Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stoere

Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:19

Als eerst bedankt voor het lezen van mijn verhalen, ik hoop dat jullie tips hebben.
Ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden...

5 maanden geleden had ik mijn eerste afspraak bij de kliniek in Utrecht, paard liep kreupel.
Er zat een gedeeltelijke scheur in de oppervlakkige buigpees.
Revalidatie: 2 weken volledige boxrust, daarna 6 weken 2 a 3 x per dag 10 minuten a/d hand stappen op het harde.

Na die 2 maanden moesten we weer terug. Mijn paard was duidelijk beter gaan lopen, de scan zag er ook al wat beter uit, maar het was nog niet volledig hersteld.
Revalidatie: nog 6 weken a/d hand stappen opbouwend van 10 min naar 30 min dit 2 a 3 x per dag en daarna 6 weken onder het zadel STAPPEN 1 x daags 30 tot 45 min.

Na deze 3 maanden weer terug naar Utrecht voor de laatste beoordeling. Paard liep nog een fractie onregelmatig wat waarschijnlijk niet meer over gaat. (dat terzijde)
Revalidatie: we mogen nu het stappen onder het zadel gaan uitbreiden met wat draven. 1ste maand om de 5 min 1 min draven, 2e maand om de 3 a 4 min 1 min draven enz. Alleen lange zijdes, dus voor de wending van de korte zijde weer terug nemen!

Na deze 3 maanden (begin mei) telefonisch contact met Utrecht om te overleggen hoe het gaat enz.

Zo dat was het verhaal, nu waarom ik een topic start.
De eerste 3,5 maand mocht ik in mijn handen knijpen zo braaf als dat ze was, en op het moment dat ik er weer op moest om te STAPPEN onder het zadel kon ik haar niet eerst even uit laten razen aan de longeerlijn, dus ik dacht op hoop van zege maar.

Stalgenootje hield ons vast en moet zeggen dat ze redelijk braaf was, het was wel weersafhankelijk. Met die storm van paar weken terug kon ik echt niets met haar, niet wandelen en niet erop. Ze was zo gek als wat.

Nu mag ik dus het stappen gaan uitbreiden met wat draven, de eerste keer dat we gingen draven was ze overrompeld en deed ze het erg braaf. Helaas de dag erna begon het explosie gevaar.
Op het moment dat ik wil aandraven explodeert ze, tot nu toe ben ik op tijd met opvangen maar ik weet niet hoe lang dat nog goed blijft gaan. Ik geef al geen been meer, maar zeg ddrraffff tegen haar, dat ging een paar dagen goed maar ook dat werkt niet meer.
Ik weet me nu echt geen raad meer, het gaat me nog niet eens om mezelf dat ik er van af val, maar meer dat zij los rent in de bak als ik op de grond lig en ik wil er niet aan denken hoe ze dan te keer zal gaan in de bak....

Ik heb er nu al 2 dagen niet meer opgezeten nadat ze vrijdag weer explodeerde. Ik heb toen uiteindelijk wel 3 keer kunnen draven.
gister heb ik haar op een klein stukje (iets groter al haar stal) op een verhard stukje in de paddock gezet, met een pluk hooi. Vandaag met haar aan de hand gestapt.

Ik wil morgen mijn eigen dierenarts even bellen voor advies, maar ik dacht misschien hebben jullie ook nog bruikbare tips.

Annemeik

Re: Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:21

Mijn ruin heeft toen we mochten draven eerst wat tijd in de stapmolen door gebracht, dan was het randje er een beetje af. Een stalgenootje van mij gaf haar paard bij het opbouwen een streepjes sedalin. Dan was het randje er ook vanaf.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:25

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:29

Misschien is de seawalker een idee? door de weerstand van het water kost het paard toch meer energie waardoor hij ook minder gek zal doen. Weet niet of je dat kent?

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:30

@ Annemeik: helaas hebben wij geen stapmolen tot onze beschikking, en ik zat ook al te denken aan sedalin.

@ Myca: ik heb het filmpje even bekeken, maar dan moet ik haar gaan longeren en dat mag nog niet, alleen rechtuit... verder wel mooie uitvinding zeg!

@ Romygic: nog nooit van gehoord vertel?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:33

stoere schreef:
@ @ Myca: ik heb het filmpje even bekeken, maar dan moet ik haar gaan longeren en dat mag nog niet, alleen rechtuit... verder wel mooie uitvinding zeg!

Ik dacht eigenlijk niet aan longeren met die ConCord, maar misschien kan je er zo naast rennen (goed voor je conditie) om zo de ergste frissigheid er uit te draven en kan je er daarna wel op.

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:37

@ Myca: Aha op die manier! Maar ik ben bang dat ik haar evegoed niet zal houden, en dat ze dan om haar as heen zal draaien om er onderuit te komen... echt lastig!

Ik was vanmiddag al in staat om haar aan de lijn te doen en dan moet ze maar even uit haar dak gaan, los in de bak gaat ze natuurlijk sprintjes trekken en aan het einde van de bak vol in de rem kort draaien en weer terug rennen. En aan de lijn kan ik het nog een beetje onder controle houden dacht ik???

