hoeveel kilo voer geven naar een jonge new forest pony??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moelatee__x

hoeveel kilo voer geven naar een jonge new forest pony??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:19

beste,

ik ben dringend opzoek naar een goede informatie van de voeding van mijn jonge pony,

ik heb echt totaal geen idee hoeveel kilo krachtvoer ik eigenlijk per dag naar mijn jong paard moet voederen?

hij word 27juli 2011 3jaar, het is een new forest hengst (zeeeer rustig en braaf eerder naar de luie kant)

ik geef hem pavo podo grow 2kg per dag, en dan 4 a 5sneedjes hooi, 10wortelen en 4sneden droog brood,

uitgehongerd is hij zeker niet want ze zeggen dat hij goed in zijn vlees staat op de manege, maar omdat hij een beetje lui is komt dat door hij geen conditie heeft? of gewoonweg te weinig krachtvoer krijgt??

ik werk 6 dagen in de week een kwartiertje per dag met hem, en dat is een drafje met hem maken maar meer niet wegens zijn jonge leeftijd,

kan er iemand met ERVARING mij goede informatie geven...? alvast bedankt,

tamary

Re: hoeveel kilo voer geven naar een jonge new forest pony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:46

Hier x new forest, zelfde leeftijd nog niet onder het zadel, loopt wel mee als handpaard. Die loopt meer km's, maar daar gaat echt amper krachtvoer (mineralenbrokje + lucerne) in en energie zat.
Dier zal waarschijnlijk nogwel een groeispurtje krijgen deze zomer en dat vreet ook energie. 2kg krachtvoer voor een pony is heel erg veel. Brood is leuk als extratje, maar doet niet veel en wortelen kunnen in grote hoeveelheden laxerend werken en dan neemt hij ook minder voeding uit het andere voer op.
Ruwvoer komt aardig uit qua hoeveelheid uitgaande van 10 plakjes per 20kg baal. Krijgt hij ook weidegang hiernaast?

Discussie over rijden op een nog niet eens 3jarige, laat staan zoveel zal ik maar even laten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:00

2 kg krachtvoer is erg veel
van te veel krachtvoer kunnen ze ook eerder loom worden!
mijn 2 jarig belgisch trekpaard krijgt gewoon simpele goedkope basisbrok, 1/2 schep per dag. Beest blinkt haar vel uit, is actief zat, staat 8 uur per dag op de grote weide, en de rest van de dag in de paddock/winterweide met onbeperkt schraal hooi (waar ze niet van eet trouwens)
verder krijgt ze enkel als ze gewerkt heeft (lees: eens mee gewandeld heeft, of bv onder de douche of in de trailer is geweest, moet ze nog allemaal leren) wat extra (handje of twee extra, soms gewoon wat snoepjes)

ik zou het krachtvoer naar beneden halen tot max 1 kilo per dag. brood is leuk als extraatje, 2 sneetjes per dag max; in wortels zit er ook veel suiker, dus zou dat ook halveren.
het hooi echter zou ik omhoog trekken naar onbeperkt, mits het geen te rijk hooi is.
hoe lang staat hij in de weide met vriendjes? paarden die niet buiten komen en niet kunnen spelen zakken ook in kwa temperament

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:54

Min mogelijk krachtvoer (alleen minimale vit/ minerale), zoveel mogelijk ruwvoer

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:28

Geef hen wat minder biks ongeveer de helft en vul dit aan met haver

moelatee__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 09:38

tamary schreef:
Hier x new forest, zelfde leeftijd nog niet onder het zadel, loopt wel mee als handpaard. Die loopt meer km's, maar daar gaat echt amper krachtvoer (mineralenbrokje + lucerne) in en energie zat.
Dier zal waarschijnlijk nogwel een groeispurtje krijgen deze zomer en dat vreet ook energie. 2kg krachtvoer voor een pony is heel erg veel. Brood is leuk als extratje, maar doet niet veel en wortelen kunnen in grote hoeveelheden laxerend werken en dan neemt hij ook minder voeding uit het andere voer op.
Ruwvoer komt aardig uit qua hoeveelheid uitgaande van 10 plakjes per 20kg baal. Krijgt hij ook weidegang hiernaast?

