Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
inkepink schreef:ha grappig, de mijne komt uit de pyreneen (is een merens) Hebben ze al eens gekeken naar een vergiftiging van jacobskruid? Dit wil daar nl wel eens groeien en opgegeten worden.
Cambiar schreef:Er wordt enkel een verhoogde spierwaarde, verhoogde leverwaarde en chronisch vitamine E tekort, te laag heamoglobine waarde gevonden.
Ze krijgt elke dag wat magnesium en chevivit selen E, maar de toestand verandert...niet!
tamary schreef:Cambiar schreef:Er wordt enkel een verhoogde spierwaarde, verhoogde leverwaarde en chronisch vitamine E tekort, te laag heamoglobine waarde gevonden.
Ze krijgt elke dag wat magnesium en chevivit selen E, maar de toestand verandert...niet!
Als alleen vit. E te laag is kan je beter alleen vit. E bijvoeren ipv in combinatie met selenium. Nu blijft de verhouding nl scheef door de wisselwerking tussen de aangeboden vitamines en mineralen.
Kwam laatst een link tegen op bokt voor supplement met alleen vit. E, maar ik weet even niet meer waar.
inkepink schreef:Heb je je land al eens volledig laten bemonsteren dan? Dus niet alleen kijken naar de ph waarde maar ook de andere mineralen zoals fosfaat, mangaan, magnesium, zink, zwavel etc? Als hier een verstoring in zit kan dit in het gras naar boven komen, wat dus wordt opgenomen door je paard.
Cambiar schreef:Ik hoop nuttige advies over vergifting van mycotoxines te verzamelen, zodat ik gerichter een geschikte veearts kan zoeken.
irmaz schreef:Geef je misschien ook brok, muesli of ander voer (supplementen?) waar melasse in kan zitten? Sommige paarden kunnen overgevoelig voor melasse raken wat dit soort symptomen kan geven.
Ik heb met een paard, die ik ook verdacht van mycotoxine-vergiftiging om zijn stijve spieren, goede resultaten geboekt met Sanequi Muscle (zie: http://www.sanequi.nl/index.php?id=2), misschien heb je daar iets aan.
Wat betreft weidebeheer zou je ook eens naar kieseriet kunnen kijken, dit voegt magnesium aan het gras toe. Regelmatig maaien zorgt ervoor dat onkruid vanzelf verdwijnt (op een paar vervelende soorten na), dat scheelt weer gifspuiten.