Paard is Houdini met ijzers .....Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Paard is Houdini met ijzers .....Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 09:05

Mijn merrie heeft voor ijzers onder. Op de één of andere manier weet ze het iedere keer voor elkaar te krijgen één van de ijzers eraf te werken.
Ik haal bijna nooit het volgende hoefsmid-bezoek en moet dan altijd tussentijds bellen of hij het verloren ijzer (als ik m al terug kan vinden.... :( ) komt onderzetten. Zo kost het natuurlijk wel veel geld iedere keer.... Ze draagt hoefschoenen in de wei en met rijden (alleen op stal eigenlijk niet). Iemand nog tips...? O ja, ik heb al 2 hoefsmeden gehad, bij beiden hetzelfde probleem (ik dacht eerst dat het misschien aan het beslaan lag).

MarjanB

Re: Paard is Houdini met ijzers .....Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:07

Zijn je springschoenen groot genoeg? Ik gebruik altijd van die neoprene en dan het liefst dat ze zo groot zijn dat ze tijdens het lopen de grond blijven raken anders heeft het alsnog geen zin omdat ze er dan onderdoor trappen

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:08

een hoefschoen over je ijzer? wist niet dat dat kon ?

En rondom xxl springschoenen bied geen uitkomst?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:08

mijne heeft 4 ijzers en ziet inmiddels de smid als zijn beste vriend :+
Ik denk ook dat het te maken heeft met de droogte van nu.
ik zag al meer topics hierover.
Ijzers kosten nu eenmaal veel geld.
Kan je haar niet zonder ijzers laten?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 09:18

Ik heb neopreen hoefschoenen idd. En @ alison: ik had idd al overwogen om de ijzers eronder uit te laten...

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:23

Draagt je paard hoefschoenen of springschoenen? Hoefschoenen zei mijn hoefsmid ook dat veel paard die om hebben in de wei.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:24

PinkyPie schreef:
Ik heb neopreen hoefschoenen idd. En @ alison: ik had idd al overwogen om de ijzers eronder uit te laten...

En waarom heb je dat dan niet uitgevoerd?

Doe eens een foto van die beslagen voet, dan zeg ik je wel hoe geweldig je smid is............

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:27

Als je paard zonder kan, dan zou ik dat gewoon lekker gaan doen.
Het is beter voor je paard om op blote voetjes te lopen.
Ik hoop de mijne er ooit ook nog eens vanaf te krijgen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:29

Mijn pony heeft ook een tijdje ijzers gehad, omdat ze te kort bekapt was, maar trapte ze er ook af en toen hebben we aan de voorkant ijzers gezet met 2 van die lipjes omhoog (deze ijzers zitten normaal om de achter hoeven) en toen ging het al een stuk beter!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:31

maroescha schreef:
Mijn pony heeft ook een tijdje ijzers gehad, omdat ze te kort bekapt was, maar trapte ze er ook af en toen hebben we aan de voorkant ijzers gezet met 2 van die lipjes omhoog (deze ijzers zitten normaal om de achter hoeven) en toen ging het al een stuk beter!

Dat is lekker, je smid verprutst je paard met een bekapping en omdat de smid heeft lopen knoeien, moet jouw paard ineens op ijzers. Ik mag toch hopen dat je smid op z'n knieën gesmeekt heeft om gratis ijzers onder te mogen slaan.

Een paard moet na een bekapping beter of minstens even goed lopen. Als je paard echt slechter loopt door te kort bekappen, bel dan een andere smid en stuur je smid langs de brillenwinkel. Hoe kan je nou te kort bekappen?? Dan moet je echt wild tekeer gaan, het is mij nog nooit gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-05-11 09:41, in het totaal 2 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:31

@ikke: en dat weet jij omdat.... je zelf smid bent? En er ook jaren ervaring mee hebt?
Maar ontopic: rottige situatie idd.. Stalgenootje van mij heeft hetzelfde probleem gehad en heeft ijzers met dubbele lippen gekregen en die bleven goed zitten :) (ik hoop dat je er iets aan hebt?) persoonlijkeervaring heb ik (zo te horen gelukkig) niet.. Succes..

