Droge hoeven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jiskaringo

Droge hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 15:56

hooi,
ik had een vraagje,
mijn paard heeft zeer droge hoeven(1 hoef zit al een scheurtje in) we spuiten het elke dag af en smeren het in met hoefvocht.
maar ik heb gehoord dat als je azijn en zonnebloemolie mixt, en dat op de hoeven smeert, het heel goed werkt.
het is natuurlijk ook goedkoper, maar daar gaat het niet om.
ik zou graag ervaringen van mensen horen die dit ook doen, en als jullie andere opties weten, ik hoor het graag!

Jiska

sarosxx

Re: Droge hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:07

Wat ook helpt is een modderpoeltje maken bij de waterbak

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:03

sarosxx schreef:
Wat ook helpt is een modderpoeltje maken bij de waterbak

ik denk niet dat dat heel erg gaat werken, aangezien ze 's avonds en 's nachts in de bak staan, die erg goed gedraineerd is, dus loopt het dan weer weg. en in de wei staat geen waterbak, aangezien allebei de weide's aan de bak grenzen, dus staat de bak altijd open, waardoor ze de bak in kunnen lopen om te drinken.. maar bedankt voor de tip!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:09

olie op de hoeven smeren zal niet helpen, het maakt misschien het aller-aller-aller buitenste randje vet en mooi, maar voor de rest droog je de hoef juist verder uit omdat er geen vocht meer in kan komen.
Elke dag even natmaken helpt het beste, of waar mogelijk even modderbanjeren

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:16

Slofje schreef:
olie op de hoeven smeren zal niet helpen, het maakt misschien het aller-aller-aller buitenste randje vet en mooi, maar voor de rest droog je de hoef juist verder uit omdat er geen vocht meer in kan komen.
Elke dag even natmaken helpt het beste, of waar mogelijk even modderbanjeren

oke, bedankt. ik denk dat ik het wel ga proberen, als het niet werkt stop ik. ik maak het sowieso elke dag nat, voordat ik het hoefvocht er op doe, met de spuit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:20

ik zal je wel vertellen dat je niet zult merken of het goed werkt, aangezien het buitenste randje mooi blijft en het binnenste helemaal droog kan worden.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:30

wat is hoefvocht ?
ken wel hoefvet , maar dat droogt juist uit . in de ochtenddouw worden de hoeven nat als het paard in de wei staat .
Anders met water afspuiten

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:50

hoefvocht is speciaal voor paarden met droge hoeven. ik spuit de hoeven al dagelijks.
@ slofje, ik merk het toch als ik zie dat de hoeven niet verder scheuren? of niet?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:00

Volgens mij moet je niet vaker, dan 1 of 2 keer in de week hoefvet erop smeren.
Anders droog je de hoeven nog erger uit.
Gewoon met water afspoelen is wel genoeg.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:16

Gewoon een modderbadje is nog het beste,
afspoelen,
maar zeker niet teveel met hoefvet e.d. erop zitten.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:56

het is geen hoefvet wat ik er nu op smeer:) het heet hoefvocht. maarja, in iedergeval bedankt voor de tips, maar een modderbadje gaat niet lukken ivm goed gedraineerde bak waar ze 's avonds in staan. en de wei gaat kapot als we een modderbadje maken. maar afspuiten doe ik sowieso elke dag. maar niemand heeft ervaring met azijn en zonnebloemolie gemixt?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:13

VSW-->BEH

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:25

Rainmaker van de paardendrogist gebruiken, zie de website

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:27

wij gaan mischien ook een modderpoeletje maken (in de winter is het al een modderpoel presies voor de stallen, zit nog een stukje voor dat ze niet gelijk uit de stal stappen en dan in de modder, als ze naar de wei willen dan moeten ze daar wel doorheen). nu smeer ik de hoeven elke dag in met hoevenvet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:29

Rainmaker is vrijwel hetzelfde als hoefvocht/hoofmoist. Beide zijn trouwens erg aan te raden daar ze geen olie bevatten maar op waterbasis gemaakt zijn en de hoef dus hydrateren zonder deze af te sluiten.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:29

Rainmaker is op waterbasis, wat dus betekent dat ook natuurlijk vocht nog in de hoef kan komen. Met vet of olie smeer je zeg maar een laagje erop, waardoor de hoef ook niet meer goed kan ademen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:30

Persoonlijk vind ik Rainmaker toch beter werken als Hoefvocht van NAF. Hoofmoist geen ervaring mee, iemand hier wel?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:32

Bij droge hoeven helpt het ook als je een supplement bij voert wat de hoefgroei stimuleert. Die van mij had ook altijd brokkelhoeven, maar sinds ik zwavel bij voer heeft hij er geen last meer van. Droge hoeven heeft niet alleen met de omgeving te maken, maar ook met de hoefgroei van binnenuit.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:48

Marieke_K schreef:
Bij droge hoeven helpt het ook als je een supplement bij voert wat de hoefgroei stimuleert. Die van mij had ook altijd brokkelhoeven, maar sinds ik zwavel bij voer heeft hij er geen last meer van. Droge hoeven heeft niet alleen met de omgeving te maken, maar ook met de hoefgroei van binnenuit.

