelf niet zien.
maar gebeurt dat op een mat of in de stal ?

Ik heb mijn merrie naar utrecht gebracht, daar stond ze ook altijd onder behandeling.
Daar word het paard eerst verdooft.
Dan ga je naar de inslaapkamer.
Paard word in een soort box gezet, klem tussen de wanden.
Dan moet je even weg en mag terug komen als je paard ligt.
Toen ik naar haar toe ging kon ik zien dat ze gewoon op een normale manier naar de grond gezakt was.
1 wand was geopend zodat ik bij haar kon gaan zitten.
Daarna kreeg ze de laatste spuit.
Heel vredig was ze gegaan, geen protest, geen gevecht, in totale acceptatie.
Hierna hebben haar spieren nog 3 x een soort stuip gegeven maar niet op een vervelende manier.
Ik mocht bij haar blijven zolang ik wilde om afscheid te nemen.........
Hun hebben haart staart voor mij geregeld, dat hoefde ik zelf niet te doen.
Pas daarna gaf ik mezelf de ruimte lekker in te storten want daarvoor had ze mij nog nodig en moest ik sterk zijn.

Later worden ze dan door rendac opgehaald maar daar ben je zelf dan echt niet meer bij.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:44

IK breng hem zelf naar de kliniek ,want ik wil het niet thuis hebben ,omdat ik dan mijn huis straks ga zien als een enge plek.
Als hij dan aan de weg een tijd moet liggen.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:45

Ik was erbij toen het paard van mijn vriendin werd ingeslapen.
Dat gebeurde in een kliniek, en die kliniek gebruikte 2 ingenieuze wanden waardoor
je paard niet valt.
Haar paard ging netjes door haar achterbenen, zakte daarna door haar voorbenen,
maar werd door de beide wanden netjes op haar plaats gehouden.
Heel voorzichtig werd 1 wand weggedraaid waardoor het paard rustig en netjes op
haar zij werd gelegd.
Daarna gebeurde alles wat hierboven ook beschreven staat.

Uiteraard vonden wij het heel verdrietig, maar was het voor dit paard echt het beste.
Ik heb er een goed gevoel van overgehouden. Als ik zelf nog voor die keus kom te staan
wil ik het ook zo.

Ik wens je veel sterkte toe, want het is toch wel heftig hoor.
Maar soms moet je dit soort beslissingen nemen, want een paard met pijn is nog erger.

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:45

idd ze worden eerst verdoofd dus wat colette 007 zegt over lang blijven leven en spartelen daat merken ze niks meer van hoor als ze dat doen. meestal vallen ze gewoon rustig om maar sommige spartelen nog een paar keer, meestal arabieren en zon soort paarden doen dat wel eens, dat lijkt heel erg maar daar merken ze dus niks van mijn ervaringen zijn dat hoe erg het ook is het eigenlijk altijd heel rustig gaat. Als hij zon moeite heeft met lopen zou ik hem zowiezo niet meer op de trailer zetten en als je tenminste de mogelijkheid hebt om t gewoon waar hij nu staat te doen dan is hij ook nog op zn eigen vertrouwde plekje, dan blijven ze ook rustiger...

Heel veel sterkte... |(

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:48

sorry , zie nu pas dat je hem liever niet thuis wilt hebben, naar de kliniek kan natuurlijk ook...

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:51

Hoi Donnie 13. Wat naar dat je je paardje moet laten inslapen. Ik zal je vertellen hoe het bij mijn paardje ging, misschien kan je dat helpen. Femke had een ziekte waardoor steeds meer functies uitvielen en ze verlamd raakte. In overleg met de veearts hebben we haar meegenomen naar buiten in het gras. Daar heeft hij uitgelegd wat hij ging doen, en dat gaf rust. Eerst kreeg Fem een spuit waar ze rustig van werd. Dit gebruiken ze ook wel als ze een paard moeten behandelen dat erg onrustig is, of als de tandarts de tanden moet vijlen. Hier werd ze heel soezerig van, en ze stond een beetje te dutten. Toen bracht de dierenarts een naaldje in haar hals waar hij vlak achter elkaar twee grote spuiten blauwe vloeistof inspoot; eigenlijk een extreem hoge dosering narcose middel als ik het goed begrepen heb. En dan gaat het heel snel, Fem viel om, en was 'weg'. Er is bij haar helemaal geen angst en onrust geweest. En ik vond het eigenlijk niet naar om te zien, maar wel heel onwerkelijk. Daarna is de veearts weggegaan, en heb ik haar nog lang geaaid en geknuffeld. Uiteindelijk heb ik haar afgedekt met een deken en een zeil en ben weggegaan. Een dag later is ze opgehaald door de Rendac, maar dat wilde ik niet zien.
Als het kan is het beter om je paard buiten in te laten slapen. Als er geen gras is, kun je misschien een dikke laag stro neerleggen, zodat het dier niet hard valt. Maar eigenlijk doe je dat met name voor jezelf. Als je paard valt is hij al gestorven, en hij zal niet meer voelen dat hij neerkomt, maar het geluid is niet aangenaam voor jezelf. Ook is het prettig dat als het paard buiten ligt, dat er niet onnodig aan gesjord hoeft te worden nadat het is ingeslapen. Het is beter voor een respectvolle afwikkeling van het ophalen van je dier. Heel veel sterkte :(:)

