Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 11:08

Er zijn al duizende topics over zomerexceem.. Ik heb ze allemaal gelezen.. En al die tips hebben we geprobeerd.
Maar aangezien we voor een moeilijke keuze staan toch maar even een appart topic.

We hebben een super brave haflinger ruin van 2 jaar jong.
Vorige zomer begon hij te schuren, tot bloedens toe.
Veearts gebeld, medicijnen, goede exceemdeken erop en afwachten.

Helaas wordt het alleen maar erger. Ondanks de goede deken, aangepast voer, allerlei middeltjes zit hij onder de wondjes.
Iedere dag heeft hij een nieuw wondje ondanks dat hij helemaal ingepakt zit.
Als we hem aaien over de deken heen begint hij te schudden, het halster omdoen vindt hij afschuwelijk want dat jeuk hem zo erg!

En nu? Veearts is gister alweer geweest.. Hij gaat overleggen met Utrecht.
Dus dat wachten we af.

Het komt erop neer dat in de omgeving (zuid-limburg) ontzettend veel muggen zitten en hij waarschijnlijk niet kan blijven.
Hij is zo ellendig van de jeuk!

Maar dan? Inslapen van zo'n jong dier moet ik niet aan denken!
Een ander plekje zoeken? (aan de kust) Wie wil zo'n paardje nou? ;(

Heeft iemand dit ooit meegemaakt?
Is er nog iets wat we kunnen proberen?
We weten het niet meer...

Het is zo'n ontzettend braaf beest, ondanks de jeuk ;(

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:10

Beschrijf eens wat hij precies te eten krijgt en hoe je hem houdt?
Staat hij op de weide? Beweegt hij veel? etc...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:12

Volgens berichten is "aan de kust" al achterhaald. Het klopt wel dat er gebieden zijn waar paarden meer last hebben dan in andere gebieden. Sterker nog, ze kunnen soms ineens zonder exzeemdeken rondlopen, of andersom, nooit exzeem gezien en ineens gek worden van de jeuk. Misschien kun je op zoek gaan naar een weiland waar je hem een tijdje neerzet (niet verkopen dus, plekje betalen) waarvan iemand zegt dat er weinig tot geen last is van exzeem bij de paarden? Als je een gebied gevonden hebt waar hij minder last heeft, kun je hem misschien te koop aanbieden voor een leuke prijs of weggeven aan iemand die daar in het gebied woont en een goed huisje aan kan bieden. Ik denk dat er weinig andere opties zijn met zo'n dier, behalve in laten slapen. Hem zo laten lopen in niet eerlijk, het arme beest heeft alleen maar last.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:14

En wat voor exceemdeken heb je hem om? Er zijn er maar een paar die echt alles goed afdekken. Ik zit hier met 2 (1 hele erge) excemers in de bossen en het barst hier van de vliegjes maar ik kan het wel onder controle houden met een goede deken en op tijd opstallen.

skyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:15

je kan als er geen andere oplossing is, altijd nog kijken of hij naar zee kan. zijn vast mensen daar die zo'n paardje hebben willen

ik heb zelf op vlieland gewerkt in de zomer, daar zit een ijslanderstal. alle paarden daar hebben exceem
maar bij geen een paard daar is ook maar iets te zien van het feit dat ze exceem hebben
dat "aan de kust" achterhaald zou zijn is dus niet waar

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:15

Luckystory, als ze hier gaat beschrijven hoe het dier gehouden wordt, wat hij te eten krijgt, wat er aan het exzeem gedaan wordt, dan krijg je eenzelfe topic als de andere. Waaronder een centraal zomerexzeem topic. TS schrijft dat ze alles al doorgelezen heeft en alles geprobeerd heeft. En wat ze met het dier aan moet. Als hier over voeding, behandeling en houden gesproken gaat worden, gaat het topic dicht met een verwijzing naar het centrale topic.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:16

Tja, en als je in TS haar profiel kijkt, zie je het paard in kwestie op de weide...
Daar valt dan al meteen een mogelijke verbetering te halen.
Alleen maar door hem volledig van het gras af te houden en niks anders te voeren dan hooi. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:18

skyr, dat het bij jullie meevalt wil niet zeggen dat die berichten niet kloppen ;)
Er zijn genoeg gebieden landinwaards waar paarden ook minder last hebben. Een bokster die ook hier in Duitsland woont (ver verwijderd van de kust dus!) heeft exzemers in haar weiland gehad (waaronder mijn pony) en daar hadden ze geen centje pijn, beest stond zonder deken, ze wist volgens mij niet eens dat het dier exzeem heeft. Bij mij op de wei kreeg ze er last van, en dat "maar" 100 km van elkaar verwijderd.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:20

Als je echt alles geprobeerd hebt en het dier vergaat van de jeuk dan is inslapen nog niet zo'n slechte optie hoe hard dat ook klinkt. Mijn paard kreeg een tijdje om de 4 weken een injectie met ik geloof cortico en prednison en dat hielp best, is enorm slecht voor de nieren en lever maar hij was wel zonder jeuk. Als je alle randoplossingen ( niet op gras, enkel hooi, deken om en dat soort zaken) ook al geprobeerd hebt en dat werkt ook niet dan zijn er niet zoveel oplossingen meer. Het is een enorm drama als je een paardje hebt wat zo verschrikkelijk last heeft van de jeuk, veel sterkte ermee !

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:22

Ik heb een paar jaar geleden een paard gekocht met zomerexzeem. hij heeft er hier een last meer van (Ameland), maar dat wil niet zeggen dat ze er aan de kust geen last meer van hebben. Zelfs hier lopen er paarden onder exzeemdekens. Al zijn die wel op 1 hand te tellen.
Bij de rijstallen hier loopt menig exzeempaard. Dus, zoek een plekje aan de kust. Er zijn er heus mensen die dat willen proberen.

skyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:24

@gamblerscup: ik zeg niet dat er geen plekken landinwaards zijn waar exceem minder is. ik zeg alleen dan aan de kust echt wel werkt. mijn oude verzorgpaardje had hier in nederland exceem, in brabant. en woont nu in wenen, oostenrijk. en heeft niets meer

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:25

Oh wat erg en wat een zorg is dit voor jou! Als een paard echt zo'n waanzinnige jeuk heeft zou ik idd zo'n paard gaan verhuizen naar een plaats waar weinig exceemvliegjes zijn. Bv advertentie zetten op Bokt (onder contract). En zo'n paardje zou het veel beter doen in een paddock met enkel hooi (bv zo'n hit-actief stal).

Inslapen is een laatste optie, maar ik snap heel goed dat mensen dat overwegen en besluiten te doen als het voor beestje een ware lijdensweg wordt. Jeuk is echt een hele erge aandoening.
Heel veel sterkte!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:30

skyr, de theorie "aan de kust" is achterhaald, in de zin van "het werkt niet altijd aan de kust en het is niet zo dat ze alléén aan de kust geen last hebben". Misschien een beetje verkeerd neergezet ;)
Punt is, TS zou niet alleen aan de kust hoeven te zoeken naar een plekje (als ze dat al wil), maar er zijn veel meer gebieden waar het paardje rustig zonder problemen zou kunnen staan. Verbreed wel de mogelijkheden.

skyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:31

GamblersCup schreef:
skyr, de theorie "aan de kust" is achterhaald, in de zin van "het werkt niet altijd aan de kust en het is niet zo dat ze alléén aan de kust geen last hebben". Misschien een beetje verkeerd neergezet ;)
Punt is, TS zou niet alleen aan de kust hoeven te zoeken naar een plekje (als ze dat al wil), maar er zijn veel meer gebieden waar het paardje rustig zonder problemen zou kunnen staan. Verbreed wel de mogelijkheden.

mee eens :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:34

Het vervelende eraan is dat de redenen voor eczeem zo uiteenlopend kunnen zijn.
Wat voor het ene paard goed werkt, is voor het andere paard mogelijk nutteloos etc...

Dus om nou bij een 2 jarige al over inslapen te beginnen, vind ik erg kort door de bocht. Ik geloof best dat TS erg veel moeite aan het doen is voor haar paardjes maar 'alles uitgeprobeerd' is praktisch gezien met een 2-jarige gewoonweg niet mogelijk.
IK heb bijvoorbeeld zelf 5 jaar nodig gehad vooraleer ik eindelijk een management had uitgedacht en op punt had dat werkte voor mijn eigen paard. En elke zomer heb ik verschillende producten uitgeprobeerd, paard op verschillende manieren gehouden etc... Maar je zit ook beperkt qua tijd. Je moet elke nieuwe mogelijke oplossing vaak meerdere maanden de tijd geven, voor je het kan evalueren. En midden in een seizoen de dingen aanpakken is misschien zelfs nog moeilijker. Want eens ze jeuk hebben... Op 1 seizoen kan je dus in mijn ogen zoiets niet helemaal op punt hebben, ook al heb je uren dingen gelezen en opgezocht etc...

Ik heb bijvoorbeeld een paard die als 3-4 jarige zo erg schuurde dat je er geen zadel meer kon opleggen. De hele rug, schoft en haar kruis waren één open geïnfecteerde wonde, net als uiteraard de normale eczeemplekken.
Dat paard is nu 13 en heeft momenteel 1 klein schuurwondje op haar maantop en verder alleen maar wat beschadigingen van haar staarthaar en dat midden in augustus en zonder medicatie. Ze staat ook nog steeds in hetzelfde dorp.
Weg gaat het nooit natuurlijk, maar t'is echt een kwestie van zoeken naar het juiste management. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:52

