Al 4 dagen koliek, da dagelijks erbij.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Al 4 dagen koliek, da dagelijks erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:36

Tja mijn paard heeft al 4 dagen koliek en elke dag is de da erbij.
Ze drinkt domweg niet omdat ze het water waarschijnlijk te koud vind en lauw water wil ze ook niet.
Ze heeft verstopping wat maar niet los wil komen, hoewel er gelukkig nog wel wat doorstroming is, maar minimaal.
Iedere dag krijgt ze twee spuiten, pijnstiller en darmverslapper en word er via een slang die haar neus ingaat naar de maag 15 liter water plus dagelijk paraffine in gegoten.
Nu is mij ook door de da geadviseerd lijnzaad te koken.
Nou, dat heb ik vanavond gedaan, buiten op een oud gas stel maar blijkbaar de verkeerde verhoudingen.
Ik heb een heel pak van een kilo op bijna 4 liter water een half uur laten koken, maar het slijm is nu zo dik dat ik het niet door de zeef krijg.
Kan ik nu morgen van die prut alsnog een kleine hoeveel koken met meer water of is dan de werking er vanaf?
Vandaag is de da zelfs 2 keer geweest.
Ben zelf pas geopereerd dus de laatste tijd kon ik niet vaak naar haar toe.
Ik loop nog met wonden in mijn liezen en nu dit er ook nog bij.
De verstopping zit in de dikke darm, wat volgens de da gunstiger is dan wanneer het in de dunnen darm zou zijn.
Vandaag hoorde ik het geluid van dar water in haar lijf en dat was net het geluid alsof er water door een metalen afvoerput verdwijnt.Da zei dat er dan lucht bij zat en was wel blij met die geluiden, hoewel dat haar wel weer krampem gaf en ze ging liggen.
Ook zij hij dat deze vorm van koliek wel een week aan kan duren voor het los komt.
Hij kan de verstopping rectaal voelen en is gelukkig ook nog aardig kneedbaar, dus niet keihard.
Maar mijn god, wat maak ik me een zorgen om mijn meissie zeg.
Eten wil ze niet, zelfs geen slobber waar ze normaal een moord voor doet.
Hoe ga ik dan in hemels naam dat lijnzaad slijm naar binnen krijgen?
En kan iemand mij de juiste verhoudingen geven?
Kennen jullie paarden waarbij dit ook gebeurt is dat het zoveel dagen aanhield???

Wilawander

Re: Al 4 dagen koliek, da dagelijks erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:40

Ik vindt het vreemd dat het zo lang duurt. Krijgt de merrie beweging?

Over lijnzaad kan ik je geen advies geven, water zou je met iets appelsap kunnen mengen, mischien is het dan aantrekkelijker.

Verdre heb ik goede resultaten gehad met Colosan darmolie en Nux Vomica hommacord. (homeopatisch) en kan je beide naast de medicatie van de DA geven.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:41

Je hoeft gekookt lijnzaad toch niet door een zeef te halen. Dit geef ik altijd met 'pitjes' en al.
Meestal kook ik 2 kopjes op 2 liter water. Een kopje is ongeveer 200 gram ( gok ik). Mik het gewoon in haar voerbak en ze eet het wel.
Ik kook het wel ongeveer een half uur goed door....
En sterkte met de koliek

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:41

Colosan heb ik vandaag ook gekocht en haar daar 15 ml van gegeven, ik hoop dat dat wat gaat doen, het schijnt ook de werking van de paraffine nog eens positief te stimuleren.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:42

Wendel schreef:
Je hoeft gekookt lijnzaad toch niet door een zeef te halen. Dit geef ik altijd met 'pitjes' en al.
Meestal kook ik 2 kopjes op 2 liter water. Een kopje is ongeveer 200 gram ( gok ik). Mik het gewoon in haar voerbak en ze eet het wel.
En sterkte met de koliek

Ik weet niet of die pitjes nu wel zo goed zijn voor haar omdat ze dus een verstopping heeft, normaal mag dat wel, maar nu werd me geadviseerd het te zeven en dus zonder de pitjes te geven.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:44

een half uur koken? Tien minuten is al goed hoor. Je hoeft het niet te zeven. Moet je paard niet naar de kliniek zodat ze goed in de gaten gehouden kan worden omdat het zo lang duurt?

heeft de DA je verteld dat je moest zeven?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:47

poeh diana, het gaat niet helemaal lekker zo he...
hopelijk krabbelt ze snel op, ik durf je geen advies te geven.
als ik iets voor je kan doen, om te helpen weet je mijn pb ..
verder duim ik mee dat het allemaal goed afloopt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:47

Onassa schreef:
Colosan heb ik vandaag ook gekocht en haar daar 15 ml van gegeven, ik hoop dat dat wat gaat doen, het schijnt ook de werking van de paraffine nog eens positief te stimuleren.

