Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Equidea schreef:Hoesten en proesten? Dat kan niet goed zijn...
Wat had ze volgens de dierenarts?
Wat je ook doet, probeer te voorkomen dat ze gaat hoesten... elke hoest is er 1 teveel.
minouesmee schreef:Equidea schreef:Hoesten en proesten? Dat kan niet goed zijn...
Wat had ze volgens de dierenarts?
Wat je ook doet, probeer te voorkomen dat ze gaat hoesten... elke hoest is er 1 teveel.
Ik zat op school toen de dierenarts langs is geweest, maar ik sta met me pony op en manege en volges mij heeft hij er geen eens naar gekeken en wat mee gegeven. Hoe moet ik het verkomen dan?
minouesmee schreef:Hooi weken in het water helpt niet echt goed. Misschien is zo'n bronchoscopie wel een idee.
En foenegriek en die spullen helpen ook niet.
Citaat:Stoppen met rijden tot de dierenarts weer geweest is. Paarden horen niet te hoesten, en bij paarden is hoesten een stuk 'gevaarlijker' dan bij mensen.
Wat voor hooi krijgt je paard, is er veel stof op stal, hoeveel komt het paard buiten, heeft je paard snot bij zijn neus, is je paard lui?
Michellette schreef:Hoe reageert ze als je haar buiten rijdt?
Hoesten en proesten en dan in een zandbak rijden werkt niet bevordelijk voor longen en het verkrijgen van lucht.
Als zowel de binnen als buitenbak stoffig is zul je dat moeten mijden en gaan kijken of het met normaal buiten rijden/lopen beter gaat. En een paardenarts er naar laten kijken, niet elke dierenarts is ook paardenarts.
, en heeft de zelfde symptomen als hier beschreven worden.
Equidea schreef:Snotneus en hoesten is echt niet normaal, zou echt even oppassen en er een goede dierenarts bij halen.
Een paard dat hoest verliest de elasticiteit uit de longen, en zal steeds moeilijker kunnen ademen. En gezien ze al flink benauwder aan het worden is, is elke hoest er nu echt een teveel. Klinkt ergens een beetje als dampigheid (al ben ik geen dierenarts!), dat had/heeft mijn pony ook en dat kost heel wat tijd (en geluk dat het nog niet te ernstig is) om dat weer een beetje goed te krijgen met het rijden.
Bij mensen geneest die elasticiteit weer, bij paarden niet, daarom is hoesten gevaarlijker bij paarden.
(tenminste dat kleine stukje dat je erover schrijft), al weet ik niks over de term longfibrose. Equidea schreef:Klinkt wel overeenstemmend(tenminste dat kleine stukje dat je erover schrijft), al weet ik niks over de term longfibrose.
Bij dampigheid is het zo dat er longblaasjes kapot gaan/knappen bij elke hoest, en niet meer genezen waardoor de elasticiteit minder wordt. (geloof trouwens dat dit altijd zo is met de longblaasjes/elasticiteit, maar bij dampigheid heeft het paard al flink wat hoestbuien achter de rug waardoor de longen verslechterd zijn).
Mijn pony had zogenaamd acute dampigheid, of te wel gewoon chronisch maar dan in mindere mate (beter zal het nooit worden), heb toen een trainingsschema gehad om haar longcapaciteit héél langzaam te vergroten zonder zweten/hoesten/snot, heeft me 1,5 jaar geduurt, maar is uiteindelijk wel gelukt.
tootje71 schreef:bel de faculteit in utrecht ik zie dat je uit utrecht komt dus ze hoeven niet ver.
Hoesten is inderdaad niet goed en ik utrecht zijn ze gespecialiceerd in paarden.
Wacht niet te lang !
en als je vanochtend belt komen ze vandaag.