Vreemde zwelling op buik, hardnekkig oedeem, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Vreemde zwelling op buik, hardnekkig oedeem, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:37

Dag allemaal

Twee weken geleden ontdekte ik bij het poetsen aan de linkerkant een harde band onderaan de buik van mijn merrie, richting de uier.
Niet warm, wel pijnlijk en nadere inspectie wees uit dat ook aan de andere kant op ongeveer dezelfde plaats een verdikking zat.

Dag nadien zat het er nog steeds, dus dierenarts gebeld.

Die stelde vast dat ondertussen ook aan haar borst wat oedeem zat.

Klinisch leek alles ok, bloed genomen, dat was ok, geen tekenen van infectie, maar leverwaarden iets verhoogd (heeft ze medicatie voor gehad) en aanwijzingen voor lichte vorm van bloedwormen, dus dat is ook behandeld.

Nu zijn we dus twee weken verder, maar de dikte zit er nog steeds (rechts is ze weg, links nog steeds die dikke harde band en aan borst en 'onder haar oksels' zachter oedeem.

Lichaamstemperatuur is normaal.

Heb dierenarts vandaag weer gebeld, die zegt nog een week af te wachten.

Herkent iemand dit?

Bedankt alvast.

zodiacje

Re: Vreemde zwelling op buik, hardnekkig oedeem, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:11

[MD] opgezwollen lies en koker, wat kan het zijn?

Dit is mijn topic over mijn paard. Klinkt wel heel erg hetzelfde...
Ik maak vandaag even nieuwe foto's want bij mijn paard is het dikker geworden en nu erg duidelijk zichtbaar.
Ook mijn DA zei vorige week nog even afwachten...

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 09:45

Bedankt.
Het viel me gelijk op dat ze allebei schimmel zijn.

Verder is er aan die van mij dus niets veranderd qua voeding, huisvesting, etc.

Hoop dat die van jou snel beter wordt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:35

kaat,heeft je merrie geen last van de zogenaamde "platen"
zo noemde mijn vroegere veearts het.
dat zij oedeem platen die wat vergelijkbaar zijn met stalbenen.
zeker dieren die wat rijk in conditie zijn of drachtige merries krijgen hier last van.
zijn twee langwerpige verdikkingen aan zijkant/onderkant buik.

ze lopen evenwijdig van elkaar .
ik heb wat foto's voor je gevonden:
[KS] Drachtige merrie heeft vochtzak tussen de voorbenen.. Zucht
deze is wat extremer:
[MD] Spoed! Wat is dit? Grote bult onder buik!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:21

Hallo Ellepel, bedankt!
Daar lijkt het inderdaad erg op, maar ik wist dus niet dat niet-drachtige / zogende / gespeende merries dit ook zo konden krijgen.

Hoewel ze dus geen krachtvoer krijgt, is ze wel wat aan de ronde kant. Ik probeer nu ook haar ruwvoer meer te beperken, ze is al wel wat afgeslankt ondertussen.

Weet je ook wat je er aan kan / moet / mag doen?
En mag ze werken zolang er nog iets zit?
(Al weet ik niet of ze een singel kan verdragen nu, maar longeren ofzo.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:24

als de levenwaarden verhoogt zijn kan dat toch op een ontsteking duiden?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:29

@ Geerke: ja, maar daarvoor waren ze niet genoeg verhoogd (volgens 2 verschillende DA's).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:47

heb je die bloeduitslagen nog?
zou je die voor mij hier neer willen zetten dan?
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

uit wat maakten ze op dat er een bloedwormbesmetting was
via bloed of via de mest.
verhoogde leverwaardes vallen soms wel samen met een wormbesmetting.
is er ook gekeken naar eventuele leverbot besmetting?

die vochtplaten zie je veel bij drachtige merries,die houden dan vocht vast,dat zakt naar het laagste punt.
idd vergelijkbaar met stalbenen.
maar het is een storing in de stofwisseling dus wel zaak om je dier wel goed in de gaten te houden.
ik heb zelf een ruin gehad die er zomers last van kreeg, hij was dan wel wat aan de dikke kant.

als je het ruwvoer gaat beperken,zorg je er dan wel voor dat je dier wel genoeg vitamines binnen krijgt?
minder ruwvoer betekend minder vitamines en die moet je wel aanvullen.

beweging is natuurlijk wel goed,je paard geeft zelf wel aan of dat ook goed lukt en het vocht niet in de weg zit.

heeft d earts het hart ook beluisterd?
als die niet helemala goed functioneerd kan het bloed onvoldoende goed worden rondgepompt waardoor je dus ook wel dikke benen,en andere vormen van oedeem ziet.
dat hoeft niet hoor,maar zou toch dat wel laten beluisteren

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 13:25

Er is enkel een bloedonderzoek gedaan en daaruit heeft mijn DA ook afgeleid dat hart en andere organen dus ok zijn.
Of er specifiek naar leverbot gekeken is, weet ik niet, maar ze heeft geen enkel ander symptoom van leverbot-besmetting.
Ze heeft ook geen dikke benen oid, het is echt enkel die buik, dus we dachten eerst aan een trap of val ofzo, maar het duurt gewoon nogal lang voor het wegtrekt.
Ze was wel pas daarvoor (dus voor ik het oedeem ontdekt heb) ontwormd, nu begin ik mij af te vragen of het geen reactie kan zijn op een massale wormsterfte oid.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:30

Dag allemaal...

