2 of 4 ijzers of geen ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

2 of 4 ijzers of geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 19:34

Waarom staan paarden veelal op 2 (voor-) ijzers ? Is hier een bepaalde reden voor ? Staat het paard dan niet als het ware ongelijk omdat hij achter geen ijzers heeft ? Of heeft het paard hier geen last van.

Anoniem

Re: 2 of 4 ijzers of geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:35

een paard heeft hier geen last van.

vaak staan paarden alleen voor op ijzers, omdat de voorhoeven bij deze paarden sneller slijten en achter vaak minder snel

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:36

Vaak hebben de paarden alleen voor ijzers, omdat de voorhoeven sneller slijten/scheuren. Een paard heeft van nature meer gewicht op zijn voorhand, daarom slijten ze sneller. Het dier heeft er geen last van als ie alleen voor op ijzers staat.
Mijn paard heeft blote voeten, zolang het niet nodig is, blijft dat zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:36

Omdat normaal paard 60% van zijn gewicht op zijn voorhand brengt, en maar 40% op zijn achterhand.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 19:38

okee,helder, bedankt voor de antwoorden.
als je veel in de bak rijdt en bijv 1x in de week een buitenrit, zou je het paard dan voor op ijzers zetten ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:39

Ligt eraan wat voor buitenrit. Door het bos of over de weg? En veel over de weg, of maar een klein stukje?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:41

de ben het helemaal eens met de uitleg van kleinvosje,
het is vooral omdat paarden toch meer op de voorhand dragen dan de achterhand, en dus is achter niet noodzakelijk :)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 19:42

weg, polder,

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:44

Ik zou het een maandje gewoon blootsvoets doen. Merk je dat de hoeven van je paard toch flink slijten, dan mag er een ijzertje onder. Blijven ze mooi in vorm en niet erg kort afgesleten, dan hoeft er geen ijzer onder!

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:37

meestal gebeurt het idd dat de voorste 2 benen beslagen worden, en de achterste niet.
OMDAT:
Hij dan meer gewicht op zijn voor voeten heeft, en zo zijn voorbenen verder naar voor gaat 'gooien', zo strekt hij dus beter zijn benen en gaat het paard harder.
Dit is wat ik gehoord heb van een vriendin, zij heeft dravers dus vandaar dat dit nut heeft voor de draverij. Hoe het zit bij manege paarden ?! Geen idee! :P

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:40

voor springpaarden die wedstrijden doen hebben soms wel 4 ijzers omdat je als jumping op graspiste is, katoenen kan inzetten voor meer stevigheid dwz dat hij dan niet uitschuift.
ijzer voorkomt idd dat hoeven vlug afslijten. want met hele korte hoeven is meer druk voor het paard vooral tijdens intensief berijden.

@rosanne: manegepaarden hebben vaak geen ijzers omdat die gewoon in lessen lopen en daarna buiten op wei (in lente en zomer).

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:44

ohja haha dat is waar :9 ik bedoelde meer zeg maar paarden die niet met snelheid gereden te hoeven worden..
Want bij de dravers van mijn vriendin hebben ze aan de voorkant wel ijzers en aan de achterkant worden ze of héél licht beslagen..
Maar zo strekken ze meer hun voorbenen als er meer gewicht op hun voeten zit.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:54

RT-->BEH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:14

houd je paard lkkr bloodsvoet! zonder ijzers ;)
paarden kunnen makkelijk over de weg lopen zonder ijzers hoor!

nikki_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:33

je moet het even aan kijken, paarden kunnen ook heel goed zonder ijzers. een vriendin van mij doet geen ijzers omdat de hoeven van haar pony heel snel groeien dus slijtage maakt niet uit het ligt dus vooral aan de pony die je hebt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:13

Arabesk ziet een topic met de titel 2 ijzers, 4 ijzers of geen ijzers. Wat zal zij antwoorden :+

:D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:15

Ik zou er ook echt geen ijzers onder zetten. :)

Probeer eerst eens, bouw op en let op en zie dan hoe het gaat :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 01:31

Nou. Mijn merrie kwam op 12jarige leeftijd bij mij. Hele leven vierkant beslagen geweest (allee vanaf zadelmakmaken).

Ik wou ijzerloos, dus goed, netjes kappen en in het oog houden.

3 maand later nog steeds korte hoeven, op het randje van gevoelig steeds, beton werd ze ook gevoelig op... Had niks reserve.

In nauw overleg met de smid vooraan 2 ijzertjes.

Paard liep pakken beter, ik vond het zonde, maja je wilt je paard toch graag recht houden?

Winter kwam eraan, met veel sneeuw en keiharde grond en ook de achterhoeven werden schrikbarend kort.

Ik ben begonnen ijzerloos, om na een jaar te eindigen op vierkant beslagen weer... ik had het graag ijzerloos gehad, maar als het niet wil, dan wil het niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 01:44

poes schreef:
Nou. Mijn merrie kwam op 12jarige leeftijd bij mij. Hele leven vierkant beslagen geweest (allee vanaf zadelmakmaken).

Ik wou ijzerloos, dus goed, netjes kappen en in het oog houden.

3 maand later nog steeds korte hoeven, op het randje van gevoelig steeds, beton werd ze ook gevoelig op... Had niks reserve.

In nauw overleg met de smid vooraan 2 ijzertjes.

Paard liep pakken beter, ik vond het zonde, maja je wilt je paard toch graag recht houden?

Winter kwam eraan, met veel sneeuw en keiharde grond en ook de achterhoeven werden schrikbarend kort.

Ik ben begonnen ijzerloos, om na een jaar te eindigen op vierkant beslagen weer... ik had het graag ijzerloos gehad, maar als het niet wil, dan wil het niet.

Ik denk zelf dat als een paard al twaalf jaar op ijzers staat, er best flinke schade kan zijn al; dat heeft echt wel tijd nodig en dat zal goed langer dan drie maanden duren...
Waren hoefschoenen geen optie? Ik denk dat op termijn de boel zeker zal uitbetalen, maar je moet inderdaad stevig in je schoenen staan een poos, soms!

saint7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:14

je paard kan ijzers krijgen omdat de hoevenslijten, dit kan voor sneller gaan dan achter.
een paard heeft er ook geen last van als die voor op ijzewrs staat en achter niet..
maar je hoefsmid laatje meestal wel weten of je paard op ijzers moet staan en dan alleen voor of rondom!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:05

TurdusMerula schreef:
Ik denk zelf dat als een paard al twaalf jaar op ijzers staat, er best flinke schade kan zijn al; dat heeft echt wel tijd nodig en dat zal goed langer dan drie maanden duren...
Waren hoefschoenen geen optie? Ik denk dat op termijn de boel zeker zal uitbetalen, maar je moet inderdaad stevig in je schoenen staan een poos, soms!

Stevig in je schoenen: Ja.
Paard dat op eieren blijft lopen: Neen.

3 maand was zat lang. Ik denk dat al die jaren ijzers gewoon ervoor gezorgd hadden dat de voeten ernaar gezet waren? Ze had verder best nette hoeven.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:10

ijzers die er goed zijn ondergezet beschadigen de hoeven niet hoor. ;)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:13

Gewoon geen ijzers. Ijzers geven niet mee en belemmeren de hoef van natuurlijke groei. Als je bang bent voor slijtage, wat ik sowieso nogal onzin vind, of als je nog een andere reden hebt waarom je paard niet gewoon op zijn eigen hoeven zou kunnen lopen, kun je altijd nog hoefschoenen proberen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:15

Hoe kan het dan dat de hoef soms over het ijzer groeit wanneer je niet op tijd bent om de ijzers te verleggen?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:16

het beschadigd de hoeven zoiezo,, of vindt jij een gat in je nagel geen beschadiging ?

ik zou lekker ijzerloos doen :)
hoe meer jij over de weg gaat hoe meer de hoeven zich gaan aan passen :)
en daar is soms engelen geduld voor nodig, maar geen van mij paarden gaat op ijzers :)