wanneer is een hengstveulen vruchtbaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA_SA

wanneer is een hengstveulen vruchtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 18:06

Ik ben erg benieuwd vanaf wanneer een hengst vruchtbaar is en vanaf welke leeftijd ze zeg maar interesse krijgen in de merries. Ook wil ik graag weten hoelang een hengst vruchtbaar blijft na het castreren en wanneer hij dan zijn hengsten gedrag een beetje verliest.

Bedankt!

chrisje_83

Re: wanneer is een hengstveulen vruchtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:38

Een hengst kan al vanaf een jaarling merries bevruchten, het gebeurt niet vaak maar in theorie kan het wel. Ook zeggen ze dat een hengst na castratie nog een aantal maanden zou kunnen bevruchten. Of dit waar is weet ik ook niet zeker.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:40

een hengstje kan inprincipe met 1 jaar vruchtbaar zijn.....

na het castreren raden ze aan om 6 weken te wachten voordat je hem bij de merrie's plaatst

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:42

Heb zelfs gehoord dat het soms voor de eerste verjaardag is. En dat je als baasje denkt dat er geen belangstelling is voor merries, en er dan toch 'stiekem' wordt gedekt.

Linda_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:43

Ik heb mijn veulen met 14 maanden laten castreren. Je kunt zelf al voelen of zijn ballen zijn ingedaald. Ik kreeg van velen te horen dat het te vroeg was, maar meneer was opgewonden van alles wat er voorbij kwam (zelfs als wij de wei in kwamen). Daarna ging hij geloof ik na een maand al weer de wei op, met een draadje tussen de merries. Maar volgens mij is dit per paard verschillend en ook hoe lang hij hengst is geweest.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:44

Linda_Sem schreef:
Ik heb mijn veulen met 14 maanden laten castreren. Je kunt zelf al voelen of zijn ballen zijn ingedaald. Ik kreeg van velen te horen dat het te vroeg was, maar meneer was opgewonden van alles wat er voorbij kwam (zelfs als wij de wei in kwamen). Daarna ging hij geloof ik na een maand al weer de wei op, met een draadje tussen de merries. Maar volgens mij is dit per paard verschillend en ook hoe lang hij hengst is geweest.

nee hoor niet te vroeg :n
mijn hengstje had met 10 maanden al manderijnen zitten ;)
en dan zou hij al gecastreerd kunnen worden (zeiden ze, alleen is hij nog niet gecastreerd)

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:45

ok top dank jullie wel!

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:46

Het klopt inderdaad dat ze tot 6 weken na castratie nog kunnen bevruchten. Dus wel opletten om ze er dan al bij te zetten t is niet omdat alles weg is dat ze ook niet meer vruchtbaar zijn...

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:17

Vanaf 8 maanden kunnen ze vruchtbaar zijn.
Mijn ruin is ook met 15 maanden gecastreerd omdat hij teveel belangstelling had voor de dames en toen ook erg vervelend was tegen andere mensen.
Hij had duidelijk last van zijn hormonen en daarna was hij de rustheid zelf..

Bernadette86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:16

Wij hebben momenteel een hengst op stal staan die in juni 2 jaar wordt. Hij staat nog gewoon bij de merries in de wei. Hij speelt voornamelijk nog met de andere paarden, maar ik ben soms wel een beetje bang dat hij misschien andere paarden gaat dekken. De eigenaar wil hem pas volgend jaar in het voorjaar laten ruinen. Ze wil hem dit jaar gewoon bij de merries in de wei laten staan. Ze zegt dat je ruim van te voren ziet aankomen dat hij zin heeft om de andere paarden te dekken. Ik weet niet of dat zo is. Weet iemand welke tekenen je dan ziet? Of klopt dit hele verhaal niet. Als het niet gaat wil ze hem in een hengstenstal onderbrengen want ze heeft het idee dat zo laat mogelijk ruinen beter is.
Ik hoorde echter weer van de dierenarts dat zo vroeg mogelijk ruinen beter is. Weet iemand hier iets meer over?
Ik heb zelf een merrie veulen van 2 jaar bij dat paard in de wei staan en ik heb geen zin in een veulen. Ik hoop dat jullie mij hier meer informatie over kunnen geven.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:11

