Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Thioro schreef:Olie is voor een verstopping. Bij een milt-nier-band koliek is dat infuus idd een zeer goed hulpmiddel. Verder regelmatig longeren met veel overgangen zodat er gas (en hopelijk mest) kan afkomen en met beetje geluk 'valt' de darm van de milt af door al het gehots en geklots.
Dat hij wil eten is op zich een goed teken maar eigenlijk zou hij niet (veel) mogen eten voor hij gemest heeft.
Rustig bij koliek is verradelijk. Kan betekenen dat koliek voorbij is, kan ook betekenen dat het zeer ernstig geëscaleerd is maar dat kunnen ze op kliniek wel inschatten.
nadita schreef:Dat ligt eraan of de darmen in elkaar gedraaid zijn of niet.
Mijn oude merrie had talloze keren koliek in haar leven en is er 30 jaar mee geworden. Zij gaven haar Engels zout via een sonde en dat werkte goed.
Echter, mijn ruin kreeg 1x koliek. Ook gespoten en werd niet beter. Naar Emmeloord gebracht, buikpunctie, maag leeggepompt.
Er stond al bloed in de buik, wat geen goed teken was. Toch laten opereren, maar de darmen waren al zo afgestorven dat ze hem niet meer wakker hebben laten worden.
Koliek is er in vele vormen. Paarden die na een koliekoperatie weer de oude worden, is maar een heel klein percentage. Als ze de operatie en de eventuele daarna optredende (buikvliesontsteking) overleven.
Memuska schreef:Mijn paard is twee jaar geleden geopereerd van koliek. Bij hem was de darm gekanteld.
Tom is een hééééééééééél goeie dierenarts, die weet wel wat hij doet, je paardje is daar in goeie handen! Ik duim dat alles snel weer goed is.
nadita schreef:De operatie van mijn paard kostte 6 jaar geleden 3.500 euro. En het paard bleef in de operatie.
Duur grapje, aangezien hij niet tegen ziektekosten verzekerd was. Maar goed, je doet het toch. Elke kans is er eentje....
Citaat:Dus als de operatie niet lukt, moet je toch nog de volle pot betalen? : O