middeltje tegen mok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadys

middeltje tegen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 19:38

Ik hoorde vandaag dat honden vlooienshampoo schijnt te werken tegen mok.
De sokken daar dan een paar x mee wassen.
Ik heb al van alles gebruikt maar dit kende ik nog niet!
Heeft iemand het wel eens geprobeerd, en werkte het?

_Roosmarijn_

Re: middeltje tegen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:41

Ik ben hier ook wel benieuwd naar!
Als dit werkt, dan ga ik het ook uitproberen!

xxxme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:44

Mijn merrie heeft op het moment ook flinke mok. Ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van hondenshampoo tegen mok..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:46

Geen idee, hoor dit echt voor het eerst... Ben ook wel benieuwd!

Wat wel echt een supergoede tip is, is om over te gaan op equifyt voer. Sinds ik dat voer, kan ik mijn paard bij wijze van dag en nacht in moddelpoelen laten staan, maar mok krijgt hij niet meer. Zodra ik van het voer afstap, is het weer hommelus.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:46

Misschien gewoon eens uitproberen? Dan kunnen jullie vertellen of het werkt :)
(Ik heb zalf van sectolin en werkt ook heel fijn, maar mijn paard had het niet heel erg. Paar plekjes van een natte wei)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:49

zwavelpoeder mengen met vaseline en daar vet mee houden.
Zwavelpoeder kun je hier in het tuin centrum kopen.
Het werkt ontstekingremmend.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 19:56

Mijn paard gaat gelukkig erg goed op t moment! Ben ook overgestapt op ander voer, subli zonder, en hou de kootholtes redelijk kaal.
Niet helemaal maar niet zoveel haar dat het gaat broeien. Af en toe gaat ze een nachtje op stal zodat de sokken helemaal goed te drogen en te borstelen.
Ik voer ook brandnetels van ong een dag oud en tot nu toe (zelfs met dit vieze weer enz) is ze dit jaar nog helemaal schoon gebleven. Maar ben toch benieuwd naar of het werkt :)

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:16

ik lees even mee,
mijn paard heeft al 3 jaar last van mok,
alles al geprobeerd.
word niet erger of minder.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:17

Ik zou het best willen proberen hoor,
als test. Maar eerst even afwachten wat er nog
meer over gezegd word.
Mijn begint weer terug te komen, dus helaas genoeg
materiaal om te oefenen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:20

Mijn merrie heeft ook snel last van mok. Ik scheer de benen, waardoor ze veel makkelijker droog blijven. Sindsdien heeft ze nauwelijks meer last van mok.
Toen ze het nog wel erg had, haalde ik eerst de dikste korsten eraf, waste de kootholtes met betadineshampoo en spoot er acederm op (eerste dag). De dagen erna smeerde ik elke dag met Sudocreme (binnen een paar dagen mooi schone kootholtes). Dit deed ik bij erge mok.
Als de mok minder erg was, dan smeerde ik direct met sudocreme... Echt, binnen een paar dagen is het stukken beter, zo niet weg!!

* Edit; wel de benen, voor het smeren, goed schoon en droog maken!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:23

Droogzetters voor koeien, werkt super! Heel dun erop smeren en je bent er zo vanaf :j

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:28

Volg het hier ook even. Ben ik heel benieuwd naar.

Ik smeer sudocreme in zn kootholtes maar die van mij heeft voornamelijk open mok op zijn kogel, tussen zijn kogel en hoef in etc. Daar valt geen sudocreme te smeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:33

Betadine scrub en aardappelmeel zijn goedkope en goed werkende middeltjes.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:34

Mok is een infectie, soms zit de bacterie al in het bloed.

Vlooienshampoo heeft bepaalde stoffen die o.a. vlooien kunnen uitroeien, dus zou best kunnen dat dit ook effect heeft op de infectie.
Of het écht 'compleet' de infectie zal wegnemen weet ik niet.

Ik gebruik zelf bij mok een combinatie van Sudocreme en Echinea Force (weerstandskuurtje). Dit werkt meestal wel bij elke dag wassen (Betadine scrub), afdrogen, dikke laag Sudo, eerste dagen 4ml p/dag van het weerstandskuurtje (spuitje vragen bij apotheek), daarna opmaken (groot flesje) met 2ml per dag. Dan pak je het probleem van binnen en buiten aan.

Anders kun je ook eens denken aan Imavarol, dood bacterien en schimmels. Alleen dat is puur van buitenaf.

Als de mok écht heel erg is, dan kun je beter antibioticakuur bij je veearts halen, want zoals ik al zei zit de infectie dan zekers al in het bloed.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 22:35

Aardappelmeel? Erop smeren of je voeren?
@ smurfje: top als je uit wilt proberen!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:38

Mijn paard heeft chronische mok. De plekken zijn eigenlijk nooit helemaal weg maar actief of juist rustig.
Hij krijgt nu al geruime tijd, denk nu bijna een jaar, tabletten tegen de mok. Na alle zalfjes geprobeerd te hebben, van goedkoop tot duur van homeopatisch tot van de dierenarts is dit het eerste wat echt werkt. Het heeft een tijd geduurd. Maar de plekken zijn op veel plaatsen weggetrokken. Het heeft een tijd geduurd dus je moet zeker wel geduld hebben. Maar voor mijn paard is dat het eerste wat echt overduidelijk effect heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:41

JadeYsla schreef:
Aardappelmeel? Erop smeren of je voeren?
@ smurfje: top als je uit wilt proberen!

Erop smeren. Sorry voor de onduidelijkheid. Het is zo'n prima middel omdat het natuurlijk is en vettig dus de huid zacht houdt, maar ook het vocht dat eruit komt opneemt zodat het niet meer irriteert of meer kwalijke organismen kweekt. De organismen die mok veroorzaken houden van vocht. En dat krijgen ze dus lekker niet met aardappel meel erop.
Je kunt het ook lekker door dikke sokken krijgen zodat alle hoekjes en gaatjes behandeld worden.

co1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:10

hydrocothyderm ( als ik het goed schrijf ) wel via een receptje geven ze vaak bij huidproblemen bij honden maar werkt super bij mok.
En idd ook droogzetters voor koeien werken erg goed

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:15

over de droogzetters lees ik wel vaker, hoe ziet dit eruit en waar kun je het halen?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:56

Droogzetters zijn een antibiotica, die worden gebruikt wanneer een melkkoe wordt droog gezet. Het is een langwerkend antibioticum voor koeien, die via het slotgat in de speen in de uier wordt gespoten. Dit middel is bedoeld voor koeien om uierontsteking te voorkomen en dus niet goedgekeurd voor paarden oid.
Als het goed is, geeft je DA dit dan ook niet mee om mok bij je paard te behandelen, maar zal hij je iets meegeven dat goedgekeurd en geschikt voor paarden is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:57

Ik gebruik altijd efrata mokzalf (mijn fries heeft ook best wel wat sokhaar, dus soms zit er wat droge mok in) en als ik die een weekje gebruikt heb dan is het weg. Ik vind het fijne zalf. Ik scheer dan wel het stuk sok weg waar het zich bevind, zodat ik het goed kan behandelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:05

Lilliputter schreef:
Droogzetters voor koeien, werkt super! Heel dun erop smeren en je bent er zo vanaf :j

Klopt, onze oude merrie had ook veel last van mok, in combinatie me de sokken kort scheren werd het stukken minder. Als dan de mok toch de kop op stak insmeren met droogzetters en met een paar dagen was het over.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:06

tandpasta helpt bij mijn paard erg goed !!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:07

yvonnepuntnl schreef:
Droogzetters zijn een antibiotica, die worden gebruikt wanneer een melkkoe wordt droog gezet. Het is een langwerkend antibioticum voor koeien, die via het slotgat in de speen in de uier wordt gespoten. Dit middel is bedoeld voor koeien om uierontsteking te voorkomen en dus niet goedgekeurd voor paarden oid.
Als het goed is, geeft je DA dit dan ook niet mee om mok bij je paard te behandelen, maar zal hij je iets meegeven dat goedgekeurd en geschikt voor paarden is.

Ik kreeg het op advies van de DA mee omdat de andere middelen niet werkten.
Ik smeer persoonlijk liever korter dat het werkt dan dat ik tijden bezig ben met van alles wat niet werkt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:09

Grappig dat bij iedereen iets anders werkt..
De mijne had vorig jaar ineens mok en niet te zuinig. Wat bij de mijne werkte was alleen vette uierzalf en iedere maand een vitaminespuit.
(had vanalles geprobeerd van tig mokzalfjes tot da en hydrocortiderm)
Dit jaar heeft ie gelukkig nergens last van gehad.