Mijn paard is nu 6 en helemaal recht, maar toen hij 4 was had hij precies dezelfde problemen als die jij schetst.
de oplossing: gewoon lekker gaan rijden, les nemen bij een goede instructeur en dan los je vanzelf dingen op.
het galopperen op de linkerhand (daar sprong hij eerst ook steeds verkeerd aan) heeft mijn paard uiteindelijk aan de dubbellonge geleerd van mijn instructeur. en het grappige is, dat als je paard straks eenmaal sterk genoeg is en goed door heeft wat er van hem wordt verwacht, dat hij dan waarschijnlijk makkelijker links galoppeert dan rechts!
over het afwenden op de rechterhand, hier moet je wel een beetje doorzetten. hij neemt je misschien wel een beetje in de maling, ook al komt dat omdat hij het moeilijk vindt. probeer ook hier te trainen aan de dubbellonge zodat het paard sterker wordt. als hij sterker is en de juiste spieren worden getraind dan zal hij de oefeningen ook allemaal makkelijker gaan doen.. aan de enkellonge lopen heeft met een paard dat scheef is eigenlijk geen enkele zin. dan kun je hem beter lekker in het land zetten die dag. hij zal dan steeds op dezelfde manier die spieren blijven trainen die jij zo graag anders getraind wil zien.
en vergeet je buitenhand niet met het rijden van voltes etc. juist bij een scheef paard is het heel belangrijk dat je je binnenhand leert te ontspannen in de wending, en je buitenhand eraan houdt zodat hij niet kan wegvallen overde buitenschouder. met je binnenhand vraag je kort (tjik tjik los, tjik tjik los) zonder terug te werken. je buitenhand laat je gewoon in elastische verbinding met de mond staan.
en het kost gewoon tijd!! wat mij heel erg heeft geholpen is trouwens te lezen over de anatomie van een paard. hoe lopen de spieren?
en je zult ook nog zien dat je paard straks, als je verder bent in de training en je dit probleem hebt opgelost, aan de andere kant scheef wordt. en dat is op dat moment vervelend (je denkt dan gaaaaan we weer maar dan op de andere kant) maar dat is eigenlijk alleen maar een goed teken.
uiteindelijk ga je zien dat hij de ene dag op links wat schever / wat sterker is en de andere dag op rechts. maar dat hij dan ook weer steeds sneller gaat loslaten en weer recht loopt.
en dan heb je het rechtrichten opgelost en komen er weer andere aandachtsgebieden! straks ga je je paard leren wijken. etc etc.
het achterwaarts gaan zou ik nog even laten zitten hoor, dat komt later pas!! je kunt nu nog niet van hem verwachten dat hij dat netjes doet. zolang hij scheef is in elk geval niet.
heel veel succes!! groetjes!
Laatst bijgewerkt door easterimage op 29-09-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt