in plastic verpakt zit tussen hooi en kuil in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

in plastic verpakt zit tussen hooi en kuil in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 11:17

Een beetje lastig om een goed onderwerp beschrijving te vinden.

Door dat we zo natte zomer hebben gehad is alleen de eerste snede hooi (groen stengelig) gelukt om daar balen hooi van te maken.
De tweede snede kon niet meer drogen. En is in plastic verpakt.

Nu is er niet voldoende hooi tot de volgende snede en wil de boer graag dat we eerst het plastic verpakte opmaken.
Nu heb ik geen ervaring met ruwvoer in plastic en de boer ook niet voor pony's ook niet die van hem (oud koeienboer :D ).

Nu mijn vragen.

Hoe moet ik dit spul inschatten aangezien het natter is dan hooi en droger dan kuil. Van kuil weet ik dat me veel minder moet voeren dan hooi. Er is trouwens niets toegevoegd aan het spul voor het in plastic ging.

Hoelang moet dit spul in plastic zitten voor gebruik?

Als de baal binnen komt, een klein stukje openen van het plastic of helemaal of uitpakken? De baal ligt onder een afkapping dus droog.

Voor de zekerheid meng ik in het begin met hooi, de welsh kan zo overgezet worden zonder problemen maar van onze jaarling weet ik niet hoe de reactie is. Tot nu toe hebben we het altijd op veilig gespeeld met overgang van vorig jaar hooi en dit jaar hooi en verandering van merk voer door te mengen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:26

Het beste is om de baal helemaal uit te pakken en niet een klein stukje. Weet niet hoe groot je balen zijn maar je moet ze niet te lang laten liggen. Als ze te lang liggen heb je kans dat het te warm wordt en gaat broeien.
Voor de rest zit er nog veel verschil in. Hier is de eerste keer lang op het land blijven liggen en dus goed droog en goed geschikt voor de paarden. Het "natte" vind ik niet echt geschikt en stinkt ook echt naar kuil. Maar als het voldoende lang heeft gelegen is het vrij droog en ruikt best lekker.

BlueStar

Re: in plastic verpakt zit tussen hooi en kuil in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 11:39

@Tigra dank je wel. Ik heb geen flauw idee nog hoe het eruit ziet of ruikt, 1 baal is ongeveer 400 kg werd me gemeld. Er wordt volgende week een pak neergezet bij onze stal. Gelukkig heb ik de ruimte om als het warm wordt los te halen en te keren.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:09

Ik vraag me af of je van 'kuil' (iets natter voordroog) minder moet voeren dan van hooi... Zit er in hooi niet meer droge stof dan in 'kuil' en moet je dan niet juist van hooi minder voeren dan van 'kuil'???

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:31

Het gaat idd in principe om het gewicht van de droge stof. Van kuil zou je dan meer moeten voeren dan van hooi. Hoe natter hoe meer in principe. Alhoewel ik natte kuil niet geschikt vind voor ponies.
De boer waar ik mijn kuil vandaan heb zei dat het eerst 3 weken in het pak moet blijven voor je het kan voeren. Zelf heb ik pakken vanm 350 kg die ik in een week opvoer. Maar ook dan merk ik dat na een halve week de baal wel al warm is binnenin, en dan heb je kans dat het gaat schimmelen. Als je dus langer ermee doet, zou ik de baal gelijk helemaal uit elkaar trekken en verspreiden. In het verleden deed ik 3 weken met een baal (minder ponies) en dan legde ik de hele zeecontainer vol pallets, en daar bovenop de kuil in een laag. Af en toe keren met de hooivork. Zo ging het goed.
Ik zou wel langzaam overschakelen op de kuil, bijv eerst een paar dagen om en om voeren, tot je hooi op is.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:07

Ik denk dat het voordroogkuil is (gras dat eerst enkele dagen op het land heeft gelegen), omdat het wat droger is als gewoon kuil. Voordroogkuil bevat wel meer energie dan hooi, maar heeft niet altijd de hoeveelheid structuurrijke vezels die een paard nodig heeft. Maar dat verschilt nogal per baal ;)
Je kunt juist meer kuil voeren als hooi.
En je kunt de baal het beste helemaal uitpakken, wel goed uitkijken dat het droog staat (rotting en schimmel)

Ik heb over dit gebeuren net een toets gehad, dus als je meer vragen hebt kan ik het in m'n boek opzoeken ;)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:11

het moet minstens 6 weken verpakt zijn voor je het gaat voeren,
tenminste dat is mij altijd verteld door de mensen die ze maken.
en het beste is als je de baal helemaal uitpakt zodra je er van wilt gaan voeren

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:01

Fijn om dingen te lezen, dus ik ga de baal maar uitpakken. Ik hoop alleen dat ik met 2 pony's (3/4 baal hooi per dag normaal) het op krijg voor het slecht wordt.

xNOUSS schreef:
Ik denk dat het voordroogkuil is (gras dat eerst enkele dagen op het land heeft gelegen), omdat het wat droger is als gewoon kuil. Voordroogkuil bevat wel meer energie dan hooi, maar heeft niet altijd de hoeveelheid structuurrijke vezels die een paard nodig heeft. Maar dat verschilt nogal per baal ;)
Je kunt juist meer kuil voeren als hooi.
En je kunt de baal het beste helemaal uitpakken, wel goed uitkijken dat het droog staat (rotting en schimmel)

Ik heb over dit gebeuren net een toets gehad, dus als je meer vragen hebt kan ik het in m'n boek opzoeken ;)

Het heeft idd enkele dagen op het land gelegen maar omdat het weer niet meespeelde werd het niet droog genoeg voor hooi, dus dat heet dus voordroogkuil zie nooit te oud om te leren :D

Als het niet stengelig genoeg is zullen de jongens het met stro moeten aanvullen ben ik bang.

