Hoe denken jullie over Pavo koeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Hoe denken jullie over Pavo koeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:24

Sorry als dit topic al bestaat,
dan heb ik er over heen gekeken :o

Maar hoe denken jullie over Pavo koeken?

Ik ben eigenlijk opzoek naar Aura koeken om te bestellen/kopen.
Maar kan ze echt nergens vinden. Dus wou ik voor Pavo koeken
voor mijn shetlander. Hij word veelste snel te dik.
Dus ik vroeg me af, is het ideaal voor je shetlander?

robert45

Re: Hoe denken jullie over Pavo koeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:28

waarom zoveel dure dingen kopen.

Beetje hooi en weidegang daar heeft die voldoende aan.

Waarom wil iedereen altijd zijn shetlanders bijvoeren. Ze leven van de lucht namelijk

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:35

Volgens mij zit er ook een bende suiker in die koeken, wat dus al helemaal slecht is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:36

robert45 schreef:
waarom zoveel dure dingen kopen.

Beetje hooi en weidegang daar heeft die voldoende aan.

Waarom wil iedereen altijd zijn shetlanders bijvoeren. Ze leven van de lucht namelijk

idd, mijn 2 jarige krijgt nu naast gras hooi maar eet hier amper van, ze graaft veel liever naar gras.
mijn jaarling krijgt af en toe een bak slobber omdat ze wat achterblijft, van het voorjaar hou ik daar ook weer mee op.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:48

Mijn shetlander staat gewoon op gras en af en toe handje paardenbrok.
Maar omdat de DA vind dat me shetlander te snel dik word moest ik over op pavo koeken. Ik vind zelf ook raar maar ik dacht toch dat die verstand heeft. Dus zit de da eigenlijk helemaal naast?
Als dit zo is ga ik de koeken ook niet kopen natuurlijk.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:54

Een shet kan het beste ruwvoer eten +weidegang (beweging) krijgen. Mijn shet reageerd erg slecht op de PAVO koeken, en is nu zonder extra's (alleen hooi en weidegang 24/7 en een vriendje) erg veel afgevallen. Deze winter blijft ze op dit gewicht, in de zomer gaat ze verder met afvallen. Mij is geadviseerd om nu ( winter) niet te fanatiek te gaan afvallen met de shte, omdat je dan kans hebt dat de wintervacht niet goed doorkomt/goed blijft vandaar dat ze nu een afval-pauze heeft

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:55

Ik zie dat jouw pony ook anderhalf is; als hij nu al te vet is dan zou ik niets bijvoeren naast hooi.
Het liefst oud hooi.
Geen muesli's,koeken,brok of wortels.
Mijn anderhalf jarige krijgt ook alleen wat aangezien zij iets te dun is en alleen gedurende de winter, van het voorjaar gaan ze allemaal van het hooi af

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 17:09

Oke bedankt!

Dan hou ik het mooi op gras en hooi.
Ik ben namelijk al 2 week gestopt met brok voeren.
hij staat nu alleen nog op gras en hooi.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:30

Ik hem ze wel maar mijn shet wordt intensief gemend en door mij ook nog gereden. Ze is iets te dun dus mag ze ook wat extra hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:35

Je komt makkelijk mineralen tekort als je alleen gras en hooi voert.
Pavo koeken ben ik ook niet zo tevreden over. De mineralen brokjes van pavo echter wel. Pavo vital zou je kunnen voeren. Shet heeft daar 25gram per dag van nodig, dus minder dan zo'n koek en makkelijk te voeren. Als je pony het lekker vindt kan je die portie ook gebruiken om wat oefeningetjes te doen. Dan verbrand hij meteen iets meer energie, leert ook wat en jij bent ook leuk om bij te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:38

Mijn shet krijgt gewoon onbeperkt hooi en als de anderen brok krijgen krijgt hij ook een handje basisbrok en een handje meusli.
De pavo-koeken vind ik meer voor als snoepgoed, kan er erg moeilijk bij bepalen hoeveel ik nou eigenlijk een shet moet geven als zijnde vervanging voor voer..

Ik moet zeggen, hij eet amper wat hoor!

Zijn hooizak (vol, 1 tot 1,5 plak van kleine baaltjes) doet hij ongeveer een week mee!
Vaak zat eet hij sochtends een paar hapjes brok, en een hij smiddags de rest. Savonds krijgt hij weer.

Ook drinkt hij amper, gaat geen halve emmer per dag doorheen.
Toch leeft hij nog steeds, en is hij kern gezond, ook niet te dik dus. En hij werkt niet ;)
Toen ik hem nog niet onbeperkt hooi gaf at hij zich wel rot aan alles wat hij kreeg. Toen at hij echt wel 1 plak hooi per 2 dagen (kreeg halve plak per dag) en ook alle brok die hij kon krijgen.
Als ik hem nu een halve kilo brok geef doet hij er makkelijk 3 tot 4 dagen mee..

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 20:10

tamary: Bedankt! Ik zal is ff rond kijken over pavo vital. Wel leuk/gezond idee voor mijn pony voor als ik met hem bezig ben. :D

Shanna: Ideaal dat een shetland zelf bepaalt of die genoeg heeft of niet.
Mijn shetlander zal door eten tot dat hij er bij neer valt. :))

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:38

Nagenoeg alle Pavo voeders bevatten gigantisch veel suiker. En niet alles wat er in zit, staat ook op de zak. Ze zijn verplicht om maar een gedeelte te vermelden, dus de helft wordt gewoon weggelaten. Zelfs Pavo Nature's Best voor sobere rassen en pony's met aanleg om snel vet/dik te worden bevat veel suikers en melasse.
Pavo koeken schijnen echt suikerbommetjes te zijn; wij voerden het eerder ook en pony's die nooit last van jeuk of schuren hadden, begonnen op die koeken juist de schuren alsof ze een soort van zomerexceem hadden.

Het beste zou je kunnen kiezen voor Safe and Sound van Dodson and Horrell:
http://www.horsewellness.nl/product_inf ... urers_id=6

Maar vraag me af of je Janus echt als 'te dik' kan bestempelen.... vind dat je hem mooi slank en in conditie houd. Daarbij is het een jaarling/twenter, en persoonlijk zie ik die vaak liever ietsje te dik dan te schraal; in groeien en uit z'n vacht komen gaat veel energie zitten.
Maar te dik of mooi op gewicht; aan de Pavo koeken zou ik niet beginnen.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 22:38

Bedankt Joyce!

Ik zal zeker is rondkijken bij het voer va Safe and Sound.
Ik zal verder wel met je pb, :D

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:17

Het beste kunj je een shetlander gewoon op gras en hooi houden.
Als je ze daarnaast meer wel laat bewegen.

Ik heb een shet van nu 10jaar en zij word wel bijna om de dag gereden of gement.
zij krijgt 1 handje brokjes per dag voor de benodigde energie.
ik voer het liefste voer van HAVENS.

Dit is echt heel goed voer. en het kost in verhouding ook heel weinig.
ik doe met 1 zak van 25 kilo bijna 2 maanden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:50

ikke_draver schreef:

Ik heb een shet van nu 10jaar en zij word wel bijna om de dag gereden of gement.

Energie hebben ze vaak niet eens nodig, (daar worden ze dus vaak dik van) maar wél vitaminen en mineralen. Er wordt vaak beweert dat shetten prima op alleen hooi en gras kunnen leven, maar dan komen ze toch vaak essentiele voedingsstoffen en mineralen te kort.
Als je toch geen krachtvoer wil voeren, zorg dan in iedergeval voor een goede liksteen, bijv. een Himalaya liksteen met vele mineralen en vitaminen.
In dit jaargetijde krijgen ze bij mij altijd een vitamineboost; in de vorm van een soort wormenspuit; een pasta die je gewoon in de mond spuit.

kmph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:01

die van mij word al dik als ze hooi ziet :')
die van mij staat op de wei, en krijgt 's ochtends en 's avonds een plukje hooi

dus dure dingen zoals dat zijn echt niet nodig :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:09

kmph schreef:
dus dure dingen zoals dat zijn echt niet nodig :)

Nou... vitaminen en mineralen zijn niet zo duur maar wel noodzakelijk. Ik begrijp sowieso niet dat mensen woorden als 'prijzig en duur' gebruiken en dan aangeven dat shetten alleen water en hooi nodig hebben.
Ook een shet verdient een goede voeding.... anders kun je beter een houten paard kopen.

Mineralen- en vitaminentekort gaat vaak sluipend... je kunt jaaaaaren niets merken, en dan wordt je pony ziek, krijgt te maken met allerlei kwaaltjes.

Koop dus idd Pavo vital brokjes (al ben ik geen fan van PAVO) of bijv St. Hippolyt Semper cubes (vitaminebrokjes) en een goede liksteen, en je bewijst je shet een goede dienst!

Mensen kunnen ook overleven op patat en sinas.... maar vitaminen en mineralen zorgen er wel voor dat je langer en gezonder leeft.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:17

ik denk dat dat helemaal niet nodig is.
als je 'm gewoon een beetje op dieet laat gaan dan lukt het wel.
misschien kun je het heeeel afentoe doen, want in die koeken zit volgensmij veel suiker.

kmph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:18

die van mij heeft een lik steen en als ze intensief bezig is dan krijgt ze wel een handje brokjes met vitamines en mineralen, maar op het moment staat ze stil dus krijgt ze alleen hooi en staat ze op de wei.
pas als ze weer intensief bezig gaat krijgt ze wel alles wat ze nodig heeft.
maar dat ligt er wel aan waar ze zoal mee bezig zijn op de dagelijkse basis.
dus ik ben het wel met je eens Ninx, maar het ligt aan de situatie :)

ps. ze krijgt ook elk half jaar een lekkere pasta met vitamines en mineralen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:58

JoyCiej007 schreef:
ikke_draver schreef:

Energie hebben ze vaak niet eens nodig, (daar worden ze dus vaak dik van) maar wél vitaminen en mineralen. Er wordt vaak beweert dat shetten prima op alleen hooi en gras kunnen leven, maar dan komen ze toch vaak essentiele voedingsstoffen en mineralen te kort.
Als je toch geen krachtvoer wil voeren, zorg dan in iedergeval voor een goede liksteen, bijv. een Himalaya liksteen met vele mineralen en vitaminen.
In dit jaargetijde krijgen ze bij mij altijd een vitamineboost; in de vorm van een soort wormenspuit; een pasta die je gewoon in de mond spuit.

Ben ik helemaal met je eens. Alleen heb ik ergens gelezen dat er in zo'n vitamine spuit niet genoeg vitamines zouden zitten? Die van mij zijn op dieet, maar die krijgen wel een klein handje brok om medicijnen mee te mengen en pavo vital. Dit zijn vitamine korrels en daar hoeft je maar 20 gram van te geven. Ik heb mijn pony's een poos op alleen hooi gehad en toen gingen ze aan de klei likken. Toen ik wat bijvoerde in de vorm van brok toen was dat snel over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:54

capopjekop schreef:
Ben ik helemaal met je eens. Alleen heb ik ergens gelezen dat er in zo'n vitamine spuit niet genoeg vitamines zouden zitten? Die van mij zijn op dieet, maar die krijgen wel een klein handje brok om medicijnen mee te mengen en pavo vital. Dit zijn vitamine korrels en daar hoeft je maar 20 gram van te geven. Ik heb mijn pony's een poos op alleen hooi gehad en toen gingen ze aan de klei likken. Toen ik wat bijvoerde in de vorm van brok toen was dat snel over.

Je moet het zo zien: stel dat je zelf nauwelijks tot geen vitaminen eet, en 1x per half jaar neem je enorme dosis. Je lichaam kan dat niet goed verwerken en je plast het dus voor een groot deel uit.
Wanneer je zelf op dagelijkse basis zorgt dat je je vitaminen binnen krijgt, zul je veel fitter en gezonder zijn... ditzelfde geldt voor je paard.
Hooi is veel te eenzijdig, en krachtvoer bevat alleen voldoende vitaminen in zeeeeeeerrrrr grote hoeveelheden.
Voor alle paarden geldt dus dat je middels een vitaminebrokje (pavo vital/ st Hippolyt semper cubes, etc....) de vitaminelevels op peil kunt houden.
Vaak zie je een vitaminegebrek namelijk pas wanneer het te laat is.....

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:04

Ik heb het idee dat die Pavo koeken, in combinatie met een paard wat niet veel drinkt, kunnen leiden tot verstopping! Paard van een vriendin van mij kreeg dagelijks een pavokoek 's winters, maar midden in de winter dronk ze waarschijnlijk minder omdat het water erg koud was, en toen kreeg ze opstoppingskoliek. Wij vermoeden dat dat kwam door die koeken. Ik geef ze sindsdien niet meer.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:13

Gewoon naar de ingrediënten kijken. Ik heb ze zelf al eens nagetrokken en vergeleken met gewone voeders en er zit echt niet meer suiker in dan in bijv biks. Mijn pony die al dik wordt van lucht kreeg elke dag een pavo koek (wel in stukjes breken en dan pas geven!) en zag er prima uit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:47

Ninx schreef:
capopjekop schreef:

Je moet het zo zien: stel dat je zelf nauwelijks tot geen vitaminen eet, en 1x per half jaar neem je enorme dosis. Je lichaam kan dat niet goed verwerken en je plast het dus voor een groot deel uit.
Wanneer je zelf op dagelijkse basis zorgt dat je je vitaminen binnen krijgt, zul je veel fitter en gezonder zijn... ditzelfde geldt voor je paard.
Hooi is veel te eenzijdig, en krachtvoer bevat alleen voldoende vitaminen in zeeeeeeerrrrr grote hoeveelheden.
Voor alle paarden geldt dus dat je middels een vitaminebrokje (pavo vital/ st Hippolyt semper cubes, etc....) de vitaminelevels op peil kunt houden.
Vaak zie je een vitaminegebrek namelijk pas wanneer het te laat is.....

Maar als jij zorgt dat je paard min of meer dagelijks wel degelijk het meeste aan benodigde vitamines binnen krijgt, kun je ze voor of tijdens de winter wel een éxtra-tje geven; dat helpt wel. Onze shetmerrie is altijd erg gevoelig voor verkoudheid en dat soort virusjes, haar helpt het wel echt. Net als dat ik verkouden ben, dan neem ik ook extra vitamines om mijn weerstand te verhogen. Het kan igg geen kwaad; mij is het zelfs door de DA aangeraden.

natuurlijk kan 1 of 2x per jaar zo'n spuit echt geen groot tekort aan vitamines oplossen.