(vraag) Wat geven jullie, jullie jaarling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

(vraag) Wat geven jullie, jullie jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:27

HoiHoi

Mijn jaarling staat 180 kilometer verder op, de reden dat ik haar dichterbij haal is dat ze te mager is, en ik geen controle daar op heb, wat ze te eten krijgt.

Nu vroeg ik mij af, wat krijg die van jullie te eten, en waarom??

ik zal even vertellen hoe het allemaal gekomen is:

Femke is mijn Friese jaarling, Haar half broertje Douwe daarvan de moeder is overleden, en de moeder van Femke mijn Friese jaarling heeft Douwe erbij geaccepteerd, nu werd daardoor de moeder ineens mager omdat ze er 2 moest voeden, aangezien de eigenaren geen kuil meer konden krijgen zijn ze, koeienkuil gaan bijvoeren, de moeder had daar geen problemen mee maar Femke en Douwe zijn daar erg ziek van geweest.
En daardoor dus erg mager, nu had ik haar door de magerheid heen gekocht ze is goed gekeurd door de Dierenarts, en dus helemaal gezond.

Nu kwam ik daar 2 maand geleden en inderdaad ze werd wat dikker, maar helaas belde ik haar een 2 weken geleden, en vertelde ze dat ze weer was afgevallen omdat het gras op was, en de eigenaar daar te laat achter kwam.
Toen had ik zo iets van ja, eigenlijk wil ik er wat meer zicht op hebben en dat is dus de reden dat ik haar zondag ophaal.

De eigenaar heeft goed voor haar gezorgd en ik val hun daarin ook echt niet op af, maar toch ben ik een beetje bang dat ze nu belemmerd word ik haar groeien, dit was hun eerste keer dat ze een veulentje gingen fokken, ik denk dat ze nog niet echt snel zien of er wat aan de hand is, daar moet je natuurlijk ook zicht op leren krijgen.

als ik haar opgehaald heb:

Ze komt voorlopig 24/7 op de wei maar toch wil ik haar daarnaast misschien wat bij laten voeren.
Moet even kijken hoe het gaat, maar ik wil haar ook niet overvallen met eten.

Met mijn ander paard, (tinker) die stond ik de opfok, en die had zo veel gras dat hij eerder dik was dan te mager, + dat hij in de winter 24/7 kuil kreeg.
Dus ik heb geen evaring met magere paarden die in de groei zijn.

Ik ken wel een Friese ruin van 1 jaar die krijg 2 kilo brok + 3 x op een dag een plak hooi en daarnaast 1 uurtje weidegang de rest staan ze op zand.
Moet zeggen nu ze zo veel bijvoeren krijg die wel een buikje, maar toch is dat weer anders aangezien ze geen wei hebben.

Op de foto's is het slecht te zien dat ze zo mager is, ik heb er ook niet mee te koop gelopen dus de foto's wel zo laten maken dat je het ook niet echt goed zag,

op de eerste foto was van de laatste keer dat ze wat aangekomen was.

de 2de foto was ons 2de bezoek aan haar, daar kan je haar ruggengraad zien

+ dat ze nu na al deze warme dagen nog in haar wintervacht zit.

Ik wil verder geen commentaar over de eigenaren ze hebben goed voor haar proberen te zorgen.

Afbeelding

Afbeelding

Gr..
Laatst bijgewerkt door daphneM op 27-07-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:31

Zijn dit recente foto's? Ik vind haar echt te mager, goede keuze dat je haar naar huis haalt! De vacht ziet er ook niet goed uit.

Weet je of ze goed ontwormt is? Misschien even voor de zekerheid een mestonderzoek laten doen (http://www.wormbestrijding.nl).

