mijn opa zegt geef je paard toch schillen !!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymke_Z

mijn opa zegt geef je paard toch schillen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:02

heey,

De titel zegt het al. Mijn opa zegt dat als ik me pony (shetje) in de winter alleen hooi geef dat die dan verstoppingen krijgt. (wat waar kan zijn).
Hij zegt geef je paard toch schillen. Dat heeft hij ook bij zijn schetlander gedaan die is 34 geworden.
Maar toch.

Nu is mijn vraag kan dat kwaad. :+

xx alvast bedankt

Juangi

Re: mijn opa zegt geef je paard toch schillen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:02

Ligt eraan wat voor schillen..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:04

Ik denk dat je aardappel schillen bedoelt?
Ik heb gehoord dat een pony daar "brand" van kan krijgen,maar ik geloof dat niet zo.
Zolang je ze af en toe wat geeft kan het helemaal geen kwaad.Mijn pony's krijgen ze ook heel af en toe.
Laatst bijgewerkt door gohya op 25-11-10 20:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:05

onze shetlanders krijgen ook wel groente afval. het is wel aan te raden om goed te kijken WAT voor schillen je geeft. boontjes bijvoorbeeld zijn rauw giftig door blauwzuur. wij voeren ze dit al jaren en ze hebben nog nooit problemen gehad ( geen boontjes welteverstaan). als je goed kijkt wat wel en niet giftig is is het best een gezonde toevoeging en ook minder voedsel verspilling.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:05

ik ben ook benieuwd wat voro schillen dat je nu precies bedoeld!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:08

hier geen ook de schillen naar de paarden en vindt ze ook vaak aan het hek (ze staan naast het bejaardenhuis en heb ze na heel wat jaar duidelijk gemaakt dat ze het ook op het hek kunnen hangen). Maar zolang het geen boontjes zijn of het loof van peen dan krijgen ze bijna alles.

Ze lusten hier alleen geen witlof dan treken ze een vremde bek en laten dat liggen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:12

VSW -> VS

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:59

momo_lover schreef:
hier geen ook de schillen naar de paarden en vindt ze ook vaak aan het hek (ze staan naast het bejaardenhuis en heb ze na heel wat jaar duidelijk gemaakt dat ze het ook op het hek kunnen hangen). Maar zolang het geen boontjes zijn of het loof van peen dan krijgen ze bijna alles.

Ze lusten hier alleen geen witlof dan treken ze een vremde bek en laten dat liggen.

Mijn veulen eet net wel witloof :D

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:11

momo, wat bedoel je met het loof van de peen?
Is dat als er zeg maar nog stengels groen aan het peen zit?
Mogen ze dat niet!?
Dat wist ik niet :o

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:12

let op wat je voert buiten hooi. Sommige groenten kunnen gevaarlijk zijn. Zo zit in aardappelschillen solanine, een gifstof die o.a. tot ademproblemen en hartstilstanden kan leiden.

Alleen een goed ruwvoer (dus langvezelig, goede kwaliteitshooi) is altijd te verkiezen boven het voeren van menselijke voedselresten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:14

Hooi alleen is voldoende hoor :j
Ik weet niet wat hij voor een schillen bedoelt, maar ik kan me er weinig goeds bij voorstellen omdat te gaan vervangen i.p.v. hooi.
Want zo bedoelt hij het toch? Minder hooi, meer schillen?

LiekeLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:48

Lichteraan wat voor schillen,
ik heb ook gehoord dat aardappel schillen niet goed zijn, en vooral als er zand op zit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:51

als je aardappelschillen wil gaan geven pas dan goed op met het gif waarmee ze bespoten zijn.
de shetlander van je opa leefde in een hele andere tijd. vroegah werden de groentes veel minder bespoten dan tegenwoordeg!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:55

Ik weet wel dat er vroeger een "schillenboer" langs kwam.
Man en paard en wagen die bij de mensen de schillen op haalde maar of dat voor zijn paard(en) was, geen idee....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:57

De schillenboer verkocht het weer aan boeren voor hun vee. Meestal dus varkens (en ook koeien).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:00

Ik word moe van zulke opa's. Die hebben namelijk ook altijd een vriend die al vanaf z'n twaalfde rookt en nu 95 is zonder longkanker, dus roken is ook niet slecht. Gewoon laten wauwelen en je pony gewoon hooi voeren en indien nodig krachtvoer of vitaminepreparaat erbij geven. Hou het op paardenvoer. Het woordje zegt het al bijna ;)

jackie31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:04

Kan prima hoor!! Beetje opletten wat voor schillen, maar groente "afval" vinden ze vaak erg lekker en is gezond voor ze.

Tegenwoordig worden paarden (eigenlijk alle dieren wel) veel teveel betuttelt. Van schillen van groenten e.d. krijgen paarden echt niks van.

Alsof je een shetje alleen maar het beste van het beste krachtvoer moet geven om ze oud te laten worden?? Belachelijk..

Zijn hele sterke dieren hoor

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:08

Sonja schreef:
Ik word moe van zulke opa's. Die hebben namelijk ook altijd een vriend die al vanaf z'n twaalfde rookt en nu 95 is zonder longkanker, dus roken is ook niet slecht. Gewoon laten wauwelen en je pony gewoon hooi voeren en indien nodig krachtvoer of vitaminepreparaat erbij geven. Hou het op paardenvoer. Het woordje zegt het al bijna ;)

Soms hebben die oudjes best wel eens gelijk.
Mijn opa (nu 85) gaf zijn paarden altijd wilgentakken en afgesneden brandnetels als ze bv een hoefzweer hadden.
Veel mensen hebben hem jaren voor gek versleten.... en nu? Nu weet men dat wilgentakken pijnstillend/ontstekingsremmend en brandnetels bloedzuiverend zijn. En juist goed zijn voor paarden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:20

Wilgentakken word nog steeds wel gegeven en dan vooral als paarden noodgedwongen langer dan gebruikelijk op stal moeten staan.
Schijnen er lekker op te knabbelen, dus een beetje vermaak voor ze.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:44

met de kant-en-klare gesneden en voorverpakte groenten heb je tegenwoordig haast geen schillen meer.
aardappelschillen zijn slecht (uitlopers giftig, en het poeder wat ze erop doen om uitlopen te voorkomen is ook giftig.)
en hoeveel aardappels zou je dan niet moeten eten, om je pony ervan te onderhouden ? :Y)
een biet of wat wortels is prima, samen met goed hooi.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 02:27

spicegirl schreef:
met de kant-en-klare gesneden en voorverpakte groenten heb je tegenwoordig haast geen schillen meer.

Of juist wel. :D Hier in het dorp komt wekelijks 5 ton aan schillen (hoofdzakelijk wortels) en kontjes aan bij een paardenhouder, en die verdeeld het weer onder andere paardenhouders. Wij voeren 2 maal daags een volle emmer op per pony.
Nu zijn dit wel voornamelijk dus wortels, maar er zit ook nog wel eens wat anders doorheen. Ze vinden het heerlijk en doen het er heel goed op.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 02:40

hmmmmm....die van mij zijn echt verwend.... :o behalve wortelschillen halen ze de neus voor al het andere op....

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 07:45

Paardje wat ik train eet ook álles. Spruitenschillen, andijvie en de rest :')...

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:32

ik bedoel niet dat ik haar geen hooi meer geef maar gewoon wat schillen erbij.. Ze vind het heerlijk en ze doet het nog steeds goed dus :+ . En ze staat nog op de wei (wel kaal).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:37

gohya schreef:
Ik denk dat je aardappel schillen bedoelt?
Ik heb gehoord dat een pony daar "brand" van kan krijgen,maar ik geloof dat niet zo.
Zolang je ze af en toe wat geeft kan het helemaal geen kwaad.Mijn pony's krijgen ze ook heel af en toe.

Geloof mij, daar kunnen ze inderdaad "brand" van krijgen.
En wat gebeurd er dan, dan gaan ze hun haar verliezen.
Maar dit gebeurd alleen als je ze behoorlijk wat geeft.
Groente afval kan geen kwaad natuurlijk, mits vers!