Raadselachtige (rug)problemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Raadselachtige (rug)problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 16:56

Laat ik bij het begin beginnen :) .
24 Augustus 2009 zag ik voor het eerst een filmpje van mijn huidige paard. Hij was toen 3, en had ruim 10 maanden op stal gestaan. Omdat ik erg onder de inrduk was van de manier van bewegen, ondanks dat het een zeer slappe dweil was, besloot ik de volgende dag in de auto te stappen om hem in het echt te bekijken. Ik was weer onder de indruk, en ook van zijn karakter. 27 Augustus werd hij klinisch en röntgenologisch helemaal goedgekeurt, dus Goldz was van mij *\o/* .
Omdat hij zo slap was, heb ik hem eerst lekker op de wei gelaten om wat aan te sterken. Na 2 maanden heb ik hem na laten kijken door een ostheopaat/dierenarts, en die was er helemaal over te spreken. Op een hele kleine blokkade van 2 wervels na, was dit 1 van de meest losse paarden die hij ooit had behandeld, en hij vond het tijd worden om het manneke, heel voorzichtig, wat aan het werk te zetten.
Zo zijn we heel voorzichtig begonnen, 1 à 2 keer in de week 5 tot 10 minuten. Begin december er voor het eerst op gaan zitten, en dat zo rustigaan uitgebouwd. Eind februarie 2010, de 9de keer dat ik er op zat, kon ik zelfstandig sturen, stappen en draven -:) . Alleen meteen daarna werd hij ziek. Door een virusinfectie heeft hij tot eind mei stil gestaan.
Eind mei kregen we weer groen licht van de DA. Maar wel rustig aan, want zijn luchtwegen waren nog steeds niet helemaal schoon. Ondanks dat we niet veel deden, gingen we met sprongen vooruit. Wat een paard, wat een gangen, en wat werkte hij, met plezier, overal aan mee <3 .
Begin september 2010. Naar de kliniek voor zijn luchtwegen, en meteen een foto maken van die bult op zijn been. Slecht nieuws, de luchtwegen waren helemaal schoon, maar de bult was een hele actieve schieffel. Meteen weer volledig op rust -O- .
Begin oktober 2010. Terug naar de kliniek voor controle van de schieffel, en helaas, hij moest operatief worden verwijderd. De operatie is wel helemaal goed gegaan.
Half december 2010, we mochten weer *\o/* . 1 Week voor we begonnen heb ik hem nog na laten kijken door een chiropractor/DA. Die constateerde dat hij vast zat op de plaatsen waar paarden wel vaker vast zaten na een operatie, maar verder niks schokkends. Maar wat was hij scheef met het rijden... := . Rechtergalop kon ik wel vergeten.
Eind december 2010, Goldz valt lelijk in de stapmolen, en vertoont overduidelijk tekenen van ataxie. Mijn eigen DA wilde dat ik er mee naar de kliniek zou komen toen hij na een paar dagen nog niet was verbeterd, maar ik durfde hem voor geen goud in de trailer te zetten. Ik heb dus een afspraak gemaakt met een DA/manueel therapeut die foto's aan huis kon maken. Foto's zijn er niet gemaakt, hij kon zo wel zien dat het bekken ruim 5 cm scheef stond :oo . Hij heeft mijn paard behandelt, en het resultaat was meteen zichtbaar.
Eind januari 2011, we mogen weer. Maar hij liep niet fijn, vast in zijn rug, scheef...... := . In goed overleg met meerdere parijen besloten om toch door te trainen, om te kijken of hij zou verbeteren. Dit leek een beetje het geval te zijn, maar niet van harte.
Half maart 2011, meneer paard heeft een dolle bui, en slaat over de kop aan de longeerlijn. In eerste instantie leek hij er niks aan over te hebben gehouden, maar hij werd steeds minder fijn om te rijden. Dus de DA/manueel therapeut er weer bij, en weer zijn bekken recht gezet.
Alleen ondanks onze verwoede pogingen om hem zijn lichaam op de juiste wijze te laten gebruiken, werd hij alleen maar slechter.
De dingen die we er nu aan merken:
-Totaal geen balans onder het zadel, hij voelt echt alsof hij elk moment omvalt
-Geen coördinatie in de achterbenen.
-Als je er achter loopt, zie je dat hij zijn bekken links weer lager houd.
-Hij staat niet op rust, hij "hangt" op rust, voortdurens.
-Hij word boos en gaat bokken als er bovenlijnaanspanning word gevraagd. Dit zit echt niet in zijn karakter. (onder het zadel dan tenminste)
-Hij heeft voortdurend wat vocht in de achterbenen, voor niet.
-Hij zit nu nog vollop in zijn wintervacht, die hij ook overeind laat staan.
-Hij sleept voortdurend met zijn achterbenen. Dat deed hij voor de operatie echt niet.
Dit gehele plaatje heeft mij doen besluiten om hem naar Moerbeke te brengen voor een scintigrafie. Daar is echter niks uit gekomen wat deze dingen verklaard. Wel hebben ze een verhoogde activieteit op het straalbeentje gezien, die is nu behandelt om problemen in de toekomst te voorkomen. De rest van de problemen word op slapte in zijn lichaam afgeschoven. Maar hoe kan het dat dat hij dit niet had toen hij 10 maanden in een box heeft gestaan. Over slap gesproken....... Mijn paard is nu nog maar een schaduw van het talent van vorig jaar, en dat zou aan slapte liggen.....
Ik zit nu nog te wachten op de uitslag van het bloedonderzoek, en hoop dat daar wat uit komt. Als ik die uitslag heb, wil ik ook nog overleggen met de DA die hem 2 keer heeft behandelt voor een scheef bekken. Maar verder zit ik met de handen in mijn haar.
Mischien is er iemand die een idee heeft waar dit aan kan liggen, of heeft iemand iets soortgelijks mee gemaakt. Of heeft er iemand nog een idee hoe of wat er nog onderzocht kan worden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:02