grace1989Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:00

Wat erg voor jou en voor je paard.
Helaas heb ik ook ervaring.
Mijn paard heb ik door de Rendac met een aparte trailer laten ophalen.
Wel prijzig, maar dat ik ieder zijn eigen keus.
Ik heb met de Rendac om 17 uur de afspraak gemaakt.
Met de dierenarts om 16 uur.
Die heeft haar eigen stal een spuit gegeven ( sederen) zodat ze suf werd en bijna wilde gaan liggen.
Toen hebben we haar naar buiten laten lopen, een paar meter voor haar stal.
Daar heeft ze nog wat sedatie gekregen en een narcose spuit.
Toen is ze rustig gaan liggen en ging slapen.
Toen heeft ze het laatste middel gekregen zodat ze insliep.
Voor het paard had het niet rustiger gekunt.
Even later heeft de Rendac haar op een mat gelegd door haar over haar rug om te draaien en ging de mat de trailer in.
Veel sterkte.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:01

Donnie als ik je verhaal zo leest lijkt het me niet raadzaam om je paard nog te vervoeren. Kan je niet beter een afspraak maken met een destructiebedrijf zodat hij toch in z'n eigen wei kan inslapen? Hij kan dan dezelfde dag nog opgehaald worden.
Nou ja, het is allemaal verdrietig genoeg, ik hoop dat je doet wat je zelf het beste vindt.
Heel veel sterkte.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:05

het is ongeveer 15 min met de trailer rijden.
dus dit is nog wel te doen.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 03-09-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:06

het is idd erg vredig, moeilijk om naar te kijken maar het is een mooie manier.
veel sterkte

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:12

Bij ons werd het niet de zelfde dag opgehaald. Paard naast die van mij is toen ingeslapen. De merrie is smiddags ingeslapen en is pas de volgende morgen opgehaald.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:21

Mijn paardje is vorig jaar ingeslapen in de wei. Dit ging ook op een rustige manier,tot bijna op het laatst stond ze lekker gras te knabbelen. Ze heeft er zelf dus weinig van mee gekregen en toen ze lag duurde het niet heel lang meer tot ze er echt niet meer was. De volgende dag is ze door de Rendac opgehaald. Ze hoefde gelukkig niet aan de weg te liggen.

Veel sterkte de komende tijd, want hoe netjes het ook gaat allemaal het is niet niks!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:22

wij hebben vorrig jaar de belg in laten slapen. zware longonsteking, kon niet meer lopen, viel om de 3 meter om, was beter dat ie uit zn leiden werd verlost.

dit paard lag dus al, en heb alles gezien.

spuit er in, kwam nog een 2e spuit bij, want was te weinig. paard begon wat te "schokken" en alles begon te lopen ( urine)
best heftig om te zien.
heel veel sterkte :(:)

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 05:01

wij hebben onze pony ook moeten laten inslapen , deze had bot kanker , wij hebben het op de kliniek wolvega laten doen .
mijn dochtertje was er zelfs bij , het gebeurde heel rustig en vredig , geen klap of val .
pony kreeg eerst kalmeringsspuitje , toen zette de arts hem tegen een zachte zij wand , toen aan de andere kant een zachtje zij wand.
toen duwde de arts de pony naar achter toen ging hij zitten , de arts trok de voorbenen naar voren en daar lag mijn pony. toen ging de pony zelf nog op de zij liggen en kreeg hij het laatste verlossende spuitje .
mijn dochter heeft het niet als eng ervaren , mijn man en ik ook niet ,we mochten zolang afscheid nemen als we wilden .

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:04

mijn paard is nog al wat bang voor spuiten.
Hoe kan ik hem het beste ,rustig houden
Zo dat hij zig daar niet zo druk om gaat maken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:07

mijn paard raakte ook altijd ietwat in paniek voor een spuit.
Op de dag dat ik haar in liet slapen heb ik haar die ochtend uit de wei gehaald en ben haar alles gaan vertellen.
Ook waarom het zo moest, gek genoeg liet ze die dag alles zo toe.....

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:24

quartel schreef:
mijn paard raakte ook altijd ietwat in paniek voor een spuit.
Op de dag dat ik haar in liet slapen heb ik haar die ochtend uit de wei gehaald en ben haar alles gaan vertellen.
Ook waarom het zo moest, gek genoeg liet ze die dag alles zo toe.....

OKe dan ga ik dat ook bij mijn paard doen ,daar zal het ook wel bij werken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:04

Ik durf niet te beloven dat dat bij ieder paard zo werkt hoor.
Maar op een of andere manier.......mijn meiske die normaal altijd strak stond van de srtess.....was de rust zelve deze dag.
Of ze me begrepen heeft durf ik niet te zeggen, maar haar reactie was wel apart zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:09

Wat naar! :(:)

Alle tips zijn denk ik al gegeven? :o