Castratie shetlander hengst, hoe? waar? kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Castratie shetlander hengst, hoe? waar? kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:02

hallo. :)

over een half jaartje / jaartje krijg ik misschien na veel knokken mijn verzorgshetlander als eigen, na die tijd heb ik hem waarschijnlijk alweer een jaar / anderhalf jaar verzorgd.
de shetlander heeft paspoort + papieren & is gechipt, word onder het zadel gereden, word in de zomer 10 & is 'officieel' dekhengst geweest, zeggen ze.
het gaat even niet om het verhaal eromheen kwa alle kosten die komen kijken, het is allemaal nog niet zeker maar ik moet zo ongeveer de kosten kunnen weten om te kunnen kijken of het echt door gaat, hij moet zoiezo gecastreerd worden omdat ik hem anders niet kan houden.
maar nu de vraag: hoe? waar? & wat de kosten kunnen zijn??
ik heb echt werkelijk geen idee hoe dit allemaal zit omdat ik hier nooit meer informatie etc voor nodig had, maar nu het toch echt dichterbij komt zal ik het echt moeten weten.
ik heb geen idee welke dierenarts of een speciaal iemand dit moet doen, hoe dit allemaal gaat & al die dingen, ik heb echt werkelijk geen idee.
ik maak me aardig zorgen omdat ik al best bang ben dat dit niet meer kan op zijn 10e & of dit hier in de buurt kan etc, dan nog niet gepraat over de kosten.
ik ben geen beginner & ik ben ook zeker niet net met paarden bezig maar bij dit onderwerp heb ik er gewoon totaal geen informatie van dus ik zou een beetje de prijsrichting willen weten & hoe dit allemaal in z'n werking gaat. :o
extra info etc mag er allemaal bijgezet worden tips maakt niet uit wat, zolang het maar ontopic blijft ik vraag ook echt ALLEEN om de kosten, hoe wat wanneer waar etc etc & niet om alles rond de verkoping etc. ;)

groetjes. :)

aerdenhout1

Re: Castratie shetlander hengst, hoe? waar? kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:08

Ik denk dat de simpelste manier is om er achter te komen wat het gaat kosten, is de dierenarts bellen die in jou regio komt.
daar kan je dan ook meteen aan vragen hoe hij het wil gaan doen...liggend, staand,algehele verdoving of roesje enz. enz.
Belletje voor dit soort info kost niets hoor!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:15

ga ik waarschijnlijk inderdaad doen, maar ik had al geen idee of een 'gewone dierenarts' dit gewoon deed & anders dan is dat een beetje nutteloos om te gaan bellen als ik hier al te weten zou komen dat ze dit niet doen. :)
maar in iedergeval bedankt, meer info zou heel fijn zijn & weet iemand de richting op van de prijs zegmaar? :o

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:34

Idd da even bellen.
Ik moest rond de 180,00 betalen voor mijn shet. De da is hier wel twee keer voor geweest. De eerste keer wilde hij niet slapen ondanks de medicatie die hij al had gehad (genoeg voor een e pony)

Castreren gebeurd hier gewoon op de weide. Da is alleen en je moet zelf helpen.

Wacht niet te lang ivm de vliegen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:39

YRT => MD

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:24

oke, dan zal ik binnenkort even m'n da bellen voor de prijzen etc, meer info is nog steeds erg welkom. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:27

ook even zoekfunctie gebruiken; zijn al vele topics over geweest, ook op shetsubforum.

Wij hebben afgelopen oktober de volle broer van de pony van hotchocolat laten castreren op de kliniek (hellendoorn).
Kosten waren ong. €85,= en daarvoor is hij helemaal onder narcose geweest; gecastreerd op de kliniek dus, was incl. btw en paar dagen pijnstillers en antibiotica kuur.

Niet erg duur dus.

