Middeltjes tegen hoesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Middeltjes tegen hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:18

Mijn paard begint nu weer te hoesten sinds een paar dagen. Meestal als ik aan het rijden en na ongeveer 20 meter draf begint het.
Ik geef haar nu al een tijdje regelmatig fenegriek, maar ben het nu echt elke dag gaan geven. Ook heb ik de tip gekregen om een
wortel in een pot honing te dopen en dat te geven. Zijn er misschien nog meer middeltjes wat het misschien kan helpen zonder
metteen een dierenarts er bij te roepen? (mocht er echt niks helpen word hij natuurlijk wel gebeld) Zou het kunnen dat ze misschien
last heeft van de pollen oid?

mamabird

Re: Middeltjes tegen hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:20

Als je hooi geeft, nat maken van te voren (moet een 15m weken). Als je stro gebruikt in de stal, vervangen door vlas of houtkrul. Ik heb mijn paard een kuurtje van cavalor gegeven voor de luchtwegen en dat helpt erg goed (is duur, maar goedkoper dan de dierenarts)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:21

beginnen met het hooi nat te maken....komt er snot uit haar neus of meer iets waterigs?
Als het waterig is kan het allergie zijn,dan kan het helpen het hooi nat te maken....ook al is dat niet de oorzaak.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:37

wij hebben een keertje van een paar duitse meiden dit recept gehad je neemt een pot honing en een paar grote uien doe de honing uit de pot in pan en doe daar de ui die je in grove stukken heb gesneden bij en laat dit geheel een hele nacht staan met een deksel erop , daarna de ui eruit zeven en dan is het klaar voor gebruik dit een of twee keer per dag een scheutje over voer heen.

Moet zeggen bij ons heeft het wel gewerkt en is niet duur en zou zeker ook je hooi gaan natmaken

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:41

Sorry , vergeten erbij te zetten. Ze krijgt kuil en staat in een buitenstal. :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:41

Wij gebruiken gewone ordinaire hoestsiroop.
Werkt super...

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:46

Aieshja, waar kan je dat kopen & hoeveel kost dat ? :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:56

Gewoon bij de drogist of supermarkt.
Ik zou niet weten hoeveel het kost haha.
Het is dus geen paardenmiddel hè, maar het werkt super en het is ook geen doping.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:28

Oke toch wel. :) Dacht al dat is toch voor mensen haha. Bedankt zal het even onthouden!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:04

Gewoon DA erbij halen om te kijken hoe ernstig het is als dit al langer dan bv 1 week aanhoudt. Kan onschuldig zijn, maar kan je op de lange termijn ook een dampig paard opleveren.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:08

ik ga met mist mee. imo kun je een heleboel huis tuin en keukenmiddeltjes proberen maar mij lijkt het belangrijker om achter de oorzaak te komen ipv de simptomen bestrijden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:15

Aieshja schreef:
Wij gebruiken gewone ordinaire hoestsiroop.
Werkt super...

Houd je er rekening mee dat je niet alle soorten hoestdrank zomaar bij een paard kunt gebruiken? Dennenknoppensiroop kun je veilig gebruiken - twee tot drie eetlepels op een emmer lauw water (info fytotherapeut voor paarden/mensen), afgeraden werd hoestdrank met honing of wat dan ook met honing doordat dat veel extra slijmvorming bij een paard geeft en slikproblemen kan veroorzaken.

Als een paard hoest en daarna naproest is er niet zo snel iets aan de hand. Heeft het paard een droge hoest, ook zonder inspanning, zelf niet lopen klungelen maar een DA laten komen!

Bij af en toe een kuchje en een nat neusje kun je het beste foenegriek door het voer geven. Duurt het langer dan een paar dagen; DA bellen!

Weet je zeker dat je pony/paard geen last heeft van dampigheid????

