Diagnose: vasculitis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Diagnose: vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 16:57

Na twee weken onzekerheid heeft vandaag een andere DA vasculitis vastgesteld bij Oregon.
Om een lang verhaal kort te maken.
2.5 week geleden had Oregon twee dikke achterbenen en tegen de middag vier dikke benen.
De DA dacht toen aan oftwel een vergiftiging, een virus of een naar binnen geslagen bacterie.
Na behandeling van een week antibiotica, penecilinne en ontstekingsremmers leek het de goede kant op te gaan.
Maar na enkele dagen kreeg hij mok aan zijn vier benen!!
Zag er echt niet goed uit maar DA bleef volhouden dat het mok was, dat ik mokzalf moest smeren en geduld moest hebben.
Hij kreeg ook nog antibiotica en middel tegen parasieten toegediend (voor het geval er een mijt of schurft op de mok zou zitten).

Op drie benen leek het dan ernstige mok maar het vierde been (achterbeen) zag er toch wel heel vies uit.
Volgens DA nog steeds mok.

Gisteren dan andere DA gebeld voor second opinion.
Die is deze morgen langs gekomen en bij het afnemen van het verband zei ze dadelijk van dit is geen mok maar vasculitis, een bloedvatenontsteking.
Morgen wordt de behandeling opgestart...

Dan heeft hij er ook nog maagirritatie bij van de stress en vermoedelijk de medicijnen.

Ik ga dadelijk proberen de fotos erbij de plaatsen maar verschrik jullie niet, het zien er vreselijk erg uit.
Dit is op twee dagen tijd vreselijk verergerd.
Op enkele dagen tijd zijn er putjes in de wonde gekomen.
Daarvoor was het een mooie roze wonde, voor zover je dat mooi kunt noemen, en daarom was het volgens de vorige DA dus mok...

oliebol wat voel ik me slecht, andere DA bleef volhouden dat het mok was en al die tijd had hij wat anders.

Maar ja...de behandeling wordt morgen opgestart en na een paar weken zou er al veel beterschap moeten zijn...
Behandeling zou 8tal weken duren.

Iemand ervaring mee?

PS Oregon is 19 jaar...

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:07

Wat vervelend voor Oregon, hopelijk heeft er niet al te veel last van en slaat de behandeling aan.
Jammer dat DA's soms niet verder kijken of toegeven dat ze er toch naast zaten.....

Heel veel succes samen :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:07

Zo dat ziet er inderdaad naar uit.. Ik heb er geen ervaring mee maar wil je wel beterschap wensen..Hopelijk slaat de behandeling snel aan.

Je foto's zijn wel erg klein..

JoCo

Re: Diagnose: vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:16

Helaba, Oregon zag er vanmorgen inderdaad erg zielig uit! Ik moet zeggen dat ik mij verschrokken had ... heb ook een gegoogled en op een bepaalde site stond dat vasculitis ook wel "zomermok" genoemd wordt ... Toen kon ik eigenlijk helemaal niet meer volgen ... In ieder geval stond er ook "bij mok is het helaas de aanhouder wint" om aan te tonen dat het hééééél lang kan duren ... hou de moed erin!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:07

Ik heb geen idee of je hier iets aan hebt, maar jouw verhaal doet mij hier wel erg aan denken...
http://82.161.230.93/forums/viewtopic.p ... adcc268902 .

Ik heb het net weer gedeeltelijk teruggelezen, maar niet tot het eind, toch doet het me wel sterk aan dat van jou denken.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:29

Dit lijkt mij ook eerder fotosensibiliteit te zijn! Heb je al eens een bloedonderzoek laten doen? Leverproblemen liggen hier dikwijls aan de basis van. Komt enkel voor op witte huiddelen en komt doordat er een afvalstof (die zieke lever bijvoorbeeld niet kan verwerken, of het eten van een plant die die stof bevat) zich opstapelt onder witte huid. Als hier dan de zon opkomt, dan verbrandt het en valt de huid er gewoon vanaf. Het enige wat je er aan kunt doen is volledig uit de zon houden en behandelen met AB zalf om de ontsteking weg te halen en de huid soepel te houden. Maar dus ABSOLUUT niets van zon!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:52

Er is inderderdaad bloedonderzoek gebeurd twee weken geleden en hieruit bleek inderdaad verhoogde leverwaardes.
Dit kon te maken hebben met de infectie die hij op dat moment doormaakte en hij is sinds ook aan de sedochol.

