West-Nijl virus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne11_42

West-Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:29

Hoi,

Ik heb al wel een paar oudere topics gezien hierover, maar ik wil graag recente antwoorden. Vorig jaar was er al wat ophef over het West-Nijl virus en de kans is groot dat het zich al verder uitgebreid heeft. Gaan jullie inenten of niet? En waarom wel/niet? Een enting kost 40 euro per keer en moet in het eerste jaar 2 keer. Hoe groot is de kans eigenlijk dat een paard besmet raakt? Ik vind het onduidelijk of het virus daadwerkelijk een gevaar begint te vormen.

Groetjes, Rianne

Scum

Re: West-Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:37

Stond hierover niet een paar weken geleden een artikel in de P&S? Wat zeiden ze er daar dan over?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:42

Als het bij je buren is heb je spijt dat je het niet hebt gedaan. € 40,- lijkt veel maar als je bedenkt hoeveel geld je aan overbodige spullen uitgeeft zoals dekjes, paardesnoepjes ed valt het best mee.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:24

als het er eenmaal is dan ben je te laat. En tenzij het recentelijk nog veranderd is zegt volgens mij het NL draaiboek voor deze ziekte (correct me if i'm wrong) dat bij een uitbraak binnen een bepaalde cirkel niet geente paarden geruimd worden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:26

Mist schreef:
als het er eenmaal is dan ben je te laat. En tenzij het recentelijk nog veranderd is zegt volgens mij het NL draaiboek voor deze ziekte (correct me if i'm wrong) dat bij een uitbraak binnen een bepaalde cirkel niet geente paarden geruimd worden.

En dat is de reden dat ik vorig jaar ben begonnen met deze enting :j
Liever €50,- (bij mij was het 50 euro) voor die enting per stuk dan een dood paard... Wat is nu €50,- op een paardenleven? Een schijntje.. En daarmee kan je een aardig groot risico afkopen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:30

Dat is voor de Afrikaanse paardenpest Mist. ;) Daar is idd een draaiboek voor. Overigens is er in NL nog geen inenting verkrijgbaar tegen de Afrikaanse paardenpest.

Voor het WNV is geen draaiboek aanwezig.
Paarden zijn dead-end host voor het WNV. Dat betekent dat zij, net als mensen overigens, het virus niet verder kunnen verspreiden. Vogels zijn de boosdoener, die kunnen het verspreiden. De enige vogels die dood gaan van het virus zijn kraaiachtigen, dus tref je veel dode kraaiachtigen aan, wees dan op je hoede.
Dat het virus naar NL gaat komen is zeker, wanneer is de vraag en hoeveel dieren (en mensen!) besmet zullen raken, is de vraag...
Paarden kunnen het overleven, maar gezien de ernst van de ziekte en de vreselijke verschijnselen die het met zich mee kan brengen, voorkom je liever... Hoeveel % van de paarden ziek wordt, is onbekende, wel is bekend dat van de paarden die ziek worden, een groot deel het niet overleefd. Ik geloof dat ze het hadden over 70%. Gaat een paard dat ziek is door het WNV liggen, dan is het over.

De afweging is aan jezelf, je kunt overleggen met de DA en verder zou ik zeggen: ga af op je gevoel. Voor t zelfde geld is het virus de komende 10 jaar nog niet hier...maar t kan ook morgen raak zijn bij wijze van spreken.

Ik heb mijn paarden vorig jaar al laten inenten ertegen en neem het nu mee met de jaarlijkse inenting. Just to be sure... Of het al nodig is? Geen idee! Ik wilde het risico niet nemen en had de mazzel dat ik geen voorrijkosten hoefde te betalen waardoor het iets goedkoper was, daardoor was de stap kleiner. ;)

marceltje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:57

Ik vind het ook een lastige beslissing.
Sommigen mensen zeggen als iedereen hem ent voor
het virus hoef ik het niet te doen.
Dat vind ik toch wel zo'n belachelijke uitspraak.
Maar ik wist niet dat alleen vogels het virus konden verspreiden.
Is toch wel handig om te weten. ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:02

Focussed schreef:
Mist schreef:

En dat is de reden dat ik vorig jaar ben begonnen met deze enting :j
Liever €50,- (bij mij was het 50 euro) voor die enting per stuk dan een dood paard... Wat is nu €50,- op een paardenleven? Een schijntje.. En daarmee kan je een aardig groot risico afkopen :j

:oo Ik ga morgen me DA bellen!!!
Dit had ze mij niet erbij verteld -:(-
Die prik gaat er mooi zsm in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:03

De mugjes die oa ook blauwtong overbrengen aan schapen en geiten, brengen het WNV van de vogels naar andere dieren. Vogels zijn dus de grote, lange afstandsverspreiders, mugjes die die vogels bijten en vervolgens bijv een paard bijten kunnen het zo overbrengen van de vogels op andere diersoorten. Paarden en mensen kunnen het WNV op hun beurt niet doorgeven als ze opnieuw gebeten worden door mugjes, vandaar dat zij dead-end host genoemd worden.

Idd maakt het niet uit of mensen om je heen inenten, het wordt tenslotte niet door paarden verspreid... Dat ene niet ingeënte paard loopt nog net zo veel risico als wanneer de paarden om m heen niet ingeënt zouden zijn...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 09:51

marceltje0 schreef:
Ik vind het ook een lastige beslissing.
Sommigen mensen zeggen als iedereen hem ent voor
het virus hoef ik het niet te doen.
Dat vind ik toch wel zo'n belachelijke uitspraak.
Maar ik wist niet dat alleen vogels het virus konden verspreiden.
Is toch wel handig om te weten. ;)

Ja, da's zeker een belachelijke uitspraak, aangezien muggen de besmetting overbrengen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:54

Wij enten ook al twee jaar hier tegen op stal. BIj ons wonen in de zomer veel zwaluwen, die kunnen ook drager zijn van het virus en het via muggen overbrengen op de paarden.

Hier nog wat info over het virus.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:48

Wij hebben vorig jaar de paarden voor het eerst geent tegen West-Nyle. Ik loop liever niet het risico mijn paard te velliezen voor die 45 euro. Wat is nou 45 euro en daarbij word dat bedrag ook lager als er meer vraag naar het middel komt. Als het al bij je in de buurt uitbreekt ben je alsnog te laat om dan te gaan enten omdat het pas na een bepaalde tijd werkt(weet even niet hoelang).

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:41

Bij ons hebben ze in januari hun tweede enting gehad en vanaf nu dus 1x per jaar. Liever een jaar (of een paar jaar) te vroeg beginnen met enten dan te laat.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:45

In de zomer moet je vooral uitkijken voor besmetting, Het kan door miuggen overgebracht worden, dus ik
gebruik een muggenspray en zet slierten voor hun ogen (weet niet de officieele naam xD) ik denk dat wij
binnenkort misschien inenten moet ik nog bespreken met DA. Ik heb gehoord als je veel contact hebt met
paard (kwijl) dat je dan zelf ook besmet kan raken maar dat is volgensmij niet waar.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:51

Ik heb mijn paard vorig jaar ook laten enten. Volgens mijn DA was het vorig jaar niet de vraag of het komt, maar wanneer het komt. Ik heb de keuze gemaakt om het risico niet te lopen, voor die 55 euro per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:53

Dat is idd niet waar. Als mens kun je het net als het paard enkel krijgen via muggenbeten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:32

Hier worden de paarden ook geent tegen west nijl, vorig jaar al mee begonnen. En ik geef de nieuwe eigenaren van de veulens altijd het advies om het veulen ook te laten enten, zolang het bij moeders staat is het nog wel even beschermd via de melk, maar na het spenen niet meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 01:22

Ik neem mijn paard nogaleens op sleeptouw mee naar andere plekken in het land en ben daarom vorig jaar begonnen met enten tegen WNV. In de kop van Noord-Holland zal het nog niet snel gaan voorkomen ( hoewel hier ook al wel blauwtong is gesignaleerd), maar als ik in Brabant of Limburg ben met haar, wil ik toch graag dat ze niet besmet gaat raken.
Het komt, alleen is nooit bekend wanneer. Als het er is, ben je te laat, dus dan maar preventief. Eigenlijk hetzelfde als met influenza en tetanus, dat komt dan wel al hier voor, maar het is ook betrekkelijk weinig voorkomend. Toch ent ik daar ook tegen, ter voorkoming van...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:56