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:34

Hi TS, heeft ze al langer last van hoesten en dan in bepaalde jaargetijden meer? Mijne heeft dat nu sinds 9 jaar, nadat ze in 2001 een zware infectie heeft gehad. Staat sinds 2004 alleen nog maar buiten en dat gaat goed, alleen in het voorjaar heeft ze altijd een periode waar het erger wordt. Dit schijnt een pollenallergie te zijn. Verder hoest ze nog wel eens als je gaat rijden, maar alleen in het begin met draven, 2 of 3 keer en dan is het voorbij.
Ik heb in de loop der jaren heel wat uitgegeven aan de meest verschillende middelen, waarvan maar weinig hielp. Sinds 3 jaar gebruik ik, als het weer begint, tijm. Tijmpoeder mengen met een beetje water en dat 2 keer per dag over het voer. Bij mijn paardje werkt het erg goed. Het ontkrampt de bronchieën, heb ik me laten vertellen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:46

Mijn Fries heeft vorig jaar ook een paar weken gehoest. Ik heb hem niet gereden tijdelijk, wel veel buiten laten lopen en luchtwegcompositum van de Groene Os bijgevoerd dagelijks. Het was binnen twee weken weg. Maar ik ga mee met een eerdere post, als het aanhoudt even de VA erbij.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

ik heb gekocht,

denneknop honing siroop € 2,49 bij het kruidvat,
dit maakt het slijm los en zit geen medicijn in,

nu hoest hij alles eruit :o ,
neem aan dat het zo hoort als er eerst slijm in de keel zat dat moet er toch eens uit

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:25

Het is niet echt een droge hoest.. Ze had het vorig jaar ook , maar dat was in de zomer. Toen is er ook wel een da geweest en heeft ze 2 uren Ventipulmin gehad. Toen was ook alles stoffig, stond ze in een binnenstal enzo.. Nu staat ze buiten en is het niet stoffig ofzo. Het zou kunnen dat het de pollen zijn.
Maar las net dat ik beter geen siroop met honing erin kan geven, maar mag dat peen in de honing dopen dan ook niet?

Dat denneknop honing siroop van de kruidvat wil ik opzich ook wel proberen, maar het is wel de bedoeling dat hij nu alles eruit hoest dan?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:31

Pure honing maakt meer slijm aan. Als je paard het al benauwd heeft door het slijm, wordt het alleen maar erger. Je moet een middel hebben dat slijm oplost en niet extra aanmaakt.
Die dennenknoppensiroop met honing van het kruidvat kan wel, maar echter enkele eetlepels op een hele emmer lauw water en dat op laten drinken. Geef je dat ook zo, kan je paard het wel eens behoorlijk benauwd gaan krijgen. Geloof me, ik heb destijds van een fytotherapeut voor paarden dit allemaal aangereikt gekregen. Ik zeg het niet zomaar.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:40

Oke ik zal dat eens proberen. Maar ze heeft een drinkkraan, dus of ze het echt op drinkt.. Kan het ook gewoon door slobber oid?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:45

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:49

Je zou dampo kunne proberen dat maakt de luchtwegen open. heb het bij mij paard gebruikt en het was binnen een paar dagen over. Maar zij had alleen een snotterige neus ze hoeste niet! dus als ze een snotneus heeft zou je het kunnen proberen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:54

Ja ze heeft ook wel beetje een snot neus. Waar kan je dat dampo halen?

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:24

xkimmx schreef:

Gewoon in de winkel bijvoorbeeld bij de kruidvat of gewoon in een supermarkt! Helpt echt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:57

xkimmx schreef:

Dampo op de neus brandt op de huid, kun je beter mee stomen, of deed je dat ook?

TS; ik zou gewoon even bij de foenegriek houden en als dat niet helpt met de DA overleggen. Je hebt kans dat hij dan sputolysin met ventipulmin voorstelt, of hij wil komen kijken. Denk dat je dat vele malen beter kunt doen dan maar aanklooien. Er bestaan niet voor niets DA's en dierengeneesmiddelen. Als dat niet nodig was en we konden het allemaal met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes af, dan waren er ook geen dierengeneesmiddelen uitgevonden. Dierengeneesmiddelen hoor je niet bij mensen toe te passen en andersom ook niet is mijn mening. Een paardenlichaam is geen mensenlichaam.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:54

@Bravura

Mijn paarden hebben absoluut geen dampigheid.
Ik gebruik de hoestmiddel als ik ze een paar keer hoor hoesten.
Zo doe ik het al jaren en het werkt super.
Je krijgt geen rare bijwerkingen en het is mij zelfs aanbevolen door een dierenarts.
Want voor hoesten kan je zoveel ditjes en datjes krijgen. Lekker simpel en goedkoop houden.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:09

Ja maar het hoeft ook niet persee mensen middeltjes te zijn wat ik nu vraag. Fenegriek kan ook helpen en is ook niet voor mensen. ;) Als het met zoiets snel over kan gaan, bespaart het mij heel veel geld. Mocht het niet overgaan, komt er natuurlijk wel een dierenarts.