schimmels in hooi / kuil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

schimmels in hooi / kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:40

Hoe gezond / slecht is schimmel in het kuil / hooi?
Mijn stalbaas beweerd dat het wel gezond is voor de weerstand van de paarden ik denk van niet.
Ik wil graag weten of mensen ervaring hebben met het voeren van verschimmeld hooi of er echt verstand van hebben. Weet iemand artikelen?
Dit om mijn stalbaas te overtuigen geen verschimmeld hooi / kuil te voeren. Of om mij te overtuigen dat het niet (veel) kwaad kan.

Alvast vriendelijk bedankt

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:54

Geen verschimmeld hooi/ kuilgras oid voeren!!!
De kans dat je paard er koliek van krijgt is zeer groot.

Vraag even aan je stalbaas of hij het verschimmelde brood uit z'n keukenkasje nog smeert en opeet of dat hij het weggooit.

Amiigo

Re: schimmels in hooi / kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:39

Haha, dat is een goede diega! _O-

De meeste paarden eten geen beschimmeld kuil, als ze dat wel doen dan zou het niet zo schadelijk zijn ;)
Het moet natuurlijk niet wit van het schimmel zien maar een beetje maakt niet uit :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:16

Zodra wij dit in een baal tegenkomen halen wij dit heel ruim weg ivm de gezondheid van de paarden.
Koeien kunnen probleemloos beschimmeld hooi/kuil eten maar voor paarden is dat echt niet goed.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:21

wij gooien het op de mesthoop.

edit natuurlijk niet de hele baal.. we halen de schimmelplkeken eruit)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:20

mijn paarden gaan hoesten van schimmels en bacterien in het hooi of de kuil.
Er kunnen schimmels in zitten zonder dat je duidelijke schimmelplekken ziet, wat ik wel zie haal ik er ruim van af. Als je genoeg voert, laten de paarden slecht voer liggen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:33

VSW-->VS

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:53

beetje schimmel is niet erg, ze sorteren zelfs uit, wat ze willen en kunnen eten. de maag van een koe is 1000 keer sensibler dan deze van een paard.

maar schimmelhooi voeren, vindt ik niet goed.
beete schimmel is ok, veel is niet goed

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:11

Je kunt preventief mycotoxinenbinders geven.

Stern86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:49

Als je schimmel in het hooi ontdekt dan zeker weggooien! Nooit vervoeren, want dan heb je kans op koliek.
Het is normaal ook zo dat het paard dit hooi niet eet.Maar als je ziet dat er schimmel in zit niet vervoeren!
Zo verkom je een hoop elende.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:52

Zweistein schreef:
beetje schimmel is niet erg, ze sorteren zelfs uit, wat ze willen en kunnen eten. de maag van een koe is 1000 keer sensibler dan deze van een paard.

Baarlijke nonsens, en gevaarlijk dergelijke onzin te verspreiden, het spijsverterings stelsel van herkauwers zoals koeien en schapen is veel minder gevoelig dan dat van paarden.
Als je geen verstand van zaken hebt kun je beter niet posten.

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:13

Kuggur schreef:
Zweistein schreef:

Baarlijke nonsens, en gevaarlijk dergelijke onzin te verspreiden, het spijsverterings stelsel van herkauwers zoals koeien en schapen is veel minder gevoelig dan dat van paarden.
Als je geen verstand van zaken hebt kun je beter niet posten.

Wij geven ook altijd het verschimmelde paarde hooi aan de koeien, nooit aan de paarden.
Er zijn mensen die zeggen dat paarden meer weerstand krijgen, ivm pinnecilines bla bla, niet naar luisteren :n

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:16

Zweistein schreef:

maar schimmelhooi voeren, vindt ik niet goed.
beete schimmel is ok, veel is niet goed

O ja?
De koe heeft meerdere magen en is daarom beter in staat om te gaan met b.v. schimmel in kuil of hooi.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:39

Ik heb toevallig van de week het erover gehad met stalhouder. Die had een verkeerde baal hooi binnengekregen waarvan de onderkant zwart was geworden. De baal moest geruild worden omdat de paarden het zowiezo niet mochten eten en hij het zijn koeien niet wilde geven omdat die het niet eten als het maar iets beschimmeld is en hij ook geen risico wilde lopen op problemen.

