Dringend advies ivm aanhoudende diarree gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Dringend advies ivm aanhoudende diarree gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 09:36

Hallo,

we hebben een tijd geleden een pony binnengekregen die haar hele leven op een manege (geen weidegang) gestaan heeft. Bij ons kwam ze wel op de weide, weliswaar met een graaskorf. Met periodes had ze last van diarree. Uiteindelijk is de pony geadopteerd (nu al meer dan een jaar) maar de diarree blijft af en aan komen. Momenteel zit de adoptant zodanig met de handen in het haar dat de pony waarschijnlijk terugkomt naar ons. Het is nog even afwachten wat er uit de bloeduitslag van de dierenarts komt.

Mijn vraag is nu of iemand dit herkent of nog bijkomende tips heeft? Dingen die we over het hoofd zien? Ze staat onder behandeling bij een dierenarts maar niets heeft tot nu toe veel uitgehaald. Pony oogt verder gezond en fit.

Ze heeft hoogstwaarschijnlijk een chronische darmontsteking die omdat ze insulineresistentie heeft niet behandeld kan worden (cortisone is daarvoor nodig maar kan niet ivm haar IR) Ook inspuiten met insuline is in haar geval geen mogelijkheid. De kans op hyperlipidemie bestaat ook omdat ze vermagert en zo snel zwakker wordt en geen voedingsstoffen meer opneemt.

Wat is er verder nog geprobeerd: verschillende darmsupplementen, klei, vlozaad, ander eten, da erbij

Ook ervaringen met insulineresistentie zijn heel welkom.

Solleke_Noah

Re: Dringend advies ivm aanhoudende diarree gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 09:55

De naam van een goede holistische dierenarts/therapeut die zich op dit vlak al bewezen heeft, in België, is ook welkom!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:58

Krijgt de pony hooi of kuil?
En idd eerst even de DA afwachten, wellicht is er heel iets anders aan de hand.
Had ze deze diarree op de manege ook al (of is dat verzwegen?)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 10:07

Ze krijgt hooi en heeft ook een tijd magnesiumchelaat gehad, ze draagt een graaskorf als ze op het gras komt.

Ivm de manege, dit is niet geweten, we kregen de vraag haar op te vangen en hebben dit gedaan, het enige 'gebrek' dat vermeld werd was last van de rug.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:17

Heb je al lucerne geprobeerd? Lucerne zorgt ervoor dat de darmen weer geprikkeld worden en dus ruwer worden. Nu zijn de darmen van je pony glad en schiet de mest er als het ware doorheen. Ik voer mijn paarden standaard lucerne bij, ik heb 1 merrie als ze geen lucerne krijgt is ze met een dag of 2 weer aan de diarree. Ondanks dat ik goed hooi met veel structuur heb.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:20

Mijn haflinger is ook erg gevoelig voor diaree, hij heeft er verder gelukkig geen klachten van en vermagert ook niet. We zijn er bij hem nog steeds niet achter wat nou precies de oorzaak is, volgens de deirenarts is het ook niet zo erg zolang hij niet vermagert. Hij heeft ook wel kenmerken van insulineresistentie maar dit heb ik niet laten uitzoeken, ik zorg er gewoon voor dat hij niet te dik wordt en niet teveel gras krijgt.
Ik heb mijn haf een tijdje voer speicaal voor paarden met gevoelige darmen van Havens gevoerd, ik had het idee dat dat wel hielp maar hij bleef wel periodes diaree houden. Nu voer ik Equifit en het lijkt beter te gaan maar ik voer het nog te kort om er echt iets zinnigs over te zeggen. Verder heb ik ook een tijdje norrit gegeven (moet je wel heel veel van geven) dat hielp wel, mischien is dat een tip om de diarree even te stoppen zodat ze wat bij kan komen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 10:23

Bedankt voor de reacties, lucerne voeren we wel aan de oudere paarden, misschien bij haar ook eens proberen. Naast hooi dan, of als vervanging?

@swift: wat is Norrit precies?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:25

solleke:
ik zou dat dier in elk geval meteen van de wei afhalen.
graaskorf is leuk,maar als dat dier alsnog heel veel gras met een hoog fructaan gehalte binnenkrijgt dan helpt het helemaal niks.

ze word verder niet behandeld he?
en dan is elke vorm van suiker slecht.
dus op paddock met goed ruwvoer met lage suikerwaarde.

magnesium bij geven is wel goed,maar er zijn nog veel meer mineralen/vitamines nodig voor het goed functioneren van het lichaam
krijgt ze wel vitamines nu?

de mest kun je ook laten onderzoeken of er eventueel iets in zit wat de diarree veroorzaakt.

lucerne zou ik even niet geven tot het een en ander aan uitslagen bekend is van het bloed.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:31

De werkzame stof in Norit is actieve kool.
Actieve kool bestaat uit verkoold materiaal van planten dat makkelijk stoffen aan zich bindt en zo onschadelijk kan maken.
Het wordt gebruikt bij vergiftigingen, bepaalde vormen van jeuk en bij diarree.
(www.apotheek.nl)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 10:31

Ze krijgt nu bij de adoptant geen krachtvoer voor zover ik weet (ga dit voor de zekerheid nog even navragen) dus ze kan misschien wel enkele vitamines missen. Is elk krachtvoer not done bij insulineresistentie? (ik lees verschillende dingen op het internet, vandaar...)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:31

opletten met magnesium, dit werkt relaxerend. Mijn paard gaat er de eerste dag van aan de dunne, niet echt wat je wil bij een pony met diarree...

Wat krijgt het dier bijgevoerd naast die weidegang?

Misschien Bij je DA eens informeren naar het opnieuw "enten" van de darmen mbv mest van een gezond paard met goede darmflora... Dit heb ik eens op tv gezien, maar weet eigenlijk niet of het frequent wordt toegepast. Veulens zouden dit ook doen om een eigen darmflora te krijgen/ontwikkelen mest van de mama opeten.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:41

En hoe is het met de tanden gesteld. Kauwt ze het eten wel goed? mijn oudje heefter ook makkelijk last van en krijgt nu lucerne en bijna geen hooi meer, nu gaat het beter. En ik geeft geregeld Probiotica (groen os) bij, maar je had al zoiets geprobeerd zag ik.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:57

@solleke; Ik geef lucerne erbij ongeveer 2 a 3 scheppen per dag.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:02

Qua extra energie kun je dr mogelijk gewoon zonnebloem olie bijvoeren. SCheut olie over bv lucerne, maar kan zelfs over het kuil of de worteltjes. Wel langzaam opbouwen, als je teveel geeft in het begin werkt olie ook laxerend. Maar olie geeft langzame energie, en word niet omgezet tot glucose, dus kan in dit geval een uitkomst zijn!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:02

Heb net even overlegd met de adoptant en ze reageert blijkbaar juist op het hooi erg fel met diarree-aanvallen...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:04

Ik weet niet of hij zover reist maar neem anders eens contact op met Boudewijn Leliveld in Oud Leusen bij Zwolle.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:06

http://evelinehekkenberg.nl/evelinehekkenberg.html

Ik weet zo even niet waar ze zit, maar volgens mij komt ze overal. Ze komt iig ook in brabant, dus een stukje Beligie is misschien ook geen probleem. Ze heeft wel heel veel ervaring en werkt met verschillende behandelmethodes..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:07

Is het dan wel echt goed hooi? Veel paarden met diaree zijn ook erg gevoellig voor kuil en voordroog (die van mijn staat toruwens ook op voordroog, je hebt het niet altijd voor het kiezen...) Verder reageren paarden met gevoelige darmen in mijn ervaring ook op kwaliteitswisselingen in het ruwvoer.
Sto door het hooi mengen (voor meer structuur) wil ook nog wel eens helpen.
Ik lees hier ergens wordtels maar die zou ik zeker niet voeren aan een paard met diarree en insulineresistentie wortels bestaan (even kort door de bocht) uit suiker en water, dingen die je niet wil voor een paard met deze klachten. Appels zou ik ook niet doen trouwens.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:11

Ik heb goede ervaringen met het volgende product. Wel duur maar het helpt wel.
Je kunt het echter volgens mij in Nederland niet krijgen. Op de volgende site kun je het bestellen. Ik heb het van de kliniek gekregen en grbruik het nu in dit soort gevallen. (diarree, verstopping, gas etc.)

