capopjekop schreef:Ben ik helemaal met je eens. Alleen heb ik ergens gelezen dat er in zo'n vitamine spuit niet genoeg vitamines zouden zitten? Die van mij zijn op dieet, maar die krijgen wel een klein handje brok om medicijnen mee te mengen en pavo vital. Dit zijn vitamine korrels en daar hoeft je maar 20 gram van te geven. Ik heb mijn pony's een poos op alleen hooi gehad en toen gingen ze aan de klei likken. Toen ik wat bijvoerde in de vorm van brok toen was dat snel over.
Je moet het zo zien: stel dat je zelf nauwelijks tot geen vitaminen eet, en 1x per half jaar neem je enorme dosis. Je lichaam kan dat niet goed verwerken en je plast het dus voor een groot deel uit.
Wanneer je zelf op dagelijkse basis zorgt dat je je vitaminen binnen krijgt, zul je veel fitter en gezonder zijn... ditzelfde geldt voor je paard.
Hooi is veel te eenzijdig, en krachtvoer bevat alleen voldoende vitaminen in zeeeeeeerrrrr grote hoeveelheden.
Voor alle paarden geldt dus dat je middels een vitaminebrokje (pavo vital/ st Hippolyt semper cubes, etc....) de vitaminelevels op peil kunt houden.
Vaak zie je een vitaminegebrek namelijk pas wanneer het te laat is.....