Maar Luckystory, betekend dat dat je paard het 5 jaar lang ellendig heeft gehad, zo erg exzeem als TS aangeeft? Want dát vind ik dan niet ok, dat doe je een paard niet aan, zo lang laten lijden. Dan zou voor mij echt de optie inslapen al overdacht worden.

skyr

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:57

wat luckystory zegt klopt wel. je moet dingen op een langere termijn proberen
alleen het probleem is dat er dan nogsteeds een paardje staat wat leuk heeft

ik zou zeggen, niet opgeven. want 2 is te jong om op te geven. maar op zoek naar de oplossing samen met de DA

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:01

Is er al bloed geprikt en uitgebreid onderzocht op tekorten etc.? Jeuk kan ook komen van tekorten/overschotten aan selenium, magnesium, zink, koper, kobalt (vit. B12) Insuline Resistentie en teveel (slecht opneembaar) eiwit.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:04

wellicht geen langdurige optie maar misschien kun je ervoor zorgen dat hij alleen kan schuren aan dingen waaraan hij zich niet verwond? Zoals bijv. een bezemborstel?

Onze shetlander die schuurde zich ook tot bloedens toe open maar toen hij alleen nog maar bezemborstels had om zich aan te schuren ging het goed.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:07

@GamblersCup: 2 seizoenen in die mate dat er geen zadel op kon.
En de jaren daarna ging het wat op en af. Dan was het maanden redelijk onder controle, tot het opeens weer mis ging.
En eens ze dan erge jeuk hebben, loop je weer achter de feiten aan natuurlijk.
Meestal is augustus/september trouwens de moeilijkste periode.
En het duurt gewoon even vooraleer je het patroon ziet en precies weet wat je wel/niet mag doen.
En je moet er het hele jaar rekening mee houden, niet alleen in de zomer.
Dat ze echt bijna geen wonden heeft is inderdaad maar iets van de laatste jaren.
Vorig jaar heeft ze voor het eerst grote delen van de zomer zonder deken kunnen rondlopen.
Dit jaar heb ik de pech dat paardlief enkele maanden elders heeft gestaan en ze zich daar vergist hebben qua voer-regime. Gevolg= paard binnen de 2 dagen kaal en onder de wonden. Gelukkig hebben ze daar snel op gereageerd (paard meteen weken uit de zon gehouden en juiste voer gegeven) en is ze nu weer redelijk ok. Maar dit seizoen is dus 'verloren' door die vergissing. Ze heeft geen wonden en haar manen zijn terug aan het groeien, maar haar zonder deken proberen te zetten moet ik deze zomer niet meer proberen. -O- 1 domme fout kan dus effect hebben op de hele zomer.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:08

heb je al endure gebruikt, geprobeert.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:29

Maar ik begrijp daar uit dat het minder "heftig" was als TS haar paardje. Dat is het overwegenw aard, ik zou het mijn paard niet aandoen als hij jarenlang moet lijden. 2 jaar is wel veels te jong, maar dan is inslapen een vriendelijkere oplossing. Nou kunnen we vanaf hier natuurlijk niet zien hoe erg het is met het beestje, hoe erg hij lijdt. Dat moet TS natuurlijk beslissen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:30

wij hebben het gewassen met speciale zeep van de DA. werkt prima tegen de jeuk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:39

Misschien een idee om hem eens een maand ergens aan de kust te stallen?
Dan weet je in elk geval of dat de oplossing is. Blijft hij daar ook zo verschrikkelijk veel jeuk houden, dan kan laten inslapen altijd nog.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:44

Cavalesse.

Te halen bij de Dierenartspraktijk (DAP) Zuidwest Drenthe (Meppel)

Is een poeder, die los je op in water, daarvan geef je 3 ml voor een groot paard per dag. (op een lekker broodje)
Dit het hele zomer seizoen door.

Je hebt dan 3 zakjes, en een soort lotion voor de eerste paar dagen.

Als je naar Meppel belt, en vraagt naar Karel van Rosmalen, die kan je er alles over vertellen.

Ik ben er ook mee begonnen, en ze is gestopt met schuren!
In ieder geval minder, de wondjes genezen, en ze staat minder onrustig.
Ze lijkt helemaal te stoppen! Ik snap er niks van...

En dat terwijl ik midden in het seizoen begonnen ben (had een boett deken, maar die overleed al vrij snel)

De Fries van een kennis van ons, daar is Cavalesse gebruikt, ik kende het niet.
Het werkt! hij schuurt niet meer, maar dit is haar tweede jaar, en nu is ze op tijd begonnen, en loopt hij zonder deken, en schuurt niet.
Hij was vorig jaar in 1 nacht kaal, met wonden, tot bloedens aan toe...Toen begonnen met dit middel.

DAARBIJ natuurlijk de suikers onlopen, en de eiwitten, paar uur op het gras, de rest op het zand, of kale weide.
Goede voeding uitzoeken, geen suikers.

Gewoon hooi, geen kuilvoer en dergelijke.

Hier begin je mee, maar je zult verbaast zijn, was ik ook!