Peesproblemen? Inderdaad vaak door verkeerde training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Peesproblemen? Inderdaad vaak door verkeerde training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:12

Ik zie ontzettend veel topics over paarden die op rust staan door peesproblemen, herstellende zijn van peesproblemen, verkocht worden als gezelschapsdier door peesproblemen...

Nu heb ik mij regelmatig door dierenartsen en trainers laten vertellen dat dit 9 uit 10 x te wijten is aan een foutieve training. Dus een slechte trainingsopbouw, te vaak, teveel, in mulle bakken, te veel voltewerk, te belastende arbeid, te weinig rustdagen.
Dat het dier uiteindelijk kreupel de wei uitkomt is een toevalskwestie, het probleem heeft zich opgebouwd... pees is eerst geirriteerd geraakt, nog iets meer, nog iets meer, er is wrijving ontstaan, pees wordt rafelig, etc... en dan PANG, gaat het mis... en zegt men: "hij heeft een blessure op het land opgelopen".
Dat schijnt dus, als ik veel mensen mag geloven, kul te zijn.

Hoe zit dit nu eigenlijk? Zijn peesproblemen eigenlijk 9 uit 10 keer te wijten aan de ruiter als trainer? Dat de ruiter eigenlijk teveel, te vaak, te snel van alles wil van het paard en zelf deze blessures veroorzaakt?

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt.... het lijkt me strontvervelend. Ik ben er ook best bang voor. Mulle bakken vermijd ik dus. En in de eerste jaren doe ik vooral interval-training onder het zadel rechtuit, en dressuur aan de hand, en daarna dressuur onder het zadel... op die manier koop ik iets dergelijks te voorkomen, maar of dat reëel is......?

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:21

Ninx,

Ik denk dat het meestal komt door de slechte bodems die je bij de meeste pensionstallen zit liggen.
Het zal ook wel samen hangen met training bv eerst heel lang niet of nauwelijks en dan heel erg fanatiek.

Ook geloof ik niet dat een peesblessure puur op land gaat ontstaan aangezien de meeste paarden op het land wel weten waar ze meebezig zij. Het is natuurlijk wel mogelijk als ik denk dat wij bij onze vorige stal een greppel (diepe) in land hadden liggen denk dat ook niet bevoordelijk is als een paard dat verkeerd in schat.

Het is natuurlijk ook stukje geluk wat je moet hebben hoeft niet altijd aan rijden te liggen kan ook dat genetisch niet helemaal goed zit, maar denk dat meeste gevallen wel samen hangen met slechte bak bodems en de ineens fanatieke ruiters.
Laatst bijgewerkt door bietjuhh op 21-06-11 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Re: Peesproblemen? Inderdaad vaak door verkeerde training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:23

die van van mij heeft toen ongelukkig in een kuil gestapt en een haarscheurtje in de aanhechting opgelopen. Had niets met belasting of training te maken, alleen met domme pech. Kans op herhaling is bij deze blessure net zo groot als bij ieder ander paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:26

Tja, een slechte bak rijd ik niet in. Dan oefen ik in het bos.
Ik wacht dan vaak even tot het geregend heeft, en ga dan weer in de bak rijden... op een vlakkere ondergrond.
Ik geloof wel dat je de pezen (het gehele lijf) zoveel mogelijk moet laten wennen aan verschillende soorten ondergrond, dus een halve minuut mul, een paar minuten vlak, een minuut mul, weer een aantal minuten vlak... etc...

Ik heb het idee dat er zo vaak geen 'systeem' in trainingen zit, daarom verbazen mij al die peesproblemen steeds minder en ben ik geneigd te geloven wat hierover gezegd wordt...

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:26

Ninx schreef:
. Mulle bakken vermijd ik dus.

Over dit is nog een heel stuk overgeschreven in de voorlaatste Paard en Sport..
Er stond in, dat wij de paarden te veel verwennen met de TOP bodems, waardoor als je eens een keer in een zwaardere bak komt (wedstrijd) of e.d. de pezen het niet aankunnen en dus beschadigt raken.

Ik longeer mijn paardje dus wel 1 keer in de week in een wat zwaardere bak..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:28

Citaat:
Ik wacht dan vaak even tot het geregend heeft, en ga dan weer in de bak rijden... op een vlakkere ondergrond.
Ik geloof wel dat je de pezen (het gehele lijf) zoveel mogelijk moet laten wennen aan verschillende soorten ondergrond, dus een halve minuut mul, een paar minuten vlak, een minuut mul, weer een aantal minuten vlak... etc...