Wat ik alleen niet snap als voordroogkuil meer energie bevat dan hooi waarom moet je dan juist meer voeren? Het lijkt mij dan minder aangezien ze ook weer niet dikker moeten worden (ik heb al 1 ruin die lijkt alsof hij einde dracht loopt :o )

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:16

Vorige maand heb ik er een gekregen.

We hebben hem op een pallet gezet, al het plasic eraf gehaald en het heeft drie weken geduurd om hem op te voeren.

Gelukkig is de hele baal goed gebleven. We hadden wel de plakken wat van elkaar los gehaald.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:22

ik zou toch maar niet meer dan hooi gaan voeren. idd die energie in de vorm van koolhydraten en eiwitten ligt veel hoger als bij gewoon hooi.
xnouss: ik zou toch je leraar maar eens om uitleg gaan vragen

hoe lang het pak geconserveerd moet zijn voor gebruik weet ik niet. ik wilde daarvoor net een topic gaan openen maar omdat het hier ook al gevraagd wordt, volg ik dit ff. zal het morgen eens aan een fouragehandelaar vragen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:39

VSW-->VS

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:46

Over voedingswaarde heb ik soms discussie met de staleigenaar. Hij voert ook voordroog. Ik moet zeggen dat de ' kuil' geur per pak verschilt. Hij maakt ze direct open, met 30 paarden is de baal ook vrij snel op. In onze balen zit lang stengelig gras. @xNOUSS kun je ervan uitgaan dat hoe langer het gras hoe minder voeding?
En hoe zit dat inderdaad met de gisting die toch een beetje heeft plaatsgevonden? Welke stoffen komen daarbij vrij?
Ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:49

Eiwitten.

Vorig jaar is er hier in de winter een pony hoefbevangen geworden van de voordroog.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:01

Dat is de reden waarom ik eigenlijk altijd hooi voer, dat is vrij gelijk mits van zelfde land.
Kuil is onze welsh helemaal gek van, maar mij is altijd geleerd dat er suikers bij wordt gevoegd (komt misschien omdat kuil vroeger altijd koeienvoer was) en niet geschikt voor paarden of in hele kleine hoeveelheden. Maar juist hij moet echt nog behoorlijk wat kilo's kwijt. Ik zal dus voor de zekerheid mengen en wat minder geven uiteindelijk.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:06

bij de ouderwetse (vochtige) kuil werd idd wat toegevoegd. bij de voordroog van tegenwoordig wordt niets toegevoegd maar idd zoals hotchocolate al zegt: eiwitten zitten er volop in.
vroeger werd door koeieboeren ook gesproken over VEM: voeder-eenheid-melk. hoe hoger hoe beter bij koeien, bij paarden net andersom

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:38

Ik kan er echt niet bij, vreemd modeverschijnsel, ik roep het al jaren, maar het zal aan mij liggen. Kuil is koeienvoer, paarden moeten gewoon hooi hebben.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 22:35

roest schreef:
Ik kan er echt niet bij, vreemd modeverschijnsel, ik roep het al jaren, maar het zal aan mij liggen. Kuil is koeienvoer, paarden moeten gewoon hooi hebben.

Ik geef je gelijk sinds ik het zelf voor het zeggen heb wordt er gewoon hooi gevoerd, maar het is nu even niet anders. Gelukkig is het geen koeienvoer aangezien er niets is toegevoegd anders had ik het echt besproken om ergens anders nog balen hooi te regelen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:55

BlueStar schreef:
roest schreef:

Ik geef je gelijk sinds ik het zelf voor het zeggen heb wordt er gewoon hooi gevoerd, maar het is nu even niet anders. Gelukkig is het geen koeienvoer aangezien er niets is toegevoegd anders had ik het echt besproken om ergens anders nog balen hooi te regelen.

hier hetzelfde :j
ik voer het liefst droog,maar is gewoonweg niet te krijgen meer.
heb nu een 300 kilo baal staan,maar dat is unos drama.
de boel broeit als een gek, en het is echt racen tegen de klok, en zeer strategisch rondom plukken en opvoeren om de boel nog min of meer goed opgevoerd te krijgen.
maar toch.. soms valt er een stuk af, en dat is het zo loeiheet ertussen, dat ik gewoon bijna m'n hand verbrand!
de paarden eten de baal wel nu hij nog OK is, maar ze zijn wel wat dunner in de ontslasting geworden helaas..
heb nu nog 65 baaltjes regulier droog hooi van 15 kilo per stuk,maar dat wordt pas na deze baal opgevoerd.
daarna ga ik over op 80 2de snit baaltjes van 30 kilo per stuk die "nat" en met plastic eromheen zijn.

