Vaak struikelen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Vaak struikelen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 09:50

Hallo,

mijn paard struikelt vaak tijdens het rijden, zonder enige echte aanleiding. Toch gemiddeld 3 à 4 x per training.
Iemand die daar ook last van heeft?
Is mijn paard gewoon wat lomper, of kan dit een medische oorzaak hebben?

Groeten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:05

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:07

ik ken dat!! mijn verzorgpaard doet dat ook altijd :?

Jannepauli

Re: Vaak struikelen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:12

Ook het niet-rechtgericht zijn kan struikelen (onbalans) veroorzaken.

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:56

Waarschijnlijk loopt je paard niet goed voorwaarts. Probeer het paard actiever te laten lopen. Je zal zien dat het dan beter gaat.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:38

Er kunnen heel veel redenen zijn. De mijne heeft het soms ook en 90% van de tijd komt dat dan omdat ik op dat moment mijn binnenteugel te streng en lang vasthoud.

Heb je een instructeur? Vraag het dan eens aan hem/haar, want het is nogal moeilijk om dit vanaf een schermpje te beoordelen ;) Het kan zoveel oorzaken hebben.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:12

Kan het er ook mee te maken hebben dat de achterhand nog niet sterk genoeg is? Ik merk het de laatste paar keren ook bij mijn paard waarmee we intensief bezig zijn om haar ah er beter onder te krijgen. Vooral als ik haar iets terugrijd en na een paar passen weer iets vooruit dan gebeurd het (achterhand). Het is vaak 1 pasje en verder is ze ook niet onregelmatig. Wellicht kost het haar nu veel kracht wardoor ze soms haar been even "vergeet" ?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:59

RT --> BEH

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:48

Het kan ook een medische oorzaak hebben zoals hoefkatrolontsteking.
Maar idd het is vaker ook een rijtechnisch probleem.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:52

zie mijn onderschrift, herkenbaar probleem maar mijn paard struikelt niet meer sinds zijn nieuwe training.
ook kunnen lange tenen (of verkeerde manier van bekappen) oorzaak zijn.

als het probleem blijft aanhouden zou ik foto's laten maken!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:12

Mijn merrie was een beetje lui tijdens de training en struikelde ook vaak. Nu heb ik les en is ze al meer voorwaarts en struikelt ze niet meer *D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:05

Paarden met artrose in de kogels kunnen ook vaker struikelen. Mijn paard heeft artrose in de voorkogels en rolt daardoor niet goed af, hierdoor struikelt hij over de teen. Ander beslag heeft goed geholpen. En meer op de achterhand zetten met rijden wil ook helpen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:07

ElCamino schreef:
Paarden met artrose in de kogels kunnen ook vaker struikelen. Mijn paard heeft artrose in de voorkogels en rolt daardoor niet goed af, hierdoor struikelt hij over de teen. Ander beslag heeft goed geholpen. En meer op de achterhand zetten met rijden wil ook helpen.

Onze tinker rolde ook niet goed af door lichte artrose in het kroongewricht rechtsvoor. Dank zij speciaal beslag loopt hij niet meer kreupel, maar struikelen deed hij tot voor kort nog steeds om de haverklap. We hebben sinds kort een nieuwe instructeur. Van haar moeten we in een veel hoger tempo rijden (meer voorwaars) en sindsdien is het gestruikel ook over! :D

Shire_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:11

Mijn verzorg paard struikeld ook weleens, voor al aan het einde van de les maar dat kwam omdat hij gewoon een lui varken is en geen zin meer heeft....

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 11:48

Interessante inzichten, maar ik herken me het meest in wat Pieder zegt, het zal misschien inderdaad daaraan liggen. :)

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:59

Eigenlijk wel Raar:$
Misschien is het een idéé dat je gewoon gewichtjes aan de voeten van je paard te doen.
Het klinkt misschien heel stom maar zo leert hij wel zij benen op te tillen en probeert hem misschien ook nog goed te zetten.
Het klinkt misschien heel stom maar je kunt het proberen.

En ja ik heb dyslexie

:o

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:48

Anna15 schreef:
Eigenlijk wel Raar:$
Misschien is het een idéé dat je gewoon gewichtjes aan de voeten van je paard te doen.
Het klinkt misschien heel stom maar zo leert hij wel zij benen op te tillen en probeert hem misschien ook nog goed te zetten.
Het klinkt misschien heel stom maar je kunt het proberen.

En ja ik heb dyslexie

:o

Het zal misschien eerder een probleem van rechtstellen of het onderbrengen van de achterhand zijn.
Ik denk niet dat dit echt de oplossing gaat zijn. Ze gaat dan inderdaad haar benen hoger moeten opheffen maar ik wil men paard nog niet meteen met gewichten zien rondlopen. Bovendien gaat de rest van de spieren teveel last ondervinden.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:36

Daar heb je inderdaad die gewichtsschoentjes voor, dan tillen ze de voeten beter op. Voor training kun je die gebruiken.
Daar is niets mee mee, zo worden ijslanders al jaren getraind!
Ik heb ze ook nog liggen (280 gram mt full), voor de liefhebber over te nemen ;-) ik heb ze niet meer nodig.

Bij scheefheid helpt het natuurlijk niet, daar zul je rijtechnisch aan moeten werken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:49

Ik zou niet meteen naar dingen als gewichtsschoentjes grijpen :n

Geen symptoombestrijding, eerder de oorzaak zoeken.
Het kan idd iets simpels zijn, maar ook iets ergs. Mijn merrie struikelde wat verdacht vaak (ook zo'n 5x per rijden) en die had toch mooi een peesblessure!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:59

Precies, je moet wel eerst de oorzaak weten en dan kun je evt gewichtschoenen gebruiken.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:36

Dat had ik dus ook eerder met mijn pony, omdat ze haar benen niet echt goed optilde in het begin. Ze had toen ook nog weinig bespiering.
Ik ben laatst een keer met peesbeschermers (alleen om de voorbenen) gaan rijden, gewoon om even te kijken hoe ze hier op reageerde. Ik voelde wel dat ze er beter op lette om haar voorbenen op te tillen, maar ben niet van plan om ze altijd te gebruiken. Alleen tijdens springen en bosritten.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:22

Hm, ik houd dit topic even in de gaten. Mijn paard heeft dit ook, maar alleen tijdens buitenritten. Het is niet echt struikelen maar verstappen. Dus dat hij een mispas maakt en met zijn andere been moet 'opvangen'. Hij is wel best een (rustige) flierefluiter en kijkt meer om zich heen dan waar hij loopt. Dus ik heb altijd gedacht dat het gewoon een beetje sulligheid is. Maar ik denk dat het soms wel 20 keer per buitenrit gebeurd. Vrijwel alleen in stap, soms in draf maar nooit in galop. Een jaar of drie geleden zijn zn voorbenen op de foto gezet, toen was alles in orde. Maar ik vind het zo opvallend hoe vaak hij zich buiten verstapt dat ik eraan zit te denken om toch maar weer eens foto's te laten maken. Of ben ik dan echt overbezorgd? :o

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:34

Toekie, heeft je paard toevallig ook lange tenen? omdat sneller tempo beter gaat, zou je denken dat hij zijn benen gewoon niet goed op tilt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:04

Nee hij heeft geen lange tenen, van zichzelf kleine voetjes (Quarter) en die worden netjes iedere 8-9 weken gedaan. Ik denk idd ook dat het door het ''slenteren'' in combinatie met ''flierefluiten'' komt. Hij loopt heel kalm en vrolijk om zich heen te kijken en ik ben degene die moet kijken of we goed lopen. :D Maar het is voor mijn eigen gevoel waarom ik misschien toch weer eens foto's wil laten maken. Maar omdat hij het in de bak niet doet, twijfel ik of het wel iets medisch is... En idd dus ook omdat hij het in galop niet doet en in draf ook stukken minder/bijna niet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:34

ik herken dat wel hoor Toekie, misschien werkt hij harder in de bak. Buiten kun je hem ook wat actiever proberen te rijden en meer oefeningen te doen, zodat hij zijn aandacht bij jou heeft.

valt niet mee, ik ben ook nog steeds aan het oefenen ;-)
die van mij kan zijn oefeningen perfect uivoeren, maar soms wel met zijn hoofd naar heel andere kant omdat hij dan weer iets ziet. Dat is erg lastig corrigeren.

de bodem buiten is natuurlijk ook onregelmatiger dan in de rijbak. veel tempowisselingen zorgt ook voor ruimere passen.

kennis van mij had overigens zadelpijn (verkeerde boommaat), waardoor haar paard ook continue struikelde. er kunnen meer oorzaken zijn.