Ik heb een paard die met naar buiten gaan de eerste NERGENS naar kijkt. Waar normaal een paard met een boogje omheen loopt denderd zij vrolijk doorheen. Met dit toen dus als gevolg. DA heeft mij duidelijk aangegeven dat deze blessure niets met belasting te maken heeft. En paard heeft ook geen littekenweefsel :).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:29

CalvinenGino schreef:
Ninx schreef:
. Mulle bakken vermijd ik dus.

Over dit is nog een heel stuk overgeschreven in de voorlaatste Paard en Sport..
Er stond in, dat wij de paarden te veel verwennen met de TOP bodems, waardoor als je eens een keer in een zwaardere bak komt (wedstrijd) of e.d. de pezen het niet aankunnen en dus beschadigt raken.

Ik longeer mijn paardje dus wel 1 keer in de week in een wat zwaardere bak..

Later zeg ik ook dat ik denk dat je alle soorten ondergronden moet oefenen. Ik doe dus intervaltraining op mulle paden, bestrating, vlakke paden, maar ook paden met veel hobbels en kuilen om ze wat handiger te maken.
Mulle bakken vermijd ik wel... kort draaien in dat mulle zand is niet erg goed, wanneer ze wegzakt tot aan de kroonrand ga ik er niet rijden of doe wat stapoefeningen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:30

randie schreef:
Citaat:

Ik heb een paard die met naar buiten gaan de eerste NERGENS naar kijkt. Waar normaal een paard met een boogje omheen loopt denderd zij vrolijk doorheen. Met dit toen dus als gevolg. DA heeft mij duidelijk aangegeven dat deze blessure niets met belasting te maken heeft. En paard heeft ook geen littekenweefsel :).

Dat is dus echt een impactblessure.... zoals ook een peesklap kan ontstaan.
Ik geloof direct dat deze pech veel mensen ten deel valt.

Maar in hoe denk jij dat het gros van de peesproblemen veroorzaakt wordt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:32

idd peesproblemen komen vaak door een "eenzijdige" training. alleen harde vlakke bodem is niet goed, alleen diepe mulle bodems zijn ook niet goed, maar even goed de "ideale" geopad/eb-vloed bodems etc zijn niet ideaal om als enige ondergrond te gebruiken...

Mijn paard moet ook af en toe in een mulle longeerbak en laat ze maar wat ploegen, krijgt ze spieren van en leert uitkijken waar ze haar voeten zet. Evengoed ga ik galopperen als het zand op de galopbaan door de regen "aangewaterd" is en dus hard licht. ik ga er alleen geen snelheid op maken. Als de buitenbak wat modderig/glad ligt, dan ga ik daar even goed op rijden, al zal ik opletten dat ik de training niet te intensief en lang maak of draaf kleine stukken op beton...
Ik probeer wel steeds uit te stappen op een zo'n vlakke en hard mogelijke ondergrond...

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:33

wij hebben een redelijk zware bak, maar geen peesproblemen. Even afkloppen natuurlijk, maar alle paarden die er staan hebben eigenlijk niets aan hun benen. De jonkies worden rustig opgebouwd (2-3xpw 10-15 min) en hebben eigenlijk nergens last van. Sta daar nu zo'n 6 jaar op stal. Misschien toch een soort van trainingsopbouw, maar wij hebben zowel 1x per week ruiters als fanatieke 6 x per week ruiters en niemand die er naast loopt.. Dus zou het eigenlijk niet zo goed weten.
Niet om mezelf op de borst te kloppen ;) maar om de andere kant te laten zien!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:36

ik denk dat er ook nog een verschil is tussen zware bak en bijvoorbeeld een losse bak waar het paard geen grip in kan vinden. Ik denk dat het laaste sneller voor problemen zal gaan zorge omdat ze dan toch het een en het ander gaan verkrampen en dus anders gaan lopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:47

Het is vaak de schuld van de ruiter door foutieve training, maar er onstaan ook zeer nare peesblessures door verdraaiingen, verrekkingen en aantikken met de achterhoef, waar de ruiter absoluut niets aan kan doen, als dat gebeurt bij plots opzij springen bv, hoewel sommige verdraaiingen en verrekkingen komen door het gebruik van kalkoenen bv (de voet blijft te abrubt staan terwijl er nog krachten doorwerken) wat je ook een ruiterfout zou kunnen noemen.
Voortdurend zware training in mulle bakken, maar ook te harde banen waar hard op wordt gereden (er is een drafbaan berucht hierom) te zware training zijn wel belangrijke veroorzakers.
De rol van beenbescherming moet ook niet worden gewist. Bandages zijn slecht, punt. Deze horen alleen aangebracht in geval van blessure, niet om ze te proberen te voorkomen, dat doen ze namelijk niet wat pezen betreft.
Beenbescherming voorkomt geen peesblessures die veroorzaakt worden door overbelasting, verrekkig en verdraaiing, en alleen harde peesbeschermers voorkomen peesklap, dus blessure door aantikken.
Beenbescherming is ontstaan tegen schaven bij longeren bv en voor jonge paarden die nog onhandig doen tegen wondjes van aantikken. NIET om benen te steunen. De pees IS de steun en heeft geen hulp nodig (tenzij die dus beschadigd is, en dan heb je het over stevig verband, liefst gipsverband.)