Discussie over rijden op een nog niet eens 3jarige, laat staan zoveel zal ik maar even laten.

oei, amai en ik dacht dat 2kg veel te weinig zou zijn? omdat ze mij altijd wijs gemaakt hebben.. een paard dat in zijn groei zit dat dat veel eten en vitaminen nodig heeft en ik tot 3kg per dag moest geven aan hem maar dat vond ik zelf ook iets te veel....

zijn vorige eigennaar gaf hem 1/2 schep smorgens en 1/2 schep savonds gewone sportbrokken met beetje luzerne.

en ik vond hem echt kwa gewicht perfect, ma sinds hij bij mij is, is hij echt een tonnetje geworden :(:)

ik kan hem hellaas geen weidegang bieden (hengsten zijn schrikkend voor veel mensen) maar hij krijgt wel bijna dagelijks pistegang kan hij efjes gek doen alleen in de piste... maar gras grazen kan ik hem hellaas niet geven ;(
vorige eigennaar had ook geen gras :D maar wel oneindig veel hooi beschikbaar...

wat is luzerne? (wat doet dat? is dat noodzakelijk voor jonge paarden?)

alvast bedankt voor reactie,

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:43

Als je hem toch graag wat gras wilt geven, kun je hem ook naar buiten meenemen en in de berm wat laten grazen?
Ik vind dat een paard sociale contacten moet kunnen maken en buiten moet kunnen staan. Wil je hem hengst laten?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:43

Als hij goed kuil/hooi/gras heeft haalt hij daar al veel voedingsstoffen uit.
Mijn paard (9 jaar) krijgt een halve kilo basisbrok per dag, voornamelijk voor de vitamines en mineralen.
Volgens mij geef je alleen veel krachtvoer als het werk wat je het paard geeft ook zwaar is.
En dat is bij een 3 jarige nog niet.
Mijn vorige paard was ook wat lui en die gaf ik naast de halve kilo basisbrok, er elke dag een schep muesli met haver bij.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-06-11 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:46

Ik zou hem weer net zoals bij de oude eigenaar weer een halve kilo gaan geven..
Ik denk dat je met deze hoeveelheid voer er nog wel problemen mee gaat krijgen, kwa gewicht maar ook kwa energie als hij aan het werk moet..

moelatee__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 09:51

Duhelo schreef:
2 kg krachtvoer is erg veel
van te veel krachtvoer kunnen ze ook eerder loom worden!
mijn 2 jarig belgisch trekpaard krijgt gewoon simpele goedkope basisbrok, 1/2 schep per dag. Beest blinkt haar vel uit, is actief zat, staat 8 uur per dag op de grote weide, en de rest van de dag in de paddock/winterweide met onbeperkt schraal hooi (waar ze niet van eet trouwens)
verder krijgt ze enkel als ze gewerkt heeft (lees: eens mee gewandeld heeft, of bv onder de douche of in de trailer is geweest, moet ze nog allemaal leren) wat extra (handje of twee extra, soms gewoon wat snoepjes)

ik zou het krachtvoer naar beneden halen tot max 1 kilo per dag. brood is leuk als extraatje, 2 sneetjes per dag max; in wortels zit er ook veel suiker, dus zou dat ook halveren.
het hooi echter zou ik omhoog trekken naar onbeperkt, mits het geen te rijk hooi is.
hoe lang staat hij in de weide met vriendjes? paarden die niet buiten komen en niet kunnen spelen zakken ook in kwa temperament

ja, dat vind ik wel logish wat jij zegt... hij is ook heel loom geworden sinds hij bij mij is :roll:
hoor meer en meer dat de hoeveelheid wortelen die ik geef niet goed is..