In maart van dit jaar vroeg ik jullie advies omdat mijn merrie oedeem had op haar buik.
Dat is toen spontaan weer weggegaan, ook weer teruggekomen en weer weggegaan in de zomer,
maar nu heeft ze het dus weer, wel minder als in het voorjaar.
Ik wilde dus opnieuw checken of er mensen dit (her)kennen?

(En ik mocht het topic heropenen van de moderator. :-))

Even een situatieschets:

Het gaat om een merrie van 9,5, half-arabiertje, staat buiten met 2 andere merries, krijgt ruwvoer (afgelopen weken voordroog, sinds vrijdag hooi) en een klein beetje gerstmengeling. Geen overgewicht (vrij rond, maar niet te).
Paardje heeft dus opnieuw al enkele weken aan één kant van haar buik oedeem, een vlakke "streep" die onder haar buik naar de uier loopt, maar niet de uier zelf. Geen koorts, niet pijnlijk. Merrie is niet drachtig, ook nog nooit geweest.

Heb overlegd met de dierenarts toen ik het ontdekte en als het niet erger werd en er waren geen andere klachten, mocht ik het aankijken.
Vandaag kwam DA vaccineren en heeft meteen bloed genomen omdat zwelling (volgens hem is het oedeem) niet weg was.
Met de feestdagen ga ik de volledige uitslag pas na nieuwjaar hebben, maar gezien haar goede algemene toestand is dat geen probleem volgens DA, hij vermoedt een inwendige oorzaak die tot oedeem aanleiding geeft, maar het is wel vreemd dat het dan op één specifieke plaats zit, zei hij.

Ik hoop dat mensen dit herkennen...

Alvast bedankt.

Groetjes

Kaat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:19

wat vreemd dat het terug is, zijn de bulten zacht en kun je ze in drukken?
vaak is het toch vegelijkbaar met bijvoorbeeld stalbenen, het is vocht wat door minder beweging dan niet wegtrekt.
oorzaak zou dan een fout in de stofwisseling kunnen zijn.
en dat die dieren die eigenlijk wat te zwaar zijn dit alleen maar hebben, zijn dan ook gevoeliger voor hoefbevangenheid

ik lees dat je sinds vrijdag ander ruwvoer geeft, is de plek nu ook minder geworden dan?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:34

Lijkt het hierop? http://www.mijnalbum.nl/Album=RBJNZUXY
Dat zijn foto's van mijn merrie haar buik.
Op de eerste foto kan je zien hoe dik het is. Het liep ongeveer vanaf de singelplek helemaal naar haar uier.
Als ze dat heeft, gaat ze ook steeds schoppen naar haar buik omdat het schijnbaar jeukt.
Daardoor dat die bulten open schaafwonden zijn. Ze heeft dat zelf open geschopt.
Mijn merrie is een eczeempaard, daarom dat ze dat ook soms krijgt.
Maar toen bovenstaande foto's gemaakt zijn, bleek achteraf wel uit een bloedonderzoek dat ze een leverprobleem had.
Misschien dat dat er ook wel mee te maken had.

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:50

Ik volg dit even....
Mijn ruin heeft ook sinds even aan beide kanten van die bulten. Voelt gewoon normaal (niet hard maar ook niet vocht zakken) en hij heeft er geen pijn aan, maar vind het wel een beetje eng.
Je ziet en voelt aan beide kanten een verdikking. Volg dit dus even en laat dan als t niet afzakt de DA toch maar even komen.
Hij staat trouwens 24/7 op stal aangezien het een glijbaan is!! De enige beweging die hij krijgt is wat rondlopen in de stallen.... Voor de rest krijgt ie 3 keer per dag kuil en 1 keer krachtvoer.. en hij heeft een deken op.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 18:55

@ Ellepel: voorlopig geen verandering in grootte en het is een beetje indrukbaar, maar wel vrij hard...
(even off topic: volg jij nog altijd bloeduitslagen op?)
@ Luckystory: ja, daar lijkt het inderdaad op! Hoe behandel jij dat dan?

