onbekende doodsoorzaak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vanessak

onbekende doodsoorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 13:46

Hallo allemaal,

Er zijn bij ons in de afgelopen vijf jaar drie fjorden overleden met hetzelfde ziektebeeld, wat de ziekte heeft veroorzaakt is ondanks autopsie nog niet vastgesteld. Omdat we erg bezorgd zijn, vooral omdat er nog twee fjorden zijn, zijn we op zoek naar mogelijke oorzaken. Bij deze wil ik jullie dan ook vragen of jullie symptomen herkennen, een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt of via via zoiets gehoord hebben. Ik zal de situatie hieronder schetsen:
4 jaar geleden, vorig jaar en dit jaar is er in mei en juni een fjord uit de kudde ziek geworden en overleden. De fjorden staan op het moment van ziekte dag en nacht in de wei, in het laatste geval stond de kudde in een andere wei. de fjorden werden allemaal plotseling heel benauwd en leken gedesoriënteerd, ze zwalkten door de wei, niet in de buurt van de rest van de kudde, 2 paarden liepen het water in (een meer). We hebben het paard op stal gezet en dierenarts gebeld natuurlijk. Die wist het in alle drie de gevallen ook niet, maar heeft van alles ingespoten om de verschijnselen te onderdrukken. De paarden hadden alle drie een hele lage hartslag, erg benauwd, opgezwollen tong (niet uitstekend) en verhemelte (mond wel dicht), alle spieren aangespannen en trillen, hoofd wat laag om lucht te krijgen, slijm uit neus en tijdens het stilstaan van links naar rechts en van voor naar achter deinen. Ze konden niet eten of drinken omdat de mond (en keel/hals) van binnen was opgezwollen, geen ontlasting/urine. In de loop van de dag was geen blijvende verbetering zichtbaar en zijn ze overleden of in laten slapen.

Alle paarden vertoonden een uur voor de aanval geen ziekteverschijnselen.
In overleg met deskundigen hebben we al gedacht aan jacobskruiskruid, processierups, vergiftiging, allergie. Maar de symptomen kloppen volgens ons steeds niet helemaal.
Uit de autopsie bleek een chronische lever-aandoening, mogelijk jacobskruiskruid, maar het is niet vastgesteld dat dit de doodsoorzaak is. Jkk is onwaarschijnlijk omdat het altijd uit de wei getrokken en weten we waar het hooi vandaan komt. De fjorden waren familie van elkaar (merrie en afstammelingen) (de twee fjorden die nog over zijn, zijn ook afstammelingen). Dit zou een mogelijke erfelijke lever-aandoening verklaren.
Het vreemde is dat de ziekteverschijnselen niet overeenkomen met een leveraandoening, de paarden waren in zeer goede conditie (op gewicht, glanzend, eetlust, normale mest) en vertoonden geen tekenen van geelzucht. En het verklaart de verschrikkelijke benauwdheid niet.

Nou, dit is zo'n beetje alle informatie die van belang is volgens mij. Wie komt dit bekend voor of kan ons helpen, misschien is er iemand met ervaring met ziekte door jacobskruiskruid, wat waren de symptomen in dat geval?
Alle informatie is welkom. Alvast bedankt.

Groeten, Vanessa

Grapjasjes12

Re: onbekende doodsoorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:53

Ten eerste: Wat ontzettend raar!

Als het telkens in mei of juni gebeurd, dan lijkt het me wel dat er een factor in de omgeving meespeelt, die dan eventueel een erfelijke aandoening aanwakkerd.

Ik heb er verder nog nooit van gehoord en ik ga dit topic even volgen. Want ondanks dat het heel erg is vind ik het ook interessant :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:40

Hadden ze ook last van spierafbraak? Anders kun je eens kijken naar de symptomen van atypische myopathie.

vanessak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:55

hmmmm, heb even gegoogled en het kan wel wat zijn. Er waren wel spierbloedingen (ook zo raar), misschien heeft dat daar iets mee te maken heeft. Vreemd is wel dat de hartslag heel laag was en niet verhoogd.
Ik ga eens navragen of ze daar bij de sectie onderzoek naar hebben gedaan.

Bedankt voor de tip.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:00

ik volg dit topic ook.
vreselijk om je paarden zo te hebben zien lijden en zo te moeten verliezen.
maar ook interessant om de oorzaak te achterhalen, zeker voor eventuele andere paarden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:48

In welk deel van het land zit je?
Probeer ook mee te denken maar misschien denk ik teveel naar mijn eigen situatie (polder) vandaar de vraag.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:52

Staan er ook andere rassen in de kudde?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:55

Joh, dat klinkt vreselijk zeg... het klinkt als een vergiftiging of misschien toch atypische myopathie.
Hopelijk komt het niet meer voor!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:58

Wat kan je vertellen over de weide waar de paarden staan?