Edit: je moet idd zeker niet te lang wachten, vind het nu ook al beetje 'laat', de vliegen zijn er zo weer voor je het weet, en dat betekent véel grotere kans op infectie.

Je hoort trouwens wel verschillende adviezen van de DA's; ons is geadviseerd er verder niet meer aan te komen; niet schoon te maken of te borstelen/afspuiten/koelen; zo kon de wond vanzelf zich schoon maken en kreeg je geen infectie's. Paar dagen was het zaakje íetsje gevoelig, er was haast geen zwelling en na 2 dagen zag alles er als normaal uit, al was de wond nog niet helemaal dicht.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 08-04-10 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:29

valt inderdaad erg mee ja, klinkt ook wel goed maar in de kliniek gaat hem niet worden..
dankjewel voor de info, heb ik erg veel aan! :) :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:30

xAylie schreef:
valt inderdaad erg mee ja, klinkt ook wel goed maar in de kliniek gaat hem niet worden..
dankjewel voor de info, heb ik erg veel aan! :) :)

Hoezo niet?
wij hadden ook eerst gedacht dat het op de kliniek véel duurder zou zijn, heb hier op bokt ook weleens berichten gelezen van een paar honderd euro op de kliniek.
Toen wij die prijs hoorden, hebben we besloten het zowiezo maar op de kliniek te laten doen.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:31

Voor mijn haflinger was ik volgens mij 200 euro kwijt, is hij gecastreerd op de kliniek en moest hij 5 dagen blijven.
Maandag brengen, werd ie geopereerd, vrijdag ophalen.
De kosten waren inclusief antibiotica, verzorging, stalling op de kliniek etc.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:38

Die van mij had wel een antibiotica spuit gehad maar verder geen medicamentie.

Ook hier alles met rust gelaten en zeker niet afspuiten.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:41

omdat er bij ons in de buurt naar mijn idee niet eens een kliniek is, dat natuurlijk ook duurder kan zijn & ik weet daar al helemaaaaal niets van. :o

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:45

Gewoon vrijblijvend bellen, dan krijg je de meeste juiste info.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:49

Bij mij scheelde het 50 euro met op stal castreren of op de kliniek, het was wel een stukje rijden maar goed, voor die 50 euro rij ik er wel heen :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:50

Staand thuis op de poetsplaats heb ik zo'n 180 euro betaald voor een 3 jarige.
Voor een 13 jarige onder volledige narcose via de lies heb ik ong 550 euro betaald.

Bij oudere hengsten doen veel VA's het niet meer thuis, maar alleen op de kliniek via de lies.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:59

xAylie schreef:
omdat er bij ons in de buurt naar mijn idee niet eens een kliniek is, dat natuurlijk ook duurder kan zijn & ik weet daar al helemaaaaal niets van. :o

Ja, dan moet je gewoon info inwinnen, hoe kan je er iets over zeggen als je het niet eens zeker weet? Zoek op internet, vraag aan andere paardeneigenaren wat voor kliniek er in de buurt zit, kijk in de telefoongids, etc.
Als jij een DA voor je pony belt moet die toch ook ergens vandaan komen?

Bij ons was de kliniek dus juist eigenlijk goedkoper als op de wei laten doen. informeren kan geen kwaad, maar bij voorbaat roepen 'zal wel niet in de buurt zitten en zal wel te duur zijn, ik weet er helemaal niets van', ja daar kom je natuurlijk ook niets verder mee ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:00

Dennis schreef:
Staand thuis op de poetsplaats heb ik zo'n 180 euro betaald voor een 3 jarige.
Voor een 13 jarige onder volledige narcose via de lies heb ik ong 550 euro betaald.

Bij oudere hengsten doen veel VA's het niet meer thuis, maar alleen op de kliniek via de lies.

Via de lies is idd vaak ook stukken duurder. Weet niet welke leeftijd je bedoeld met 'oudere hengsten'?
Onze hengst is op z'n 4,5 jaar gecastreerd, ook niet echt heel jong meer.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:01

hmmm, casper is 10 maar 550 is echt veel veel veelste duur & dit bedoel ik niet egoistisch ofwat, maar datkan ik iniedergeval niet betalen..
hmm, toch maar zo snel mogelijk de da bij ons in de buurt opbellen om te vragen, kan natuurlijk erg verschillen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:02

JoyCiej007 schreef:
xAylie schreef:

Ja, dan moet je gewoon info inwinnen, hoe kan je er iets over zeggen als je het niet eens zeker weet? Zoek op internet, vraag aan andere paardeneigenaren wat voor kliniek er in de buurt zit, kijk in de telefoongids, etc.
Als jij een DA voor je pony belt moet die toch ook ergens vandaan komen?

Bij ons was de kliniek dus juist eigenlijk goedkoper als op de wei laten doen. informeren kan geen kwaad, maar bij voorbaat roepen 'zal wel niet in de buurt zitten en zal wel te duur zijn, ik weet er helemaal niets van', ja daar kom je natuurlijk ook niets verder mee ;)

zie je mij zeggen dat het vast wel te duur zal zijn? ;)
nee ik zei, ik denk dat dat wel duurder gaat worden, niet gezegd dat ik hier problemen mee heb ofwat, maar 550 kan ik gewoonweg nooit betalen.
ik heb het even nagevraagd, da bij ons in de buurt heeft inderdaad wel een kliniek, doen ze dus ook op de kliniek dus een belletje ga ik snel plegen. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:20

je zegt dat 'het vast wel duurder zal worden', terwijl ik duidelijk aangeef dat je dat dus helemaal niet met zekerheid kan zeggen zonder te bellen; wij dachten ook dat het duurder zou zijn maar bleek dat het bij ons zelfs goedkoper was....

Ik snap dat je geen €500+ over hebt om te castreren als het niet echt nodig is, maar als je zegt 'ik kan dat gewoonweg nooit betalen'..... hoe doe je dat straks dan als hij een keer goed ziek wordt, of kreupel wordt, of een peesprobleem krijgt, of weet ik veel wat?

500 euro moet je minimaal toch wel ergens vandaan kunnen halen als noodpotje met een eigen pony.........

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:28

het kan wel ja, maar om te castreren mag & kan ik dat simpelweg niet, als hij zelf voor 100,- verkocht word ga ik geen 550,- voor een castratie betalen.
ik heb ook nog ouders, ik ben niet verwend, die gooien niet zomaar iets in een potje maar als het er op aan komt zijn ze er voor zulke dingen wel, het gaat nou eenmaal om een levend wezen (als die ziek zou worden etc)
ik dacht dat het duurder zal worden ja, dat dacht ik, ik zei het niet met zekerheid, daarom vraag ik hier informatie zodat ik er wat van leer & er wat aan heb, anders kom ik nooit verder. ;)
de da ga ik zeker nog wel bellen, maar dat kan nu niet 1 2 3 dus probeer ik hier in iedergeval al een stuk verder mee te komen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:29

Bel er gewoon eens een paar op met je vragen. Ook da's die het aan huis doen.

Wacht alleen niet te lang, elke week komen er weer meer vliegen bij. Een infectie kost alleen nog maar meer geld.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:37

dat weet ik, maar het duurt misschien nog een paar weken/maanden maar dan heb ik er iniedergeval als het die tijd is genoeg info over & dan kan het weer dus alweer slechter zijn, misschien zelfs na de zomer. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:40

Volgens mij snap je het niet helemaal; maar in de zomer castreren is écht not-done, en dat zal iedere DA je wel zeggen.... minimaal vanaf september pas.

Denk dat je nu dus echt binnen een paar weken hem onder het mes moet hebben, of wachten tot september; in mei zijn de vliegen er al weer volop..........

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:46

Hier casteren ze niet in de zomer.