Hoe vaak ruwvoer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

aiko

Hoe vaak ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:14

Wat is voor paarden die niet op stro staan en overdag op een kaal stukje wei staan (eigenlijk niks eetbaars meer) een normale frequentie om per dag ruwvoer te krijgen? Ze krijgen 's ochtends wat en dan 's avonds laat nog een keer wat. Ben ik de enige die dat wel erg minimaal vind?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:16

bedenk maar dat ze (gewoon zonder net of e.d.) ongeveer 40 minuten over 1 kg ruwvoer doen. En dat ze niet meer dan 4-5 uur zonder eten 'mogen'. Je kunt wel 2% van het lichaamsgewicht aan hooi geven in een fijnmazig net zodat ze toch lang knabbelen. Maar voor lang eetplezier zit je snel al op 3 a 4% hooi van het lichaamsgewicht.

Tja reken maar uit :D
Bedenk wel dat als je een tijdje niets geeft, ze zich daarna echt op het ruwvoer storten en het zo op hebben. Als je ruim aanbied, eten ze ook gewoon en kunnen ze ook eens een keer van het eten weglopen.

papagroom

Re: Hoe vaak ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:23

2 'a 3X per dag de hoeveel heid hangt erg van je paard af....schrale rassen hoeven niet al te veel....

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:30

Ze hebben mij op school geleerd dat je paard een hele dag zou moeten beschikken van ruwvoer. En dan gemiddelde kwaliteit. Een paard eet wat hij nodig heeft en wat hij niet nodig heeft laat hij liggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:33

Die van mij krijgen 's ochtends en s'avonds twee hooinetten vol, daar kunnen ze lang mee doen. Als ik vroeg thuis ben dan krijgen ze 's middags ook nog hooi. Ik ben nu op zoek naar graszaadhooi om nog meer te kunnen voeren.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:54

VSW -> VS

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:31

Ik vind die hoeveelheid wel erg karig. Bij ons krijgen de paarden die nu overdag op een volle wei staan smiddags (bij binnenkomst) een flinke hoop voordroog en savonds nog een keer. De paarden op een kale weide geef ik smorgens op de weide al een flinke berg. Daarnaast krijgen die smiddags en savonds natuurlijk ook hun portie.

knstmstvrk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:16

ik zou mijn paard altijd onbeperkt ruwvoer geven. Bij ons krijgen ze kuilgras, maar daar willen sommige paarden nogal snel van in de breedte groeien. Dan krijgen ze onbeperkt hooi.

knstmstvrk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:17

overigens is het bij ons zo geregeld dat ze in princiepe 3x per dag ruwvoer krijgen. Echter krijgen ze zoveel dat ze de hele dag onbeperkt kunnen eten. Dit doen ze overigens niet, maar ze hebben wel de mogelijkheid.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:15

Ik geef altijd onbeperkt hooi. De darmen van een paard horen continu in beweging te zijn. Het gaat ook verveling en stalondeugden die daarop volgen tegen.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:17

Bij mij op stal krijgen ze 3 keer per dag ruwvoer, maar dat is zoveel dat het (bijna) onbeperkt is :)
Ben ik wel heel erg blij mee, een paarden lichaam kan namelijk niet goed functioneren als het niet voldoende speeksel aanmaakt.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:50

Ik voer 4x daags ruwvoer.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:27

hier krijgen ze s morgens een portie, als dat op is gaan ze de wei op en bij op stal komen s avonds 3 porties zodat ze bijna hele nacht te eten hebben.

voer in xl netten en in 3*3cm netten.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:32

Die van ons krijgen 4x per dag hooi wanneer ze overdag ook zo'n 6 uur in de wei staan. Hooi krijgen ze dan op stal. Met dit slechte weer staan ze alleen in de bak een paar uurtjes en krijgen ze om de 2 a 3 uur weer nieuw hooi in de bak en op stal per keer iets meer hooi. Toch vind ik het altijd nog moeilijk inschatten, maar geef ze dan liever iets teveel dan te weinig. Verder staan ze bij ons ook nog op stro dus hebben ze altijd iets te knabbelen

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:37

Bij ons krijgen ze 5x per dag hooi. Ook staan ze van 11.00 tot 17.00 op de weide (wel bijna kaal en daar voeren we ook hooi bij) Soms krijgen ze ook nog kuil-gras bij. Eigenlijk staan ze bijna nooit zonder hooi. Voer ook altijd eerst hooi en dan brok.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:02

Ja een tussenpauze van 6 uur is echt het maximum hoor! Met het kauwen maken ze ook speeksel aan wat heel belangrijk is voor de Ph waarde van het maagzuur.

