ik wil even mijn verhaal kwijt, en mischien is er iemand met dezelfde ervaring.
ik had afgelopen nacht geen leuk nachtje achter de rug.
mijn haflinger van nu 12 (bijna13) jaar, is gister ochtend rond half 11 geent.
hij heeft de basisenting gehad van tetanus en influeza.
dat ging goed, hij is in de borst geprikt.
overdag heb ik weinig aan hem gemerkt.
totdat ik hem rond 6 uur savonds binnen zette en erg sloom was.
ik dacht al zo is hij niet en voelt zich niet zo lekker van de prik. kan toch
ik was al van plan om s'avonds nog even te gaan kijken om te controleren omdat hij wat slomer was.
nou rond een uur of 10 savonds ging ik nog even bij hem kijken.
Het was niet de Gipsy die ik ken, zijn hoofd liet hij hangen en keek totaal niet vrolijk uit zijn ogen.
hij had koude oren en haren overeind.
heb hem meteen een dun katoenen dekentje opgedaan.
Toen ik zag dat hij zijn hooi niet op had wist ik gelijk dat het foute boel was.
ik heb meteen de DA gebeld en gevraagd wat te doen.
ik moest zijn tempratuur opmeten en terug bellen als het rond 40 graden zou zijn.
ik de domme koe had op dat moment geen termometer bij de paarden liggen. (die ligt er nu wel)
ik als een gek naar huis gereden en thermometer gehaald. (ik was behoorlijk in de stress)
want als gipsy zijn hooi niet op eet is hij echt ziek.
en dat klopte ook hij had 40.1 graden koorts.
ik meteen teruggebeld en hij kreeg een koortsverlagende injectie in de ader gespoten.
dit hielp gelukkig vrij snel en begon weer te eten.
vanwege het vriezen was het water afgesloten en had lauw warm water voor hem meegenomen.
en heeft dat gelukkig ook gedronken.
zijn tempratuur weer gemeten en was al gedaald naar 38,7.
Maar toen begon hij te zweten natte borst en hoofd, en tussen zijn billen ook behoorlijk warm.
ik denk de DA is om te helpen en heb nog een keer gebeld.
dit kon zijn omdat zijn lichaam vrij snel afkoeld door de antikoorts prik, en moest zijn dekentje ophouden.
het was intussen al 1 uur snachts.
nadat het allemaal weer wat beter ging ben ik naar huis gegaan omdat ik zelf ook zowat omviel van de slaap.
heb 1 uurtje geslapen en ben rond 5 uur er weer heen gegaan om te kijken hoe het nou was.
het was gelukkig goed en had zijn hooi op.
zijn tempratuur was nu 37,8.
ik had ook een pasta mee gekregen die ik sochtends en savonds en beetje van moet geven.
wat een nacht zeg
hoop dat het goed blijft gaan met hem.over 2,5 a 3 maanden moet de enting opnieuw, hoop dat het dan wel goed gaat.
en dat hij niet weer zo'n reatie geeft.
ik ben blij dat hij s'morgens die enting heeft gehad zodat ik hem de hele dag en avond in de gaten kon houden.
de volgende enting word ook echt weer s'morgens gegeven en hou hem dan streng in de gaten.
bedankt voor het lezen.
heeft iemand dit ook wel is meegemaakt.
mijn haf heeft er nooit eerder last van gehad bij zijn vorige entingen.
het gaat trouwens om deze lekker vent