De beste manier om peesblessures te voorkomen is pezen harden door oa langzaam duurwerk op harde bodem (uur stappen op de weg bv), terreinrijden, training opbouwen via logische schaal (dat is idd eerst rechtuit) en niet te jong belasten, wél van heel kleins af aan voldoende beweging, en goed koelen na het werk.

Persoonlijk heb ik in bijna 40 jaar honderden paarden gereden en vele gehad en nooit te maken gehad met een peesblessure en ik ken maar 6 paarden die te kampen hebben gehad met peesproblemen waarvan 1 met onduidelijk oorzaak, 1 door kalkoenen (op de weg), 1 door verdraaiing (in landing tijdens springparcours- kalkoenen oorzaak), 1 door ongeval, 1 van ouderdom/slijtage (karrepaard), en 1 peesklap in de wei. Dus eigenlijk valt/viel het in mijn omgeving wel mee wat de ruiterschuld betreft.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:53

Mijn ervaringen met peesblessures (heb er gelukkig nog nooit een gehad bij mijn paarden *klopt af*)
Inderdaad 9 vd 10 keer door verkeerde training. Men zegt vaak 'springen is slecht voor de pezen (met name de landing)', ja pezen krijgen dan een klap, toch blijkt uit onderzoek dat er verhoudingsgewijs veel en veel meer 'dressuurpaarden' een peesblessure hebben dan spring/cross paarden. Overtraining is dus de oorzaak, evt icm bv bandages (warme pezen dus).
Ik ken verschillende 'prof' ruiters die regelmatig peesblessures hebben, krijg je allemaal smoezen van verstappen, gek doen op de wei etc, maar als je de training(opbouw) ziet dan zal niemand het gek vinden dat deze paarden ooit iets krijgen...
Daarnaast vind ik het 'ronddraaien' in de bak met jonge paarden (dus zadelmak maken moet in de bak, maar daarna rijdt 9vd10 nog steeds in de bak evt al meteen voor wedstrijden) een kwalijke zaak, veel beter zou zijn om met de dieren naar buiten te gaan en rechte lijnen te rijden, op 4 benen.
Natuurlijk kan je paard een tik opgelopen hebben of verdraaiing, alleen komt dit veel minder voor.
Daarnaast vind ik persoonlijk het slechtste wat je kan doen is een paard op stal houden, gebeurd veel of ze mogen alleen in de molen etc, omdat men bang is voor 'verstappen' op de wei.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:03

Dank voor jullie inhoudelijke posts.... De 'pechfactor' is er altijd, dat begrijp ik....
Maar als je dus ziet hoeveel paarden er verkocht worden als recreatiepaard of gezelschapspaard omdat de pezen verknoeid zijn, zou je je kunnen afvragen of er niet heel nodig iets gedaan moet worden aan het bewustzijn van ruiters?
Wanneer men paard A van de hand doet omdat de pezen het begeven en verder gaat met paard B, kun je er donder op zeggen dat er een paard C moet komen op den duur.... wellicht zijn mensen echt in de veronderstelling dat het 'pech' is en zijn ze zich van geen kwaad bewust?

Maar de enorme aantal 3 a 4 jarigen die zeer fanatiek 5x pw in de bak gereden worden, en die in menig fototopic verschijnen, doen mijn haren al een beetje overeind staan wanneer ik bedenk dat die pezen nog jaren mee moeten....

"en dan heb ik het nog niet over het uitharden van kraakbeen, het versterken van spieren, en het uitgroeien van het skelet en sluiten van de groeiringen... en last but not least: het mentale aspect."

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:08

Een paard dat de wei niet gewend is, krijgt ook eerder wat in de wei of op een andere bodem dan hij gewend is. Door overbescherming is de kans op blessures feitelijk groter.
Daarom is het belangrijk dat veulens en jonge paarden weidegang krijgen en dat je met jonge paarden terreinrijdt zodat ze leren hoe met verschillende bodems om te gaan en kunnen "harden" terwijl de boel nog in ontwikkeling is.

Ik ga vrijwel meteen naar buiten met jonge paarden en het blijft een flink deel van de training ongeacht waar die op georienteerd is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:10

Ninx schreef:

Ik heb het idee dat er zo vaak geen 'systeem' in trainingen zit, daarom verbazen mij al die peesproblemen steeds minder en ben ik geneigd te geloven wat hierover gezegd wordt...

Laatst een artikel in paard en sport. Peesblessures kennen vaak een gemengde oorzaak. Opbouw van training kan er 1 zijn (neem tijd voor "warm" stappen en vooral ook voor koelen na arbeid), maar de bodem is vooral heel belangrijk. Niet zozeer de zwaarte van de bak, maar vooral onvoorspelbaarheid van de bodem.
Dus als je een zware bak hebt en je paard is gewend daarin te lopen is dat geen probleem. Zelfs kan hij daar sterke pezen van hebben gekregen. Maar als een bodem deels zwaar is en deels niet is dat veel slechter voor de pees.
Ook een keer een artikel gelezen dat paarden met een te zware ruiter ook meer kans hebben op peesproblemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:12

Ninx schreef:
Maar de enorme aantal 3 a 4 jarigen die zeer fanatiek 5x pw in de bak gereden worden, en die in menig fototopic verschijnen, doen mijn haren al een beetje overeind staan wanneer ik bedenk dat die pezen nog jaren mee moeten....

Ik heb dat ook vooral als je ziet HOE die gereden worden, wat er verlangd wordt. Ze kijken vaak niet naar de "long run" maar zijn bezig met NU glorie halen. "Kijk eens wat hij allemaal al kan en we starten al L ..."
Dat is een mentaliteit die niet makkelijk te veranderen is.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:13

Nog een andere grote oorzaak is de onkunde van het gros van de hoefsmeden. Een paard verkeerd op zijn hoeven zetten geeft onnatuurlijke spanning op de pezen, met blessures als gevolg. Dat was bij ons het geval.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:19

JaBa schreef:
Nog een andere grote oorzaak is de onkunde van het gros van de hoefsmeden. Een paard verkeerd op zijn hoeven zetten geeft onnatuurlijke spanning op de pezen, met blessures als gevolg. Dat was bij ons het geval.

Niet over nagedacht... maar een goed punt.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:21

Jaba zegt is inderdaad heel erg waar.
Vele hoefsmeden halen veelste veel van de versenen*als ik goed begreep* zegmaar die achterkant van hoef af. Dan gaan de paarden natuurlijk zo lekker in hun pezen hangen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:24

Lusitana schreef:
Ninx schreef:

Ik heb dat ook vooral als je ziet HOE die gereden worden, wat er verlangd wordt. Ze kijken vaak niet naar de "long run" maar zijn bezig met NU glorie halen. "Kijk eens wat hij allemaal al kan en we starten al L ..."
Dat is een mentaliteit die niet makkelijk te veranderen is.

Maar dat is echt dramatisch he? Veel paarden in NL komen al erg weinig buiten (tot mijn frustratie.. grrr), en dan loopt baas ook nog te klooien en moeten die dieren ook nog eens maandenlang in een box op rust staan.
En wanneer het dan niet verbeterd komt er op den duur een nieuw paard dat NOG minder naar buiten mag, want weidegang is blessures uitlokken denkt men inmiddels...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:30

Babootje schreef:
Ook een keer een artikel gelezen dat paarden met een te zware ruiter ook meer kans hebben op peesproblemen.

Alleen als er ook andere factoren in spel zijn. Een zwakte of fout wordt natuurlijk sneller een probleem als er meer gewicht op komt.
Dit soort onderzoeken moeten ze altijd met een controle groep doen en dat gebeurt bijna nooit, dus dergelijke onderzoeken zijn meestal niet te vertrouwen.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:31

ik heb niet het hele topic gelezen
maar mijn pony heeft 3 jaar terug een peesblessure gehad door dat hij zich had verstapt bij het uit de spuitplaats lopen dus het zit hem niet altijd in de training.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:36

bietjuhh schreef:
Jaba zegt is inderdaad heel erg waar.
Vele hoefsmeden halen veelste veel van de versenen*als ik goed begreep* zegmaar die achterkant van hoef af. Dan gaan de paarden natuurlijk zo lekker in hun pezen hangen.

Verzenen heten die dingen. ;)
En dan maar roepen dat de iberische paarden zo slecht beslagen worden (die worden redelijk stijl gehouden in de hoeven). :P

Overigens, als een paard van kleins af aan een lage achterkant heeft is het anders, die heeft pezen die daar naar staan. Het zijn juist (plotselinge)veranderingen maken in de hoefvorm die van invloed zijn.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:53

wat vinden jullie om een paard met peesblessure op wiggen te zetten? zodat hij de pezen niet meer overbelast en deze dus goed kan rusten en herstellen? sommige Da's raden het af omdat het dan overbelast kan raken bij de knie, en anderen zijn er vol lof over.