Paard houdt hoofd scheef - Ze is blind

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Paard houdt hoofd scheef - Ze is blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 15:44

Mij viel de afgelopen paar dagen al een paar keer op dat een van de paarden haar hoofd opeens scheef leek te houden. Maar als ik dan omkeek, dan hield ze het weer normaal.
Met een snoepje geven steekt ze nu haar hoofd scheef naar je toe. En staat ze het op te eten, dan heeft ze haar hoofd weer recht.

Ik dacht dus: die heeft misschien vieze oren. Dus zijn we eens met een vinger haar oren ingegaan om te voelen en er kwam wel wat oorsmeer uit, maar niet dramatisch veel.
Misschien dat het dieper zit, maar hoe krijg je dat er uit?

Mijn schoonzus had het over sla-olie in de oren doen. Dat gebruiken ze ook bij mensen met oorpijn.
Ik heb wel een 10 ccspuit liggen, waar ik wat sla-olie mee in de oren kan spuiten, maar tja, dat wordt misschien zo'n vettig zooitje. Met name omdat ze nogal behaarde oren heeft.

Hoe maken jullie de oren schoon als het paard last heeft van iets in zijn oren of oorsmeer. Kun je het op een of andere manier losweken?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-02-10 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

sillysoul

Re: Paard houdt hoofd scheef - hoe vieze oren schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:47

paarden kunnen ook hun hoofd scheef houden omdat ze iets niet goed kunnen zien met 1 oog... dus zou er niet zomaar vanuit gaan dat het aan de oren ligt. Bovendien als een dier zijn hoofd scheef houdt door een oorontsteking, is het een ernstige ontsteking, dus moet er een arts naar kijken ipv huis-tuin-en keukenmiddeltjes in te zetten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 15:58

Nou, ik geloof niet dat de ogen een probleem zijn. Ze ziet alles.

Een ernstige oorontsteking zal het ook nog niet zijn. Dan had ze wel staan schudden en continu scheef gestaan met haar hoofd. En dat doet ze dus niet.
Ik zag dat er ook een of ander middeltje was om de gehoorgang te reinigen (ook voor honden en katten). Dat weekt idd de oorsmeer los.
Misschien dat we dat beter eerst kunnen proberen.
Kan best dat ze misschien in de wei (waar ze 24/7 staat) iets in haar oor heeft gekregen van modder of iets dergelijks.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:03

nou bij mensen doen ze er geen sla olie in hoor,
ik werk in de zorg en daar gebruiken we speciale vette olie. speciaal voor dat soort zaken, maar dat is eerst om de boel los te weken.(paar drupjes erin watje en weken)
En daarna worden de oren uitgespoten met water.

Maar zou toch eerst even telefonisch overleg plegen, met de DA, voordat je zomaar iets in zijn oren spuit.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:29

In de zorg kan ik me voorstellen dat ze dat niet doen, maar het is een oud thuismiddeltje tegen oorpijn. Er bestaat zelfs een topic hierover op Bokt zag ik: [LZP] Oorpijn, leuk om 1 uur snachts

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:31

Citaat:
Nou, ik geloof niet dat de ogen een probleem zijn. Ze ziet alles

Hoe weet je dat zo zeker?
Ik vind het namelijk helemaal geen rare redenering van sillysoul.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:34

Zelf gaan klooien met paardenoren lijkt mij ook geen aanrader nee. Als je je echt zorgen maakt zou ik gewoon een goede da bellen. Er kunnen zoveel andere oorzaken zijn..............

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:37

ik zou er ook niet zomaar iets in spuiten en ook niet met je vinger in zn oor gaan zitten.. als er teveel oorsmeer zit kan je het dan dus ook dieper duwen.. ruik eens aan zn oren als het flink ontstoken zou zijn dan ruik je dat meteen...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:38

Kan oormijt zijn. Enige wat helpt is een flesje van de DA, een aantal druppels erin, dan het oor pakken en masseren.
NOOIT met een wattestaafje of zoiets erin gaan pulken!
Bij paarden heb ik er overigens nog nooit van gehoord............Bij katten, honden en knaagdieren wel.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:39

Ik zou't ook liever even aan de DA vragen eigenlijk. Ik zou niet zomaar slaolie in z'n oren gaan gieten, maar zou liever hebben dat iemand er gewoon ff goed in keek, dan WEET je ook meteen wat het is. Als het oor ontstoken is, ziet hij dat meteen.

Je DA kan dan wel zeggen of hij denkt dat het mijten, een ontsteking of misschien iets in het oor is (een stukkie stro of zo)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:30

Silence schreef:
Citaat:
Nou, ik geloof niet dat de ogen een probleem zijn. Ze ziet alles

Hoe weet je dat zo zeker?
Ik vind het namelijk helemaal geen rare redenering van sillysoul.

Omdat ze ook met haar hoofd schuddelt. Als het probleem aan de ogen lag, dan zou het voor haar zinloos zijn om met haar hoofd te schuddelen, dan ziet ze nog minder. Er is ook niks aan haar ogen te zien. Ze zijn mooi helder en schoon.
Je ziet het gewoon aan haar dat ze last van haar oor heeft en niet van haar ogen. Is moeilijk uit te leggen op papier. Maar daar ben ik gewoon zeker van. Mijn hond deed nl. precies hetzelfde als ze last van oormijt had.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:11

ZE IS BLIND |( |( |( |(

Jullie hadden gelijk!
DA is vanmiddag langsgeweest en ze heeft maanblindheid.
AAn een kant helemaal en aan de andere kant ziet ze nog weinig.

Hoe kan het dat we dat niet gemerkt hebben?!!! |(

Ik let normaal zo goed op ze |(

Maar alle kenmerken die de DA opnoemde, daar had ze ook geen last van gehad!

Ik ben helemaal verbijsterd |(
Er valt niks meer aan te doen.
Betekend dat ze volgende week waarschijnlijk door haar bazinnetje wordt ingeslapen. |( |( |(

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:13

Goh meid,
wat vreselijk zeg, wat zul jij geschrokken zijn.
heel veel sterkte de komende tijd!!!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:18

Wat erg, vooral als je zeker weet dat het aan iets anders ligt...
Sterkte :(:)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:20

oh wat erg!! heel veel sterkte!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:22

sterkte

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:26

he wat vervelend! Heel veel sterkte :(:)
echt vreselijk...

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:28

Wat erg! Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:30

Vervelend zeg! sterkte! :(:) Maar waarom moet ze gelijk ingeslapen worden? een blind paard kan toch ook nog functioneren?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:32

Weet niet hoe oud ze is? Als ze al wat ouder is.. lijkt mij het vriendelijk om een paardje in te slapen.. mits ze echt heel erg slecht zien..

Nogmals, sterkte :(:)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:36

lianne_ester schreef:
nou bij mensen doen ze er geen sla olie in hoor,
ik werk in de zorg en daar gebruiken we speciale vette olie. speciaal voor dat soort zaken, maar dat is eerst om de boel los te weken.(paar drupjes erin watje en weken)
En daarna worden de oren uitgespoten met water.

Maar zou toch eerst even telefonisch overleg plegen, met de DA, voordat je zomaar iets in zijn oren spuit.

ik heb toch echt als advies van mijn HA gekregen om er zonnebloem olie in te druppelen om alles los te krijgen

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:47

He jeetje, wat rot voor je! Vaak kun je maanblindheid toch wel zien? Het oog verkleurd dan toch iets (of heb ik dat mis)?

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:01

Heel veel sterkte....

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 21:29

Aan de kleur van het oog was dus niet duidelijk iets te zien, omdat haar manen daar altijd gedeeltelijk overheenvallen en, ik kom altijd s'avonds als het donker is. Dan zie je ook niet zo veel in het stallicht.
's Morgens gooit mijn schoonvader of een van de mannen een paar plakken hooi in de uitloop. Maar ja, die letten daar natuurlijk ook niet op.

Ben vanavond gaan voeren en heb de pluk haren eens opzij geduwd. Het enige wat je nu ziet is dat het boven het oog een beetje is ingevallen (aan 1 oog, de ander zie je niks aan). Maar dat is ook niet continu ingevallen, want als ze zich naar me toe draait en probeerd te focussen (of wat ze dan ook doet) dan kijkt ze me opeens weer gewoon met een groot mooi oog aan.

Maar als je haar ook ziet lopen in de uitloop, dan merk je helemaal niks dat ze bijna niets ziet.
Ze loopt zo haar stal in (zelfs nadat mijn paard haar een stukje aan de kant heeft geduwd omdat die net naar haar eigen stal onderweg was).

Ik heb echt een potje erbij staan janken dat ik het niet gezien heb. Ik HAD het MOETEN zien. |(
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit al heel lang zo is. Maar ja, ze wordt toch niet van de een op de andere dag blind? En dan ook nog aan beide ogen.

Waarom inslapen.....tja....omdat we toch graag een paard willen om op te rijden, we niet de plek hebben om er nog 1 bij te stallen, ook niet de tijd hebben om er nog een extra bij te hebben (ook al zou je die ergens anders kunnen stallen), een blind paard erg moeilijk te plaatsen is al wordt ze dit jaar pas 10 jaar, en ook een belangrijke reden: willen we haar laten leven, dan moeten er dure tests gedaan worden om te kijken wat de daadwerkelijke oorzaak is. Het kan nl. door een tumor veroorzaakt zijn. Als dit kwaadaardig is, dan is het zowieso einde verhaal. Het is dus ook nog eens een centenkwestie. Ze moet zowieso dan aan de antibiotica, misschien wel blijvend aan de medicijnen. Tja, dan kom je voor de moeilijke keus: wat moet ik nu.
Het frapante was dat we er gisteren net over spraken hoe we nu verder meosten met dit paardje, aangezien mijn schoonzus hem maar niet echt onder controle kreeg. Ze reed niet echt ontspannen op het dier...en dat al 5 jaar lang. Meerdere mensen hadden in de afgelopen weken al tegen haar gezegd dat ze hem moest verkopen en een ander waar ze wel mee overweg kon, moest kopen.
Ach ja, we hobbelen zo al een paar jaar rond, ik had niet verwacht dat ze op stel en sprong een ander zou kopen, aangezien ze helemaal weg is van het dier, want kwa karakter en uiterlijk is ze geweldig. Maar dit veranderd de zaak natuurlijk.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:53

Zo oke, heftig stuk zo.

Nou hoop dat jullie je kunnen berusten in deze situatie.
Ik zou er persoonlijk wat moeite mee hebben om dan gelijk te zeggen inslapen. Omdat er een ander paard moet komen.
Ik kan natuurlijk niet in jullie porto kijken, bedoel het ook niet verkeerd.
Ben gewoon wat geraakt door dit stuk.