http://www.tierarzt24.de

Alfavet EquiDigest liquid 120000074
1000 ml
61,60€/l
61,60€

Menge eingeben Der Wert muss von 1 bis 9999 werden

Alfavet - EquiDigest liquid

Zur Regulierung gestörter Verdauungsvorgänge

EquiDigest liquid dient der Ergänzung der Nahrung mit pflanzlichen Bestandteilen, die zur Regulierung gestörter Verdauungsvorgänge beitragen.
Durch die aufeinander abgestimmte Kombination vielfältiger Pflanzenbestandteile mit inaktivierter Hefe beugt es nahezu allen Formen von Verdauungsstörungen vor.

Produktvorteile:
- Inaktivierte Hefe fördert die Wiederherstellung der natürlichen Mikroflora im Darm
- Mariendistelfrüchte und Artischockenblätter unterstützen die Leberfunktion
- Enzian- und Rhabarberwurzel regen die Verdauungstätigkeit an
- Kamillenblüten und Pfefferminzblätter beruhigen den Darm bei Krämpfen und Entzündungen
- Kümmel- und Fenchelfrüchte wirken Krämpfen und Blähungen entgegen
- Kurkumawurzel und Schöllkraut regulieren die Darmfunktion
- Süßholzwurzel und Brombeerblätter beruhigen die Magenschleimhaut

Inhaltsstoffe in %
Leinöl 32.00
Rapsöl 27.50
Sonnenblumenöl 8.00
Sojaöl 6.00
Mariendistelfrüchte 2.50
Hefe 2.00
Artischockenblätter 1.50
Enzianwurzel 1.50
Kümmelfrüchte 1.50
Pfefferminzblätter 1.50
Rhabarberwurzel 1.50
Kamillenblüten 1.50
Süßholzwurzel 1.50
Schöllkraut 1.50
Kurkumawurzel 1.50
Fenchelfrüchte 1.50
Brombeerblätter 1.50
Rohprotein 7.00
Rohfett 73.50
Rohfaser <1.00
Rohasche <1.00

Zusatzstoffe
Lecithin (mg) 50000.00

Fütterungsempfehlung:
Pro tag:
Zur Verabreichung über das Futter oder direkt in das Maul eingeben.

Pferde: 2x 30 g
Fohlen, Ponys: 2 x 20 g

Bei Bedarf kann die Gabe auf 3x erhöht werden.

Sollte das angestrebte Ernährungsziel nicht erreicht werden, ist umgehend Rücksprache mit dem Tierarzt zu halten.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:12

Heb je die al op wormenkuur gezet?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:13

Mengen met stro werkt enkele dagen en dan begint de diarree opnieuw. Ze heeft nog steeds beschikking over vers stro weliswaar.

Ze reageert beter op gras (vastere mest) dan op hooi. Rare pony... ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:14

Ze wordt regelmatig ontwormd (en zal ook wel uit bloedonderzoek blijken als het dat is), maar deze klachten spelen zich al gedurende twee jaar. Op die tijd zouden wormen wel duidelijk moeten worden, nee?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:15

@Jinks: stopt dit product echt de diarree? Of werkt het eerder ondersteunend?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:17

Nog enkele foto's van haar waar de tekenen van insulineresistentie duidelijk te zien zijn:
Afbeelding
Afbeelding

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:17

Solleke_Noah schreef:
Ze wordt regelmatig ontwormd (en zal ook wel uit bloedonderzoek blijken als het dat is), maar deze klachten spelen zich al gedurende twee jaar. Op die tijd zouden wormen wel duidelijk moeten worden, nee?

Het kan terugkeren. Ik heb ook een merrie met regelmatige darmprobleem. Bij mij waren haar darmen supergevoelig voor wormen. Ze moet daarom een blijvende wormenkuur volgen. En dat hielp. Ze is nu terug dik. Voordien was ze erg mager en je kon ribben zien. Alleen oppassen voor silo want ze krijgen daarvan wel diarree. Ze blijft op wei. Gras en Hooi en eten volstaan genoeg. Ze is nu 3 jaar.