Sinds juni 2008 ben ik het bezit van een (inmiddels 6-jarige) merrie. Ik train met haar ca. 4 keer per week dressuurmatig en soms gaan we naar buiten of naar het bos en we maken ook wel eens een sprongetje. Nu is ze altijd aan het begin van een training (licht) onregelmatig, het is nauwelijks zichtbaar maar je voelt het wel. Volgens de staleigenaar heeft ze dit ook als ze 's morgens naar buiten gaat. Ik heb me er nooit heel druk om gemaakt, het is altijd maar heel licht en heel snel weer over als je haar aan het werk zet. Dus heb het zelf altijd gewijt aan stijfheid. Maar nu ben ik een weekje op vakantie geweest en is ze gereden door iemand anders. Deze persoon merkte het ook op en heeft mij geadviseerd haar rontgenologisch te laten onderzoeken, om uit te sluiten dat het iets ernstigs is. Hier ben ik zelf wel een beetje van geschrokken, had zelf niet het idee dat er echt iets aan de hand is. Maar ik ben het wel met haar eens, kan mijn paard beter een keer laten onderzoeken en er dan achter komen dat er niets ernstigs aan de hand is, dan gewoon doorgaan met trainen en misschien wel iets verergeren/kapot maken. De kosten van zo'n onderzoek zijn echter niet gering en natuurlijk heb ik het voor mijn paard over, op haar welzijn moet niet bezuinigd worden. Maar aan de andere kant vind ik het zonde van het geld als dit probleem misschien op een andere manier op te lossen is. Zelf heb ik ook het gevoel dat het zou kunnen komen doordat ze niet helemaal rechtgericht is. Als je scheef loopt, kan je natuurlijk ook niet regelmatig lopen. Maar aan de andere kant, als je onregelmatig loopt kan je daardoor ook weer scheef gaan lopen. Ook heb ik gelet op hoe ik losrij, nl. een paar rondjes in stap allebei de kanten op en 2 rondjes losdraven, ook allebei de kanten op. Ik heb niet het gevoel dat de onregelmatigheid komt doordat ze niet warm is. Wel hangt het allemaal met elkaar samen. Als ik langer aan het rijden ben en ze dus warmer is, is ze ook minder onregelmatig en meer rechtgericht.
Wat ik me dus vooral afvraag: zou dit een medisch probleem zijn of meer een rijtechnisch probleem? Denk zelf aan het laatste, maar wil het eerste niet zomaar uitsluiten natuurlijk.
Bedankt voor het lezen
en hopelijk kunnen jullie mij een goed advies geven