De uitslag van het bloedonderzoek is binnen, en daar is niks uit gekomen.
Wat ik gisteren nog ben vergeten te vermelden is dat hij in het begin, als je er op zit, echt extreem stijf aanvoelt, en draaft met de rem er op. Ook is heb ik hem na de val in de stapmolen 5 keer zien vallen, en daarvoor nooit.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:16

Wat een heftig verhaal! :(:)
Kan het niet een zenuwbeschadiging zijn?
Of misschien iets in z'n hersenen? Waardoor hij z'n evenwicht verliest?

Heel veel sterkte in ieder geval

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:26

Dat had ik in Moerbeke ook al voorgesteld, maar volgens de behandelende arts was dat absoluut uitgesloten. Op mijn vraag waarom dat uitgesloten was, heb ik overgens geen zinnig antwoord op gekegen := .

Annetje

Re: Raadselachtige (rug)problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:43

Als ik dit zo hoor (met name je laatste bericht) zou ik voor een second opinion gaan bij een andere kliniek. Alle informatie die je hebt meenemen en kijken of zij wat kunnen vinden.

Hoe heeft de operatie plaats gevonden? Ik kan me namelijk voorstellen (en dit is puur speculeren!!) dat bij een echte operatie, dus paard aan de takels met de benen en op zijn rug met de operatie, de rug per ongeluk beschadigd kan worden wanneer al het gewicht op de rug ligt en het paard aan de benen omhoog wordt gelegd. Misschien dat je dat eens na kunt vragen in de kliniek? Ik heb geen idee of het wel eens voorkomt, maar ik kan het me wel voorstellen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:02

Citaat:
Hij zit nu nog vollop in zijn wintervacht, die hij ook overeind laat staan.

Dit zou er op kunnen duiden dat er inwendig iets mis is en niet zozeer met zijn zenuwen, spieren of wervels. Is hij recent ontwormd? Hoe is zijn voedingstoestand en hoe is zijn mest? Hoest hij wel eens? Heeft hij last van mok of andere huidproblemen?
Je zou de dierenarts van Simicur eens kunnen vragen langs te komen. Die kan vaak problemen vinden en oplossen die lastig te vinden zijn.
Zie http://simicur.com/

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:07

Dat zijn vacht zo slecht is is idd een teken dat hij niet goed in zijn vel zit, en er dus iets is.
Zijn voedingstoestand is goed en hij wordt met regelmaat ontwormd.
Wel vinden we dat hij er beter uit zou moeten zien als je ziet hoeveel (ruw)voer erin gaat.

Maar onze eerste prioriteit is zoeken naar het probleem van de stijfheid, onbalans en de slechte coördinatie van zijn benen.
Gaan we nu kop-over-kloten zijn vachtprobleem aanpakken, heb je kans dat we dat symptoom 'bestrijden', terwijl we van mening zijn dat deze slechts een onderdeel is van het totaalplaatje.

Verder waarderen we het natuurlijk wel iedereen die mee denkt ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:12

Ik vind dit toch wel erg klinken alsof er een zenuw beschadigt is of klem zit.
Heeft die manueel therapeut ook verder gekeken dan het bekken?

Lastig zeg :\

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:13

femmefatale1 schreef:
Dat zijn vacht zo slecht is is idd een teken dat hij niet goed in zijn vel zit, en er dus iets is.
Zijn voedingstoestand is goed en hij wordt met regelmaat ontwormd.
Wel vinden we dat hij er beter uit zou moeten zien als je ziet hoeveel (ruw)voer erin gaat.