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:27

als je gewoon een baal op een pelet in de wei zet , met een net erom heen , dan hebben ze alstijd wat te doen , en ehbben ze zoiezo zat, als een paard ol zit stopt hij !

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:31

onbeperkt

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:58

Onbeperkt.
Ik heb in de wei een baal voordroog staan, daar kunnen ze de hele dag bij. 's Ochtends leg ik ook al hooi in de stallen, omdat mijn oude Arab weleens overdag binnen wil gaan staan... Dan kan ze ook al knabbelen. Bij het voeren om 17h vul ik dan indien nodig het hooi in de stallen aan. Om 22h krijgen ze dan nog eens elk een berg en die is dan tegen 's ochtends wel ongeveer op...

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:37

Ik heb altijd geleerd dat een paardentand net als een vrouwenhand nooit stil moet staan.
Als een paard langer dan 2 uur niets eet, staat hij op dieet.

http://www.slowfeeding.com is een interessante site.
Feit is, dat als je paard met kleinere hapjes moet eten (fijnmazig hooinet) en dat de hele dag door kan, gaat hij niet meer schranzen, het raakt immers niet op, gaat beter kauwen en verspeekselen. Daardoor beter de voedingsstoffen opnemen, voelt zich eerder min of meer verzadigd.
Door ad lib in een hooinet zo te voeren, voer je uiteindelijk minder dan wanneer je dezelfde hoeveelheid op de grond/in een ruif zou doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:18

Die van mij krijgt 3x per dag ruwvoer, 2x buiten in de paddock en dan nog een keer 's avonds op stal, bij elkaar zo'n 8 kg

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:58

de frequentie is niet het belangrijkste, de hoeveelheid is het voornaamst (1.5-2% van het lichaamsgewicht aan ruwvoer of 75% van het maximale droge stof gehalt 2% vh lichaamsgewicht), dus als je paard 's morgens op de paddock z'n hooi krijgt en hier enkele uren zoet mee is en dan 's avonds weer voldoende om het grootste deel van de nacht z'n bezigheid mee te hebben dan is 2x voldoende.
Echter zijn meer voerbeurten beter om verspilling etc te voorkomen en in het geval van te dikke paarden de totale hoeveelheid iets te verminderen, maar toch geen lange periodes zonder voer te hebben.

Zelf voer ik 's morgens hooi op stal, maar hier eten ze niet veel van omdat ze te snel buiten gaan. Weiland is nu ook nagenoeg kaal, dus daar krijgen ze ook hooi. helaas niet zoveel als ik zou willen, maar anders vertrappelen ze het gewoon en dat is ook doodzonde.
's avonds krijgen ze hooi bij het binnenkomen en indien nodig geef ik nog wat extra rond 10u

PaulineRosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:03

In principe zouden ze de hele dag door moeten kunnen eten! Meet eens hoe lang ze doen over hetgeen je ze nu geeft en kijk dan hoeveel je ze extra moet geven om de dag door te komen! :)

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:09

aiko schreef:
Wat is voor paarden die niet op stro staan en overdag op een kaal stukje wei staan (eigenlijk niks eetbaars meer) een normale frequentie om per dag ruwvoer te krijgen? Ze krijgen 's ochtends wat en dan 's avonds laat nog een keer wat. Ben ik de enige die dat wel erg minimaal vind?

een paard moet de hele dag door kunnen eten

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:10

petitparis schreef:
de frequentie is niet het belangrijkste, de hoeveelheid is het voornaamst (1.5-2% van het lichaamsgewicht aan ruwvoer of 75% van het maximale droge stof gehalt 2% vh lichaamsgewicht), dus als je paard 's morgens op de paddock z'n hooi krijgt en hier enkele uren zoet mee is en dan 's avonds weer voldoende om het grootste deel van de nacht z'n bezigheid mee te hebben dan is 2x voldoende.
Echter zijn meer voerbeurten beter om verspilling etc te voorkomen en in het geval van te dikke paarden de totale hoeveelheid iets te verminderen, maar toch geen lange periodes zonder voer te hebben.

Zelf voer ik 's morgens hooi op stal, maar hier eten ze niet veel van omdat ze te snel buiten gaan. Weiland is nu ook nagenoeg kaal, dus daar krijgen ze ook hooi. helaas niet zoveel als ik zou willen, maar anders vertrappelen ze het gewoon en dat is ook doodzonde.
's avonds krijgen ze hooi bij het binnenkomen en indien nodig geef ik nog wat extra rond 10u

sorry maar dit is/lijkt mij veel te weinig