Bomen/struiken langs de wei?
Bemest met kunstmest, stalmest, gier?
Water voorziening, slootwater, grondwater, leidingwater?
Staan er bloemen/kruiden in de wei?
Ander vee op de weiden?
Wegen, akkers en wat staat er op de evt. akkers?
Andere zaken die van invloed kunnen zijn?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:02

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:06

Misschien iets met de vrucht/noot van een boom langs de wei? (eikels?)
Heb vaker paarden gehoord die zo plotseling ernstig ziek werden, met wel wat symptomen die jij beschrijft en daar was de oorzaak een allergie voor noten uit een boom. Welke precies weet ik niet, maar volgen mij eikels.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:08

Grass sickness?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:10

Klinkt als accute grass sickness, google maar even voor meer info

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:11

heb je een esdoorn bij de wei staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:22

dit lijken vergiftigingsverschijnselen, buiten Jakobskruiskruid zijn er nog veel meer giftige planten met elk een bepaald ziektebeeld.
Als ik jullie was zou ik goed gaan onderzoeken welke planten anders dan gras bij jullie in de wei staan...
En natuurlijk rekening houden met andere hier bovengenoemde zaken...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:34

Jeetje wat erg...
Erfelijke aandoening lijkt wel aannemelijk indien alles van dezelfde merrie komt. Heeft deze merrie meer nakomelingen gehad die niet bij jullie staan?

Ik vind dit dus niet op Grass Sickness lijken, ik heb hier zelf in maart 2008 een paard aan verloren en ook een ander paard in de kudde is toen een week eerder overleden. Bij autopsie waren de darmen duidelijk aangetast. Verder was de hartslag hoog en hadden ze reflux, zweeten etc. Grass sickness lijkt meer op koliek in mijn ogen. (ik dacht bij de eerste dus ook dat het koliek was).

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:10

Misschien eens googlen op mycotoxinen en dan vooral Fusarium. Ook sectie gedaan op leverbot i.v.m. leveraandoening? Bij schapen is leverbot vaak dodelijk, ik weet niet hoe dat bij paarden is.

Ik heb ook ooit ook lichte vergiftigingsverschijnselen (? ik weet het niet, maar het klopte niet) bij een paard gehad: uithangende tong, gedesoriënteerd, kwijlen. Paard staat nu op andere wei, ik weet niet wat het geweest is, maar heb toen ook gegoogled en mijn vermoedens gingen in deze richting.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 06:32

suuzepuus schreef:
Joh, dat klinkt vreselijk zeg... het klinkt als een vergiftiging of misschien toch atypische myopathie.
Hopelijk komt het niet meer voor!

Dit was ook direct mijn eerste gedachte.
Heb hier helaas in opfok enkele jaren terug een twenter door verloren.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:44

Groeit er klaver in de wei?

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:49

Ik weet dat honden hier van dood kunnen gaan, maar ik weet niet of het bij paarden ook zo is ? misschien blauwalg in het water ?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:28

Ik dacht ook aan blauwalg aangezien ze bij een meer kunnen komen. Van blauwalg kun je volgens mij plosteling ernstig ziek worden.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:39

Maar als het een omgevingsfactor zou zijn zou je zeggen dat andere paarden uit de kudde hoogstwaarschijnlijk ook iets van symptomen hadden gehad?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:42

Blabla1980 schreef:
Maar als het een omgevingsfactor zou zijn zou je zeggen dat andere paarden uit de kudde hoogstwaarschijnlijk ook iets van symptomen hadden gehad?

Het is niet gezegd dat alle paarden in het meer zijn geweest. Ik heb er niet veel verstand van maar het eerste wat me door het hoofd schoot was een vergiftiging. Ze hebben al allerlei vergiftigingen uitgezocht en dan blijft volgens mij blauwalg o.i.d. over

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:53

Blabla1980 schreef:

Dat hoeft niet.
Als er paarden zijn die bv besmet water uit het meer hebben gedronken en de andere niet, zal maar een gedeelte ziek worden.
Je hebt paarden die bij wijze van spreken zonder problemen een hele taxus kunnen eten terwijl een ander paard van 2 hapjes al ernstig ziek wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:13

denk ook even aan het water... blauwalg, ziekte van Weil e.d.