Inderdaad lekker 24/7 op het gras zetten (pas op dat ze niet ineens op een te rijk stuk gras komt!) en langzaam beginnen met opfokbrokken (bijvoorbeeld Pavo podo grow) bijvoeren.

daphneM

Re: (vraag) Wat geven jullie, jullie jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:34

Daan: Bedankt voor je snelle reactie, ik wil haar inderdaad zondag gelijk een vitaminespuit geven+proberen poep te vangen haha

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:36

Die van mij was ook een beetje schraal, is met een ander landje heel snel beter geworden. Gras doet vaak al wonderen:) daarnaast krijgt ie pavo podo grow met gewone muesli erdoor voor de lekker:) Succes met je paardje, idd goede beslissing om haar naar je toe te halen!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:40

Zo die is wel erg mager inderdaad..
Ik zou naast mestonderzoek ook eens bloed laten trekken, ze ziet er niet gezond uit, buiten het feit dat ze mager is. Dan weet je wat haar tekorten zijn en die aanvullen, zonder zomaar vitamines bij te geven.. Dan heeft haar lever weer een veel te zware functie om dat af te breken, mocht het teveel zijn oid..

Mijn jaarling is een KWPN-er dus heeft denk qwa voer andere behoeftes, hij staat op 3kg veulenbrok (tot 18mnd) onbeperkt hooi en 24/7 op de wei (welke wel kaal is anders zou ik geen hooi bijgeven)

succes en hou ons op de hoogte!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:44

Cheyentic: Ze is inderdaad getest op haar bloed en die papieren heeft de dierenarts ook ingezien, en dat was allemaal goed.

Ik hou jullie zeker op de hoogte, misschien kunnen we wel een soort volg topic van maken :D

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:46

maar is dat niet al een jaar geleden dan dat bloed onderzoek??

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:47

Cheyentic krijgt jouw jaarling 3 kilo brok per dag?!? Dag vind ik echt gigantisch veel!! Zoveel krijgt mijn volwassen merrie s winters (zonder weidegang) en zij staat in dagelijkse training!

Het is voor opgroeiende dieren eigenlijk beter als ze een beetje schraal zijn, dit ivm met OCD vorming. Maar het beestje op deze foto's is wel echt mager en niet schraal.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:48

Mijn jaarlingmerrie staat 24/7 buiten op een kaal land en krijgt een halve kilo pavo podo grow bijgevoerd.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:49

Daan_Ordeal schreef:
Cheyentic krijgt jouw jaarling 3 kilo brok per dag?!? Dag vind ik echt gigantisch veel!! Zoveel krijgt mijn volwassen merrie s winters (zonder weidegang) en zij staat in dagelijkse training!

Het is voor opgroeiende dieren eigenlijk beter als ze een beetje schraal zijn, dit ivm met OCD vorming. Maar het beestje op deze foto's is wel echt mager en niet schraal.

die van mij is ook schraal, groeid gewoon hard en wil hem daarin wel kunnen ondersteunen, mijn paard die vol in het werk staat krijgt ook minder maar die groeid ook niet meer ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:56

Hmm ik vind het toch wel heel veel hoor! Hoe groot is je jaarling nu dan? (nieuwsgierig ;) )

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:56

die van mij 19 jarige merrie met veulen en jaarling welsh A staat overdag op de weide redelijk kaal want mijn oude merrie is heel snel hoefbevangen 's nachts staan ze bij ons thuis in de bak krijgen ze kuil/hooi, hooi onbeperkt, en jaarling 1/4 paardenmengeling en af toe slobber als tussendoortje.

mijn veulen krijgt 3 handjes veulenbrok maarja hij wordt wel 2 maten groter als zijn moeder en eet kuil/hooi alles mee

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:56

Cheyentic: Ja dat is ongeveer een half jaar geleden dat onderzoek.
Het kan nooit geen kwaad inderdaad om er even een Dierenarts bij te halen om bloedonderzoek te doen, is een goeie keuze.:D

Ik zou de dierenarts hier even over informeren, ik kan nu geen vrijnemen van mijn werk ivm onderbezetting, dus dat zou dan moeten als ik vakantie heb, 16 augustus tot 5 Sept. :D

