Franse stand veulen ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Franse stand veulen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:50

Hoi!
Mijn veulen van 11 maand heeft een licht franse stand
bij zijn achterbenen. zijn er meer mensen die hun paarden dit hebben?
worden er ook nadelen aan bevonden ?
Hij cordineert overigings wel goed. en loop ook niet kreupen.
Wordt het ook minder naarmate hij ouder wordt?
graag reactie :)

NZ92

Re: Franse stand veulen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:13

En hoe wordt zo'n paard in de sport later?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:17

Bij de achterbenen spreken ze normaal volgens mij niet van een franse stand... Ben wel erg benieuwd hoe het dier staat eigenlijk. Heb je foto's?
Afwijkende beenstanden hoeven voor de sport in principe geen probleem te zijn mits het niet te erg is...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:09

heb nog geen foto zal ik vande week even halen het is wel de achterbenen maar niet heel ernstig.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:31

Bij de achterbenen spreek je nooit over Franse stand. Ze hebben het dan vaak over koehakkig of nauw achter.
In principe heeft een paard er geen last van in zijn bewegingsmechanisme. Wel kan het paard moeite hebben om het gewicht goed op het achterbeen te krijgen later.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:38

Oke? mijn D.A vertelde mij dat het wel franse stand was hmm vreemd.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:40

Voor heet het franse stand en achter koehakkig! Maar goed het maakt niet uit, de benen staan dus iets naar buiten gekeerd. Dit hebben vele paarden volgens mij hoor!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:43

oke, dit is dus niet hinderlijk? verder

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:49

Je da zal hoogstwaarschijnlijk bedoelen dat je veulen een koehakkige stand heeft van de achterbenen. Er kunnen zeker gevolgen zijn voor het spronggewricht, op latere termijn. Wordt het een groot paard? Toch wordt er wel gesproken van franse stand achter maar is niet iets wat je veel hoort.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:54

het paad zal ongeveer 1,63 worden. Oke wat kan er zoal gebeuren ervaring? wel is hij nog maar 11 maand misschien trekt het nog bij?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:06

Ik zou je niet zorgen maken want je kunt het toch niet beïnvloeden. Je zult moeten afwachten hoe hij zich ontwikkeld. Kan allemaal prima verlopen maar let er bijv. op dat de sprongen niet overvult raken. Zorg ervoor dat hij niet te dik wordt! Veel bewegen en goed voer geven, op tijd je wormenspuit en genieten van je veulen. 1.63 m. is niet te groot, prima.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 18:17

Oke hij is dus koehakkig, iemand hier ervaring mee? ook al oudere paarden?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:21

De hoefsmid vragen, die kan het namelijk wel met bekappen veranderen. Eigenlijk zou hij elke 3 tot 4 weken even bijgewerkt moeten worden en dan is het zeker te beinvloeden. Mijn veulen had het ook, maar door het de eerste jaren erg vaak bij te werken was er op 3 jarige leeftijd niets meer van te zien en waren ze bij stamboekopname zeer goed te spreken over haar achterbenen!!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 15:19

Zou deze jaarling dan ook afgerekend worden in de keuring of sport?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:23

Vraag aan je hoefsmid of hij je paard achter "buitenover" kan zetten, dan valt er nog wel degelijk iets te corigeren in de stand.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:24

NienkeNiels schreef:
Zou deze jaarling dan ook afgerekend worden in de keuring of sport?

Als het zo zichtbaar blijft dan maken ze er op de keuring wel een opmerking over. Hoe zwaar ze het laten meewegen ligt er natuurlijk aan hoe erg het is...
Hetzelfde geld voor de sport. Als je er in beweging duidelijk iets van kan zien laten ze het natuurlijk wel meewegen...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 15:25

in de beweging zie je er eigenlijk niets van hij, en het valt onder het lopen eigenlijk nog niet zo erg op

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:29

Dat wordt meestal koehakkig genoemd idd.
Op de keuring wordt het wel meegenomen maar als hij verder goed is en hij geen afwijkend bewegingsmechanisme heeft is het niet zo'n probleem.

Dat geld ook voor de sport, uiteraard kun je er gewoon op rijden, hij zal zichzelf wel iets sneller aantikken dan een paard wat correct staat maar van een koehakkige stand zie je vaak niet heel veel in beweging dus wss valt het wel mee.
Als hij bv toontredend zou zijn is het een ander verhaal, zo'n paard maait al als het maar een lichte afwijking is en dat valt op in je dressuurproef. Maar dan nog, als je gewoon netjes rijd krijg je hooguit een puntje minder op de gangen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:04

Michellette schreef:
De hoefsmid vragen, die kan het namelijk wel met bekappen veranderen. Eigenlijk zou hij elke 3 tot 4 weken even bijgewerkt moeten worden en dan is het zeker te beinvloeden. Mijn veulen had het ook, maar door het de eerste jaren erg vaak bij te werken was er op 3 jarige leeftijd niets meer van te zien en waren ze bij stamboekopname zeer goed te spreken over haar achterbenen!!

Volgens mijn hoefsmid is dit flauwekul!
Je kunt de stand van de botten echt niet veranderen door de hoeven te bekappen, alleen maar proberen hem zo goed mogelijk met zijn 'gebrek' te helpen, licht verbeteren is nog niet hetzelfde als veranderen, hij kan geen wonderen verichten!
Daar ben ik het ook wel mee eens, het werkt hetzelfde als orthopedisch schoeisel voor mensen.
Dat dit veulen wat beter kwam te staan kan gewoon ook gebeuren, als ze sterker worden en ouder veranderd er evengoed veel, natuurlijk is het wel goed om de hoeven 'up to date' te houden!
Mijn paard van vroeger had ook een koehakkige stand, had keiharde benen en liep nooit kreupel, het was een draver.
En ik maakte regelmatig buitenritten van 6 uur ofzo dus ze werd genoeg belast!
Dus hoeft het helemaal geen belemmering te zijn.
Er zijn maar weinig paarden zonder gebreken....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:08

Met consequent op een bepaalde manier bekappen kun je wel degelijk de stand beinvloeden. Het is niet zozeer de stand van de botten die je beinvloed maar meer de foute stand van de hoef.

Vergelijk het met je eigen voeten, als jij heel erg op de buitenkant van je voet loopt kan daar met bv steunzolen veel aan gedaan worden. Je beinvloed dan de foute houding van je voet en je foute manier van lopen, niet zozeer de botstand maar doordat je dat lange tijd volhoud kun je daardoor ook de botstand kleine beetjes bijschaven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:26

Volgens mij kan dat juist niet, als je weer zonder die schoenen gaat lopen krijg je je horrelpoot gewoon weer terug, de botstand veranderd zeker niet.
Onze pony heeft ook charlie chaplin pootjes, de hoeven groeien juist door de stand van zijn beentjes raar en dan kun je de hoeven weer bijwerken maar de botten niet.
Mijn hoefsmid zegt het, hij zegt ook dat hoefsmeden uit hun nek löllen als ze beweren het te kunnen veranderen, je kunt echt geen botstand veranderen, door je nagels te knippen, daar zijn hoeven te zacht voor en zullen zich altijd eerder aanpassen dan botten.
Met ijzers kun je wat meer invloed hebben maar oplossen gaat nooit lukken, je moet zelfs oppassen voor overbelasting, als je het paard anders zet dan dat hij gebouwd is.
Ik zou eigenlijk wel een heleboel hoefsmeden willen ondervragen én dan bewijzen te krijgen, wát is de waarheid??
Probeer daar maar eens achter te komen, ze zullen ook niet graag toegeven dat ze minder invloed hebben dan dat ze zouden willen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:34

MirandaFuego schreef:
Volgens mij kan dat juist niet, als je weer zonder die schoenen gaat lopen krijg je je horrelpoot gewoon weer terug.

Wel als je het na 2 dagen doet ja. Daarom moet je het ook volhouden en is het ook belangrijk dat je een paard ook heel regelmatig laat bekappen.
Tuurlijk is de hoef zacht en past die zich eerder aan en als je maar ééns in de 3 maanden bekapt heeft het ook geen zin, als je iets wilt verbeteren moet je er elke 3/4 weken bij om die hoef weer een beetje bij te schaven.
En je kunt een hoef niet ineens in de gewenste stand zetten, dan krijg je idd overbelasting, het moet gelijdelijk gaan.
Ik snap wat je hoefsmid bedoeld maar ik denk dat als je doorvraagt hij ook moet toegeven je wel wat kunt corrigeren.

Ik heb al veel goede dingen gezien wat dit betreft, oa een paard met behoorlijke platvoeten die na een jaar behandeling keurig op de voeten stond en niets meer te zien was van wat ooit ernstig lage verzenen waren.
Ga maar zoeken op internet, bel maar eens naar Emmeloord of Utrecht, of beter; ga erlangs en je zult zien dat het wel degelijk kan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:40

anneliesdj schreef:
MirandaFuego schreef:
Volgens mij kan dat juist niet, als je weer zonder die schoenen gaat lopen krijg je je horrelpoot gewoon weer terug.

Wel als je het na 2 dagen doet ja. Daarom moet je het ook volhouden en is het ook belangrijk dat je een paard ook heel regelmatig laat bekappen.
Tuurlijk is de hoef zacht en past die zich eerder aan en als je maar ééns in de 3 maanden bekapt heeft het ook geen zin, als je iets wilt verbeteren moet je er elke 3/4 weken bij om die hoef weer een beetje bij te schaven.
En je kunt een hoef niet ineens in de gewenste stand zetten, dan krijg je idd overbelasting, het moet gelijdelijk gaan.
Ik snap wat je hoefsmid bedoeld maar ik denk dat als je doorvraagt hij ook moet toegeven je wel wat kunt corrigeren.
Jaah, maar platvoeten zijn hóefproblemen, géén verkeerde stand qua botten, ik denk dat dát ook het verschil is

Ik heb al veel goede dingen gezien wat dit betreft, oa een paard met behoorlijke platvoeten die na een jaar behandeling keurig op de voeten stond en niets meer te zien was van wat ooit ernstig lage verzenen waren.
Ga maar zoeken op internet, bel maar eens naar Emmeloord of Utrecht, of beter; ga erlangs en je zult zien dat het wel degelijk kan.

Jaah, maar platvoeten zijn hóefproblemen, géén verkeerde stand qua botten, ik denk dat dát ook het verschil is!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:50

En hoe denk je dat die hoef plat komt dan?
Er zitten ook botten in de hoef.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:34

Maar die waren niet plat toch?