Pas na een week zijn dan die "wondjes" gekomen wat de DA toeschreef aan mok...
Ik heb nu al 2 weken mokzalf en ontsmettende en wondhelende zalven achter de rug...

Maar de mok werd helemaal niet beter en vandaag krijg ik de diagnose van vasculitis.

Feit is wel dat hij dag en nacht buitenloopt, ook in de zon...
maar dit al 10 jaar zo en nog nooit heeft hij zoiets gehad...

maar jullie denken eerder niet aan een vasculitis???????

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:07

De wondes zijn te wijten aan de slechte leverwaarden, niet omgekeerd! Daardoor krijgt hij fotosensibilisatie van de witte delen van zijn huid. Hij moet dus zo snel mogelijk uit de zon. Bijvoorbeeld enkel buiten laten 'snachts. Zolang het leverprobleem niet in orde is en hij in de zon blijft lopen, zal de huid blijven verbranden. Maar dit is wel degelijk fotosensibilisatie. Het dik worden van de benen was het eerste signaal van verbranding. Daarna sterft de huid dus af en krijg je die wonden. Dit kan lang duren en het probleem is dat je het leverprobleem moet onder controle krijgen. Weide checken op planten die dit kunnen veroorzaken, maar hij MOET dus onmiddellijk met die benen uit de zon, zoniet gaat het niet verbeteren. Fotosensibilisatie is inderdaad ook zeer pijnlijk voor het paard. Je zou het eventueel wel kunnen vasculitis noemen, het is een uitgebreide ontsteking en afsterving, maar vooral van de huid. De behandeling die je gehad hebt voor de mok is eigenlijk ook wel iets dat je kan doen tegen fotosensibilisatie. HEt belangrijkste is de dode stukken huid telkens weghalen, en de huid soepel houden met behulp van zalf, bij voorkeur met antibiotica omdat het makkelijk infecteert. Verder opletten met eten, laag in eiwitten en opletten dat je geen medicatie of eten geeft dat belastend is voor de lever. Weet je nog wat zijn leverwaarden waren en welke waarden verhoogd waren? Breng ook de nieuwe DA op de hoogte van het feit dat de slechte lever de oorzaak is!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:10

Bilirubine totaal + 3,61 mg/dL 0,60 - 2,70
+ 61,7 mcmol/L 10,3 - 46,2
Bilirubine direct + 0,67 mg/dL 0,10 - 0,50
+ 11,5 mcmol/L 1,7 - 8,6
Bilirubine indirect + 2,94 mg/dL 1,10
+ 50,3 mcmol/L 18,8
GOT (AST) + 403 U/L 156 375
Gamma-GT 16 U/L 10 32
Alkalische fosfatase 396 U/L 113 613
LDH + 1114 U/L 208 1042

Hij heeft in het verleden nog leverproblemen gehad maar dit was in de winter.
DA schreef het toe aan een bloedworminfectie die hij in het verleden gehad heeft.
Zou dat dit opnieuw kunnen zijn of is het nota bene van een giftige plant?????

Feit is wel dat het vier weken geleden met 1 dik been begonnen is dat na inspuiting met antibiotica de volgende dag terug normaal was.
Na 1.5 week werden dan de vier benen dik.

Het is dan de afgelopen weken ook wel zeer warm geweest.

DA wat ik nu heb heeft 2 weken geleden bloed genomen maar zij dacht toen dat de leverwaarden verhoogd waren owv mogelijke infectie.
Morgen zie ik haar opnieuw, ik leg het haar zeker voor...

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties en duidelijke uitleg !!!!!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:17

Gaat hij hiervan nog genezen of moet ik hem nu voor de rest van zijn leven uit de zon houden????
Ik heb ook helemaal geen binnenstal...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:31

Ik heb geen idee voor je of het gaat genezen of dat hij hiervoor altijd gevoelig zal blijven, maar toen ik jouw verhaal zo las, meost ik gelijk aan dat oude topic denken en heb me suf gepiekerd hoe het ook al weer heette. Toen ik het vanmiddag ineens weer wist, had ik het snel gevonden. Misschien kan je kijken of je mensen uit dat oude topic kunt pb-en om eens te horen hoe het hun paarden nu vergaat.
Ik denk dat voor jou nu wel wat meer duidelijk is geworden, misschien niet echt fijn om te weten, maar toch wel goed.
En alweer: heel veel sterkte!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 01:14

Getsie.. mijn paard heeft hetzelfde gehad.
Ook mok, ik bleef maar smeren en heb tig keer de DA erbij gehad omdat ik het niet vertrouwde.. Uiteindelijk zou ik een weekend naar het strand gaan en die ochtend was hij bij ons op stal (grote stal, hij was zo'n 2-3x per week bij ons) en hij zou zijn voet scheren, het zeewater zou goed voor hem zijn. Naja niet te scheren zo gevoelig, dikke verdoving erin en ja hoor, zijkant van zijn kogel was net een grote brandwond. Vasculitis. Omdat ik zo aan bleef dringen waren we er gelukkig heel erg op tijd bij. Ook gelijk behandeling gestart en na een week zag het er al rustiger uit. Al met al heeft het weken geduurd voor het echt weg was..

Na het scheren.
Afbeelding

Het gaat over, maar het kost tijd en heel veel en vooral precieze behandeling.. heel veel succes en sterkte!!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 02:39

Ik snap niet hoe die DA aan mok komt. Mok ziet er heel anders uit. In het beginstadium oppervlakkige wond(jes) (kale plek) vaak met daar in een soort kloofvorming. Meestal in de kootholte soms net iets daar voorbij. Na een paar dagen komen er bruinig/grijze korsten op. Maar dat is hier toch zeker niet het geval, lijkt me. En mok aan alle vier de benen is al helemaal zeldzaam, vaak zijn het alleen de achterbenen. Vasclitus is wel vervelend zeg... Of het beter wordt ligt aan de conditie van de lever, als die teveel beschadigd is, om wat voor reden dan ook, dan is het blijvend. Misschien een leveronderzoek laten doen (Met een bloedonderzoek heb je een momentopname, dat zegt dus weinig over de schade aan de lever op langere termijn) Veel sterkte gewenst.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 08:08

@ patriciavt: idd zo zag het bij Oregon een week geleden uit.
Door het scheren heb jij het net iets vroeger kunnen ontdekken, want bij hem viel de huid er gewoon af.
Maar heeft jouw paard het ook als een reactie op verhoogde leverwaardes gehad??
Was dat in de zomer of in de winter??

Oregon heeft in de winter van 2009 ook leverproblemen gehad, volgens DA (Goossens Eric, uit Hasselt, maar momenteel in verlof) was dat te wijten aan een bloedworminfectie die hij ooit gehad had.
Lange kuur sedochol en een vitaminekuur heeft hem er bovenop gekregen.
Daarna opnieuw bloed laten trekken en waardes waren perfect.

In de herst van 2009 heb ik dan op aanraden van een herborist een kuur mariadistelzaad gegeven en in februari 2010 hebben ze opnieuw bloed genomen, leverwaardes perfect.
Herborist raadde me aan net voor de winter die nu moet gaan komen opnieuw zo een kuur te doen omdat hij er in de winter last van had...