Maar onze eerste prioriteit is zoeken naar het probleem van de stijfheid, onbalans en de slechte coördinatie van zijn benen.
Gaan we nu kop-over-kloten zijn vachtprobleem aanpakken, heb je kans dat we dat symptoom 'bestrijden', terwijl we van mening zijn dat deze slechts een onderdeel is van het totaalplaatje.

Verder waarderen we het natuurlijk wel iedereen die mee denkt ;)

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik probeer te zeggen: Het vacht- en conditie probleem worden mogelijk door hetzelfde veroorzaakt als de stijfheid, onbalans en de slechte coördinatie. Het is misschien verstandig om dat symptoom mee te nemen in de zoektocht naar de oorzaak van zijn problemen en niet als losstaand iets. Er zijn diverse bacteriën en virussen die het hele beeld kunnen geven (denk bijvoorbeeld aan Rhino of de ziekte van Lyme).

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:22

Beste,

Wat een verhaal. Mijn Fries heeft na een kleine val ongeveer dezelfde symptomen gehad. Niet vooruit te branden en als ik er op ging rijden dan scheurde hij mij de hele bak door, heel hard. Vaak leek het of hij dronken was (ataxie), struikelde over zijn achterbenen en hing constant in een heup op rust. Iets wat ie voorheen nooit deed. Ik heb hem op aanraden van Eric Laarakker naar Bastiaan de Recht en Amber Koppen gebracht en hem daar 4 maanden in training gehad. Nu eenmaal weer thuis heb ik weer mijn eigen Fries terug en loopt hij als voorheen, dus er is zeker hoop, met goede begeleiding en geduld komt het zeker goed.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:26

Heb je je paard wel eens laten masseren door iemand van http://www.happy-athlete.nl ?
Valpartijen uitglijden, over de kop slaan etc. zijn dé oorzaken van spierproblemen
Deze problemen worden door allerlei behandelaars helaas totaal over het hoofd gezien
Het is nl gewoon onmogelijk dat een paard over de kop slaat en daar qua spieren niets aan over heeft gehouden...

Ook kan het zijn dat je paard een rugband blessure heeft (peesblessure in de rug)
maar dan zou dat er toch wel uitgekomen zijn met een scintigrafie..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:36

Paard wordt met regelmaat gemasseerd door iemand van Happy Athlete, en zij voelt verbetering in de spieren.
Helaas loopt hij daar niet naar...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:42

Ts heb ff in je profiel gespiekt
Op dit filmpje zie je dat de achterbenen er totaal niet onderkomen
en dat hij linksachter iets onregelmatig loopt en zijn rechterachterbeen helemaal niet naar voren krijgt
In de galop huppelt ie daardoor als een konijn..
http://www.youtube.com/v/ARybX2HAhWg
Dan zou kunnen wijzen op een flink probleem in het bekken/heupen zeker omdat hij ook vaak op rust staat
Is hij ook met de hamer losgemaakt of alleen met de hand
De linkerheup beweegt nl helemaal niet mee op de (linker) volte in draf en lijkt (nog) behoorlijk vast te zitten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:48

Hij is zowel met de hand áls met de hamer losgemaakt omdat hij goed vast zat.
Maar.. hij is er niet beter van gaan lopen :n

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:01

Wat een ellende zeg als je er alles al aan gedaan hebt

Nog een tip http://horsebodybalance.com/
Heb een paar jaar geleden een paard gehad die ook zo ongeveer liep (leek wel ataxie)
Na een half jaar dokteren en vele onderzoeken verder wist nog niemand wat ze had
Jeanet kompier erbij gehaald en die kwam uit op botulisme
Na wat druppeltje's die ik als ongelovige toch maar gaf :+ is mijn paard na enkele weken helemaal opgeknapt!
Raar maar waar

Ook kunnen paarden met een insulineresistentie stijf lopen in de achterhand
misschien ook het proberen waard om suikervrij te voeren en extra magnesium te geven om te kijken of dit verbetering geeft

Nog een optie is het scannen van de bekkenbanden (rectaal)
Daar kan ook van alles mis mee zijn na een trauma (spreek uit ervaring)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:23

Zowel magnesium als myoplast gaven geen verbetering :n
Scannen van het bekken is misschien een optie.. zal het eens overleggen..
Botulisme ga ik eens opzoeken.. maar vindt het wel raar dat het bloedbeeld goed is.. >;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:54

Wat een pech heb jij met je paard.
Wat weet je van z'n verleden?
Ik moet zeggen dat ik het een beetje raar vind dat een onbeleerd jong paard 10 maanden op stal staat. En ook dat er van dit knappe paard geen afstamming bekend is. Heb je recent nog eens overlegd met de DA die dit paard toentertijd heeft gekeurd?

