artose... wat vinden jullie dat je moet doen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imara_Yelte

artose... wat vinden jullie dat je moet doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:57

Hoi,

Ik kreeg helaas te horen dat mijn bijna 16 jarige merrie artrose heeft op beide achterbenen.
Aan de ene kant 2,5 en de andere kant 3.
1 begin
2 matig
3 gevorderd
4 ver gevorderd

Ik kon de keuze maken:
1 in laten spuiten en medicijnen geven (ong. 200 euro per maand) en dan door kunnen rijden.
2 op pensioen zetten en waarschijnlijk niet eens medicijnen nodig hebben mar niet rijden dus.
3 in laten slapen.

Even voor de duidelijkheid ze loopt er niet kreupel mee zolang ze geen zwaar werk hoeft te verrichten.
dus zo af en toe een stapritje kan ze wel.
Veel mensen vonden dat ik er alsnog moest laten inslapen.......maar ik heb gekozen voor optie 2!!
wat zouden jullie doen met dit probleem ???

EllyC

Re: artose... wat vinden jullie dat je moet doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:08

ik zou twijfelen tussen 2 en 3.
bij pijn natuurlijk gelijk voor optie 3.
anders zou het van mijn persoonlijk situatie afhangen of ik haar zou houden of niet.
Kun je het opbrengen om misschien nog wel 10 jaar voor haar te zorgen (financieel en tijd) en dan al dit tijd geen ander paard aan te kunnen schaffen. Kosten voor 10 jaar zorgen zijn al gauw 50.000 euro. Is dat het je waard?
En komt het paard niets te kort omdat je het toch niet zo leuk als je niet kunt rijden.

Blijft een lastige beslissing maar ik neig naar op 3, paard voelt er tenslotte niets van.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:11

Ik zou toch nog een keer proberen te behandelen, wie weet kunnen jullie met beleid dan nog jaren samen plezier hebben!

Als het paard echt pijn heeft/krijgt, zou ik kiezen voor in laten slapen, als het alleen pijn heeft bij zware belasting kun je met weidegang misschien nog even vooruit...

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:12

@ jury: sorry maar die reactie stoot mij tegen de borst: een paard is geen wegwerpprodukt! Als ze geen pijn heeft zie ik niet in waarom je haar zou in laten slapen. En trouwens: 50 000 € op 10 jaar: dat is 5000 € op een jaar, voor een paard dat op de wei staat, ik weet niet waar je dat geld aan op gaat doen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:12

Dit is iets voor MD.
Daarom van RT->MD

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:14

Als je er vrede mee kunt hebben om zo nu en dan nog lekker een sjokritje te maken en je paard hier ook tevreden mee is (niet onbelangrijk) dan zou ik voor optie 2 kiezen, absoluut.
Zodra het echt te gek veel gaat kosten zoals hierboven voorgerekend, tsja…dan kun je beter 1x flink janken dan dat je blíjft janken.
Zolang er nog geen pijn voor het paard bij komt en het nog vrolijk en blij in het leven staat, waarom dan per direct laten inslapen? Dat kan toch altijd nog?

Imara_Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 12:16

ik heb mijn merrie nu in muiden gestald met allemaal andere paadjes met een gebrek en ik betaal alles der op en der aan 175 euro per maand.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:23

merelhof, ik org goed voor ze als ze leven en zorg er voor dat ze waardig aan hun eind komen.
Ik heb een paard om mee te rijden. Zou dat vroegtijdig dus niet meer kunnen dan zou ik het niet meer kunnen opbrengen om dagelijks bezig te zijn met tutten.

5.000 per jaar is heus niet zo raar hoor.
175,00 per maand lees ik hierboven x 12 is al 2.100, daar komt dan nog DA, hoefsmid, verzekering en tandarts bij.....
maar goed maak er 30.000 euro van dan blijft het ook nog een hoop geld, voor een poetspony of kijkplaatje vind je niet?

Toen ik 18 was en mijn eerste paardje had, zei de hoefsmid tegen mij: als je een paard niet meer kan gebruiken waarvoor je het hebt aangeschaft dan moet je het wegdoen.
Hij was toen bijna ontslagen, maar nu ben ik het volledig met hem eens.

