Ligpwondjes op de hak: hoe is dit te voorkomen/ genezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Ligpwondjes op de hak: hoe is dit te voorkomen/ genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:59

Ha allemaal,

Aan beide achterbenen krijgt Bandito een paar kleine 'plekjes', hoogstwaarschijnlijk door het slapen (buiten).
Het zit aan de buitenzijde van de hak en het ziet eruit als een soort schuurwondjes. De plekjes smeer ik in met een vettige wondzalf.

Hij lijkt er niet zo'n last van de hebben, toen ik het eens goed schoonmaakte was het (logisch) wel een beetje gevoelig.
Wie weet of dit soort wondjes te voorkomen en/of te genezen zijn? Bandito heeft geen ijzers aan z'n hoeven.

Groetjes, :wave:
Rumpleteaser

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:01

klinkt als mok :j
zou het eerst ontsmetten met betadine en dan beginnen met mokzalf kan je zo halen bij de dierenarts :j
& de goedkopere oplossing die ik altijd gebruik omdat je mokzalf niet te lang mag gebruiken zinkzalf voor baby's werkt ook super !

Rumpleteaser

Re: Ligpwondjes op de hak: hoe is dit te voorkomen/ genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 12:03

Hoi Livito: dank voor je tip, maar het is 100% geen mok :)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:04

er zijn verschillende soorten mok , mok hoeft niet alleen ' zwart met korstjes ' te zijn ik haal die van mij ook wel is met wondjes uit de wei wat uiteindelijk ook mok is :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 12:06

Dat weet ik ;) Maar dit zijn echt wondjes als gevolg van het liggen.
Overigens maak ik ze idd schoon met Betadine en smeer er dan vette wondzalf.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:09

bandageren snachts?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:10

Zijn de wondjes droog of vochtig? Anders zou ik er niets aan doen behalve een beetje babypoeder erop.

Met vettige wondzalf smeer je de huid dicht waardoor het niet kan ademen. Voor de eerste dagen is
het niet zo erg (bij bloedinkjes e.d) maar bij een schuurplekje zou ik niet teveel gaan prutsen, je hebt kans
dat er anders geen haar meer op groeit.

Ponylies.. dat wondje zit waarschijnlijk op de hak (dus bij het spronggewricht)

Honden krijgen op de zelfde plek ligwondjes. Dan ligt hij graag in het hardste gedeelte van de wei.
Weetniet hoe je zn spronggewrichten in wil bandageren?

TS: Zou er niet teveel aan smeren.. er blijft alleen maar viezigheid aan vet plakken :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 12:12

@ Ponylies: Tja, dat doe ik liever niet.... Ik snap de gedachte om hem zo te beschermen, heb zelf ook aan zoiets gedacht.
Maar ben er toch geen voorstander van. Stel je voor dat het losgaat ofzo en er is ff geen toezicht.
Het zit ook op de hak, dat is toch ff net wat lastiger om in te pakken.

Maar misschien is er wel een andere soort bescherming die helpt....?
Terwijl ik dit tik moet ik aan springschoenen denken. Maar ja; zal je zien dat Bandito daar weer plekjes van krijgt rond z'n koten :D

Edit: heb ff de reactie van Svdijk 86 gemist:

Het zijn droge wondjes, met soms een klein open plekje (roze vlees). Het bloedt niet.
Ben het inderdaad met je eens dat vet viezigheid aantrekt. Da's trouwens 1 van de redenen dat ik geen voorstander ben van mokzalf ;)
Mmm, misschien het beste om het dus maar even helemaal niks aan te doen...?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:16

ponylies schreef:
bandageren snachts?

Tuurlijk niet...

Wat ik had gedaan, schoonmaken, laten drogen en inspuiten met equistar, dan blijft er ook niks aan plakken, is vuilafstotend.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:26

Staat je paard dag en nacht buiten? En is er dan wel plek waar ze goed kunnen liggen. Want als je zelf zegt dat het door het liggen komt dan zou ik toch zeggen dat je niet genoeg strooisel in de stal hebt of dat het paard buiten op de stenen moet liggen.
Want een paard zal zichzelf normaal gesproken niet openhalen bij het liggen of opstaan.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 13:30

@ Elan_GV: bedankt voor de tip, ik ga idd stoppen met de wondzalf

@ Martina1: Ja, hij staat dag en nacht buiten. Nee, hij staat niet op de stenen, wel in een paddock. Zelf heb ik inderdaad ook bedacht dat hij misschien graag 'hard; ligt. Het gekke is alleen dat dit echt iets va de laatste week is. Daarvoor heeft hij het nog nooit gehad. Wel zie ik hem regelmatig slapen (hij is nog jong, plus het is warm) en dan zie ik dat het waarschijnlijk door z'n hoeven komt.