Dus nee niet voeren maar terugsturen naar de voerleverancier of op de mesthoop.

lovelybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:53

Beschimmeld hooi is vragen om problemen: koliek/ luchtwegen etc...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:42

Mijn paard heeft er een allergie aan over gehouden...dusss....weg met dat spul. Ik zou het risico niet willen lopen.

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:01

Wij voeren het nooit. Ik zeg maar zo, je eet zelf ook geen broodje schimmmel. Ik denk dat als we het wel zouden geven een heleboel paarden er ziek van zouden worden. En dan is het maar net, de 1 kan er beter tegen dan de ander.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:06

Hier is wel een paar maanden slecht hooi (met schimmel) gevoerd, uiteindelijk zijn er paarden ontdekt met té hoge leverwaardes.. Maar of dat aan het hooi ligt of aan iets anders, is niet duidelijk.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:32

Is dit een serieuze vraag ? :')
Jij eet toch ook geen beschimmelde maaltijd of wel ? en goed voor de weerstand of niet.. Je eet liever normaal eten dan beschimmelde troep ! geld dus ook voor paarden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:15

manubres schreef:
Mijn paard heeft er een allergie aan over gehouden...dusss....weg met dat spul. Ik zou het risico niet willen lopen.

pfoe dat is wel heel erg en een allergie is onherstelbaar.
Niet voeren en direct je leverancier bellen voor nieuw stro en hooi.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:09

Okay, wist niet dat er nog op mijn topic werd gereageerd! wat fijn, bedankt voor jullei reacties! Maar ik zie nog niet echt reacties die ik kan gebruiken. Ik vroeg om ervaringen of artikelen. Ik heb 1 pb gehad van iemand die mij een super artikel heeft toegestuurd. Dus wetenschappelijk onderbouwde informatie over hoe slecht bepaalde schimmels zijn en de gevolgen die ze in het paard tot stand kunnen brengen! Heel erg bedankt.

Ik heb inmiddels wel mijn stalbaas kunnen overtuigen en onze beschimmelde hooi en kuil beland nu op de mesthoop.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:15

Ik zie dat dit een oud topic is, maar mijn vraag is... Hoe zit het met een grote ronde baal die voor de helft flink beschimmeld is en de andere helft er super uitziet. Is de goede kant dan evengoed niet goed meer door schimmels die je niet ziet? Zouden jullie dat wel voeren? Ik heb al vaker een discussie gehad erdoor op stal. IK ben er echt niet blij mee. Paard is heel gevoelig op de luchtwegen

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:18

Hier doen we de goeie kant gewoon voeren en halen de schimmels weg.....gaat al jaren goed
Moet wel melden dat ik kuil en hooi altijd samen geef ,heb namelijk twee oude pony,s die snel bevangen raken .....

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:19

Als de baal echt al voor de helft beschimmeld is zit het al helemaal vol met gisten...wij voeren dat soort balen echt niet mijn leverancier krijgt dan een telefoontje en komt de baal omruilen (daarnaasr je betaald voor de baal dan ga je niet genoegen ermee nemen toch?). Zo hebben we dat nu met de stro balen strooit niet goed op net karton en vol schimmel...telefoontje zijn kant op en krijg morgen nieuwe

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:21

Kwa luchtweg problemen zou ik dat niet doen. In het goede deel van de baal zitten waarschijnlijk heel veel schimmelsporen, en dat is waar paarden van gaan hoesten. Ze kunnen het wel eten, want van schimmelsporen eten wordt je in principe niet ziek. Maar ik zou het even natmaken oid.