Ik weet dat het geen penny antwoord is maar het is wel mijn mening en die wordt volgens mij gevraagd en is dus gegeven.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:40

als je ervan uitgaat dat een paard een gebruiksvoorwerp is. Ke hebt als mens nog een verantwoordelijkheid. Bovendien ben je alles behalve creatief: ik kan het niet gebruiken dus jagen we het de dood in. Terwijl er genoeg mensen zijn die op zoek zijn naar een verzorgpony of paardje om op een wei te zetten zodat ze iets hebben om naar toe te gaan, een gezelschapsdier. Als TS dat wil en ze zoekt even is er zeker iemand die het paardje kan opvangen en in de wei kan laten lopen. En dat kan gratis.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:42

als het paard geen pijn heeft en het niet erg vindt om met pensioen te gaan én jij kan je daar ook in vinden, dan 2 en anders 3

Imara_Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 12:51

Mijn merrie heeft er helemaal geen moeite mee dat ze wat minder loopt. ik heb dus ook een stal gezocht waar zij 24 uur per dag buiten staat met andere paarden. (paddock met schuilstal van enrome formaat of weide) Ook ik heb me paardje niet aangeschaft als alleen rijdier maar met de bedoeling dat het een maatje voor me is en dat ik lekker met der bezig kan zijn. ik ga zelf 2 a 3 keer per wek naar der toe en mijn verzorgster ook.
Ik heb toen bij de aanschaf besloten dat als ik eenmaal aan een paard begin ik er ook voor der moet zijn in slechte tijden. zodra ze pijn gaat lijden zal ik er ook met een tevreden gevoel in laten slapen maar weet ik dat ze nog lekker van der leventje hefet kunnen genieten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:55

Met goed beslag is vaak ook nog heel wat te verbeteren. Ik zou ook zeker rondvragen voor een second opinion. Zeker als ze nu niet kreupel is, vind ik inslapen niet eens een overweging.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:58

Ik zou persoonlijk niet voor inslapen kiezen als het paard geen pijn heeft. Bij onze merrie werd op hele jonge leeftijd (2 jaar) artrose vastgesteld in meerdere benen. Volgens de kliniek was de enige optie inslapen. Omdat ze goed bleef lopen is ze uiteindelijk toch ingereden en inmiddels is ze alweer 16. Ze word bijna alle dagen gereden en het gaat echt super. Volgens verschillende dierenartsen komt het beeld van hoe het paard loopt totaal niet overeen met de foto´s. Er is toen tegen ons gezegd dat de beste graadmeter is kijken naar het paard zelf. Maar als we naar de kliniek hadden geluisterd dan zou ze er nu dus niet meer zijn..
Wij rijden wel bijna alleen maar buiten en als we in de bak rijden dan houden we rekening met haar artrose. Dus niet een vol uur in de bak draven en galloperen maar juist zorgen voor een goede warming up en niet teveel kleine voltes. Maar ze word dus gewoon 6 dagen in de week gereden en vooral buiten doen we alles met haar. Omdat we niet vaak in de bak rijden probeer ik buiten wel te trainen, dus af en toe een paar pasjes wijken, stelling vragen, nageeflijk rijden, enzovoorts. Op deze manier blijft het toch leuk voor ons beide.
Als je zelf het paard niet wil houden zou ik zeker kijken of je hem niet bij iemand kwijt kan waar hij lekker van zijn pensioen kan genieten en misschien nog wat buitenritjes maken.
Sterkte in ieder geval met je beslissing!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:03

Kijken naarhet paard zelf. Vriendin van mij heeft een paard met spat en artrose in 4 benen, die voert nu gelatinaat bij en het dier lopt als een treintje, terwijl een ander paard wat ik ken enkel en alleen een 2tje heeft op 1 been en die staat echt heel veel kreupel.

Je moet dusnaar je paard kijken.

Naadd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:08

ik zou zelf ook voor optie 2 gaan..
als ze geen pijn heb en lekker op een weilandje staat. Het lijkt me dat je je paard niet na zoveel jaren een spuitje geeft alleen omdat je niet kan rijden.. als ze pijn heeft ja dan zou ik wel voor 3 gaan. maar ik geef je groot gelijk dat je voor optie 2 bent gegaan!

