Scott geopereerd aan sarcoïd op voorbeen fotoverslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Scott geopereerd aan sarcoïd op voorbeen fotoverslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:47

Voor je gaat lezen even ee huishoudelijke mededeling.
De meest bloederige foto's staan in een link, ik vind het zelf allemaal wel meevallen maar mocht je niet tegen bloed kunnen lees dit topic dan maar niet door!

Zo, vandaag was de grote dag wat betreft het verwijderen van Scotts sarcoïd.
Toen we Scott in oktober kochten was hij al aanwezig en de veearts vertelde me dat het een 99,9% zeker een sarcoïd was.
Haar advies was hem rustig te laten zitten zolang hij niet groeide of ging bloeden, dit omdat ze na behandeling vaak terugkomen en dan meestal in agressievere vorm.

Omdat de sarcoïd toch behoorlijk groter werd hebben we toch besloten hem weg te laten halen, nu was ie nog heel en als je wacht tot de boel stuk gaat word behandelen alweer moeilijker.
Op de praktijk bij de veearts werden we vandaag tussen 14.30 en 15.00 uur verwacht, Scott liep braaf de trailer op en was behoorlijk onrustig, dat kwam natuurlijk omdat Tess helemaal uit haar panty ging, die vind het niet leuk om alleen achter te blijven, beiden waren ze flink aan het hinniken naar elkaar.

De praktijk is maar een kilometer of 4 hier vandaan en dus waren we er zo, daar aangekomen hebben we Scott uitgeladen en dat gaat een stuk lastiger dan inladen, achteruit de klep af vind ie niet veel aan :D
Hij snurkte wat en keek vol verbazing rond, bij binnenkomst van de praktijk schrok ie van het kleinste geluidje, hij was behoorlijk druk.
Om hem te laten ontspannen werd ie direct geïnjecteerd met een kalmeringsmiddel, binnen een minuut zakte zijn koppie al bijna tot op de grond, rustig werd ie er dus wel van 8-)

Afbeelding

Eerst werd al het haar rond de plek des onheil weggeschoren, toen pas werd duidelijk dat de sarco nog groter was dan ik dacht!
Nadat de boel ontsmet, verdoofd en in de jodium gezet was kon ik nog net even een foto maken.

http://i180.photobucket.com/albums/x300/desillies/Scott/IMGP2665.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x300/desillies/Scott/IMGP2663.jpg

Scott vond het allemaal wel best, ik heb tijdens de operatie zijn hoofd omhoog gehouden zodat de veearts beter zicht had op het geheel, en al heeft Scott een klein koppie zwaar is hij wel!!
Uiteindelijk heb ik Silvan (mijn man) gevraagd het over te nemen.

http://i180.photobucket.com/albums/x300/desillies/Scott/IMGP2668.jpg

Afbeelding

Vlakbij de sarcoïd die vrij los onder de huid zat, loopt een groot bloedvat, de arts moest dus goed opletten dat niet te raken!
Best wel een beetje griezelig hoor om te weten dat het kleinste foutje ernstige gevolgen kan hebben!
Maar gelukkig ging het goed ;)

http://i180.photobucket.com/albums/x300 ... GP2671.jpg

Er werden wel twee kleine bloedvaatjes geraakt en een en ander bloedde behoorlijk, maar zodra het tangetje erop zat en er een hechting rond werd gelegd was ook dat leed al snel geleden.
Uiteindelijk was de hele bult los en werd ie afgevoerd, wat een vies ding!

http://i180.photobucket.com/albums/x300 ... GP2680.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x300 ... GP2681.jpg

De wond op Scotts been was echt best groot, klinkt misschien een beetje blond maar dat had ik eigenlijk niet echt verwacht :+
Je ziet de draadjes waarmee de twee bloedvaatjes dicht zijn gemaakt goed zitten op deze foto.

http://i180.photobucket.com/albums/x300 ... GP2676.jpg

Vervolgens de klus van het dichtnaaien, er zitten heel wat hechtingen in maar gelukkig staat er niet al teveel spanning op, de hechtdraad lost automatisch op, duurt wel een tijd maar dat geeft niet.

http://i180.photobucket.com/albums/x300 ... GP2683.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x300/desillies/Scott/IMGP2677.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x300/desillies/Scott/IMGP2685.jpg

Na een spuit antibiotica in zijn bil was de klus geklaard, nu moet Scottje een dag of 5 binnen blijven en aan de antibioticapoeder.
We zijn voorzichtig weer huiswaarts gereden (en hebben de verkeersdrempels zoveel mogelijk ontweken door een omweg te maken *D)
De patient maakt het goed, heeft alweer praatjes.
Hij baalt alleen dat er niks te eten in zijn stal ligt, hij mag de komende uren nog niet eten ivm kans op slokdarmverstopping, vanavond weer maatje :(:)

Morgen maak ik opnieuw een foto, het zal dan allemaal wel wat dik zijn maar dat trekt weer wel weg..
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 25-02-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd vanwege de regels op MD

reentje13

Re: Scott geopereerd aan sarcoïd op voorbeen fotoverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:58

succes met het herstel;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:19

Wat super dat je hier een fotoverslag van hebt gemaakt !! +:)+ Heel leerzaam!
Ik wens je heel veel sterkte met het herstel! :j

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:30

Inderdaad. Hoe vervelend het voor Scott ook is, het is toch wel leuk om het zo stap voor stap op foto te zien.
Mag ik misschien vragen wat een sarcoïd precies is? :)

Succes met het herstel!

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:48

even een :(:) voor scott en straks lekker eten dat heb je werl verdiend stoere jongen

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:49

RoWi schreef:
Inderdaad. Hoe vervelend het voor Scott ook is, het is toch wel leuk om het zo stap voor stap op foto te zien.
Mag ik misschien vragen wat een sarcoïd precies is? :)

Succes met het herstel!

Dank je wel.
Je leest hier meer over een sarcoïd,
http://www.bokt.nl/wiki/Sarco%C3%AFd

mandy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:59

ik hoop dat je mooie paardje snel herstelt, maar als ie een lekker maaltje opheeft gaat het vast al beter met hem :P
ik had dat verhaal over sarcoïden (waarvan je de link had geplaatst) gelezen, maar mag ik vragen wat voor sarcoïd scott had??

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:01

mandy95 schreef:
ik hoop dat je mooie paardje snel herstelt, maar als ie een lekker maaltje opheeft gaat het vast al beter met hem :P
ik had dat verhaal over sarcoïden (waarvan je de link had geplaatst) gelezen, maar mag ik vragen wat voor sarcoïd scott had??

Een occult sarcoïd naar ik aanneem, de beschrijving daarvan lijkt het meest op wat Scott had

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:29

He Lien, had niet mee gekregen dat hij weg werd gehaald, goede keuze zo te zien!
Netjes gedaan en hopelijk komt er niets van terug, komt vast helemaal goed! Lekker paardje is het verder!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:41

Wauw, mooi verslag hoor, ik vind het heel mooi dat je het erop heb gezet (maar ja ik studeer nou weer precies daarvoor en ben pas eerstejaars dus het is allemaal nog heel boeiend voor mij). Als het sarcoid aan de huid erbovenop vastgegroeid is moet het stukje huid inderdaad ook mee anders krijg je het niet van je paard af, dus helaas, grotere wond dan je zou denken inderdaad.

Wel mooie hechtinkjes doet die veearts van jou hoor! :)
Veel succes met Scottje zijn herstel.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:55

Leuk verslagje Lien, vind het altijd leuk en interessant om zoiets te lezen en zien. Arme Scottje, hij hangt bijna met z'n neus op de grond :+ :D . Nu maar hopen dat hij snel herstelt en weer naar buiten kan !

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:31

Brrr ziet er wel een beetje eng uit.. maar wel interessant.
Beterschap voor t ventje :(:)

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:43

Ach arme scott, mooi verslag, hopelijk knapt je mooie man snel op.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:00

Gossie.. Arme scott.. Dikke knuf voor hem en hopelijk is hij snel weer heelmaal de oude!

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:11

Dikke knuffel voor Scott hoor Des! Interessant verslag.

Misschien een blonde vraag van mij maar het viel me op dat de DA geen handschoenen aan heeft bij het hechten... hoeft dat bij dieren niet ofzo??

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 09:47

claud01 schreef:
Dikke knuffel voor Scott hoor Des! Interessant verslag.

Misschien een blonde vraag van mij maar het viel me op dat de DA geen handschoenen aan heeft bij het hechten... hoeft dat bij dieren niet ofzo??

De veearts heeft voordat ze ging opereren haar handen en armen geschuurd en ontsmet, vandaar dat ze geen handschoenen hoeft te dragen.
Als bijvoorbeeld een laborante in het ziekenhuis voor iedere patient die ze bloed afneemt zichzelf zou moeten ontsmetten dan neemt dat veel te veel tijd in beslag, vandaar dat ze dan handschoenen dragen en die bij iedere patient wisselen.

Iedereen bedankt voor de goede wensen, ik geef ze door aan meneertje welke tot nu toe weinig last lijkt te hebben, hij schraapt nog net zo hard met zijn been als voor de behandeling :D

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:50

Ah oké. Daar zit wat in. Zoals ik al zei... ik ben blond he...

Fijn dat het goed met hem gaat!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:05

Bij dieren worden bij de meeste operaties ook gewoon handschoenen aangetrokken. Dit geldt echter alleen voor gezelschapsdieren.

Dierenartsen voor groter spul nemen goed de tijd om hun handen/armen helemaal kaal te schuren omdat de handschoenen het helpen van zo'n groot dier waarschijnlijk niet zouden overleven.

De precieze reden kom ik vast nog wel achter maar dit is wat ik denk. Gisteren onze docent gevraagd of ze wel eens handschoenen aan had namelijk. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:36

Mooi om te zien, en fijn dat het goed is gegaan. Peutert hij er nu niet aan?

Lijkt ook precies zoals Conor heeft gehad heel wat jaren geleden, die zat allen in zijn oksel ipv vlak eronder. Zelfde grootte ook alleen dan bloedend.

Bij hem genas het snel dat zal bij Scott niets anders zijn denk ik. geef hem nog maar een flinke knuf.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:52

ITP ---> MD

Het team is van mening dat dit een erg informatief topic is en daardoor hier op ITP niet op zijn plaats staat en beter past op Medisch.
Ik heb naar de regels van Medisch nog enkele foto's meer in links veranderd.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 21:55

Neonlight schreef:
ITP ---> MD

Het team is van mening dat dit een erg informatief topic is en daardoor hier op ITP niet op zijn plaats staat en beter past op Medisch.
Ik heb naar de regels van Medisch nog enkele foto's meer in links veranderd.

Okidoki :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:59

Inderdaad ene duidelijk verslag.

Mag ik vragen waarom je gekozen hebt om hem te laten wegsnijden en niet voor één van de andere mogelijke behandelingen?
Heb je geen schrik dat het (erger) terug komt. Want naar wat ik begrepen heb, is dat risico redelijk groot bij deze manier van behandelen.
Dus daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb namelijk zelf ook een pony met sarcoïden. (eentje ook behoorlijk groot) Maar ik heb er net om die reden nog niets aan laten doen.
Maar in de (nabije) toekomst zal dat toch eens moeten gebeuren, vrees ik. Alleen zit ik nu met het dilemma ivm de wijze van behandelen.
Gewoon wegsnijden lijkt mij het meest praktische (simpel en goedkoopst) maar het grotere risico op terugkomen van die sarcoïd, houdt mij wel een beetje tegen om daarvoor te kiezen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:18

Volgens mij komt een sarcoïd niet sneller terug als je hem wegsnijdt. Daarnaast is zo'n ding vrij onschuldig, al is het natuurlijk niet fijn dat je paard elke keer onder het mes zou moeten...

Of haal ik het nu door elkaar met een ander soort groeisel... :+ Het lijkt mij in ieder geval niet logisch dat de kans dat hij terugkomt groter wordt als je hem weg laat halen. Wat zijn de andere behandelingen dan Luckystory?

Famke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:23

Mijn paard had een sarcoid tussen zijn achterbenen, dat is ingespoten met vloeistof, na een paar keer ging de sarcoid krimpen.
Scheelt snijden en dus een operatie.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 09:09

Ik heb gekozen voor snijden omdat dat de meest simpele oplossing was, de sarcoïd zat vrij los onder de huid en een plooi dus er bleef ruimte (lees vel) genoeg over om het goed te kunnen hechten.
Inspuiten met vloeistof ken ik niet, ik had de keuze uit bevriezen of snijden, ik weet uit ervaring hoe pijnlijk bevriezen is dus heb ik gekozen voor snijden.
Ik heb ook wel gelezen over een of andere heftige zalf maar daar heb ik me verder niet in verdiept.

Ik heb voordat ik besloot te laten snijden door onze veearts eerst advies en info ingewonnen bij twee klinieken, een in Nederland en een in Belgïe, deze wilden beiden ook snijden.
Alleen was behandeling bij mijn eigen veearts vele malen goedkoper :D

De kans dat de sarcoïd terugkomt is er inderdaad maar die was er ook met de andere behandelmethodes, ik zelf vermoed dat dit de beste behandeling is geweest, de bult is in zijn geheel weggenomen.
maar de tijd zal he tons leren...