En nu dus in zijn bloeduitslag van twee weken geleden: verhoogde leverwaardes.

Nu dus opnieuw al twee weken met sedochol bezig.

Hierboven in het topic zeggen dat het zou gaan om fotosensibilisatie en dan beginnen de stukjes in het verhaal op zijn plaats te komen.

Die dikke benen waarvan vorige DA dacht aan naar binnen geslagen bacterie (toen had hij die wondes nog niet), een week antibiotica, dikke benen weg maar dan komen die wondes...
En maar mokzalf smeren...
Maar idd het was zeer heet weer...hij stond weliswaar in zijn schuilstal maar af en toe kwam hij buiten in de zon...
EN het verergerde...
En nu dus dit...
DA nu (is andere nl Dijn de Lange uit Wellen in België), hele goede, onderzoekt alles van naderbij...kwam dus nu met vasculitis...

Ik ga haar straks vragen ivm verhoogde leverwaardes en fotosensibiliteit....

@maXcomX: wat is juist een leveronderzoek? Punctie??

Bedankt !

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:11

@habore, Val had het in de winter. Ik heb nooit geen bloedonderzoek laten doen maar mijn paard zag er absoluut slechter uit dan voor de Vasculitis. Ik wist zelf zeg maar zeker dat er wat mis was en dat hij niet gewoon mok had, daarom bleef ik ook zo aandringen bij de DA (met uiteindelijk kosten rond de 800.- voor alle consults :o ) Hij was vermagerd en dof, niet Val zoals hij normaal Val is..

Hij heeft zeker 4 maanden met mok lopen kwakkelen totaal, toen ik in dec. 2008 verhuisde naar een andere stal (waar elke dag gemest werd en waar ze naar buiten konden de hele dag) was het weg en het is nooit weer teruggekomen..

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 08:18

Hier volgt dan nog verslag van de DA dat nu voor advies naar faculteit in Gent werd gestuurd:

Woensdag 30 juni:
Helaas ben ik het verslagje van het eerste bezoek kwijtgeraakt.
1e bezoek; second opinion ivm dikke benen en koker sinds 5 dagen.
Dit begon op vrijdag met 1 dik been (LA?), op zaterdag voormiddag waren het er 2 en in de namiddag 4. Op maandag ook een dikke koker. Weinig verbetering ondanks antibiotica (welke?) en ontstekingsremmer (welke?). Cortico’s??? Paard staat pas sinds kort op deze plaats. Collega denkt aan vergiftiging; onkruidbestrijding van omliggende landbouwgrond kan niet worden uitgesloten en de wei is enigszins verwilderd.
Klinisch onderzoek: ademhaling, pols, temperatuur niet afwijkend. Slijmvliezen: petechiën. Lymfeknopen niet vergroot. 4 dikke benen zijn niet warm. Achterbenen “mok” (sinds het begin van de klacht), sereuze uitvloeiing. Koker oedeem. Verder geen klinische afwijkingen. Geen oedeem onder de borst.
Vergiftiging kan ik niet uitsluiten maar vind het niet waarschijnlijk. Leverfalen? Blijkt in het verleden wel een leverprobleem gehad te hebben.
Advies: behandeling eigen dierenarts continuëren, aangevuld met sedochol ter ondersteuning van de lever. Ter ondersteuning ook regelmatig benen en koker koud afdouchen en stappen. Bloedonderzoek.

Uit het bloedonderzoek komt geen verlaagd eiwitgehalte (zelfs lichtjes verhoogd), niet echt een ontstekingsbeeld en wel verhoogde leverwaarden. Zie bijlage.

Verloop: de klacht verdwijnt langzaam, de benen worden dunner, vooral na het afstappen.