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:16

Ik zou eerst en vooral een tweede opinie vragen aan een andere dierenarts. Ik had een paar weken geleden een probleem met mijn merrie en de ene zei dat ze een grote cyste had op haar eierstok en de andere zei dat haar kniebanden niet in orde waren. (?????) Het laatste was de juiste diagnose.

Wat het inslapen betreft ... Zou ik écht niet doen hoor! Ze heeft geen pijn. Er zijn zooooveel meisjes, vrouwen die paardjes zoeken om te verzorgen en af en toe misschien eens een kleine wandeling te doen. Ik zou eerder dat doen dan ze zomaar in slaap te doen voor financiële redenen.

Het is natuurlijk een heel sombere situatie voor jou maar het zou zonde zijn om een paard dat voor de rest goed gezond is te laten inslapen omdat ze in de (verre) toekomst zou gaan manken.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:19

Zou idd goed naar het paard kijken en als ze er volgens jou geen last van heeft en je gaat af en toe eens een rondje rijden gaat het hopelijk nog een hele tijd goed mocht ze pijn krijgen dan denk ik dat ondanks dat de keuze zou maken om er een eind aan te maken. Maar ben ook van mening dat je een paard niet alleen als gebruiksvoorwerp hebt en zorgplicht want je hebt er voor gekozen een paard te nemen en vind dat je er dan ook voor moet gaan als het minder gaat .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:21

Imara_Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 14:23

alvast allemaal bedankt voor de fijne reactie's en het meedenken. Top !! +:)+
Zijn er nog meer mensen met hun mening ?? :o

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:26

Als ze er last van heeft, 3, hoe zwaar en hard en moeilijk.
Zo niet, dan 2. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:32

Grootste gedeelte van "mijn" geval staat in het centrale topic.
Rust roest bij artrose!

Amigo was net zo oud als jouw paard, ook 3tjes aan beide spronggewrichten. Hij doet het nu al jaren redelijk goed op gelatinaat en glucosamine. Het zal nooit beter worden, en hij heeft zijn goede en slechte dagen. Op zeer goede dagen knalt hij door het bos, en maakt hij zelfs nog een sprongetje. Op normale dagen een rustig buitenritje, en op slechte dagen (vooral in het najaar als het buiten nat is) is hij stram, stijf, heeft stalbenen en duurt het een hele tijd voor hij een beetje soepel loopt.

In de bak rijden is uit den boze, korte wendingen, hoeken door, en voltes ook.

Wij zijn wat hem betreft van mening dat hij zelf moet aangeven wat hij kan en wat niet. Wil hij niet harder lopen, dan niet. Wil hij de hele weg stappen, dan stappen we. Wil hij met een fikse draf langs de dijk, dan gunnen we hem dat.

Met pensioen laten gaan is voor deze volbloed geen optie. Dan verveelt hij zich dood.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:35

Het blijft een moeilijke keuze, de beslissingen moet je zelf nemen, luister naar je hart en kijk naar je paard :(:)
Mijn paardje wordt volgende week 15, heeft spat en waarschijnlijk ook artrose. Hij wordt gewoon gereden, loopt
met mij L2 en met mijn instructrice Z2 misschien van de zomer zelfs nog overstap naar ZZ-licht.
Paard heeft bij mij nog nooit kreupel gelopen.
Succes met de keuzes waar je nu voor staat!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:53

Optie 4

24/7 buiten zetten, hoefschoenen met pads aantrekken en natuurlijk bekappen. Hoogstwaarschijnlijk kan je dan gewoon nog recreatief rijden op haar.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:15

Onze volbloed, hierboven beschreven, loopt "gewoon" (en dan bedoel ik: al 15 jaar) op ijzers, daarmee kan dus ook recreatief gereden worden (met gelatinaat).
Arabesk: zouden hoefschoenen het gebruik van supplementen achterwege kunnen laten?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:23

gem schreef:
Onze volbloed, hierboven beschreven, loopt "gewoon" (en dan bedoel ik: al 15 jaar) op ijzers, daarmee kan dus ook recreatief gereden worden (met gelatinaat).
Arabesk: zouden hoefschoenen het gebruik van supplementen achterwege kunnen laten?

ja dat denk ik wel. Ik heb zowel supplement als hoefschoenen geprobeerd bij onze artrose merrie. Supplement voegde niet veel toe, hoefschoenen wel.

de merrie in kwestie