Bernadette86 schreef:
Wij hebben momenteel een hengst op stal staan die in juni 2 jaar wordt. Hij staat nog gewoon bij de merries in de wei. Hij speelt voornamelijk nog met de andere paarden, maar ik ben soms wel een beetje bang dat hij misschien andere paarden gaat dekken. De eigenaar wil hem pas volgend jaar in het voorjaar laten ruinen. Ze wil hem dit jaar gewoon bij de merries in de wei laten staan. Ze zegt dat je ruim van te voren ziet aankomen dat hij zin heeft om de andere paarden te dekken. Ik weet niet of dat zo is. Weet iemand welke tekenen je dan ziet? Of klopt dit hele verhaal niet. Als het niet gaat wil ze hem in een hengstenstal onderbrengen want ze heeft het idee dat zo laat mogelijk ruinen beter is.
Ik hoorde echter weer van de dierenarts dat zo vroeg mogelijk ruinen beter is. Weet iemand hier iets meer over?
Ik heb zelf een merrie veulen van 2 jaar bij dat paard in de wei staan en ik heb geen zin in een veulen. Ik hoop dat jullie mij hier meer informatie over kunnen geven.

nou trek je merrie dan maar weg.....want een hengst die tussen de merrie's staat is juist rustiger en kunnen dus in een onbewaakt ogenblik gewoon lekker dekken....

weet van een andere stal dat ze daar ook een hengstje hadden staan,dachten dat er niks aan de hand was, tot in de winter bleek dat de helft van alle merrie's drachtig waren :\

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:17

Echt wel, een hengst is wel lekker rustig tussen de merries maar vergis je niet, ze dekken wel hoor, zelfs al voor het een jaar oud is, opgepast dus he.

En als iemand zo makkelijk doet van laat die 2 jarige hengst maar bij de merries staan hoor, hij doet niets, nou dan ga je toch je merrie er weghalen, als je er niet op zit te wachten dat ze drachtig wordt, die is gek zeg, want een 2 jarige kan heel goed bevruchten hoor, ook al ziet ie er zo mak uit en rustig, dat kan best zijn van dat ie moe is van al dat gedek snachts of op een ander tijdstip.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 10-03-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:20

die van mij word 21 maart 1 jaar
en hij krijgt een castratie voor zijn verjaardag

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:21

Bernadette86 schreef:

Oeps... nou als je geen veulen wilt, zou ik zeggen, verkassen je merrie..
Mits die niet ondertussen al drachtig is.. Stond hij er vorige zomer ook gewoon tussen?

Bernadette86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 08:55

Ja vorige zomer stond hij er ook nog. Toen was er niks aan de hand. Er zijn al hele discussies op stal geweest want we hebben alleen maar merries op stal staan. Op dit moment willen ze het proberen omdat ze zeggen dat je het al ruim van te voren ziet aankomen. Maar als je dit echt niet ziet, zet ik mooi mijn merrieveulen er niet tussen. Op dit moment lopen ze weleens samen in de bak, en het hengstveulen is dan echt vervelend tegen mijn veulen. Hij zit haar continue te bijten en te steigeren. Zij gilt dat een keer en bokt achteruit, maar veel nut heeft dit niet. Ik zal nog eens met de pension eigenaren gaan praten dat er echt wel risico's zijn om dat hengstje tussen de merries te zetten. Ik hoop dat ze er iets mee doen, anders zet ik mijn veulen in een andere wei.
Ik heb echter ook wel eens verhalen gehoord dat sommige hengsten niet geruind hoeven te worden. Ik had 5 jaar geleden een hengstveulen die we verkocht hadden toen hij een jaar was. Ik ging laatst bij die mensen kijken en die mensen zeiden dat hij gewoon nog hengst was en tussen de merries liep. Dat paard heeft het niet door dat hij hengst is. Ik denk dat dit echt een uitzondering is.
Maar weten jullie de tekenen van het een hengst wat wil gaan dekken?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:01

Nou ik weet niet of je het ruim van te voren aan ziet komen. Volgens mij niet hoor. Ik zou zo snel mogelijk je merrie daar bij die hengst weg halen. Hij zou niet de eerste zijn die op die leeftijd een merrie drachtig maakt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:54

Bernadette86 schreef:
. Ik had 5 jaar geleden een hengstveulen die we verkocht hadden toen hij een jaar was. Ik ging laatst bij die mensen kijken en die mensen zeiden dat hij gewoon nog hengst was en tussen de merries liep. Dat paard heeft het niet door dat hij hengst is. Ik denk dat dit echt een uitzondering is.
Maar weten jullie de tekenen van het een hengst wat wil gaan dekken?

er zijn altijd uitzonderingen naturlijk,maar ik zou dat risisco absoluut niet met een jonge merrie willen lopen
en sommige hengsten geven geen tekenen,en zeker niet als ze er dagelijks bij staan....