kan nooit geloven dat deze balen perfect voor de paarden zijn, maar weet uit ervaring dat ze het lusten, en er verder redelijk goed mee overweg kunnen. soms kun je gewoonweg niet anders, en moet je blij zijn dat je paarden eten hebben.
ze zullen er niet dood aan gaan, maar er moet wel met beleid gevoerd worden, en ik denk vooral broei en schimmel, zijn de grootste gevaren bij dit soort hooi.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:02

voordroog is prima voer voor paarden. kuil,de echte ouderwetse kuil niet. voordroog is stofvrij,smakelijk en als het echt goed voorgedroogd is zit er echt niet zo heel veel meer in als hooi.
ik voer het hier altijd in de winter [ als je de goede hebt en weet bij wie je het halen moet ] en heb er nooit geen problemen mee,geen eiwitbultjes,dunne mest of dikke benen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:06

Hier ook geen problemen met voordroog. je moet er alleen minder van voeren.

Als een baal heet wordt moet je ermee opassen.
Vorige maand had ik een rechthoekige baal waarvan ik de plakken gemakkelijk los kon halen.

De andere balen die ik krijg zijn rondbalen, deze zijn in vier parten gesneden zodat het ook gemakkelijk uitelkaar valt.

Het is een slecht hooijaar, ik heb er plotsling een extra pony bij gekregen en aan de voordroog kan ik gemakkelijk komen.

Voor volgend jaar bestel ik 100 baaltjes normaal hooi extra.

Een hete broeiende baal komt bij mij de schuur niet in.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:12

De hooi/kuil balen die broeien daar moet je enorm mee oppassen om te voeren. Als je bemerkt dat baal warm is dan moet je hem opentrekken zodat de baal kan luchten. Wees dan ook extra alert op schimmel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:19

knollentuin schreef:
voordroog is prima voer voor paarden. kuil,de echte ouderwetse kuil niet. voordroog is stofvrij,smakelijk en als het echt goed voorgedroogd is zit er echt niet zo heel veel meer in als hooi.

Inderdaad, het tijdstip van maaien, bemesting en soort grassen op het weiland zijn veel belangrijker voor de voerderwaarde dan de droogtijd. Goede voordroog ligt een halve tot hele dag minder te drogen dan hooi en wordt dan verpakt. Dat is feitelijk het enige verschil.

In principe moet je van voordroog wat meer voeren omdat er net wat meer vocht in zit. Ze krijgen dus iets meer water en minder droge stof binnen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:23

roest schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn paard is allergisch voor hooi, dus die doe ik daar geen plezier mee. 2 dagen hooi voeren en hij loopt te hoesten als een gek, terwijl hij met voordroogkuil nergens last van heeft.
Al onze paarden krijgen nu al jaren voordroogkuil en doen het er prima op. Zolang je maar zorgt dat het niet te nat is is er niets mis mee hoor als paardenvoer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:34

je hebt echt koeienkuil, ernorm nat en ruikt heel sterk en je hebt voordroog voor paarden.
dit laatste is bijna even lang gedroogd dan gewoon hooi, maar wordt in plastic gewikkeld om te voorkomen dat er stof en schimmel in komt en wordt vnl gebruikt bij mensen die stockage problemen hebben of paarden dei gevoelig zijn voor stof.
Voordroog voor paarden wordt later geoogst dan voor koeien en is dus minder eiwitrijk dan echte kuil, maar rijker dan gewoon hooi.
qua gewicht moet je iets meer voeren dan gewoon hooi omdat voordroog meer water bevat, maar als je naar hoeveelheid gaat kijken is dit net wat minder.

ter vergelijking een kleine baal hooi van hetzelfde stuk land, geperst door dezelfde machine, maar de ene 1à2 dagen langer gedroogd en geperst weegt makkelijk 5-10kg minder dan een iets minder lang gedroogde en gewikkelde baal. maar je komt wel ongeveer even lang toe...

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:51

petitparis schreef:
je hebt echt koeienkuil, ernorm nat en ruikt heel sterk en je hebt voordroog voor paarden.
dit laatste is bijna even lang gedroogd dan gewoon hooi, maar wordt in plastic gewikkeld om te voorkomen dat er stof en schimmel in komt ....

nee, hoor. stof zit er altijd wel in hooi en voordroog. de reden dat er grote pakken worden gemaakt is omdat het economischer werkt en bijna niemand meer kleine pakjes in handen wil nemen tijdens de hooiwinning.
de plastic gaat er om omdat die grote pakken gevoeliger zijn voor broei. als je hooi in een groot pak wilt persen, zul je het nóg langer moeten laten liggen voor het persen dan bij kleine pakjes, met het risico dat er alsnog een bui regen in valt. en dan ben je weer terug bij af.