Wat te doen met paard met spierscheur ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Wat te doen met paard met spierscheur ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 10:15

Heey iedereen,
ik open dit topic omdat ik echt niet meer weet wat ik aanmoet met mijn paard die een spierscheur heeft :n
Heel veel weken terug is de DA gekomen en die heeft geconstateerd dat hij een spierscheur heeft.
Met stalrust en ontstekingsremmers zou het moeten beteren .. en als het niet beterde moest ik terug bellen
Nu is het een heeeel nerveus paard, en hebben we hem van het krachtvoer afgehaald maar hij is nog steeds nerveus

Nou, die stalrust voor 3 weken is gelukt (maar zelfs in de stal ging die zoveel mogelijk draaien en steigeren en rondlopen etc.) maar vlak daarna toen ik hem een heel klein stukje paddock had gegeven omdat ik toch nog niet wou dat hij zou lopen is hij over de draad van 1.40 gesprongen vanuit stilstand en daarna als een gek beginnen bokken :n
Dan heb ik besloten van hem maar in de paddock te laten en hem maar wat langer rust te geven dan omdat hij echt niet op stal te houden is.
En nu heeft die gisteren heeel even alleen op de weide gestaan omdat ik niet wou dat hij met zijn vriendje ging rennen enzo en nu is die in paniek als een gek weer over de omheining gesprongen :(

Oke meneer loopt dus weer niet 100% zuiver ..
en ik weet gewoon niet wat ik met dit paard aanmoet ...
hij vind altijd wel een manier om zichzelf extra te belasten ..
Wat zouden jullie doen ?? En is er een manier om het herstel sneller te laten gaan ??

Ik bel trouwens morgen de DA .. en vraag hem voor hulp :j

Leen

troi

Re: Wat te doen met paard met spierscheur ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:18

Ik heb er geen ervaring mee, maw is geen advies maar ik ben nieuwsgierig wat de experts hier vanaf weten, zou het zin hebben om zo'n dier te kluisteren? Kan hij wel buiten en ook langzaam lopen maar geen wilde dingen doen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 10:22

Als hij buiten gaat zoals nu had ik hem alleen buiten gezet en dan loopt die nog voor 15 minuten oid als een gek rond te crossen
en dan merkt die pas op van ohh ik ben alleen moet ik alleen rondcrossen
en dan gaat hij uit zichzelf weer in zijn stal staan ..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:31

troi schreef:
, zou het zin hebben om zo'n dier te kluisteren? Kan hij wel buiten en ook langzaam lopen maar geen wilde dingen doen.

Ik denk dat zo'n paard dan compleet door het lint gaat door te kluisteren... ;). Vooral als het dier er niet aan gewend is en energie te veel heeft door de boxrust.. Ik zou met de DA overleggen wat het verstandigste is in dit geval. Misschien een (lichte) sedatie? Het blijft een lastig probleem hoor ik weet er alles van. Ben ook aan het revalideren met een hete merrie. Kun je hem niet op een heel klein stukje weiland zetten waar flink wat gras staat, dat werkt bij mijn merrie nu aardig goed. Ik laat haar uurtje grazen en zet haar dan met een volle buik weer tevreden in stal. Door dat het gras toch lokt gaat ze niet zo compleet uit haar dak. Succes..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:39

ik heb hetzelfde met mijn vorige paard meegemaakt.
hij had een zware peesblessure, maar moest ook op box rust.

dat is wel 4 weken goed gegaan, en toen kwam hij ook ongeveer door de deur naar buiten.
op advies van de DA mocht ik er rustig mee wandelen. jaja met een 5 jarige van 1.74 mtr die op scherp staat dat is lekker wandelen!!!
nog voordat ik bij de bak was aangekomen stond hij al 4x op zijn achterbenen!!!!
ik heb hem toen in een paddockje gezet, daar deed hij ook alles wat of hij niet mocht.

inmiddels was alles van herstel wat of we hadden opgebouwd in de box alweer kapot gemaakt.

toen geprobeerd op de wei, een klein stukje afgezet, en daar was het gewoon weer hetzelfde.