Aanvullend op de andere tips:
De slapte kan mede ontstaan zijn door dat vele stilstaan. Ik denk dat veel stapwerk goed is. Ook om z'n gezondheid, coördinatie en pezen op orde te krijgen. (niet in de stapmolen, maar 'langs wegen en paden')
Het is belangrijk om bij zo'n slap paard ook veel aandacht te besteden aan de opbouw van pezen. Anders wordt dat het volgende probleem.

Een kuur met groene leem wil wel eens helpen bij paarden die niet helemaal fit zijn (ter ondersteuning).
Ik hoop dat je dé oplossing gauw vindt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 01:02

Botulisme is inderdaad ook de moeite van het onderzoeken waard, en lyme ook. Ik weet bij lyme wel dat het bloedbeeld goed kan zijn terwijl ze het toch hebben.
We zijn hem nu in elk geval al suikerarm aan het voeren vanwege de activieteit bij het straalbeen. Alleen denk ik niet dat dat verbetering in zijn balans zal brengen :o . Maar wie weet :) .

irmaz schreef:
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik probeer te zeggen: Het vacht- en conditie probleem worden mogelijk door hetzelfde veroorzaakt als de stijfheid, onbalans en de slechte coördinatie. Het is misschien verstandig om dat symptoom mee te nemen in de zoektocht naar de oorzaak van zijn problemen en niet als losstaand iets. Er zijn diverse bacteriën en virussen die het hele beeld kunnen geven (denk bijvoorbeeld aan Rhino of de ziekte van Lyme).

Wij hebben ook het vermoeden dat het vachtprobleem 1 van de symptomen is die er bij horen :) .
Maar ik denk niet dat het in dit geval rhino is, vorig jaar mij zag hij er zo
Afbeelding
uit. En dit is net nadat hij na ruim 2 maanden eindelijk rhino-vrij was verklaard.
Als ik er aan denk om mijn fototoestel mee te nemen naar stal, zal ik morgen een foto plaatsen hoe hij er nu uit ziet.

@Unamie, na dit filmpje is hij nog een keer behandeld voor een scheef bekken. Maar dit gaf geen verbetering.

Ik heb in elk geval wel weer wat dingen die ik met de DA kan bespreken. Bedankt voor de tips :) .

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:35

Een lichte vorm van botulisme is ook niet altijd in het bloed te zien
Mijn paard was helemaal binnenstebuiten gekeerd inclusief bloedonderzoek maar daar kwam niets uit
Daarom was ik eerst ook ongelovig,
ik kon me nl niet voorstellen dat een paar van die druppeltje's verbetering zouden brengen omdat mijn paard echt heel slecht liep achter...toch knapte ze helemaal op (na een kuur van 16 dagen)
Jeanette meet je paard helemaal door met een biosensor
en zo kun je bv tekorten of een niet goed werkend orgaan (waar een vachtprobleem ook op kan duiden) opsporen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:38

Maar als botulisme al wat langer in het lichaam zit, is dat dan ook zo makkelijk op te lossen?

Inoterry, wat moet ik zien aan jouw paard?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:48

russel schreef:
Maar als botulisme al wat langer in het lichaam zit, is dat dan ook zo makkelijk op te lossen?

Inoterry, wat moet ik zien aan jouw paard?

Mijn paard heeft er 5 maanden mee rondgelopen..
Na de kuur was het binnen 2 weken opgelost
Laatst bijgewerkt door unamie op 09-06-11 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:56

De klachten die jij beschrijft had het paard van een vriendin ook.. en die bleek een verschoven nekwervel te hebben. Ik zou hem zo snel mogelijk op de trailer laden voor een 2nd opinon. Er is zeker weten iets mis met dit paard..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:59

Hier in Nederland konden ze deze diagnose overigens ook niet stellen, toen zijn we naar dr. Cronau in Duitsland gegaan. Binnen 5 minuten wist hij wat er aan de hand was en hij is daar toen ook geopereerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:13

Soms vraag ik mij wel eens af wat ze hier in Nederland nou wel kunnen....lees steeds maar weer dat veel dingen/ziektes/ diagnoses wel in het buitenland gesteld kunnen worden en hier kennelijk niet....

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:19

in limburg hebben wij goede ervaring met een arts die samenwerkt met een osteopaat. Alleen soms lastig om een afspraak te maken, de osteopaat zit heel veel in het buitenland vanwege zijn kwaliteiten. Waren bij de lingenhoeve geweest en in limburg voor secondopinion maar in limburg erg tevreden! (dhr schiffelers en ostoepaat janek vlugge)