Castratie hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_pilse83

Castratie hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:54

Ik heb een leuke fries op het oog. Hij is bijna 2 jaar en is nog hengst. Wanneer kan ik hem hem beste castreren? Hij heeft nog geen hengstestreken. En wat is de beste castratiemethode???? Aan de ene kant wil ik hem wel langer hengst houden, den groeit hij mooi uit. Aan de andere kant wil ik niet dat hij ineens hengstenstreken krijgt.... En in de zomer castreren is niet zo handig ivm de vliegen. Is dit voorjaar dan beter? Of net na de zomer, in het najaar?

__Elizabeth

Re: Castratie hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:19

Ik zou hem in zijn 3e jaar castereren. tenminste jij wilt geen hengstenstreken en die krijgen ze dan. Ik werk nu met een hengst die in maart 3 word (PRM) en hij begint nu een beetje praatjes te krijgen. Deze hengst word over 2 maanden gecastereerd. Zolang jij met de hengstenstreken om kunt gaan zou ik hem hengst houden. Probeer iig te voorkomen dat er problemen ontstaan. Uit ervaring weet ik dat je er echt mee om moet kunnen gaan anders maak je het je zelf niet makkelijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:22

rond zijn 3e castreren dat is het beste.. Dan heeft hij geen kans om hengsten streken te krijgen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:22

Ik heb ooit een jaarling gehad en die hadden we op z'n eerste jaar gecastreerd, dat was begin mei. Was prima te doen. Je kunt ze beter jong castreren, dan worden ze groter dan wanneer je ze laat castreerd. Wij hadden het toen voor de stal buiten gedaan.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:25

Ik heb mijn hengst op z'n 1,5 jaar laten castreren.
Ik denk dat je gewoon zelf moet kijken tot wanneer het goed blijft gaan.
Wij hebben hem in het najaar laten castreren, geen vliegjes, en hij kon nog gewoon op de weide, dus minder zand dan in de paddock.

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:30

ik denk ook dat je het zo vroeg mogelijk moet doen om hem groter te krijgen. en niet midden in de zomer, met kans op meer ontstekingen zou het dan of in het voorjaar doen of in het najaar! kan ie wel lekker naar buiten zonder al die vliegjes enzo

ilse_pilse83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:41

Nu hoeft hij van mij niet zo groot te worden. Heb vroeger altijd fjorden gehad. Dus ben wat `kleins` gewend. Denk dat ik hem anders in het najaar laat castreren, dan is hij 2,5. Volgend jaar voorjaar is te laat, dan is hij al 3. Ben geen hengsten gewend, maar nu is hij nog een schatje!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:47

BKR > MD

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:51

nou zo lang het nog goed gaat lekker hengst laten toch? het najaar kan ook nog zat! dus lekker genieten zou ik zeggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:44

angelady schreef:
nou zo lang het nog goed gaat lekker hengst laten toch? het najaar kan ook nog zat! dus lekker genieten zou ik zeggen :D

Als het niet meer gaat ben je al te laat dus daar heb je niets aan ;) rond 2,5 a 3 laten castreren dan ben je er optijd bij

ilse_pilse83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:21

Nou, dan wordt het het najaar. Dacht zelf dat het voorjaar beter zou zijn in verband met het gras. Om dan extra aan te sterken. Maar dat is misschien niet nodig en is hooi wel voldoende. Ga dit weekend nog een keertje bij hem kijken!

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:48

Anoniem schreef:
angelady schreef:

Als het niet meer gaat ben je al te laat dus daar heb je niets aan ;) rond 2,5 a 3 laten castreren dan ben je er optijd bij

de een krijgt eerder hengstenstreken dan de ander dus wanneer weet je of je op tijd bent? maar goed, dat ieder voor zich ;)

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:53

Die van mij had inderdaad al op 2-jarige leeftijd super hengstenstreken. Hij is er zelfs de opfok voor uitgezet, omdat ie bleef donderen met de anderen.
Heb hem toen ook gelijk laten castreren. Is ie een stuk rustiger van geworden, maar de hengstenstreken heeft ie nu 2 jaar later nog steeds wel.
Zit denk ik ook wel een stuk in zijn karakter :D