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:05

Tja, sommige mensen hebben weinig verstand van paarden en houden dan wel een hengst. :x
Alle wilde jonge hengsten worden rond het jaar weggestuurd uit de kudde van hun moeder en zussen... en ja hij is al een jaar vruchtbaar en zolang jou merrie niet hengstig is zal ze hem niet accepteren, maar jou merrie is ook al een jaar vruchtbaar, dus wie weet kun je dit voorjaar al iets verwachten. Anders is het binnen nu en 4 weken raak, want zolang duuurt het ongeveer tussen twee hengstige periodes! Een scan door de Da geeft je zekerheid. Laat je niet voor de gek houden door onwetende mensen en trek je eigen plan.
Hoe langer je een hengst, hengst laat hoe grover zijn bespiering uitgroeit en dat kan goed gaan zolang hij zich niet gaat misdragen en hij wel in de wei kan bij ruinen en andere jonge hengsten. Maar als het gedrag verslechterd en er geen reden is om er een dekhengst van te maken, dan zou mijn advies zijn zo snel mogelijk laten castreren.

Bernadette86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:34

Ik heb het nog maals met de pensionhouders overlegd en de hengst komt deze zomer niet bij de merries te lopen. Nu staan de paarden nog binnen en in de bak omdat de wei nog te drassig is. Het is aan de eigenaar van hengst de keus of ze hem wil laten ruinen (is m.i. het beste omdat ze hem toch wil laten ruinen, maar dan pas volgend jaar), op stal laten staan, of naar een hengstenstal brengen (dan maar hopen dat hij uiteindelijk als ruin wel weer bij de merries kan). Ik heb namelijk van veel mensen met ruinen gehoord dat hun ruin teveel hengstenmanieren heeft en daarom niet meer in een merrie wei kunnen. Tja het is haar eigen keuze. Ik ben al blij dat mijn merrie veilig staat. Ik heb nog niet gemerkt dat ze hengstig is geweest.
Wat zijn de voor en nadelen van vroeg of laat laten ruinen? Daar zijn ook veel verschillende meningen over. Ik heb zelf altijd alleen maar merries gehad, dus ik heb er eerlijk gezegd niet zo veel verstand van.

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:54

ik heb ook begrepen rond het eerste jaar, maar ons veulen kruipt nu soms al op de rug van merrie veulen (met 9 maanden) dus uit elkaar gehaald

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 03:03

wij hadden er een die begon met 8 mnd(!) al te dekken op zijn moeder en zus ed :P
toen zei de veearts dat zogauw hij daarmee begint hij ook vruchtbaar is dus die hebben we toen gelijk laten castreren ;)

Bernadette86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:49

De hengst gaat aankomende zaterdag weg. Hij gaat dan naar een opfokstal. Daar wordt hij in de wei gezet met andere hengsten. Hier blijft hij ongeveer een half jaar staan. Daarna komt ze of met hem terug, of ze blijft daar met hem staan. Ik ben benieuwd hoe hij op dit alles gaat reageren en of het hierna ooit nog nut heeft om hem te ruinen. Maar ja, we zullen zien.
Ik ben in elk geval blij dat hij mijn merries niet kan dekken.

brittje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:35

Mijn hengstenveulen is bijna 4 maanden en springt al gericht op zijn “aangenomen” tante mét erectie. Kan dit kwaad? (Ze is nu wel hengstig en lokt het wat uit door langs hem door te lopen)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:33

Ik had er eentje die met 8 maanden al 2 keer een merrie gedekt heeft. En in een keer raak. Beide merries drachtig. Ik wilde alleen maar schouwen maar kon hem toen niet houden en toen dekte hij....
Het was ook de bedoeling dat als hij wat ouder was mijn shetlanders zou dekken.
Hij stond samen met zijn halfbroer. Die dekte pas toen hij bijna 2 jaar was. En interesse in de merries kreeg. Met deze moest je ook echt de tijd nemen en niet 10 minuten voor je weg wilde een merrie dekken. Ik liet de hengsten altijd aan de hand dekken.
Die andere die al met 8 maanden dekte, wilde alleen op de eisprong dekken.......
Ze hebben hier 18 jaar voor nakomelingen gezorgd.
Wel heel apart we hadden ze altijd bij elkaar staan zomer en winter..... En dat ging altijd super.

Afbeelding

Dit is Napoleon een leuke appaloosa die met 8 maanden al dekte. (stokmaat 1.10)

Afbeelding

En dit is Nick (ook een stokdmaat van 1.10) een prachtige panterbonte appaloosa die het rustig aan deed en ook geen pottenkijkers wilde tijdens het dekken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:37

Het wisselt heel erg per veulen maar 4 maanden is wel erg jong.

Ik heb in het verleden mijn pony toen ze hengstig was in een koppel gezet waar wat bijna jaarlingen in liepen (en ruinen en drachtige merries) met het idee dat het niet erg was als ze gedekt zou worden door één van de drie. Heeft er 3 maanden gelopen en geen van de jonge heren had interesse hoe ze ook haar sletterige best deed...