Moet je dan na 2 uur herhalen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:48

Onassa schreef:
Wendel schreef:
En sterkte met de koliek

Ik weet niet of die pitjes nu wel zo goed zijn voor haar omdat ze dus een verstopping heeft, normaal mag dat wel, maar nu werd me geadviseerd het te zeven en dus zonder de pitjes te geven.

Tja logisch eigenlijk. Je kan het eventueel meer gaan mengen met warm water, goed roeren en dan zeven. En ik kook he een half uur omdat ik dan zeker weet dat al het blauwzuur er uit is. Geen onnodig risico

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 23:03

Ik moest het ook echt buiten koken vanwege de blauwzuur.
Ik ga het morgen opnieuwe doen met een flinke sloot water er nog bij en dan maar hopen dat het goed gaat.

Wilawander, ik heb het niet herhaald want de had ook al een liter paraffine op, stond ook niet op de verpakking dat je het moest herhalen.Beweging krijgt ze nu niet, ze moet gewoon rustig in d'r box blijven en daarnaast is het spekglad en de da is bang omdat ze toch nu aan kracht behoorlijk heeft in gelevert dan niet al te soepel is mocht ze uitglijden, ze heeft namelijk ijzers onder.

Nameless....tja, het is hier alles bij elkaar zoals je weet nu een vreselijke tijd en dit nekt me wel effe.
Helaas kan jij ook niets doen, maar als alles weer wat rustiger is zou ik het wel gezellig vinden als je weer een keer een bakkie komt halen.

PBA,naar de kliniek hoeft ze volgens de da nu niet omdat het niet nu levensbedreigend is.
Hij weet van koudbloedpaarden die dit ook wel eens gehad hebben dat die amper de pijn laten zien en er zo door wandelen, maar Onassa is een bloedpaard en die laten zulke dingen sneller zien.
mocht er totaal geen doorstroming meer zijn en helemaal geen darm geluiden ja, dan zal ze wel moeten.
Er komt soms een klein mestballetje uit en ook de paraffine en dat betekent dat er dus nog wel wat doorstroming is.
En ja, de DA heeft dat zeven geadviseerd, de pitjes zullen waarschijnlijk te heftig zijn in haar darmen momenteel.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:28

Misschien een tip voor t lijnzaad...
Alleerst heel veel sterkte met je paard, hopelijk komt ze er weer boven op!!!

Lijnzaad moet je als t ware laten 'wekken' (kreeg ik ooit s als tip vroeger van een boertje)

Neem zeg maar een steelpannetje of eventueel een tupperwarebak in die maat (kun je makkelijker meenemen daarna)
Dit vul je met gekookt water
Daar doe je ongeveer 3 eetlepels (onafgestreken) lijnzaad bij.
Dan doe je er een (1 bladzijde)krantje op en een elastiekje omheen en laat je het 'wekken' voor een aantal uurtjes
Soms is 2 uur al voldoende
Dán krijg je die hele slijmerige massa, wat je dus ook waarschijnlijk dan kunt afgieten.

Want idd niet zomaar alles geven met zaadjes en al, dit omdat er onztettend veel eiwitten inzitten.
En dat wil je ook niet hebben natuurlk!

Succes!!!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:56

Je moet echt niet de prut van gisteravond gebruiken voor vanavond.
Zelf doe ik het altijd als volgt (voor 5 paarden): 2 plastic koffiebekertjes in een gemiddelde pan met water. Dit laat ik heel erg zachtjes koken (gewoon binnen op het gasfornuis) ca. 30 minuten. Laat het niet overkoken want het is heel erg lastig op te ruimen.
Dan zet ik de pan met snot in de gootsteen met koud water en laat het even een beetje afkoelen en als het nog lekker lauw is dan geef ik het.
Ze hebben dan alle 5 ongeveer 3 soepopscheplepels. Ik haal het dus niet door de zeef.
Het is na het koken heel erg beperkt houdbaar i.v.m. dat blauwzuur, daarom maak ik het elke vers.
Ze moeten het even leren eten, die van mij vinden het heerlijk.

Heel veel beterschap voor je paard, ik hoop dat je gauw een flinke bult mest vindt. En natuurlijk ook beterschap voor jezelf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:02

Net wat Wilawander zegt, gewoon colosan herhalen. 3x daags 15 cc.
Onze DA zei zelfs 30 cc, max 5 maal daags.
Als de wegen het toe laten, paard in de trailer zetten en over een slecht wegdek rijden.