ik wil hem zoveel mogelijk hooi geven... maar kan niet oneindig veel geven omdat ik dat dagelijks zelf meebreng op de bus :D op de manege stelen ze het =/ en daarom dat ik het gewoon thuis heb gezet 2balen van 500kg :j

weidegang zal hij hellaas nooit krijgen |( overal gezocht en niets gevonden waar een hengst mag staan, marja je kunt niet alles geven he, een mens heeft ook niet alles wat die wilt he.. hij is gelukkig en dat telt ;) daar ga ik me niet meer om druk maken, heel spijtig maar hij gaat er niet dood van ;)

alvast bedankt,

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:56

Is het de bedoeling dat hij voor de hengstenkeuring gaat ofzo?
Anders zie ik totaal het nut er niet van in om hem hengst te laten en de wei te onthouden.

moelatee__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 09:58

marionblo schreef:
Als je hem toch graag wat gras wilt geven, kun je hem ook naar buiten meenemen en in de berm wat laten grazen?
Ik vind dat een paard sociale contacten moet kunnen maken en buiten moet kunnen staan. Wil je hem hengst laten?

ja hellaas wil ik hem hengst laten (altijd hengsten gehad) hij krijgt zeker sociaal contact hoor, ik zet hem regelmatig in de piste met ruinen en dat vind hij heel leuk :) maar hangt van hengst tot hengst af...

want mijn vorige hengst valde ruinen aan (eender welke) was een heel temprament vol (geen makkelijke)
maar had niet echte behoefte aan andere paarden hij was gewoon om altijd alleen te zijn ;( (kwam door vorige eigennaars)

moelatee__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:01

mika11 schreef:
Als hij goed kuil/hooi/gras heeft haalt hij daar al veel voedingsstoffen uit.
Mijn paard (9 jaar) krijgt een halve kilo basisbrok per dag, voornamelijk voor de vitamines en zo.
Volgens mij geef je alleen veel krachtvoer als het werk wat je het paard geeft ook zwaar is.
En dat is bij een 3 jarige nog niet.
Mijn vorige paard was ook wat lui en die gaf ik naast de halve kilo basisbrok, er elke dag een schep muesli met haver bij.

zou voordroog hooi dan beter zijn voor hem? ik was aan het denken om 1bot voordrooghooi in een week te gebruiken en dan de rest gewoon hooi te geven?

welke vitaminen heeft een jong paard nodig?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:04

moelatee__x schreef:
marionblo schreef:

ja hellaas wil ik hem hengst laten (altijd hengsten gehad) hij krijgt zeker sociaal contact hoor, ik zet hem regelmatig in de piste met ruinen en dat vind hij heel leuk :) maar hangt van hengst tot hengst af...

want mijn vorige hengst valde ruinen aan (eender welke) was een heel temprament vol (geen makkelijke)
maar had niet echte behoefte aan andere paarden hij was gewoon om altijd alleen te zijn ;( (kwam door vorige eigennaars)
Ik vroeg of hij voor de hengstenkeuring moet, niet dat je hem voor je eigen lol hengst laat.
Ik heb hier ook een hengst gehad tot 3 jarige leeftijd, bleef helaas te klein om op de NRPS/KWPN keuring aan te bieden.
Karakter helemaal top, maar ik heb hem wel de wei gegund met de andere paarden en daarom gecastreerd!

moelatee__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:05

Kabouterdans schreef:
Anders zie ik totaal het nut er niet van in om hem hengst te laten en de wei te onthouden.

beste,

ik wil hier niet in discusie gaan.. de pony is niet gekweekt als hobbelpony maar als echt sportpaard,

en een sportpaard dat met zijn hengst zijn kan omgaan en hanteerbaar is, blijft hengst ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:07

Doordat jij het nodig vind om hem hengst te laten, kan hij dus nooit de weide in..Leuk leventje voor je paard..

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:07

moelatee__x schreef:
Kabouterdans schreef:

beste,

ik wil hier niet in discusie gaan.. de pony is niet gekweekt als hobbelpony maar als echt sportpaard,

en een sportpaard dat met zijn hengst zijn kan omgaan en hanteerbaar is, blijft hengst ;)
Mijn paard ging ook verder als sportpaard maar wel met weidegang!
Maar je hebt er mensen bij die denken alleen aan hun eigen ego........

moelatee__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:07

LoveLoes schreef:
Ik zou hem weer net zoals bij de oude eigenaar weer een halve kilo gaan geven..
Ik denk dat je met deze hoeveelheid voer er nog wel problemen mee gaat krijgen, kwa gewicht maar ook kwa energie als hij aan het werk moet..

ja, inderdaad moet dringend van voedings patroon gaan veranderen... voor het te laat is,

wat moet ik hem percies geven? ik zal zooo veeeel mogelijk hooi geven als ik kan,

alvast bedankt,

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:08

Mijn jonge hengst staat gewoon op de wei in een gemengde hengstengroep, je kan hem dus makkelijk hengst laten hoor.
Gewoon even zoeken naar een goede plek of inderdaad met de ruinen zetten.

Kwa voer.. mijn jonkie krijgt zelfs maar 1 handje voer :P
Denk dat je moet beginnen met biks te halveren en van daaruit verder kijken. (of verder afbouwen)
Mijn ervaring is dat de jonkies het beter doen met minder brok ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:16

Kijk anders eens naar het voer van http://www.voergezond.nl ? Dat is prima spul en daar hoef je ook niet zo veel van te voeren als bij andere voeders , om aan de juiste hoeveelheid vitamientjes enzo te komen :)

Lucerne is gehakseld ruwvoer , beetje tussen krachtvoer en ruwvoer in zeg maar , erg fijn spul :j

Als je gewoon normaal lekker fris en grof stengelig hooi hebt dan is dat vaak het beste , voor veel paarden is kuil of voordroog toch net wat te rijk en prikkelt het de darmen een beetje teveel. Voor een paard dat volop in de groei is kan dat meestal niet zoveel kwaad maar ik vind het geen goed paardenvoer :n

En in de categorie ongevraagd advies : Ik denk trouwens dat weidegang en een sociaal leventje VEEL belangrijker is voor het welzijn van je beestje dan de preciese details over het voer.... als je geen plek kunt vinden waar hij dat als hengst kan hebben en het is geen dekhengst met een super afstamming , waarom zou je hem dan in hemelsnaam niet gewoon laten ruinen zodat het beestje lekker in de wei een sociaal leven op kan bouwen met andere paarden ?

De dagen duren lang hoor als je veel op stal staat en als 1-ling gehouden wordt , apart van andere paarden...dat is echt niet tof. Het is ook geen wonder als ze daar wat dik en sloom of juist heel druk en verknipt door raken.

Het is wel zo eerlijk en respectvol om , als je een paard hebt dat een aantal uren per week flink zijn best voor jou moet doen , ook op de LANGE tijd op de dag dat je er NIET bent hem een fijn eigen leventje te gunnen met zijn vriendjes :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:39

moelatee__x schreef:
oei, amai en ik dacht dat 2kg veel te weinig zou zijn? omdat ze mij altijd wijs gemaakt hebben.. een paard dat in zijn groei zit dat dat veel eten en vitaminen nodig heeft en ik tot 3kg per dag moest geven aan hem maar dat vond ik zelf ook iets te veel....

zijn vorige eigennaar gaf hem 1/2 schep smorgens en 1/2 schep savonds gewone sportbrokken met beetje luzerne.

en ik vond hem echt kwa gewicht perfect, ma sinds hij bij mij is, is hij echt een tonnetje geworden :(:)

ik kan hem hellaas geen weidegang bieden (hengsten zijn schrikkend voor veel mensen) maar hij krijgt wel bijna dagelijks pistegang kan hij efjes gek doen alleen in de piste... maar gras grazen kan ik hem hellaas niet geven ;(
vorige eigennaar had ook geen gras :D maar wel oneindig veel hooi beschikbaar...

wat is luzerne? (wat doet dat? is dat noodzakelijk voor jonge paarden?)

alvast bedankt voor reactie,

Tonnetje rond zijn maakt ook sloom, afvallen dus.