kortom, na 9 maanden waren we nog steeds niets opgeschoten.
en toen begon hij gevaarlijk te doen, naar mij en andere mensen.
hij heeft mij in mijn buik getrapt, en ik mocht een nachtje in het ziekenhuis logeren.

heb toen nog een keer de DA gebeld of er niet iets was wat hij kon krijgen dat hij iets rustiger zou worden, maar helaas.

ik heb toen na nog langer door modderen, en een hoop angst voor hem, besloten om er een einde aan te maken.
en heb hem af laten maken voordat hij mij helemaal kapot zou maken.

sorry, dit is niet zo'n opbeurend verhaal, en ik hoop voor je dat dat niet jou vervolg zal gaan worden.
ik wilde je alleen mijn ervaring vertellen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:09

@ Mister01... wat een ellende is het toch dat sommige paarden zich echt niet laten revalideren. Je hebt een heel moedig besluit genomen om het paard te laten gaan. Laten we hopen dat het paard van de TS zich beter laat hanteren..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:11

Geef hem de broei behandeling.
Deze helpt heel goed tegen allerlei letsel v.d. benen,ook spier scheuring.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:12

@Aukelizzy: ja dat hoop ik ook natuurlijk!!!
soms zou ik willen dat je het die paarden echt kan uitleggen!!!!
helaas gaat dat niet en moet je het in de best mogelijke banen proberen te leiden.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:13

Dat is inderdaad geen opbeurend verhaal ..
hopelijk gaat het hier niet zo aflopen ..

en wat is een broei behandeling ?

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:21

Ik heb hetzelfde met mijn vorige paard meegemaakt. het was een druk nerveus paard die echt niet opgesloten kon worden in een stal voor boxrust. Ik heb toen uiteindelijk besloten om toch maar voor een langere revalidatie te gaan en haar op de wei gegooid en in haar voer kalmeringskorrels gedaan. Dit werkte toch echt het beste en ze werd er rustiger van. De revalidatie duurde wel een half jaar langer maar dat heb ik er wel voor over gehad.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:28

Mijn paard heeft 2 jaar geleden een scheurtje gehad in een spier.
Hij stond op een trainingsstal, wat daar gebeurd is weet ik niet, maar na 3 weken was hij dus kreupel en heb ik hem naar huis gehaald.
Ik heb hem gewoon in de wei gezet, met een rustig paard erbij.
De eerste keer deed hij helemaal gek, want op de trainingsstal was hij nauwelijks (tegen afspraak in) buiten geweest.
Dat was eng om te zien, maar vond het toch de beste oplossing. In de nacht ging hij wel op stal.
De weken daarna is in de wei rustig gebleven wat hij in de stal nooit gedaan zou hebben.
6 weken later zag je niets meer en zijn we heel rustig aan begonnen met opbouwen met rijden.
En hij heeft er nooit meer last van gehad.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:33

waikiki_6 schreef:
Ik heb hetzelfde met mijn vorige paard meegemaakt. het was een druk nerveus paard die echt niet opgesloten kon worden in een stal voor boxrust. Ik heb toen uiteindelijk besloten om toch maar voor een langere revalidatie te gaan en haar op de wei gegooid en in haar voer kalmeringskorrels gedaan. Dit werkte toch echt het beste en ze werd er rustiger van. De revalidatie duurde wel een half jaar langer maar dat heb ik er wel voor over gehad.

Dat wou ik dus ook zeggen :j
Lijkt me de beste oplossing, niet alleen voor een nerveus paard trouwens.
Zou het met mijn paard (liever lui als moe) ook doen, denk dat het veel fijner is voor zo'n dier om lekker op de wei te staan :)
Ik ben dus ook geen voorstander van boxrust..