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:38

Heb mijn paard ook sedatie gegeven toen ze met een peesblessure stond en wij mochten opbouwen.
Gewoon via de DA.
Kijk eens in dit topic [HK] Nummer 9, op hoop van zegen! Kan je om veel advies vragen.

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:41

@ steinstein, zal dat echt zo goed werken dan? Dat ze dan niet meer ontploft als we aandraven?
En hoeveel en hoelang van te voren geef je het dan?
ps. bedankt voor je link naar dat topic, zal ik wel wat aan hebben denk ik!

Ik ken gewoon mijn eigen paard niet terug zo |(

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:45

Mijn paard is van nature een heet hoofd en die is altijd al drama in het bos en door de muisjes die ik gaf, was ze lekker mat en konden we gewoon stappen ipv dribbelen.
Ik moest dit een half uur van te voren geven.

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:52

steinstein schreef:
Mijn paard is van nature een heet hoofd en die is altijd al drama in het bos en door de muisjes die ik gaf, was ze lekker mat en konden we gewoon stappen ipv dribbelen.
Ik moest dit een half uur van te voren geven.

Mijn merrie is ook een behoorlijke heethoofd, maar heb je het nu over muisjes over een pasta?
Na de eerste keer draven gaat ze inderdaad ook dribbelen tot we weer mogen aandraven.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:57

TS dit kon wel mijn oude 4 jarige zijn. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt wat betrefd blessure en revalidatie en het exploderen. In het begin gaf ik ook wat sedaline omdat die met aan de hand stappen al zo explodeerde dat hij bijna op me sprong, maar het is natuurlijk niet gezond om hem iedere dag die spul te geven en toen kwam een bekende met "probeer het eens met Reiki". Ik verklaarde haar totaal voor gek, die onzin werkt toch niet. Had het dus totaal afgewezen maar op een gegeven moment werd het zo erg dat ik zelfs met hoofdstel en hengstenketting niks meer te zeggen had en aangezien niks holp ( ik had ook al poeder probeert om hem te kalmeren) toch maar het nummer bij de hand gepakt en deze mevrouw gebeld. Volgende dag stond ze op stal en ik zag het allemaal niet zo zitten. Alsof mijn knettergekke paard rustig zou worden van 20 min handen op zijn buik te leggen, maar goed ik was hopeloos dus heb het maar aangezien. Binnen 3 min stond hij heel rustig op de plaats en was aan het gapen. Na 20 min heb ik hem gepakt ben met hem gaan stappen en hij deed NIKS meer! Ongelovelijk gewoon, ik dacht zal wel toeval zijn, maar het hield stand, en ik heb tot het einde van zijn revalidatie gewoon rustig met halster en touw ( zonder hengstenketting) kunnen stappen en ook het rijden was geen probleem meer, alle explosie's waren verleden tijd.

Dus als je echt hopeloos bent, probeer het uit zou ik zeggen, misschien werkt het voor jouw paard ook.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:06

Het sedatie spul, ziet eruit als muisjes, vandaar dat ik het muisjes noem.

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:31

@watje123: jeetje! Dat het dus echt kan werken... denk inderdaad dat mensen me voor gek verklaren als ik zeg dat ik reiki wil laten doen. Maar ja als het helpt!
Ik zat eerst aan mezelf te twijffelen dat ik me aanstelde ofzo. Maar ik zit gewoon niet ontspannen op me eigen paard |( Het voelt gewoon niet fijn, echt alsof je op een bom zit die ieder moment kan afgaan en dat al in stap en dan moet ik gaan aandraven terwijl ik weet dat ze ontploft. Dus ja dan ga ik al gespannen zitten en breng dat dus over op haar. Waar zij al heel gevoelig voor is!

@steinstein, ja die muisjes ken ik wel, wist alleen niet of het ook echt werkte bij het rijden enz.

Het gekke is alleen dat ze de ene dag super mak is aan de hand, en de andere dag al naast me loopt te stuiteren, maar dat is zoals ik al zei weersafhankelijk. Zoals afgelopen dagen was het behoorlijk fris en is zij dus ook fris. Hopelijk gaan we nu echt naar het warmere weer toe.

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:36

tja sedatie kan ook, anders moet je een keer kijken op http://www.health4horses.nl, daar staat informatie over de seawalker. Ik ga er zelf ook regelmatig heen met mijn paard maar dan als aanvulling op de training. Heb wel gehoord dat het erg goed werkt bij paarden met peesblessures.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:40

Sedatie met muisjes werkt erg goed merkte ik bij mijn kamikazepony :j

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 23:03

@ romygic: jeetje dat ziet er wel heel interessant uit! Helaas hebben wij dat hier niet in de buurt.

@ Horseware: ik denk inderdaad dat het wel iets van muisjes zal worden, aangezien ze over 5 weken pas voor het eerst weer los mag, en dan op een klein afgezet stukje, dus kan ze nog haar ei niet kwijt!

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:03

ja, vind het zelf ook. Daarom doe ik het ook met mijn paardje haha. De benen worden ook gelijk gekoeld voor een goede doorbloeding en beter peesherstel en omdat het de paarden toch wel wat kracht kost doen ze ook niet gek in de molen. Ik weet dat ze daar ook wel paarden tijdelijk opnemen, misschien is dat wat? Zo balen is dat een peesblessure, ja en zeg die beesten maar dat ze rustig moeten doen haha! Meisje bij mij op stal heeft ook een paard met peesblessure maar die blijft gelukkig aardig rustig. Wens je iig heel erg veel succes en hoop dat je paard snel weer in orde is.

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 00:09

@romygic helaas zal volgens de arts de peesblessure nooit meer geheel herstellen. Ik mag nog wat recreatief rond hobbelen, maar trainen voor wedstrijden zit er niet meer in. De kans dat ze weer kreupel gaat lopen is groot, dus dat risico neem ik liever niet...
Ik zal eens gaan informeren of er hier in de buurt toch ergens ook zoiets is. Al is het om het herstel te bevorderen.

Ik hou ook mijn hart vast als ze over 5 weken wel weer los mag! Uiteraard zet ik haar eerst op een klein afgezet stukje! Maar ja een misstap zit in een klein hoekje...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:16

Citaat:
Ik hou ook mijn hart vast als ze over 5 weken wel weer los mag! Uiteraard zet ik haar eerst op een klein afgezet stukje! Maar ja een misstap zit in een klein hoekje...

Wat ik gedaan heb met mijn pony is iedere dag een metertje land erbij geven en 1 uur voor de weidegang muisjes geven. Hierdoor is hij nooit echt uit z'n dak gegaan.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:29

hoii,mijn paard heeft ook een kleine peesblessure gehad en gelukkig gedroeg hij zich onder t zadel prima,maar hij kreeg dan ook echt haast geen krachtvoer (2 handjes),alleen senioren slobber van subli voor vulling en erg veel hooi. krijgt jouw paardje ook geen krachtvoer? en flink langer stappen zodat hij zn energie al flink kwijt is? mijn paard mocht eigenlijk niet vrij buiten,maar omdat hij niet alleen kan zijn op stal en alle paarden overdag buiten zijn, deed ik hem in overleg met de dierenarts toch buiten,naast een oud rustig paard en met veeel hooi. best eng maar voor hem erg belangrijk om niet gefrustreerd te raken en n btje te kunnen scharrelen.gelukkig ging het goed :o heb ook wel s met buiten op straat stappen op de plaats gegaloppeerd toen hij zogenaamd wat zag }:0 maar verder is hij erg goed onder controle altijd geweest,ondanks dat het een erg temperamentvol kijkerig dier is. ik wens je succes hoor,en beterschap!! groetjes deess

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:08

Als ze zo explodeerd zou ik ook eens gaan kijken bij de seawalker, omdat ze door het water lopen laten de paarden het wel om helemaal uit hun dak te gaan en krijgen ze gerichte beweging (ze kunnen ook draven in de walker). Ze krijgen daar regelmatig paarden met hetzelde probleem en kunnen daarin een hoop betekenen.

Mijn paard heeft er ook gestaan met de revalidatie van zijn peesblessure en het is mij goed bevallen. In de buurt is niets in die richting helaas (ik zie dat je in Akersloot woont, mijn paard staat in Castricum). Ze moeten er toch blijven dus of je nu een kwartier heen hoef te rijden of 2 uur, dat maakte mij niets uit, als hij maar beter werd.

Overigens, mijn paard heeft met peesblessure gewoon dagelijks buiten in de paddock en land gestaan. In de box werd hij heel druk en draaide veel rondjes en dat is helemaal niet goed, in de paddock was hij rustig en zal hij gerust wel een sprintje trekken, maar dat is minder erg dan de hele dag rondjes draaien in de box.

Ik neem aan dat je het voer terug hebt gebracht naar het absolute minimum, die van mijn kreeg alleen kuil/hooi en een handje brok voor de show.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:10

In Bergen bij het revalidatiecentrum voor paarden heb je ook een Aquatrainer :)
http://www.paardenrevalidatie-nh.nl/?id=49

Verder lijkt het me idd erg lastig als je paard zo druk wordt bij het revalideren van een peesblessure.
Ik heb zelf met m'n fjord een half jaar gestapt over de weg, maar wat ben ik dan blij dat fjorden koel in hun koppie zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:14

een aquatrainer is toch wat anders dan een seawalker.
ik heb heel bewust wel voor de seawalker gekozen en niet voor de aquatrainer.

ManonL18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:30

Mijn VZ paard heeft ook een hele zware peesblessure gehad en die heeft echt een half jaar stil gestaan.
Toen wij mochten beginnen met weer wat beweging zijn we echt alleen op het harde bezig geweest.
Vanaf het moment dat we er weer op mochten hebben we het iedere dag afgewisseld,
Dus de enne dag in de bak en de andere dag op het harde.
Dit werkte bij ons heel goed en zo werd hij dus ook niet te snel onder het zadel, omdat er dan gewoon wat meer afwisseling in zit.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt