Hoefsmid komt voor bijna niets..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Hoefsmid komt voor bijna niets..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:09

Hallo Bokkers,
Ik heb even een vraagje voor jullie:
Om de hoeveel tijd zou ik mijn hoefsmid laten komen?
Want de meesten zeggen om de 3 maanden (ongeveer), maar wanneer mijn hoefsmid om die korte tijd komt, heeft hij geen of weinig werk.
Zelfs wanneer ik er een jaar tussenlaat, zegt hij dat het nog niet echt nodig was.

Vroeger heb ik mijn pony zo'n 4 jaar geen hoefsmid laten zien (was zelf te jong om dat verstand te hebben, en ouders kenden er niets van). Toen de hoefsmid dan na die jaren kwam, zei hij dat het nog niet zo nodig was.

Dus nu zit ik met een dilemma, zou ik nu weer de hoefsmid laten komen voor mijn 2 pony's, om dan te horen te krijgen dat het nog niet nodig was, of zou ik nog even wachten?

Pony's zijn de laatste keer bekapt vorige zomer..

Alvast bedankt!

nickyu

Re: Hoefsmid komt voor bijna niets..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:13

tja ... mijn ene paard moet elke 4 a 5 weken
de andere elke 6 a 7 maanden

maar als je er te weinig zicht op hebt om het te weten
of zeker te zien dat ze recht staat etc
is het soms slimmer om voor niets (nou ja voor niets .. voor een deskundig oog en raad )voorrijkosten te betalen

dan het niet te doen en een probleem te hebben als het toch misschien wel wijzer was geweest om m even recht te zetten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:17

Ik zou het overleggen met je hoefsmid hier komt hij om de 10 weken.
Als het meestal niet nodig is zou ik hem wel 1 x per jaar laten komen gewoon om te laten zien of alles nog goed is. Dat zou je ook met hem kunnen overleggen. Bedoel als je maar zo'n 40/50 euro per jaar kwijt bent voor 2 pony voor de hoefsmid zou ik dat zeker niet erg vinden ookal is het voor niets. Dan heb je teminste de zekerheid dat het gewoon nog steeds goed is.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:34

Dankje voor de reacties,
Ik was sowieso al van plan om hem deze zomer terug te laten komen :-)
xx

daphneids

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:48

Om de hoeveeltijd je pony bekapt moet worden is afhankelijk van de hoefstand, slijten ze gelijk af etc. Het beste is om je pony iedergeval elke 3 maanden even door de hoefsmid te laten bekijken en dan zou hij wel aangeven of deze periode te kort of te lang heeft geduurt. Hij is dus degene die kan inschatten hoe lang jou pony's met hun hoefjes kunnen rond lopen.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:50

mijn paard gaat nu 3x per jaar en de hoefsmid komt ook steeds voor niks. laatste keer alleen een beetje geveild en de straal begesneden. hij komt nu van de zomer weer. vind het wel belangerijk dat er wel naar gekeken word ivm eventuele verkeerde groei of slijtage

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:51

1 van mijn paarden moet zo om de 12/13 weken. een ander slaat af en toe een keer over en mn pony hoeft maar 2 keer per jaar. het is erg verschillend per paard. in de zomer groien de hoeven harder dan in de winter en voer en bodem zijn ook nog belangrijk. een paard wat veel op het harde (beton en tegels ed) loopt hoeft minder vaak dan 1 die alleen in de wei staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:25

ik zou hem gewoon 1 x per jaar even langs laten komen om te kijken of alles nog goed is,
gewoon een extra controle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:29

Mijn paard hoeft ook niet zo heel vaak. Ze heeft sowieso hele harde hoeven (schijnt.. :P ). Laatst was er steeds iets tussen gekomen, en had er ruim 5 maanden tussen gezeten, en vond de hoefsmid nog dat haar hoeven er prima uitzagen.

Ik denk dat het echt per paard verschilt.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:55

ik neem aan dat je paardje zonder ijzers staat. ik vind het wel heel mooi dat de aangroei en slijtage zo mooi in verhouding liggen met elkaar.
wanneer een paard op ijzers staat is er geen slijtage maar wel aangroei. en dan is het afhankelijk van hoe snel een hoef groeit dat ze weer bekapt moeten worden. en dat kan variëren van 5 weken tot zo'n 10 weken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:00

Mijn pony heeft ook hooguit 1x per jaar een hoefgsmid nodig. Ik weet niet of er andere paarden bij jou in de buurt zijn? Want ik vraag als de hoefsmid voor anderen in de buurt is, of hij ook even wil kijken naar mijn pony. Dan hoeft hij er niet speciaal voor te komen en kijken kost (meestal) niets. Als het wel nodig is, kan ie het alsnog doen of kun je nog een afspraak maken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:01

Tommie moet elke 5 weken rondom nieuwe ijzers... Ben dus best jaloers.
Maar groeien de hoeven helemaal niet dan. Want dat lijkt mij lastig mocht de hoef een keer beschadigen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:04

mijn paard hoeft ook maar heel weinig naar de smid.. Maar werk wel dat ze wat scheef komt te staan als ik te lang wacht (maar dan zijn ze nog niet lang) Sta je met andere paarden op stal? Anders kan je als hij voor een ander komt meteen ff of het voor die van jou al nodig is ;)

t40

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:05

die van mij gaat ook om de 6 a 7 weken. Al is hij voor kort, hij schraapt nog al in de box vandaar. Maar over 2 weken krijgt hij ijzers rond om. Kijken of het dan beter is .

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:06

De hoeven groeien amper, vind het best ook wel irritant, want Snoopy (de oudste pony) werd bij de vorige eigenaars slecht verzorgt en hierdoor ook slecht bekapt. Hierdoor stond hij 'recht' (dus de hoef is niet zoals een hand op tafel?) en dit probleem hebben we aan de hoefsmid voorgelegd, die zei dat het wel zou groeien en hij dan het goed zou kappen. Maar nu, na al zoveel keren bekappen, is het nog niet gebeterd (hij heeft er geen last van, maar het toont niet mooi).

Zowel Snoopy als Misty heeft geen hoefijzers en lopen in de wei & als ze naar de stal moeten lopen ze zo'n 7 meter op stenen (hier lopen ze ook goed op, want ze galloperen er soms zelfs op als ze na het gras geen zin hebben om te stoppen :) )

Ik sta niet bij andere paarden op stal, we hebben zelf 1 wei waar ze om de maand instaan, de andere maand staan ze bij een oud vrouwtje (de buren eigenlijk..).
En hier zijn geen paarden in de buurt :(

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:07

Mijn merrie ( op ijzers ) gaat 1 x per 12 a 16 weken naar de smid en alleen omdat de ijzers dan versleten zijn niet omdat de ijzers niet meer goed zitten. Bij mij ligt het er dus aan hoeveel ik op het harde rijd hoe vaak ze moet. Mijn ruin ( zonder ijzers, 2,5 jaar oud ) gaat samen met de merrie en ook dan is het niet altijd even hard nodig maar wil toch dat hij regelmatig even bij de smid komt.
Gewoon naar het paard kijken en overleggen met je smid, met mijn smid heb ik de afspraak dat ik bel wanneer een ijzer los zit / af is dan komt hij haar opnieuw beslaan. Haar hoeven groeien gewoon niet veel, in de zomer dan wel weer wat meer als in de winter.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:08

Ik houd alles zelf bij. Voor de shet is 2x per jaar genoeg. Mijn paard om de 3-4 maanden.

Er gaat bijna niets vanaf, controle vind ik wel erg belangerijk.

Twijvel ik ergens aan dan bel ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:09

Zolang de paarden geen last hebben doe je het toch goed, of het er nu mooi uitziet of niet lijkt me niet zo relevant.
Wees maar blij dat je niet zo vaak de hoefsmid nodig hebt. :)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:15

Ijzers zijn er bij mij net af omdat ze (hopelijk) snel het land op kan. Maar ik kan gerust 3 maanden ijzers eronder laten want hoeven groeien ook niet zo snel. Ze hebben er nu 12 weken onder gezeten en smid zei ook dat ze zo nog 4 weken hadden kunnen blijven zitten..

Ik durf het niet zo lang te wachten. Wil toch dat er regelmatig naar gekeken worden maar gelukkig komt er elke 4 weken een smid op stal voor andere paarden dus die kan altijd wel even snel een blik erop werpen..

Ik zou blijven letten op de stand van de hoeven. Elke 3 tot 4 maanden controle is toch wel prettig. Al betaal je zoals eerder genoemd alleen voorrij kosten. Zonder been geen paard. Slijtage kan in 1x veranderen om welke reden dan ook..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:16

tja dan is het lastiger om ff te laten kijken zonder kosten ;) maar als ze idd goed lopen en niet brokkelen en niet scheef staan, gewoon zo laten ;) lekker goedkoop :)

heeft hij koude benen? die van mij nm wel en heeft ook langzaam groeiende hoeven. Haar doorbloeding is niet optimaal bij dr benen/hoeven dus ik doe nu TTouch met dr om dat te verbeteren... ben benieuwd of haar hoeven nu ook wat sneller groeien.. Ik heb mijn paardje nu een jaar en ze is pas 3 keer bekapt (ja wel meer dan die van jou ;))

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:18

Paarden die op ijzers staan hebben sowieso een mindere doorbloeding... ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:35

die van mij staat niet op ijzers ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:36

Oh, dan heb ik tegen jou ;) niets gezegd.

Komt ie veel buiten? :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:00

ja heel de dag :D ook heel de winter iedere dag buiten :D maar ze heeft zowiezo een slechte doorstroming... door dingen die ze mee gemaakt heeft zit er van alles vast, maar ze wordt regelmatig met cranio behandeld en ze is laatst bekeken door een natuurgeneeskundige voor dieren en ze heeft wat gekregen voor de doorstroming en verwerking en we gaan TTeam doen.. dus moet goed komen :D

(ze das ff erg oftopic oeps)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:00

Imo is dat helemaal niet offtopic, aangezien dat soort dingen juist wél invloed hebben op de hoeven. Hoeven zijn geen apart verhaal, het is een groter geheel. :)