Iedereen intussen alvast bedankt voor het meedenken! Hoop dat er nog een paar goeie ideeën naar voren komen over hoe ik dit nou kan verhelpen :)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:32

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:34

Mijn paard heeft dat ook en ik heb haar 17 jaar, zij had dat ook als ze op stal stond.
Volgens mij bewegen die paarden gewoon veel als ze liggen.
Ik zou er niks opsmeren tenzij het ontstoken is.
Door vette zalf maak je de plek alleen maar zachter en dus kwetsbaarder.
Verder heb ik ook nooit echt een oplossing gevonden, bij haar is het wel wat minder nu.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:34

Livito schreef:
klinkt als mok :j
zou het eerst ontsmetten met betadine en dan beginnen met mokzalf kan je zo halen bij de dierenarts :j
& de goedkopere oplossing die ik altijd gebruik omdat je mokzalf niet te lang mag gebruiken zinkzalf voor baby's werkt ook super !

Dan heeft mijn paard al 17 jaar mok :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 13:37

@ Nobel1: Mmm, hakbeschermers is misschien wel een goed idee. In ieder geval voor tijdelijk.

@ Jesito: dank je wel voor het delen van je ervaring! Nee, ik ga inderdaad stoppen met smeren. Je schrijft dat het nu wat minder is. Hoe moet ik me dat voorstellen? Heeft jouw paard echt nog plekjes, of moet ik aan een soort 'eelt' denken?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:38

Mijn paard heeft het ook tijdens het weide seizoen wanneer de weide hard is (weinig regen geweest) ik smeer het in met vette creme, sudocreme of vaseline.
Werkt perfect, houd het soepel en voorkomt verdere irritatie!
Wanneer ik dit niet deed dan gingen de plekjes open!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:41

Rumpleteaser schreef:
@ Nobel1: Mmm, hakbeschermers is misschien wel een goed idee. In ieder geval voor tijdelijk.

@ Jesito: dank je wel voor het delen van je ervaring! Nee, ik ga inderdaad stoppen met smeren. Je schrijft dat het nu wat minder is. Hoe moet ik me dat voorstellen? Heeft jouw paard echt nog plekjes, of moet ik aan een soort 'eelt' denken?

Ik denk dat zij inderdaad een soort eelt gekweekt heeft, je ziet aan de haren op de hak dat die wel ruw zijn.
Ze staat dag en nacht buiten en heeft een inloopstal met stro en volgens mij ligt zij daar nu veel en dat zorgt ervoor dat de plekjes weg gaan.
Als ze op een stal staat waar iedere dag gemest word duwt ze snachts al het stro aan de kant en ligt met de benen op de grond, maakt niet uit hoe dik het stro ligt.
Met zaagsel ging het wel beter.
Een paard wat buiten slaapt en veel beweegt als die ligt schuurt zijn benen, zand is dan net schuurpapier.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:46

Ik lift even mee op je topic... :o

Ik heb er een staan die vaak (vrijwel altijd) wondjes heeft op de zijkant van de sprong, zijn imo echt ligwondjes maaar...Hij rolt niet, letterlijk nooit. Hij ligt 's nachts wel, staat dan in de stal op een dikke laag stro. Hoe hij het steeds toch weer klaarspeelt is me dus een volslagen raadsel, en ik ben wel benieuwd of iemand tips heeft om het snel dicht te krijgen...Dit in de hoop dat als het eens wat sneller heelt, het misschien eindelijk wat steviger wordt en dichtblijft.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:51

Enne een kapot geknipte sok eroverheen trekken? (als de wondjes dicht zijn uiteraard...)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:55

Mijn paard heeft dat op de kogels. Je heb er speciale beschermers voor ook voor op de hak. Misschien is dat een optie. Hakbeschermers heet het geloof ik.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 14:02

@ Soophia: Joh! Da's precies weer het tegenovergestelde als hier eerder werd aangegeven
@ Esther_87: Potverdorie, een meelifter :+ Welkom; wie weet kunnen we elkaar helpen!
@ Monsterina: Ja, zou kunnen. Dat zou hetzelfde werken als een hakbeschermer lijkt mij, alleen goedkoper :D
@ Caro29: klopt, dat idee is al eerder op deze pagina geopperd :)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:09

Rumpleteaser, ik las het idd maar ik had exact hetzelfde. Maar als ik netjes blijf smeren dan kom ik perfect die drogen dagen door. Anders werden het altijd wondjes.
Voor ons werkte het in ieder geval, nooit geen problemen mee gehad verder door het smeren van vettigheid!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:25

ik heb helaas geen tips voor je, maar mijn haflinger heeft dit ook. Ze had het al toen ze snachts nog op stal stond en overdag buiten. Inmiddels dag en nacht buiten en nu heeft ze dit nog steeds. Ze lijkt er ook geen last van te hebben.

Ik ben benieuwd naar andere meningen / ervaringen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:51

Elan_GV schreef:
ponylies schreef:
bandageren snachts?

Tuurlijk niet...

Wat ik had gedaan, schoonmaken, laten drogen en inspuiten met equistar, dan blijft er ook niks aan plakken, is vuilafstotend.

kun je wel zeggen tuurlijk niet maar dit gebeurt vaak zat bij dit soort problemen hoor.....

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:35

VSW-->MD