Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Hier x new forest, zelfde leeftijd nog niet onder het zadel, loopt wel mee als handpaard. Die loopt meer km's, maar daar gaat echt amper krachtvoer (mineralenbrokje + lucerne) in en energie zat.
Dier zal waarschijnlijk nogwel een groeispurtje krijgen deze zomer en dat vreet ook energie. 2kg krachtvoer voor een pony is heel erg veel. Brood is leuk als extratje, maar doet niet veel en wortelen kunnen in grote hoeveelheden laxerend werken en dan neemt hij ook minder voeding uit het andere voer op.
Ruwvoer komt aardig uit qua hoeveelheid uitgaande van 10 plakjes per 20kg baal. Krijgt hij ook weidegang hiernaast?
Discussie over rijden op een nog niet eens 3jarige, laat staan zoveel zal ik maar even laten.
Duhelo schreef:2 kg krachtvoer is erg veel
van te veel krachtvoer kunnen ze ook eerder loom worden!
mijn 2 jarig belgisch trekpaard krijgt gewoon simpele goedkope basisbrok, 1/2 schep per dag. Beest blinkt haar vel uit, is actief zat, staat 8 uur per dag op de grote weide, en de rest van de dag in de paddock/winterweide met onbeperkt schraal hooi (waar ze niet van eet trouwens)
verder krijgt ze enkel als ze gewerkt heeft (lees: eens mee gewandeld heeft, of bv onder de douche of in de trailer is geweest, moet ze nog allemaal leren) wat extra (handje of twee extra, soms gewoon wat snoepjes)
ik zou het krachtvoer naar beneden halen tot max 1 kilo per dag. brood is leuk als extraatje, 2 sneetjes per dag max; in wortels zit er ook veel suiker, dus zou dat ook halveren.
het hooi echter zou ik omhoog trekken naar onbeperkt, mits het geen te rijk hooi is.
hoe lang staat hij in de weide met vriendjes? paarden die niet buiten komen en niet kunnen spelen zakken ook in kwa temperament
marionblo schreef:Als je hem toch graag wat gras wilt geven, kun je hem ook naar buiten meenemen en in de berm wat laten grazen?
Ik vind dat een paard sociale contacten moet kunnen maken en buiten moet kunnen staan. Wil je hem hengst laten?
mika11 schreef:Als hij goed kuil/hooi/gras heeft haalt hij daar al veel voedingsstoffen uit.
Mijn paard (9 jaar) krijgt een halve kilo basisbrok per dag, voornamelijk voor de vitamines en zo.
Volgens mij geef je alleen veel krachtvoer als het werk wat je het paard geeft ook zwaar is.
En dat is bij een 3 jarige nog niet.
Mijn vorige paard was ook wat lui en die gaf ik naast de halve kilo basisbrok, er elke dag een schep muesli met haver bij.
moelatee__x schreef:Ik vroeg of hij voor de hengstenkeuring moet, niet dat je hem voor je eigen lol hengst laat.marionblo schreef:Als je hem toch graag wat gras wilt geven, kun je hem ook naar buiten meenemen en in de berm wat laten grazen?
Ik vind dat een paard sociale contacten moet kunnen maken en buiten moet kunnen staan. Wil je hem hengst laten?
ja hellaas wil ik hem hengst laten (altijd hengsten gehad) hij krijgt zeker sociaal contact hoor, ik zet hem regelmatig in de piste met ruinen en dat vind hij heel leukmaar hangt van hengst tot hengst af...
want mijn vorige hengst valde ruinen aan (eender welke) was een heel temprament vol (geen makkelijke)
maar had niet echte behoefte aan andere paarden hij was gewoon om altijd alleen te zijn(kwam door vorige eigennaars)
Kabouterdans schreef:Is het de bedoeling dat hij voor de hengstenkeuring gaat ofzo?
Anders zie ik totaal het nut er niet van in om hem hengst te laten en de wei te onthouden.
moelatee__x schreef:Mijn paard ging ook verder als sportpaard maar wel met weidegang!Kabouterdans schreef:Is het de bedoeling dat hij voor de hengstenkeuring gaat ofzo?
Anders zie ik totaal het nut er niet van in om hem hengst te laten en de wei te onthouden.
beste,
ik wil hier niet in discusie gaan.. de pony is niet gekweekt als hobbelpony maar als echt sportpaard,
en een sportpaard dat met zijn hengst zijn kan omgaan en hanteerbaar is, blijft hengst
LoveLoes schreef:Ik zou hem weer net zoals bij de oude eigenaar weer een halve kilo gaan geven..
Ik denk dat je met deze hoeveelheid voer er nog wel problemen mee gaat krijgen, kwa gewicht maar ook kwa energie als hij aan het werk moet..
moelatee__x schreef:oei, amai en ik dacht dat 2kg veel te weinig zou zijn? omdat ze mij altijd wijs gemaakt hebben.. een paard dat in zijn groei zit dat dat veel eten en vitaminen nodig heeft en ik tot 3kg per dag moest geven aan hem maar dat vond ik zelf ook iets te veel....
zijn vorige eigennaar gaf hem 1/2 schep smorgens en 1/2 schep savonds gewone sportbrokken met beetje luzerne.
en ik vond hem echt kwa gewicht perfect, ma sinds hij bij mij is, is hij echt een tonnetje geworden![]()
ik kan hem hellaas geen weidegang bieden (hengsten zijn schrikkend voor veel mensen) maar hij krijgt wel bijna dagelijks pistegang kan hij efjes gek doen alleen in de piste... maar gras grazen kan ik hem hellaas niet geven![]()
vorige eigennaar had ook geen grasmaar wel oneindig veel hooi beschikbaar...
wat is luzerne? (wat doet dat? is dat noodzakelijk voor jonge paarden?)
alvast bedankt voor reactie,
moelatee__x schreef:marionblo schreef:Als je hem toch graag wat gras wilt geven, kun je hem ook naar buiten meenemen en in de berm wat laten grazen?
ja hellaas wil ik hem hengst laten (altijd hengsten gehad)
moelatee__x schreef:marionblo schreef:Als je hem toch graag wat gras wilt geven, kun je hem ook naar buiten meenemen en in de berm wat laten grazen?
ja hellaas wil ik hem hengst laten (altijd hengsten gehad) hij krijgt zeker sociaal contact hoor, ik zet hem regelmatig in de piste met ruinen en dat vind hij heel leukmaar hangt van hengst tot hengst af...
want mijn vorige hengst valde ruinen aan (eender welke) was een heel temprament vol (geen makkelijke)
maar had niet echte behoefte aan andere paarden hij was gewoon om altijd alleen te zijn(kwam door vorige eigennaars)
anneliesdj schreef:- Je hebt een pony en wilt met hem starten, dan ben je dus onder de 18 (je profiel bevestigd dat).
- Je pony wordt volgende maand 3 en je rijd hem 6x per week.
- Je pony moet hengst blijven ookal zal hij nooit dekken.
- Je stalt je hengst op een manege/pensionstal.
- Je hebt geen flauw idee hoe en wat je moet voeren.
- Je vraagt naar mensen met ERVARING (dat heb je zelf niet?)
Ik twijfel al ernstig of je wel voldoende ervaring en kennis hebt om zelf een paard te houden, dit soort vragen mag je dan niet hebben.
Een hengsteneigenaar hoort een berg kennis in huis te hebben, die weet precies wat hij doet en waarom, wat zijn paard wel en niet nodig heeft, welke consequentie's het heeft als zijn paard langer hengst blijft, als hij niet buiten staat, als hij geen sociaal contact heeft.
Er is GEEN ENKELE kundige paardeneigenaar die zijn paard hengst laat vanwege zijn eigen plezier (wat dat doe je als je paard niet buiten mag, geen sociaal contact heeft en niet mag dekken).
Dat terzijde en je vraag over de voeding; Je bent je paard vreselijk aan het overvoeren, New Foresters kunnen vrij sober gehouden worden en zeker wanneer ze nog nauwelijks werk doen.
Dat hij tonnetje rond is is ongezond, Pavo Podo Grow heeft hij allang niet meer nodig, 2kg per dag is (te) veel voor zijn leeftijd, 10 wortelen is (te) veel (wordt hij dik van).
Maar een zinnig voedingsadvies kan ik je zo niet geven omdat je paard al flink belast wordt terwijl dat op zijn leeftijd nog helemaal niet kan/mag, bovendien hoort hij buiten, minimaal enkele uren per dag en dat neem je ook mee in je voedingsschema.
Dus als laatste maar een algemeen advies: Laat hem castereren, zorg dat je op een stal komt waar hij minimaal 6-8 uur per dag buiten komt met andere paarden (is absoluut minimum, zeker voor zo'n jonge pony), laat hem nog minstens 6 maanden met rust (dus alleen poetsen en eens per week langs de weg wandelen) en begin daarna rustig met longeertraining max 4x per week.
Geef basisbrok of een sobere mueslivariant (bv muesli zonder haver), 1-1,5 kg per dag, wortelen minderen naar 3 a 4 en bij 8 uur weidegang heeft hij dan alleen nog een plakje hooi nodig als hij 's avonds op stal gaat.
Wanneer hij nog dik is: geen hooi geven en brok minderen tot 0,5 kg per dag, geen wortelen, wanneer hij op normaal gewicht is kun je langzaam weer wat opvoeren.