Ik heb ze gister laten enten en ook meteen voor het wnv. Mijn dierenarts zei idd dat het zeker is dat het er komt, al weet niemand wanneer. Hij zegt dat als het uitbreekt en al die mensen nog moeten gaan enten er waarschijnlijk niet eens genoeg dierenartsen zijn om heel snel alle paarden te enten.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:01

ik ben ook al aan het enten vanaf vorig jaar. hij heeft gisteren zijn vaccin terug gekregen (jaarlijks, eerste keer 2 keer enten), ik woon in belgie en hier is het verplicht bij sommige verzekeringen om je paard al te enten tegen WNV. de vaccinatie koste 46€, is wel wat geld, maar men paard is me veel meer waard!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:26

Ik laat mijn paard ook enten tegen het wnv. Ze heeft vorig jaar de eerste enting gehad.

Ben vorig jaar naar een lezing geweest en heb foto's en filmpjes gezien van paarden die het wnv hadden. Die paarden stonden te shaken met hun hoofd, sommigen hingen in een sling aan het plafond met een valmasker om het hoofd (konden niet meer zelf staan). En ik dacht: nee, ik wil niet dat mijn paard dat overkomt.
Er werd trouwens ook verteld dat als je paard het wnv in een ernstigere vorm krijgt dat de behandeling zo'n 1500 euro per dag kost.
Het wordt idd overgedragen door muggen, en het muggenseizoen is van juli tot (of t/m) okt. En de muggen zitten mn rond stilstaand water, dus ook rond de drinkbakken van de paarden.
Het kan niet van paard op paard worden overgedragen, zoals al eerder hier gezegd.
Dit zijn de voornaamste dingen die ik nog onthouden heb van de lezing.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:37

Morgen wordt 'mijn' paard voor het eerst geënt tegen het WNV. De stalhouder stuurt altijd via de mail alle relevante 'nieuwtjes' door en daaronder ook een uitgebreid artikel over het WNV. Hierna kon je je paard opgeven voor een enting. Ik ben erg blij dat zij ons zo op de hoogte houdt van wat er gaande is want zelf had ik hier nog niet veel over gelezen. Ik merk wel dat het tegenwoordig meer onder de aandacht gebracht wordt (terecht).

Dit KLIK is een informatief filmpje over het WNV. De beelden zijn niet heel schokkend, maar toch even een waarschuwing: sommige beelden kunden als minder prettig ervaren worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:43

Via onze VA is van het najaar een info avond geweest over West Nijl.

Ik heb toen voor mij zelf besloten pas te enten als het dichter bij komt. Dus in Belgie of het zuiden van NL (woon zelf boven in Noord-Holland). Dan bel ik de VA en mag de hele boel gedaan worden. Kan nog 10 jaar duren, maar kan ook voor het eind van het jaar zijn.

Ik heb tussen de 8 en 10 pony's gemiddeld lopen, allemaal 2x enten is een flinke investering. Ik wil niet perce op dit soort dingen besparen, maar het is wel een rede om niet meteen alles te enten.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:38

Weet iemand eigenlijk wat het ong. kost, of heb ik er over heen gelezen.
Ik zag wel staan tussen de 40 en 50 euro maar is dat per enting? Ze hebben er de eerste keer immers 2 nodig vertelde mijn dierenarts. Is het dan 2x 50 euro of alles 50 euro.
Ik laat die van mij toch wel enten, maar er staan een paar mensen bij mij op stal die dat bedrag misschien weer te veel vinden. Maandag ochtend komt de dierenarst bij mij enten.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:47

huricane schreef:
Weet iemand eigenlijk wat het ong. kost, of heb ik er over heen gelezen.
Ik zag wel staan tussen de 40 en 50 euro maar is dat per enting? Ze hebben er de eerste keer immers 2 nodig vertelde mijn dierenarts. Is het dan 2x 50 euro of alles 50 euro.
Ik laat die van mij toch wel enten, maar er staan een paar mensen bij mij op stal die dat bedrag misschien weer te veel vinden. Maandag ochtend komt de dierenarst bij mij enten.

Wij hebben ik dacht 45 euro betaald per enting. Dus de eerste keer enten 45 euro en ongeveer 6 weken later de tweede keer en dan dus ook weer 45 euro.