nog nooit van gehoord!
maar, zit er ook energie in? want het paard waar ik het over heb is nogal een stuiterbal :) is niet erg, maar als er dan nog extra energie in zit, krijg ik vliegles.(even voor de duidelijkheid, ze staan wel dag en nacht buiten, dus daar licht het niet aan, haha)
als er geen extra energie in zit, is het zeker het proberen waard!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:52

wat bij mijn merrie heel erg helpt is 1x heel goed natmaken, een modderbadje of langdurig afspuiten (15-20minuten, minder heeft geen zin) en daarna laurierzalf over de hoeven, geen olie of vet, want dit droogt de hoef verder uit.
De eigenlijke voeding en "bevochtiging" moet uiteindelijk van binnenuit komen...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:53

Nope. het is een verbindingsstofje in het kraakbeen en bindweefsel en dat zijn weer de 'bouwstenen' van de hoef. Moet je maar eens kijken op de site van de Paardendrogist onder zwavel.

Ik heb ook een tijdje Equilin bijgevoerd, dat is ook voor stressgevoelige paarden en helpt de hoef herstellen, maar mijn paard at dat na verloop van tijd niet meer en dat is best prijzig. Zwavel is een poedertje wat je makkelijk kan mengen door het voer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:03

sjonnie48 schreef:
ken wel hoefvet , maar dat droogt juist uit .

Dit zinnetje zie ik vaak langskomen op bokt, maar is hier ook een juiste verklaring voor?

Mijn (toen nog) jaarlinghengst had ook extreem droge hoeven, soms zelfs echte hapjes eruit. Tegen alle adviezen van bokt in ben ik om de twee dagen hoefvet beginnen smeren (wel nadat ik de hoeven goed nat heb gemaakt). En eerlijk, zijn hoeven hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Mooi glad en soepel, de hoefsmid moet niet meer zo vaak komen als weleer.

Heb ik nu gewoon de uitzondering of is bovenstaand zinnetje overgenomen door anderen zonder te weten waarom?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:09

Bij mijn verzorgpony dachten we ook dat ze droge hoeven had. Steeds als de hoefsmid was geweest, scheurden haar hoeven en dan had ze dus zo'n scheur vooraan in de hoef. Wij hebben nu een nieuwe hoefsmid en die heeft ontdekt dat dit schimmel is. Ze heeft nu de pony een 'teenslipperlook' bekapt, en een gat gemaakt in de hoef vooraan en daar met een schroevendraaier allemaal schimmel uitgehaald. En daarna van dat blauwe ontsmettingsspray erin gedaan. Nu moeten wel zelf een aantal keren met de schroevendraaier erin en ontsmettingsspray erin doen. Heeft je paard geen schimmel in de hoef?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:11

Omdat je de binnenkant van de hoef juist van vocht ontziet. Het buitenkantje blijft mooi vet en soepel, en ziet er ook mooi uit etc, maar vanbinnen is het misschien wel de sahara daar..
@Lauwtjuh94, als jouw smid schimmel met een SCHROEVENDRAAIER eruit haalt, zoek onmiddelijk een nieuwe smid. Want dat hoor niet lijkt me. Zo'n ding moet helemaal gedesinfecteerd worden, anders heb je zometeen een hoef die leegloopt en heb je een pony die een been niet meer kan gebruiken, en dan heb je geen pony meer. Desinfectiespray om dat een beetje te verhelpen is niet genoeg. Stel, je blijft het met een schroevendraaier doen, kook m dan elke keer uit en desinfecteer hem voor gebruik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:03

een hoef die leegloopt?!?

vnl olie droogt uit, vgl je huid insmeren met olie om te bruinen
vet sluit de hoefwand af voor vocht. Maar bij droog en zonnig weer droogt de hoef sneller uit dan ze gehydrateert wordt.
Na alle uitspraken hier op bokt stond ik ook heel huiverig tegenover invetten. Na een rampzomer (30°C en droog) waren de hoeven van mijn paard echt rampzalig. Alles brokkelde en er bleven geen ijzers meer hangen. Maar mijn paard is stokkreupel zonder ijzers en loopt alles kapot tot op het leven. Dus hoeven in een badje water en daarna een dikke laag hoefvet erop zodat het water niet meer kon verdampen. Dit elke avond herhaald en 's morgens voor ze de weide opging nog een extra laagje laurierzalf. Hoeven zijn volledig goedgekomen, niet alleen de buitenkant, ook de binnenkant.
Dus mijn mening of niet vetten of dagelijks vetten. Dus ik gebruik nooit olie, vet of zalf in de winter en smeer dagelijks in de zomer na 1x goed de hoeven geweekt te hebben.

natmaken zonder iets erop te smeren om uitdroging te voorkomen is volgens mijn hoefsmeden het ergste wat er is. want de hoef neemt meer vocht op via de scheuren/barstjes en zet uit en daarna droogte ze weer volledig uit (zon, zand) waardoor de boel terug krimpt en dus verder scheurt