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:40

hij staat voor alle duidelijkheid nu op de wei hoor ! :)
maar hij rent zoveel...... en hij maakt het alleen maar erger ..

welke kalmerende brokken gaf je, Waikiki6 ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:47

TS zet erbij dat het gaat om een spier scheur bij zijn kruis.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:55

Stalrust heeft alleen nut als het paard ook werkelijk rust neemt,wat meestal niet het geval is....
Ik doe het niet meer :n

De laatste keer dat ik het geprobeerd heb,was met mijn (kreupele) hengst.In de twee dagen dat we dat volgehouden hebben,heeft hij meer km gemaakt dan in de rest van zijn leven :+
Heen en weer,heen en weer,rondje,heen en weer....
Terwijl hij buiten lekker staat te suffen onder een boompje,tussen zijn meiden! :P

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:57

inderdaad ik heb het ook opgegeven die stalrust
paard werd er niet vrolijk van .. en zo nerveus dat het gevaarlijk was om bij hem in de stal te komen ..

maar helaas loopt die buiten ook regelmatig te crossen en te bokken ..

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:40

Ik zou het paard wel gewoon op de wei zetten met zijn vriendjes. ik denk dat hij in het begin even gaat rennen maar vaak zijn ze in de kudde wel rustiger als alleen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 12:51

Lezen !
hij staat al op de weide ;)
maar hij is niet rustig op de weide, helaas

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:56

het verbaasd me echt dat jullie geen kalmeringsspul krijgen van de dierenarts.ik kreeg aceprometazine en daar worden ze lekker mak van. heeft mij echt geholpen om met mijn kolos lekker lomp en zenuwachtig 6 maanden door te komen met wandelen voor een pees.zonder dat had me dat echt niet gelukt..meneer staat dan te gillen als een keukenmeid en ik zag alleen de onderkant van zijn buik

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 12:57

ik ga morgen mijn DA bellen
en ik hooop echt dat hij een kalmeringsmiddel gaat krijgen :j

maar met dat kalmeringsmiddel stond die van jou dan op stal of op het land ? :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:00

ik had hem op stal en dan 2x dgs een half u stappen en ik had hem aan de hand op de wei.
er is hier te veel reuring en wei was geen succes hij wil niet alleen ...en met zijn 2 was alleen geklier...

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:18

Leentje_ schreef:
Lezen !
hij staat al op de weide ;)
maar hij is niet rustig op de weide, helaas

ok, ik dacht dat je schreef dat ze alleen stond maar blijkbaar staat ze wel met meerdere paarden. Hopelijk vind je snel een oplossing, succes ermee

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:11

knollentuin schreef:
ik kreeg aceprometazine en daar worden ze lekker mak van.

Aceprometazine (muisjes) werkt niet altijd hoor.. :D Gaf uiteindelijk 2 keer de aanbevolen hoeveelheid en mijn merrie liep nog stuiterend naast me. Maakte helaas niet uit welke sedatie we gebruikten..Maar het is altijd te proberen hoor..

sembella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:06

Hee Leentje.....
Ik heb nu hetzelfde probleem (gehad)!
Mijn paard is 6 weken geleden aan koliek geopereerd en moet 8 weken op stal blijven. Wel mag ik 3x per dag 10 minuten per keer wandelen aan de hand.
Mijn paard is 5 jaar en 1.72 mtr. groot, en meneer heeft zichzelf (!) ca. 3 weken geleden beter verklaard......wel mooi natuurlijk dat hij zich goed voelt, maar beter?? Nee dat was/is hij natuurlijk nog lang niet!
Hij had zelf nergens geen last meer van en vond dat hij wel weer mocht steigeren, bokken, en mij omver lopen mocht ook!!!
Het werd dus gevaarlijk voor zowel hem (i.v.m. zijn wond) en voor mij om zo door te gaan.
Toen heb ik via de paardendrogist kalmerende kruiden besteld. (in overleg met de artsen van de kliniek waar hij is geopereerd)
Resultaat: in 1 woord GEWELDIG!!
Het is het kruidenspul Calmer, en het werkt super goed!
Hij is rustig in zijn stal, laat zich rustig wandelen en kan nu zelfs zonder dat hij "gek" doet in de stapmolen.
De kruiden kunnen langere tijd gegeven worden zonder andere
bijwerkingen.
Ik zweer erbij!
Succes!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:21

Leentje_ schreef:
en wat is een broei behandeling ?

dat heb ik ook al een keer gevraagd aan Gohya maar kreeg nooit antwoord :roll: Vind het vaag want kan er niks over vinden namelijk.