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:48

Zit denk ik ook wel een stuk in zijn karakter :D[/quote]

dat denk ik ook inderdaad! en hoe ouder ze worden als ze gecastreerd zijn worden ze vanzelf rustig, (als het dier een goed karakter heeft)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:35

waarom zou je wachten?

als je hem geen hengst wil laten kan je hem ook nu al laten castreren.
het is onzin dat een paard wel of niet groeit met of zodner ballen (is genetisch bepaald, die ballen hebben daar geen invloed op)

het ene paard is met 2 jaar al hengst en de andere pas als hij bij wijze vban 20 is...

kortom; je weet nooit wanneer ze streken krijgen.
als je het echt voor wilt zijn moet je hem snel laten castreren, dan zit je altijd goed ;)

ilse_pilse83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 13:03

Maar ik dacht dat een hengst mooier uitgroeit dan een ruin? Maar dat dan een fabeltje? Er is nog een hengstje op die stal. Misschien kunnen we ze wel tegelijk castreren.

Nog een vraagje: als hij samen met wat hengsten op de wei komt, krijgt hij dan sneller/meer hengstengedrag? Of ligt het er aan of er merries in de buurt staan?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:14

die van mij hebben we op advies van mensen later laten castreren want dan zou hij groter worden...
hij is nog steeds 1.59.

Nee hoor, de hoogte heeft te maken met de genen niet met ballen.

Als je hengst net gecastreerd is zou ik hem niet met andere hengsten op de wei zetten.. als hij dan te dominant gaat worden en de baas wordt heb je alsnog een dominant paard...

tenzij het een goedzak is en niet al te dominant, dan wordt hij onderdanig naar de andere hengsten.

hengsten onderling vertonen ook hengsten gedrag (hoeft niet persee een merrie in de buurt te zijn) zie het als haantjes gedrag.. 1 moet de baas zijn en hengsten zijn eerder geneigd om daar ECHT voor te gaan..

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:10

Die van mij heb ik laten castreren toen die 3 was. in maart werd ie 3 en juni is die gecastreerd. :) hij heeft niet echt hengstentrekjes.. alleen dat ie wat patseriger is naar andere paarden :Y) maar das ook wel mooi om te zien :)

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 02:21

Als je een fries castreerd zie je ong 6 maanden een ander paard dan je bent gewend. Na de 6 maanden hebben de hormonen een balans gevonden en heb je weer een super paard. Dit is natuurlijk geen reden om hem hengst te houden, maar is wel handig om te weten. Sommige mensen raken in de stress en lopen alle dierenartsen af als ze na 3 weken nog steeds hun paard niet terug hebben. Het heeft gewoon even tijd nodig. Sterkte met je beslising.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:30

indd het eerste half jaar na de castratie is het tijd voor heropvoeding :D

elke misstap die je paard zet moet je corrigeren.. en super consequent zijn!!

papillon1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:58

Leuk topic!
Zit zelf ook in dubio over het juiste tijdstip om mijn hengst van zijn mannelijk te ontdoen :Y) ... Hij is nu 1,5 jaar.

Hij is tot op heden nog erg lief en liep deze zomer met 6 andere hengsten zonder problemen. Sowieso heeft hij een erg lieve groep om zich heen.

In de komende zomer gaat hij weer met de groep hengsten, inmiddels uitgedunt tot 4, het natuurgebied in.
Vorig jaar had de eigenaar van de andere hengsten aangegeven dat hij de hengsten laat castreren voordat ze weer het land opgaan.
Ik wil er eigenlijk nog wel een jaartje mee wachten... Maar nu vraag ik mij af, kan mijn hengst ook gewoon in deze kudde blijven als de rest allemaal geruint is?
En weet een van jullie of er ooit onderzoek is gedaan naar het effect van vroeg of laat castreren?
Die van mij mag namelijk nog wel wat cm's groeien.. hij is nu ong. 1.51 cm en hoop op min. 1.60 uit te komen hihi

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:44

Er is wel wat onderzoek maar helaas niet eenduidig, het lijkt erop dat gemiddeld laat castreren (= na 3 jaar) wat meer blijvende hengstuitstraling geeft. De claim dat vroeg castreren meer hoogte (doorschieten) geeft is helemaal moeilijk te onderbouwen.
Voor het bereiken van maximale schofthoogte is het echter veel belangrijker dat het paard optimaal gevoerd wordt en goede verzorging krijgt (=beweging, ziektepreventie en behandeling).