Donderdag 15 juli
Opnieuw geconsulteerd doordat de eigen dierenarts onvoldoende aandacht schenkt aan het restprobleem: “mok”. Momenteel geen therapie anders dan het zuiver houden van de laesies: isobetadine en een wondhelende en beschermende zalf van de ruitersportzaak.
Laesies blijven beperkt tot de onderbenen. Grondige inspectie van de rest van het lichaam levert niets op. Ook geen tekenen van petechiën meer. Geen laesies in de mond.
Zie foto’s.
N.a.v. de nascholing in maart 2010 denk ik aan vasculitis. Er is volop necrotisch materiaal, er zijn zeer diepe laesies met sereuze en purulente uitvloei en iets meer naar proximaal zijn het vooral laesies onder een korst. Pijnlijk!!!
Purpura haemorrhagica staat in mijn DDx, maar er is geen sprake geweest van respiratoire klachten en het paard is ook niet systemisch ziek geweest. Geen droes. Sinds enkele dagen laat hij zijn krachtvoer staan, maar ik denk dat dit te wijten is aan een maagzweer; eet wel goed gras en hooi.
PLV?

Mijn vragen aan de faculteit:
Wat is de optimale therapie? Torental in combinatie met cortico’s? Beter prednisolone of dexamethasone? En welke dosis? Welk preparaat (merk) gebruiken jullie? En ook antibiotica? Welk (bij voorkeur oraal) antibioticum raden jullie aan? Hoe lang?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:22

Als ik het verslag zo lees, dan heb ik de indruk dat deze DA met vasculitis inderdaad hetzelfde bedoelt als fotosensibilisatie. Goed idee om deze vragen naar Gent te sturen, zij zullen hier wel raad mee weten! Succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:48

habore, wat voor paard/ras heb je eigenlijk?
wat mij vooral interresseerd is de dikke koker wat je beschrijft in je laatste berichtje.
begonnen de sypmtomen met die dikke koker?

dikke koker zie je vaak bij paarden met een afvalstoffen probleem wat met name voortkomt uit het eten van veel "vet" gras .
als de stofwisseling dan niet goed werkt,zie je een verdikte koker.

heeft je paard in de periode tussen 30 juni en 15 juli gewoon in het gras gelopen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:05

JaBa schreef:
Als ik het verslag zo lees, dan heb ik de indruk dat deze DA met vasculitis inderdaad hetzelfde bedoelt als fotosensibilisatie. Goed idee om deze vragen naar Gent te sturen, zij zullen hier wel raad mee weten! Succes.

Vasculitis is niet hetzelfde als fotosensibiliteit! Wel kan vasculitis verergeren door de invloed van UV en zal over het algemeen

aanbevolen worden om de aangedane plekken af te schermen met een zalf die zink-oxide bevat. Vasculitis of Systeem-vasculitis kent

een lange lijst van onderliggende oorzaken, maar meestal komt het neer op een storing in het immuunsysteem.

TS: voor je DA is deze PDF wellicht interessant: misschien even uitprinten? Het betreft Equine Pastern Dermatitis

http://www.compendiumequine.com/Media/P ... 07_214.pdf

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 09:23

dank je voor artikel, ga het dadelijk uitprinten en straks aan haar meegeven...
en ook zelf eens goed lezen...

nu het gekke is, de paarden staan hier al altijd...dus aan de omstandigheden is niets verandert...
het enige wat ik me kan bedenken is dat Oregon zijn lever het weer moeilijk heeft en dat het daardoor komt...

of toch ergens een bacteriele infectie gehad...

Ellepel:Oregon is een 19 jarige bwp ruin, zo het type lang en smal, die je niet makkelijk op gewicht kan houden...
Alles is eigenlijk begonnen met 1 dik been, AB gehad en na 1.5 week terug 1 dik been, opnieuw AB, dag erna twee dikke benen, tegen de middag vier dikke benen en twee dagen erna pas die dikke koker.

Toen dik been 1 kwam stonden ze nog op een andere weide, daar stonden ze +- 6-8 weken, was vette weide in begin.
Tussen dik been 1 en dik been 2 heb ik ze verhuisd naar andere weide, alle symptomen waren weg want Oregon was heel zottig in die rit naar huis...