Juist hengsten hebben veel sociaal contact nodig om niet verknipt en gevaarlijk naar andere paarden te worden. Als dat niet mogelijk is is het naar je paard toe het eerlijkst om hem te castreren. Omdat hij nog geen 3 is zou ik informeren of hij de zomer nog ergens in een ruinen of hengstengroep de opfok in kan. Flink stoeien en bewegen zal ook helpen om hem weer mooi op gewicht te krijgen.

Als je hen echt hengst wil laten zou ik echt opzoek gaan naar een plek waar hij met zeker 1 vriendje op zijn minst overdag naar buiten kan. Altijd alleen maakt paard mentaal instabiel en dat levert gevaarlijke situaties op in de omgang en met rijden.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:19

moelatee__x schreef:
marionblo schreef:

ja hellaas wil ik hem hengst laten (altijd hengsten gehad)

Dat begrijp ik niet.... je vindt het helaas, maar doet het wel? Omdat je altijd hengsten hebt gehad??

Ik ga met de anderen mee, als het geen veelgevraagde dekhengst is en de kwaliteiten/papieren niet heeft om dat te worden, ben ik voor castreren. Geeft hem zoveel meer vrijheid en jou ook.
Een ruin kan ook heel prima een goede sportpony zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 01:33

moelatee__x schreef:
marionblo schreef:

Voor iemand die altijd hengsten heeft gehad, vind ik de vragen sowieso erg vreemd. Dan zou je moeten weten dat je paard veel te dik is, zou je moeten weten wat hij aan eten nodig heeft. Hebben al je vorige hengsten ook alleen maar een stal gezien?

Wij hebben ook een hengst (en als hij afgekeurd wordt voor het stamboek gaat het mes erin; wordt hij goedgekeurd dan blijft hij hengst) en die staat gewoon in de wei. Oke, is makkelijk, wij hebben de paarden aan huis. Maar als jouw paard echt hengst moet blijven, geef hem dan een fatsoenlijk leven en zoek gewoon door tot je een stal hebt gevonden waarbij hij wel de wei in kan.

Hengst laten voor de sport is grote onzin. Ruinen zijn veel stabieler in karakter, veel makkelijker in de omgant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:54

- Je hebt een pony en wilt met hem starten, dan ben je dus onder de 18 (je profiel bevestigd dat).
- Je pony wordt volgende maand 3 en je rijd hem 6x per week.
- Je pony moet hengst blijven ookal zal hij nooit dekken.
- Je stalt je hengst op een manege/pensionstal.
- Je hebt geen flauw idee hoe en wat je moet voeren.
- Je vraagt naar mensen met ERVARING (dat heb je zelf niet?)

Ik twijfel al ernstig of je wel voldoende ervaring en kennis hebt om zelf een paard te houden, dit soort vragen mag je dan niet hebben.
Een hengsteneigenaar hoort een berg kennis in huis te hebben, die weet precies wat hij doet en waarom, wat zijn paard wel en niet nodig heeft, welke consequentie's het heeft als zijn paard langer hengst blijft, als hij niet buiten staat, als hij geen sociaal contact heeft.
Er is GEEN ENKELE kundige paardeneigenaar die zijn paard hengst laat vanwege zijn eigen plezier (wat dat doe je als je paard niet buiten mag, geen sociaal contact heeft en niet mag dekken).

Dat terzijde en je vraag over de voeding; Je bent je paard vreselijk aan het overvoeren, New Foresters kunnen vrij sober gehouden worden en zeker wanneer ze nog nauwelijks werk doen.
Dat hij tonnetje rond is is ongezond, Pavo Podo Grow heeft hij allang niet meer nodig, 2kg per dag is (te) veel voor zijn leeftijd, 10 wortelen is (te) veel (wordt hij dik van).
Maar een zinnig voedingsadvies kan ik je zo niet geven omdat je paard al flink belast wordt terwijl dat op zijn leeftijd nog helemaal niet kan/mag, bovendien hoort hij buiten, minimaal enkele uren per dag en dat neem je ook mee in je voedingsschema.

