Kuil Of Hooi ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swe3tnesS1

Kuil Of Hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:04

wat voeren jullie liever?

Kuil Of Hooi?

tamary

Re: Kuil Of Hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:15

Hooi, kuil is voor koeien.
Kuil = stijve spieren, raar stuiteren/schrikken en niet kunnen ontspannen.
Hooi = soepel, bomproof en ontspannen in het koppie.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:15

Graskuil/koeienkuil zou ik nooit geven, hooikuil/voordroog kun je heel goed geven.

Wij voeren dus kuil. In ons geval is droog, mocht zelfs wat vochtiger, en heel grof, groffer dan het meeste hooi dat je vind. Mijn paarden eten het supergraag (veel liever dan hooi), doen het er super op. Er is geen verschil met als ik hooi voer.

Maar ik ben dan ook best wel kieskeurig als het om kuil gaat, het moet grof zijn en niet te nat.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:34

Wij voeren hier ook kuil! ze vinden het heerlijk!
Mijn paard moet zijn hooi nat hebben, ivm slecht functionerende slokdarm. Zolang het vriest kan ik geen hooi nat maken!

Maar er zit verschil in! dus uitkijken wat je koopt!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:41

Hooi.
De kwaliteit vind ik contstanter plus dat je de balen langer goed kunt houden bij 1 paard. Een grote baal kuil moet toch binnen zoveel dagen na uit het plastic halen op gevoerd zijn anders gaan ze schimmelen.
Merk wel dat de meeste paarden kuil veel lekkerder vinden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:43

wij hebben hooikuil.....goed droog en enigzins zoetig...
we hebben de ronde balen, en er gaat een baal per dag hier doorheen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:49

Normaal beide.
Ze krijgen bij mijn opa een flinke berg voordroog (is heel stengelig en mooi drroog) met een plak hooi erbij.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:49

Wij hebben hooikuil en hooikuil iets meer naar het kuil. Beide bevalt goed en het belangrijkste de paarden vinden het lekkerder dan gewoon hooi.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:51

wij hebben kuil ... vind het prima voeren .. en net het beetje extra !

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:52

ik voer graskuil omdat hooi te stoffig en te droog is. mijn paard heeft een luchtwegoperatie gehad en kan dus niet goed tegen hooi.
Als je een 'normaal' paard hebt, is hooi het best om te voeren. Zitten minder eiwitten in. Worden ze dus ook minder dik van.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:07

voordroog ivm luchtwegproblemen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:20

Hooi, mijn pony's zijn pony's die sober gehouden moeten worden. Dus met kuil zijn ze zo alledrie hoefbevangen. En hooi kan ik meer voeren.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:25

in de winter kuil voordroog en in de zomer helaas hooi als extra ruwvoer
Moet mijn hooi ook nat maken voor een van mijn paarden bij kuil dus niet

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:26

zelf heb ik eigenlijk liever hooi ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:30

Er zit idd groot verschil in kuil voor koeien en voor paarden.
Koeienkuil is eerder gemaaid dus minder stengelig en natter verpakt dus meer gefermenteerd. ruikt een beetje zurig. Dat is niet geschikt voor paarden.

Paardenkuil, ook wel voordroog genoemd, lijkt wel op hooi en het ruikt ook wat zoetiger. Da's prima spul, maar kan wat te rijk zijn.

Hooi is wat armer, dus beter voor de sobere rassen zoals tinkers, maar omdat het altijd wel wat stof bevat, is het niet goed voor paarden met COPD.

Het hangt dus van je paard af.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:32

Mijn paard krijgt hooi en (koeien)kuil.. Ze kreeg eerst alleen kuil, maar omdat ze daar nogal dikke benen van kreeg, kreeg ik de tip om hooi bij te voeren. :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:34

Bij ons staan twee paarden naast elkaar. De ene heeft dus die luchtwegoperatie gehad. De ander kweekt al vrij snel een gezellig buikje. Ze moeten wel uit één bak eten door gebrek aan ruimte. Als je t in de stal mikt, lopen ze alle hooi/kuil door de stal.
Toch voeren we kuilgras (voorgedroogd idd en van eigen land ;)) Heb liever een iets dikker paard samen met een paard dat prima functioneert en weinig last van de luchtpijp/longen heeft, dan een paard dat gestroomlijnd is samen met een paard die z'n longen eruit hoest.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:39

ilse86 schreef:
Bij ons staan twee paarden naast elkaar. De ene heeft dus die luchtwegoperatie gehad. De ander kweekt al vrij snel een gezellig buikje. Ze moeten wel uit één bak eten door gebrek aan ruimte. Als je t in de stal mikt, lopen ze alle hooi/kuil door de stal.
Toch voeren we kuilgras (voorgedroogd idd en van eigen land ;)) Heb liever een iets dikker paard samen met een paard dat prima functioneert en weinig last van de luchtpijp/longen heeft, dan een paard dat gestroomlijnd is samen met een paard die z'n longen eruit hoest.

Ja dat vind ik ook maar hoe doe je dat dan in de zomer ik maak mijn hooi dan nat maar ze staat dan echt met lange tanden alles te eten

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:42

In de winter voeren we voordroog (grote ronde balen), ze vinden het lekker en ik kan het beter opslaan, doordat er plastic om zit kan ik ze gewoon buiten laten met een zeiltje erover.
Ik voer er ongeveer 2 weken van met 5 paarden.

`s zomers krijgen ze hooi, dan krijg ik de voordroog niet snel genoeg opgevoerd omdat ze dan al vanaf 5 uur `s morgens op de wei staan en alleen `s avonds hooi krijgen.

Mijn merrie wordt van de voordroog idd ook wat buikig.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:46

[VSW] > [VS]

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:06

Echt alleen maar gewone ouderwets hooi dus niet het ingepakte hooi. En nog het liefst 2e snee. Connor wordt ziek van ingepakt hooi en ik ken nog meer paarden die met ingepakt spul op termijn toch niet lekker in hun vel zitten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:08

karuna schreef:
Echt alleen maar gewone ouderwets hooi dus niet het ingepakte hooi. En nog het liefst 2e snee. Connor wordt ziek van ingepakt hooi en ik ken nog meer paarden die met ingepakt spul op termijn toch niet lekker in hun vel zitten.

Dat herken ik wel hoor, mijn tinker moet, als ze voordroog krijgt, echt stro knabbelen om haar mest goed te houden. Maar in die combi gaat het prima.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:18

Geen idee waar het aan ligt maar naast diarree wordt hij er in 2 dagen flink bevangen van. