Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
aiko schreef:Wat is voor paarden die niet op stro staan en overdag op een kaal stukje wei staan (eigenlijk niks eetbaars meer) een normale frequentie om per dag ruwvoer te krijgen? Ze krijgen 's ochtends wat en dan 's avonds laat nog een keer wat. Ben ik de enige die dat wel erg minimaal vind?
petitparis schreef:de frequentie is niet het belangrijkste, de hoeveelheid is het voornaamst (1.5-2% van het lichaamsgewicht aan ruwvoer of 75% van het maximale droge stof gehalt 2% vh lichaamsgewicht), dus als je paard 's morgens op de paddock z'n hooi krijgt en hier enkele uren zoet mee is en dan 's avonds weer voldoende om het grootste deel van de nacht z'n bezigheid mee te hebben dan is 2x voldoende.
Echter zijn meer voerbeurten beter om verspilling etc te voorkomen en in het geval van te dikke paarden de totale hoeveelheid iets te verminderen, maar toch geen lange periodes zonder voer te hebben.
Zelf voer ik 's morgens hooi op stal, maar hier eten ze niet veel van omdat ze te snel buiten gaan. Weiland is nu ook nagenoeg kaal, dus daar krijgen ze ook hooi. helaas niet zoveel als ik zou willen, maar anders vertrappelen ze het gewoon en dat is ook doodzonde.
's avonds krijgen ze hooi bij het binnenkomen en indien nodig geef ik nog wat extra rond 10u