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 09:36

@ ikke: ik heb dat pas sinds kort overwogen, juist omdat ze ze eraf trapt, en de hoefsmid staat niet gelijk op mijn stoep. Tot gisteren ging het echter wel goed, maar toevallig heeft ze ze gisteren wéér afgetrapt.
NB Je posts mogen wat mij betreft wel iets minder scherp, want ik zie je vaker op topics terug waar de woorden er niet om liegen en je schijnt overal verstand van te hebben.... Maar dat terzijde.
@ maroescha: En zo'n lipje heb ik idd ook. Dat werkt wel beter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:37

Ikke draait al wat jaartjes mee en heeft meer kennis in z'n grote duim over paarden dan menig bokker in z'n hele hoofd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:38

met 2 lipjes kan een noodoplossig zijn maar nemen de beweging in de hoef zelf wel voor een groot deel weg.
Mijn smid is daar geen voorstander van en doet dat alleen als er geen andere oplossing is.

kom op zeg......gaan we nu overal ruzie om maken :?
ieder zijn ding he?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:41

nine1987 schreef:
@ikke: en dat weet jij omdat.... je zelf smid bent? En er ook jaren ervaring mee hebt?
Maar ontopic: rottige situatie idd.. Stalgenootje van mij heeft hetzelfde probleem gehad en heeft ijzers met dubbele lippen gekregen en die bleven goed zitten :) (ik hoop dat je er iets aan hebt?) persoonlijkeervaring heb ik (zo te horen gelukkig) niet.. Succes..

Je hoeft geen smid te zijn om er ervaring mee te hebben. Beetje analitisch denkvermogen en een smid die graag praat over z'n vak, brengt je een heel eind.

PinkyPie schreef:
@ ikke: ik heb dat pas sinds kort overwogen, juist omdat ze ze eraf trapt, en de hoefsmid staat niet gelijk op mijn stoep. Tot gisteren ging het echter wel goed, maar toevallig heeft ze ze gisteren wéér afgetrapt.
NB Je posts mogen wat mij betreft wel iets minder scherp, want ik zie je vaker op topics terug waar de woorden er niet om liegen en je schijnt overal verstand van te hebben.... Maar dat terzijde.
@ maroescha: En zo'n lipje heb ik idd ook. Dat werkt wel beter.

Er zijn twee redenen (meestal de kombi van beiden) waarom ijzers worden afgetrapt.
1) de takken steken te ver uit achter de hoef(dus voorbij de verzenen).
2) de voorbenen zijn niet op tijd weg om ruimte te bieden aan de achterbenen (rijkunstig; paard loopt te veel op de voorhand)

Immers, een goed gereden paard zal ook bij vrije beweing in de wei beter op de achterhand lopen (verdeeld gewicht) en daardoor ruimte hebben voor het voorbeen om op tijd weg te zijn.
Blijft tot slot over dat zeker 80% van de paarden zinloos op ijzers staat.........

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:42

ponnytje wat ik had kreeg spring schoenen voor om en dat loste het euvel bij mij op
hij trapte ze met zijn achter voetjes er af (tot ie een keer in de lip ging staan)
hij had ze om in het land en tijdens het rijden

2 lipjes zou ik proberen te voorkomen, ga dan blootvoets

wat is trouwens de reden dat je ze onder hebt ?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 09:47

Waarom staat een paard dan volgens jou op ijzers, ikke ? En waarom zou 80% zinloos op ijzers staan dan ?
Bovendien trapt ze de ijzers af in de wei of paddock en niet tijdens het rijden....

Ik rijd met mijn paard regelmatig buiten en bij ons is niet echt een zacht bospad of iets dergelijks. Ze loopt dus veel op harde onder grond. Dat is onder andere de reden voor ijzers.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:49

Maar als je hoeven hard genoeg zijn kan je daar ook gerust zonder die ijzers kunnen rijden hoor.
Ik zie er bij ons op stal genoeg die daar juist alleen maar nog betere voeten van krijgen.
En dan heb je in de winter ook geen problemen met sneeuw en zo

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:52

wat is regelmatig ?? en veel ?

wekelijks een uur of ??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:55

PinkyPie schreef:
Waarom staat een paard dan volgens jou op ijzers, ikke ? En waarom zou 80% zinloos op ijzers staan dan ?
Bovendien trapt ze de ijzers af in de wei of paddock en niet tijdens het rijden....

Ik rijd met mijn paard regelmatig buiten en bij ons is niet echt een zacht bospad of iets dergelijks. Ze loopt dus veel op harde onder grond. Dat is onder andere de reden voor ijzers.

Ik rij bijna dagelijks over asfalt, expres anders moet ik teveel vijlen :+ maar ondanks dat moet ik nog steeds regelmatig bekappen.

e_horse heeft haar paard 's winters op beton staan en nu 's zomers op beton en gras én ze ment buiten, alleen maar asfalt. De hoeven zien er perfect uit.

Met de juiste bekapping (straal met rust laten) niet in de zool snijden etc, krijg je hoeven die harder gaan groeien als ze meer slijten.

Toen mijn paarden op beton+zand stonden én veel op de weg gereden werden hadden ze de beste hoefjes ooit :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:04

PinkyPie schreef:

Mijn paard gaat morgen op ijzers. Reden: 400km in drie weken, dwars door NL.
Mijn paard loopt ook op harde ondergronden, zonder ijzers en zonder problemen, maar een trektocht rond het IJsselmeer is toch iets te veel gevraagd, vrees ik. Bovendien schakelt ze probleemloos om tussen wel of geen ijzers.

Het gros van de ijzerdragende paarden heeft ijzers "omdat het zo hoort" (bij het werk) in plaats van dat daadwerkelijk geconstateerd is dat het paard het gevraagde werk niet zonder bescherming kan uitvoeren.
Dat het paard z'n ijzers aftrapt in de wei en niet tijdens het rijden is niet zo vreemd, maar het doet er niks aan af dat ze er zeer waarschijnlijk gewoon slecht onder getimmerd zijn.
Toen mijn paard kwam (maand op proef) had ze net nieuwe ijzers, de nagelkoppen lagen er nog op. toen ik haar na vier weken kocht, kon ik gelijk de smid laten komen; de ijzer vielen er van ellende bijna onderuit (inkl stukken hoef)! Na 6 weken op deze ijzers zijn ze er met beleid onderuit gepeuterd (ze lagen nog muurvast) en liep het paard probleemloos op blote voeten.
Waarmee ik inderdaad de kennis en vakkundigheid van je smid in twijfel trek.........

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 10:18

Okee, dat is een fair antwoord. Ik heb inmiddels wel 2 verschillende erbij gehad. Mijn huidige smid beslaat ook het paard van de vrouw waarbij ik op stal staat en daar blijven ze keurig onderliggen. Mijn oude smid beslaat alle paarden bij een professioneel dressuurruiter hier in de omgeving, dus ik neem aan dat hij toch ook wel enige kennis en kunde heeft, anders zouden ze neem ik aan niet met hem in zee gaan.
Maar goed, ik denk dat ik gewoon dat andere ijzer er voorlopig ook maar onderuit haal. Paard wordt er niet minder van en ik hou geld over ;-) Bedankt voor alle reacties...

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:31

wat voor ijzers heb je? Ik had het zelfde probleem en mijn smid heeft er nu ik dacht klapijzers onder geslagen... Daarbij bij heb ik van die dikke springschoenen der om en dan loopt hij ze der niet af en geloof me mijn smid kwam voor heen minimaal 1keer per week het ijzer er weer onder terug slaan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:32

PinkyPie schreef:
Okee, dat is een fair antwoord. Ik heb inmiddels wel 2 verschillende erbij gehad. Mijn huidige smid beslaat ook het paard van de vrouw waarbij ik op stal staat en daar blijven ze keurig onderliggen. Mijn oude smid beslaat alle paarden bij een professioneel dressuurruiter hier in de omgeving, dus ik neem aan dat hij toch ook wel enige kennis en kunde heeft, anders zouden ze neem ik aan niet met hem in zee gaan.
Maar goed, ik denk dat ik gewoon dat andere ijzer er voorlopig ook maar onderuit haal. Paard wordt er niet minder van en ik hou geld over ;-) Bedankt voor alle reacties...

Ik begrijp je gedachtengang, echter heb ik ondertussen al meerdere malen meegemaakt dat die (helaas) mank ging.
Je zou inderdaad verwachten dat zo'n smid dan goed is, maar blijkbaar niet goed genoeg voor jouw paard onder jouw omstandigheden. Je weet wel: it all depends.... (mijn lesgeefmens)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:01

Ik heb ook een paard wat om de haverklap zijn ijzers er onderuit trapte. Minstens 1 keer in de week in elk geval. En helaas, hij kan niet zonder, de sukkel schraapt gewoon zijn voeten helemaal kapot }:0 . Hij heeft vorig jaar veel stil gestaan door blessures en ziektes, maar nu zijn we hem flink aan het trainen. Vooral op coördinatie in zijn lichaam, en sterker worden zodat zijn voorhand op tijd weg kan zijn. Hij heeft nu in 10 weken tijd er nog maar 1 keer een ijzer onderuit getrapt :) .