Gisteren hoorde ik van een vriend die pensionhouder is, dat een paard van een klant van hem hetzelfde had (of iets heel gelijkaardig) en dat was vermoedelijk een melklijstinfectie en is weggegaan met penicilline.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:58

Kaat_E schreef:
@ Luckystory: ja, daar lijkt het inderdaad op! Hoe behandel jij dat dan?

Niet.
Ik heb het gewoon proper en droog proberen te houden. (Want het vocht liep zo uit die bulten op de plekken waar ze die wonden had.)
Het is vanzelf weg gegaan na een aantal weken.
Maar achteraf bleek dat ze die periode wanneer ze oa. die bulten had, een vergiftiging had opgelopen en daardoor een behoorlijk leverprobleem had ontwikkeld.
Ik weet niet zeker of er een verband is. (ik vermoed het wel)
Maar een bloedtest is dan inderdaad geen slecht idee.

Houd je ons op de hoogte? Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
Mocht jou merrie nu een gelijkaardige bloeduitslag hebben als mijn paard, werpt dat voor mij ook een nieuw licht op deze zaak ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:59

ik ken mij er wel in vinden dat het gekoppeld zou kunenn zijn aan een leverprobleem.
ik heb namelijk wel vaker dit soort oedeem bij paarden gzien en als ik er zo over nadenk zouden die paarden ook in het plaatje passen van een leverprobleem.

kaat, het topic van de bloeduitslagen is nog steeds open hoor, als je hem binnen hebt mag je die daar wel neer zetten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:01

Een paard van mij heeft dit in het verleden ook een keer gehad, dat zat niet bij het uier overigens, maar begon met twee dikke bulten achter de singel die naar beneden zakten, totdat het een grote dikke plaat onder de buik was. Ze heeft vochtafdrijvers gehad, dat hielp goed, daarna nooit meer last gehad. Het is nooit echt bekend geworden waar dit door ontstaan was.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:05

Mijn pony had dit van de zomer ook. Zijn koker en een band op zijn buik waren ook gezwollen. Het was inderdaad vrij hard, maar je kon er wel een deukje induwen (oedeem). Hij had dit toen hij zo'n 12 weken op stal moest ivm een gescheurde spier. Toen hij meer beweging kreeg ging het langzaam weer weg.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:10

Hele rare opmerking van mijn kant misschien, maar is het overwegen waard.
Ik reed een merrie die had dit ook, dit kwam door haar singel.
Weet niet of je haar ook rijd of iets? Maar toen er een andere singel kwam was het opgelost.

Iets heel anders, maar goed; het is overwegen waard? (geloof dat zij allergie had op stof van de singel).

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 20:25

Allemaal al bedankt voor het mee-denken...

Ik denk niet dat het bij Gipsy gerelateerd is aan de singel, want aangezien wij enkel een buitenpiste hebben, heb ik haar al verschillende weken niet meer opgezadeld. :-)

Dat leverprobleem: hmmm... Hier gaat bij mij een alarmbelletje rinkelen, aangezien haar moeder ook lang afwijkende bloedwaarden heeft gehad, veel vage klachten (ze is onlangs overleden op 26 jarige leeftijd) waar nooit echt een oorzaak voor gevonden is en dergelijke, maar waar ik dus zelf ooit aan dacht: dit paard heeft een tijd op een weide gestaan waar jakobskruiskruid stond (ik kende dat toen nog niet) en waar ook gehooid werd.
Gipsy is op die wei geboren (heeft er wel slechts enkele weken gestaan, toen zijn we verhuisd)...

Maar goed, ik wacht af wat de bloedwaarden zeggen en ik hou jullie zeker op de hoogte!

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:24

En heb je de bloed uitslagen al?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:35

Heb juist een smsje uitgewisseld met de dierenarts en hij ging mij hier morgen (= donderdag) over bellen.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 22:31

Even updaten: bloedwaarden zijn binnen, leverwaarden zijn licht verhoogd, maar oorzaak onduidelijk, behandeling met antibioticum, cortisone en sedochol.
(Cortisone omdat er mogelijk een allergische reactie meespeelt.)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:20

Hoi, dus toch.
Welke leverwaarden waren juist verhoogd en weet je in welke mate?
(Ik zie dat je in Antwerpen woont, dus ik veronderstel dat dat hetzelfde labo gaat zijn als hetgene het bloed van mijn paard heeft onderzocht. Waardoor het misschien valt te vergelijken. :o )
Wat bedoel je met die allergische reactie?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 23:24

Ik heb de uitslag op papier gekregen, kan hem maandag op het werk even inscannen als je wil?

Allergie: we hadden het over mogelijke oorzaken van oedeem aan de buik, bvb wondje dat ontsteelt oid, en mijn DA zei dat dat hier het geval niet was en toen dacht ik eraan dat ze tijdens het weideseizoen regelmatig haar buik schuurt (dan zit ze op haar kont zoals een my little pony en wrijft haar buik over de grond) en dat deed bij hem een belletje rinkelen.