Hier mijn ervaring met zeer heftige koliek bij onze eigen merrie.
[MD] Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:08

lijnzaad kun je ook al kant en klaar kopen bij ruitersportzaken. Wel duurder, maar ook veel makkelijker!
Sterkte met je paard!!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:39

Vanmorgen het mooiste telefoontje wat im sinds tijden heb gehad.
Wilma belde en Onni had vannacht 2 keer weer normaal gemest!!!!
Ze was ook goed aanspreekbaar, wilde weer eten en met d'r koppie naar buiten kijken.
Laten we hopen en er maar een beetje vanuit gaan dat de boel nu weer op gang komt en ze het ergste achter de rug heeft.
Nu geleiderlijk aan weer het voer rustig aan op gaan bouwen.
Allemaal bedankt voor de tips en het mee denken, ik hou jullie op de hoogte of deze lijn doorzet.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:40

Fijn!!!!!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:53

Wat een super-update! Hopelijk zet het herstel door en heb je straks weer een gezond en blij paard :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:57

Geweldig om te horen!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:02

|( Te vroeg gejuicht weer, het mag allemaal blijkbaar niet zo zijn maar eind van de middag ging het weer mis en kon de dierenarts weer komen om te spoelen op te voelen en te spuiten.
Ik was zooooo verrekte blij vanmorgen,dacht echt dat ze er doorheen was maar de verstopping is nog steeds niet weg.
Ik word er zo verdrietig en moedeloos van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:06

Wat vervelend zeg! En sorry dat ik het zeg maar wat een rare DA heb je als je paard nog steeds niet naar de kliniek hoeft. Hij heeft nu al 5 dagen koliek toch? Dat is echt niet normaal voor koliek.

Verder heb ik geen tips voor je behalve de standaard dingen wandelen en dergelijke.

Heel veel sterkte en kijk of je een second opinion kan krijgen ergens anders.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:37

Ik weet dat ik een hele goede DA heb daar ligt het absoluut niet aan.
In een kliniek zullen ze niet meer doen momenteel.
Hooguit dat ze dan niet via een sonde het water krijgt maar met een infuus, maar dat komt op hetzelfde neer.
Ook daar zal de dagelijks met paraffine behandelt worden en darm verslappers.
Enkel zullen de kosten voor mij extreem veel hoger worden.
Zodra er helemaal geen doorgang meer is en de verstopping hard gaat worden, dan word het richting kliniek.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:43

Gos meid wat een lijdensweg, voor jullie allebei.
Ik wil niet betweterig overkomen maar echt is het niet beter als je de kliniek opzoekt en toch eens over een operatie nadenkt.
Het klinkt echt als een hardnekkige verstopping en zou ook best zandkoliek kunnen zijn. (jij kunt het beter beoordelen als ik)
Ik wens je echt hel erg veel sterkte, ik hoop dat ze snel weer opknapt.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:49

Jemig veel sterkte :(:)

Wij hebben hier ook altijd lijnzaad voor de paarden , wij doen ong. 3 koppen lijnzaad in een pan, en die helemalal vol doen met water en het dan laten koken. Het is wel wat te dik denk ik om door een zeef te doen dus misschien kan jij wat minder lijnzaad doen.

Verder zou ik niet kunnen helpen en hoop maar dat ze niet naar de kliniek hoeft.
Als ze maar snel beter word!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:53

Kan de kliniek geen zoutoplossing geven? (incl infuus, zodat er een fikse diaree ontstaat zonder uitdroging).
Ik weet dat ze dat alleen op de kliniek doen, en een paard er erg baat van kan hebben als de paraffine niet werkt.
Zie bijv:
http://www.dapdz.nl/paarden/artikelen-p ... eling.html
Als de verstopping niet los komt, kan de dierenarts ter ondersteuning een infuus geven. Dit stimuleert de beweging van de darmen. Een meer ingrijpende methode om te laxeren is gebruik te maken van een zoutoplossing. Het paard moet daarbij een grote hoeveelheid vocht toegediend krijgen door een infuus om niet uit te drogen. De zoutoplossing zorgt er namelijk voor dat vocht uit het lichaam de darm ingezogen wordt met de bedoeling dat alles er als diarree uitspuit. Mocht het echt niet lukken de verstopping weg te werken, dan kan een operatie noodzakelijk zijn.

Het klinkt mij in de oren dat er echt wat moet gebeuren, de paraffine is blijkbaar niet genoeg.
Mijn bijrijdpaard heeft een paar maanden geleden ook 4 dagen met koliek gestaan. Ook steeds spuiten en paraffine, we probeerden het op stal ipv naar de kliniek. Bleef min of meer stabiel en had een klein hoopje gemest. (ook scheten en wat darmgeluiden) Hielp niet. Uiteindelijk liep het uit de hand en moest ze echt met spoed naar de kliniek (paar dagen gebleven). Daar was het de keuze tussen zoutoplossing en opereren. De zoutoplossing was de keuze en gelukkig heeft dat geholpen! (kantje boord)

Buiten dat zou ik wel echt blijven bewegen met je paard.
Heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 16-02-10 21:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:55

Ze wil niet drinken?? Geef haar eens wat appelsap, of gemengd met water :)

Ook voor het eten om het op gang te krijgen kun je er wat appelmoes doorheen doen.

lekker veel er doorheen doen.

Heel veel succes!

En beterschap voor jullie beide, doe rustig aan met je wonden!!
Laatst bijgewerkt door Casca op 16-02-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt