Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mixx

Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:18

Hoi Allemaal,

Ik heb een fries x kwpn van net 6 jaar. 3 jaar geleden heb ik hem gekocht en laten inrijden. Toen ik hem zelf onder het zadel ging rijden bleek hij al gauw last te hebben van zijn lichaam. Hij is lang patient geweest en nu na 2,5 jaar dokteren en 3 klinieken verder is er eindelijke en diagnose.
Mixx heeft een breuk in zijn rug, een dwarslaesie...
Hierdoor is zijn bekken vast komen te zitten, hij kan zijn bekken nu helemaal niet meer bewegen. Ook zijn zijn ruggenwervels en zenuwen hierdoor niet meer goed. Mixx is afgekeurd als rijpaard en paard voor de kar. Eigenlijk kan ik nu alleen nog maar naar hem kijken. Hij staat nu op een land en heef het daar naar zijn zin. Als Mixx stilstaat kan hij zichzelf op slot zetten waardoor hij geen pijn heeft, beweging van het bekken doet hem wel zeer.
De enige behandeling die nu nog mogelijk is, is om Mixx voor 85% pijnvrij te krijgen...

Ik sta dus voor een lastige keuze.
Mixx is een heel lief sociaal paard die van aandacht houdt. Moet ik hem dan nog 20 jaar op een land zetten???
Of is het dan misschien toch eerlijker om hem in te laten slapen...??

Wat zouden jullie doen???

Groetjes,
Eveline

fokfanaat

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:20

geen twijfel, Ik zou hem naar de slager brengen.
85% pijnvrij zou ik hem niet aandoen, en zo'n jong dier als weidevulling gebruiken zou ik ook niet doen.

succes met je keuze

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:20

Als hij een breuk in zijn rug, een dwarslaesie heeft en ook zijn bekken vast zitten waardoor zijn ruggewervels en zenuwen niet goed meer functioneren, kan hij dan uberhaupt nog wel lopen?
Het feit dat ie af en toe op slot staat lijkt me verre van goed.
Hoeveel pijn heeft hij nu? De klachten die je hierboven beschrijft lijken mij niet pijnloos.

Ik denk dat ik de keus zou maken hem te laten inslapen.
85% pijnvrij betekent nog altijd 15% met pijn en dat is imo 15% teveel.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:22

ow als hij pijn heeft zou de keuze wel pijnlijk zijn om te maken maar denk toch dat je hem niet mag laten afzien. veel sterkte in deze keuze

fanci_mike

Nog 20 jaar pijn lijden zodat ik ernaar kan kijken? Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Ik zou hem met bv pijnstillers nog een laatste leuke tijd (is afhankelijk van in hoevere dat dierwaardig is) gunnen, nog es een mooie shoot van jullie maken, en hem dan laten gaan... 20 jaar is lang, zeker als hij toch nog pijn blijft houden. En wat nou als je niet meer voor 'm kunt zorgen? Wat als hij (stel er gebeurt wat met jou/hij word gestolen) in verkeerde handen komt..
Zelf zou ik het risico niet nemen.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:23

Hoe moeilijk de keus ook is, zou ik ook kiezen voor in laten slapen. Ik ben het met Cayenne eens, het is idd 15% teveel en geen enkel paard verdient dit.

Heel veel sterkte!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:23

hmmm is altijd zo moeilijk..
niet te vergeten dat hij dan ook erg veel geld kost als grasmaaier..
en als ik het goed begrijp hij nooit 100% pijnvrij zal zijn..
ik denk dat ik hem zou laten gaan ;(

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:25

Zo te lezen heeft hij pijn.... dan zou de slager toch echt de beste keuze zijn.... het is niet leuk maar wel eerlijk. Helaas heb ik ook een jonge grasmaaier maar die heeft geen pijn. dan wordt het toch al een ander verhaal!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:26

Ik had dit paard ook naar de slager gebracht als ik eerlijk ben....Heel veel succes en sterkte, TS! :(:)

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:27

@ Cayenne:

De breuk veroorzaakt de dwarsleasie, hij heeft de breuk alleen waarschijnlijk al 4 jaar geleden opgelopen. Het is dus een oude breuk die zijn hele lichaam (en vooral het bekken) stuk heeft gemaakt.
Eiegnlijk zou hij dus opnieuw moeten leren lopen, loopt nu wel maar op zijn eigen manier. Onder het zadel kon hij niet buigen en ging hij steeds meer vallen...

Ze kunnen inderdaad niet 100% pijnvrij beloven....

Trouwens... Iedereen ie de slager als oplossing heeft moet even weten dat ik dat NOOIT zou doen. Dit paard heeft met zijn pijn nog 3 jaar zijn best voor me gedaan, slager is dus geen optie!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:37

Mixx schreef:
Dit paard heeft met zijn pijn nog 3 jaar zijn best voor me gedaan, slager is dus geen optie!

Wat heeft het één met het ander te maken?

Ik zou dit paard ook naar de slager doen. Hem nog 20 jaar mét pijn op het land zetten om naar te kijken, nee. Dikke no-go. Niet diervriendelijk. Deze beslissing zou niet moeilijk moeten zijn. Wel pijnlijk, maar denk aan je dier.

Het zou een ander verhaal zijn als het dier geen pijn had.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:37

Een slager / inslapen discussie is hier niet op zijn plek. Maar ts, dat ' wij' dat roepen is niet omdat we je paard mimnder waardig vinden maar omdat ' wij' de slager humaner vinden dan inslapen. Dit is dus niet verkeerd bedoeld!!!
(sorry dat ik namens ' ons' spreek als je het niet met me eens bent)

lourdian1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:38

Het blijft altijd moeilijk om over leven en dood te moeten beslissen, maar ik zou hem ook laten gaan.
Wij hebben ook een soortgelijk geval meegemaakt, de dierenarts zei toen tegen ons: "als jullie echt om dat paard geven, zouden jullie haar laten gaan, het dier lijdt continu pijn..."
Toen was de beslissing snel gemaakt.

Ik zou denk ik nog wel, wat Gypsy ook zegt, een mooie fotoshoot laten maken, dan blijft ze toch een beetje bij je...

Sterkte met je beslissing!!! :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:39

Een paard met zoveel pijn moet je niet op de trailer naar de slager zetten...
Dat vind ik niet eerlijk.
Bij zo'n dier moet je gewoon de keus maken : aan huis schieten, of een spuitje.

Slager is niets mis mee hoor...
Gaat sneller dan een spuitje... :)

Ik zou niet meer gaan zeulen met dit dier!
Als hij nog op de trailer kan, bracht ik hem direct naar de slager.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:40

Jolligirl, waarom zou hij niet in de trailer kunne? hij staat ook ' gewoon' in de wei !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:41

suuzepuus schreef:
Jolligirl, waarom zou hij niet in de trailer kunne? hij staat ook ' gewoon' in de wei !

Omdat je een paard met pijn niet onnodig moet vervoeren. :)
Je weet hoeveel inspanning een trailerreis kost..?

Sterker nog : Ik denk dat je met dit paard een flinke preek krijgt van de dierenarts bij het slachthuis.

In de weide bepaald een paard zelf zijn grenzen.

Ik reageer verder vanavond pas weer. Ben aan het werk.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:43

De discussie over de slager is hier inderdaad niet op zijn plek, en ieder zijn eigen mening..
Het is niet zo dat Mixx eruit ziet alsof hij vergaat van de pijn... Misschien is dat ook wel omdat hij er al minstens 3 jaar mee loopt.. In het land komt ie gewoon naar me toe met zijn oren naar voren.
Het moeilijke hier aan vind ik dat hij pas net 6 is... Tussen zijn oren wil hij nog zoveel doen. Zijn lichaam lukt het alleen niet...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:46

Liefde is loslaten.
Jij moet nu eerlijk zijn.

Wat een last moet dit dier hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:48

Ik kan me je dilemma voorstellen; je bent gek van je dier en zou 'm zo veel meer gunnen.
Een paard dat echter niet pijnvrij kan grazen en vluchten, heeft imo geen paardwaardig leven. Ik zou dus naar een afscheid toe gaan werken.
Ik wens je heel veel sterkte met je besluitvorming en evt te nemen stappen...

Liefde is ook loslaten...

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:50

Mijn tot grasmaaier veroordeelde was pas twee... Je moet niet kijken naar hoeveel pijn jij hebt, maar naar hoeveel pijn je hem aan wilt doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:51

Ik wilde geen discussie over slager/inslapen beginnen, hier had ik nog niet eens aan gedacht. Ik dacht meer aan "na trouwe dienst voer ik een paard niet af". En dat vind ik niet ok. Maar dat is niet wat TS bedoeld, TS zal tegen slachten zijn. Prima, ieder zijn eigen idee. Ik zeg automatisch "slager" als het om afmaken gaat.

En dat het dier er niet uitziet alsof het vreselijk pijn lijdt: ze wennen aan de pijn. Hij kent sinds de breuk schijnbaar niet anders. Dan reageren ze natuurlijk heel anders als wanneer hij ineens flink pijn krijgt aan het één of ander.
Beslissing is in mijn ogen erg makkelijk: paard niet laten lijden.

Voor jezelf niet leuk, maar wel nodig, is mijn mening.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:55

Als je 'm NIET laat gaan, staat hij misschien nog twintig jaar pijn te lijden, omdat JIJ 'm wilt houden.
Keus is dan snel gemaakt, lijkt me?

Sterkte ermee, ontzettend beroerd, zo'n jong dier... En wat braaf, dat hij zo nog drie jaar zijn best voor je heeft gedaan! Chapeau voor je lieve paard!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:55

Heb voor dezelfde keuze gestaan, mijn 13 jarige ruin had hoefkatrol 4. Wilde het nog even aanzien want ik dacht dat hij geen pijn had (hoewel je het vaak ook niet wil zien), totdat de dierenarts me een paar zakjes bute meegaf. Paard klaarde helemaal op en toen pas zag ik hoeveel pijn hij heeft gehad. Heb hem nog een week op 2 zakjes bute gehad, van hem genoten en nog wat fotos laten maken en toen met heel veel pijn en verdriet hem laten gaan. Moeilijkste keuze in mijn leven geweest maar heb er heel veel vrede mee.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:57

Je moet hierbij ook een beetje naar jezelf kijken.
Wat wil je met je paard?
Wil je toch weer graag rijden of heb je er genoeg aan om naar hem te kijken in de wei?
Leeftijd van het paard heeft er eigenlijk niks mee te maken, maar ik snap wel dat dat het voor jou extra moeilijk maakt. Maar misschien wordt hij wel 30 met al zijn gebreken en ben je de komende 24 jaar nog aan het zorgen voor een ziek paard en heeft hij ook wel andere medische hulp nodig wat je handen vol geld gaat kosten. Dit is even vanuit het verstand geredeneert hoor! Je hart zegt vaak iets anders....
Heel veel sterkte met je beslissing, het moet er vooral 1 zijn waar jezelf helemaal achter kunt staan!
Ik heb mijn paardje laten inslapen in zijn eigen wei, en dat vond ik voor haar de fijnste dood.
Gewoon bij mij, en de andere dieren, het was rustig en goed.