Dan drie dagen thuis en op volle weide door de dag ('s nachts in piste en loopstal) en dan twee dikke benen, tegen de middag vier dikke benen...(twee dagen later pas dikke koker).
1 week AB pijnstillers en ontstekingsremmers...

Dan 1 week geen medicatie (DA wel twee maal langs en inenting tegen bloedwormen gehad)...

Dan die wondes en dan andere DA erbij die vasculitis vast stelt.
Deze DA is in de eerste week ook geweest voor bloeduitslag (zie hierboven, verhoogde leverwaardes).
Zij achtte behandeling toen goed maar vulde aan met sedochol...

Nu staan ze op kale (staat nog gras maar zeer beperkt en schraal) weide en geef ik onbeperkt hooi bij.

groetjes

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:34

Inenting tegen bloedwormen??? Tjonge, niet moeilijk dat zijn lever daar van ondersteboven raakt. Dat is echt de grootste vuiligheid die je aan paarden kan geven. Als ik mij niet vergis, dan is er hier onlangs nog een topic geweest van een paard dat die injecties gekregen heeft en vervolgens fotosensibiliteit gekregen heeft. Was geloof ik een wit paard en heeft het op haar hele lichaam gehad. Ik snap DA's echt niet die dit spuiten, het is volledig onverantwoord! En het werkt nog niet eens.

@Jannepauli: Ik weet dat dat niet hetzelfde is. Maar als ik het verslag zo lees, dan denk ik dat deze DA in de war is en eigenlijk ook fotosensibiliteit bedoelt.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 09:50

Jaba: daar heb je gelijk in !!!
Die inenting is vorige week dinsdag geweest en vanaf dinsdag woensdag zijn die wondes sterk verergert...
Daar had ik niet bij stil gestaan...
Hij dacht nog aan mogelijke parasitaire besmetting van mijt of dergelijke...

Helpen die entingen dan niet??

Want DA (nieuwe dan) had in bloeduitslag mogelijke verhoogde waardes die mogelijks bloedwormen aangaven, dus vandaar dacht ik nog van goed dat die dA(de oude dan) die souit zet, mocht hij dat hebben dan is hij daar vanaf...

Wat helpt dan wel tegen bloedwormen?????

dus het is dan van die inenting dat de lever ondersteboven geraakt??

Helpt de sedochol hiertegen????

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:01

Heb je enig idee waarmee geënt is?
Ik ben het niet eens met JaBa - het is helemaal niet gezegd dat de leverwaarden verhoogd zijn door de enting en bovendien hoeft een verhoogde leverwaarde geen fotosensibiliteit te veroorzaken. Bovendien is nog helemaal niet vastgesteld dat het hier om fotosensibiliteit gaat. Er zijn talloze oorzaken die een verhoogde leverwaarde of fotosensibiliteit kunnen geven: ook antibiotica of cortico's ( prednisolon etc.)..

Sedochol is een supplement dat de leverfunctie ondersteunt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:14

Habore schreef:
Want DA (nieuwe dan) had in bloeduitslag mogelijke verhoogde waardes die mogelijks bloedwormen aangaven, dus vandaar dacht ik nog van goed dat die dA(de oude dan) die souit zet, mocht hij dat hebben dan is hij daar vanaf...

Wat helpt dan wel tegen bloedwormen?????

die verhoogde waardes in het bloed waren dan zeker de beta en gamma globulines..ik zie dat vaker de laatste tijd dat ze dan meteen bloedworm roepen,maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn.
er kunnen allerlei parasitaire infecties zijn die deze waardes doen stijden en na ontwormen blijven ze vaak ook nog hoog.

ik vraag me af of je paard misschien last kan hebben van leverbot?
die beschadigd de lever waardoor deze niet goed meer werkt en kan zeker de dikke benen en de huidaandoening veroorzaken.
overleg es met je dierenarts of dit een mogelijkheid kan zijn