Dus als laatste maar een algemeen advies: Laat hem castereren, zorg dat je op een stal komt waar hij minimaal 6-8 uur per dag buiten komt met andere paarden (is absoluut minimum, zeker voor zo'n jonge pony), laat hem nog minstens 6 maanden met rust (dus alleen poetsen en eens per week langs de weg wandelen) en begin daarna rustig met longeertraining max 4x per week.
Geef basisbrok of een sobere mueslivariant (bv muesli zonder haver), 1-1,5 kg per dag, wortelen minderen naar 3 a 4 en bij 8 uur weidegang heeft hij dan alleen nog een plakje hooi nodig als hij 's avonds op stal gaat.
Wanneer hij nog dik is: geen hooi geven en brok minderen tot 0,5 kg per dag, geen wortelen, wanneer hij op normaal gewicht is kun je langzaam weer wat opvoeren.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:04

anneliesdj schreef:
- Je hebt een pony en wilt met hem starten, dan ben je dus onder de 18 (je profiel bevestigd dat).
- Je pony wordt volgende maand 3 en je rijd hem 6x per week.
- Je pony moet hengst blijven ookal zal hij nooit dekken.
- Je stalt je hengst op een manege/pensionstal.
- Je hebt geen flauw idee hoe en wat je moet voeren.
- Je vraagt naar mensen met ERVARING (dat heb je zelf niet?)

Ik twijfel al ernstig of je wel voldoende ervaring en kennis hebt om zelf een paard te houden, dit soort vragen mag je dan niet hebben.
Een hengsteneigenaar hoort een berg kennis in huis te hebben, die weet precies wat hij doet en waarom, wat zijn paard wel en niet nodig heeft, welke consequentie's het heeft als zijn paard langer hengst blijft, als hij niet buiten staat, als hij geen sociaal contact heeft.
Er is GEEN ENKELE kundige paardeneigenaar die zijn paard hengst laat vanwege zijn eigen plezier (wat dat doe je als je paard niet buiten mag, geen sociaal contact heeft en niet mag dekken).

Dat terzijde en je vraag over de voeding; Je bent je paard vreselijk aan het overvoeren, New Foresters kunnen vrij sober gehouden worden en zeker wanneer ze nog nauwelijks werk doen.
Dat hij tonnetje rond is is ongezond, Pavo Podo Grow heeft hij allang niet meer nodig, 2kg per dag is (te) veel voor zijn leeftijd, 10 wortelen is (te) veel (wordt hij dik van).
Maar een zinnig voedingsadvies kan ik je zo niet geven omdat je paard al flink belast wordt terwijl dat op zijn leeftijd nog helemaal niet kan/mag, bovendien hoort hij buiten, minimaal enkele uren per dag en dat neem je ook mee in je voedingsschema.

Dus als laatste maar een algemeen advies: Laat hem castereren, zorg dat je op een stal komt waar hij minimaal 6-8 uur per dag buiten komt met andere paarden (is absoluut minimum, zeker voor zo'n jonge pony), laat hem nog minstens 6 maanden met rust (dus alleen poetsen en eens per week langs de weg wandelen) en begin daarna rustig met longeertraining max 4x per week.
Geef basisbrok of een sobere mueslivariant (bv muesli zonder haver), 1-1,5 kg per dag, wortelen minderen naar 3 a 4 en bij 8 uur weidegang heeft hij dan alleen nog een plakje hooi nodig als hij 's avonds op stal gaat.
Wanneer hij nog dik is: geen hooi geven en brok minderen tot 0,5 kg per dag, geen wortelen, wanneer hij op normaal gewicht is kun je langzaam weer wat opvoeren.

Ik ben het hier zo verschrikkelijk mee eens!
Ik zit met mijn mond open te lezen. Anneliesdj: je verwoord precies hoe ik hier over denk vandaar dat ik je stuk quote ter bevestiging.
Het is NIET EERLIJK naar je paardje om hem hengst te laten voor je eigen ego. En verder dit stuk van Anneliesdj een paar keer goed over lezen en in actie schieten.