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:58

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:59

winia4ever schreef:
Cheyentic: Ja dat is ongeveer een half jaar geleden dat onderzoek.
Het kan nooit geen kwaad inderdaad om er even een Dierenarts bij te halen om bloedonderzoek te doen, is een goeie keuze.:D

Ik zou de dierenarts hier even over informeren, ik kan nu geen vrijnemen van mijn werk ivm onderbezetting, dus dat zou dan moeten als ik vakantie heb, 16 augustus tot 5 Sept. :D

Inderdaad gewoon even overleggen, ga je hem wel voor je vakantie al halen of niet?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:59

In principe hoeft een jaarling ook niet dik te zijn. Maar er is een verschil tussen niet dik en te mager. Die op de foto zijn duidelijk te mager. Als er niet genoeg gras is, moeten ze toch wel bij gevoerd worden met (paarden) kuil. In eerste instantie net zo veel geven, totdat ze dikker zijn. Op de zak van Pavo, staat hoeveel brok je ze moet voeren. En verder goed ontwormen!!!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:00

cheyentic: zo dik vind ik hem niet hij/zij ziet er goed uit wel al groot zeg voor een jaarling

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:00

cheyentic schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Hmm ik vind het toch wel heel veel hoor! Hoe groot is je jaarling nu dan? (nieuwsgierig ;) )

1.64 :oo
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O6VMO8RC.jpg

:oo :oo En papa en mama? Mijn jaarling (1 jaar 3 mnd) is denk net de 1.50m voorbij. Haar moeder is 1.58m en vader 1.67m.
Ben je niet bang voor OCD als hij/zij zo hard groeit? Tis wel een lekker ding zeg!

TS sorry voor het offtopic gaan :o

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:05

Jeetje cheyentic, die is al groot! :wow: Mooi paardje hoor!

Die van mij is ook net de 1.50 voorbij.. :D

TS, ik denk dat je het beste even met je dierenarts kan overleggen wat je het beste kan doen in dit geval..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 11:21

cheyentic: Jeetje wat een reus!! :D <3

Hoe hoog verwacht je haar?

ik ga Femke a.s zondag ophalen :D
Kan bijna niet wachten *\o/* *\o/* *\o/*

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:30

winia4ever schreef:
cheyentic: Jeetje wat een reus!! :D <3

Hoe hoog verwacht je haar?

ik ga Femke a.s zondag ophalen :D

E'tje is van april, zijn vader is vivaldi en zijn moeder was zo rond de 1.67. Hij was al een groot veulen. Juist omdat ik OCD wil voorkomen, wil ik hem ook niet te weinig geven, heel lastig vind ik het moet ik zeggen. Hij groeit nu gelukkig al minder hard, is bezig met ontwikkelen van wat bespiering en ballen := Ik verwacht hem zo net onder de 1.80, is een mooie maat voor mij aangezien ik nogal lange stelten heb.

erg fijn lijkt me dat Femke snel naar huis komt, zou mij ook niet lekker zitten zo. Ben wel beniuewd naar recentere foto's, dus wel maken he :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 11:36

cheyentic: ik geef je groot gelijk, het is ook heel moeilijk inschatten, ze ziet er super uit.

Ik denk dat zondag een hele fotorapportage wordt gemaakt hahaha..

en dan zou ik zeker wekelijks vergelijkingen laten zien natuurlijk, misschien een ideetje om dat van jullie ook te doen, wel leuk om allemaal te zien hoe ze opgroeien..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:21

WD-V -> VSW

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 06:07

verder geen suggesties?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 04:06

Mijn paardje (haflinger) kreeg toen ze een jaar oud was een grote berg voordroog hooi, en een kleine hoeveelheid vitaminebrok, meer had ze niet nodig. Zij was echter wel mooi op gewicht.
Mijn andere (volwassen) merrie was erg dun toen ze hier aankwam. Zij kreeg ook veel hooi, en een schep bietenpulp gemengd onder gewone onderhoudsbrok. Zo heb ik haar op een paar maanden tijd mooi op gewicht gekregen.