nine1987 schreef:@ikke: en dat weet jij omdat.... je zelf smid bent? En er ook jaren ervaring mee hebt?
Maar ontopic: rottige situatie idd.. Stalgenootje van mij heeft hetzelfde probleem gehad en heeft ijzers met dubbele lippen gekregen en die bleven goed zitten

(ik hoop dat je er iets aan hebt?) persoonlijkeervaring heb ik (zo te horen gelukkig) niet.. Succes..
Je hoeft geen smid te zijn om er ervaring mee te hebben. Beetje analitisch denkvermogen en een smid die graag praat over z'n vak, brengt je een heel eind.
PinkyPie schreef:@ ikke: ik heb dat pas sinds kort overwogen, juist omdat ze ze eraf trapt, en de hoefsmid staat niet gelijk op mijn stoep. Tot gisteren ging het echter wel goed, maar toevallig heeft ze ze gisteren wéér afgetrapt.
NB Je posts mogen wat mij betreft wel iets minder scherp, want ik zie je vaker op topics terug waar de woorden er niet om liegen en je schijnt overal verstand van te hebben.... Maar dat terzijde.
@ maroescha: En zo'n lipje heb ik idd ook. Dat werkt wel beter.
Er zijn twee redenen (meestal de kombi van beiden) waarom ijzers worden afgetrapt.
1) de takken steken te ver uit achter de hoef(dus voorbij de verzenen).
2) de voorbenen zijn niet op tijd weg om ruimte te bieden aan de achterbenen (rijkunstig; paard loopt te veel op de voorhand)
Immers, een goed gereden paard zal ook bij vrije beweing in de wei beter op de achterhand lopen (verdeeld gewicht) en daardoor ruimte hebben voor het voorbeen om op tijd weg te zijn.
Blijft tot slot over dat zeker 80% van de paarden zinloos op ijzers staat.........