Hieronder een oud antwoord over castratiemethodes:
"´Open castratie´ (= zonder dichtbinden): niet meer doen, te gevaarlijk als er buikinhoud door de open wond komt (= niet vaak voorkomende maar vaak dodelijke! complicatie)

Staande halfbedekte castratie: moeilijk onder de buik te werken, duurt hierdoor langer, daardoor hoogste infectierisico, geen narcoserisico. Soms lijken paarden het te bewust meegemaakt te hebben,........(100-240 euro)

Liggende halfbedekte castratie: snelle (10 min chirurgie) schone ingreep = laag infectierisico. Wel een zeer gering narcose en recovery risico. (130-270 euro)

Halfbedekte castratie met wondsluiting (= kliniekoperatie): zeer schoon = bijna geen infecties. Duurt langer (40 minuten) en daardoor iets meer narcose/recovery risico. (350-550 euro)

Laparoscopische castratie (= kijkoperatie, staand), tijdrovend en dure apparatuur, schoon, geen wondproblemen, soms geen goed resultaat.

Prijzen zijn inclusief alles en afhankelijk van regio, dierenartsenpraktijk en grootte van het paard. Bij lagere prijzen moet men zich altijd afvragen welke kwaliteit er geleverd wordt (= minder medicijnen, pijnstilling, etc.).
Bij ons in de kliniek mag men zelf kiezen (= natuurlijk geen open castratie en voor laparascopie moeten we doorverwijzen). Het is mijns inziens de taak van de dierenarts om goed voor te lichten, overal zijn verschillende risico´s en men moet zelf de best mogelijke keuze maken."

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:00

sluit me hier gedeeltelijk bij aan..

castratie na het 3e levensjaar geeft de ruin wel meer uitstraling.. die van mij was 3,5 en heeft nog steeds een dikke nek en brede borst (hou er wel rekening mee dat dit leuk is voor het oog, maar niet altijd even makkelijk met rijden :P)

Ik blijf erbij dat stokmaat genetisch bepaald is..
als jij 2 ponies heb (bij wijze van) moet je ook niet verwachten dat na castratie het paard opeen 1,70 wordt :P beetje overdreven maar oke..

Mijn paard zou groeien volgens DA 1.. ballen eraf en hij is nu ook maar 1.59.
Dankzij zn stoere bouw en het groots lopen toont hij onder het zadel groter..

Dierenarts B (waar ik heb gewerkt) zei dat het onzin was dat een paard de hoogte inschiet na castratie.. en die kwam met het genetische verhaal..

kippie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:07

Die van mij is geruint toen hij 3 was. Hij begon aardig wat praatjes te krijgen in het bijzijn van de veulens en jaarling. En hij begon te trappen als je zijn achterhoeven uit wilde krabben. En aangezien ik op een veulenopfok sta kon ik dat er niet bij hebben. Bij mij is het gewoon bij de wasplaats gebeurd en verder geen problemen mee gehad.

ilse_pilse83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:42

Ok, nu met nog meer antwoorden begin ik een beetje een beeld te krijgen! Bedankt hiervoor! Ik weet dus nu dat het dus niet klopt dat ruinen sneller de hoogte in gaan.

Hippiater: Nu dacht ik echt dat een staande open castratie goed was. Omdat juist het vocht er uit komt lopen. Maar deze methode is dus af te raden???

Don_Zhivago: is het pas na z´n derde jaar meer uitstraling? Niet vanaf zijn 2e?

Wist ook niet dat het veranderde gedrag wel een half jaar kon duren.

Nu even nadenken wat ik ga doen: ik kan hem deze zomer in een kudde hengsten zetten en dan in de herfst castreren, of ik moet hem van de lente castreren en dan gaat hij niet de grote hengstenwei op.... Zucht! Lastig hoor keuzes maken, kon hij maar praten, dan kon hij zeggen wat goed voor hem was! Haha!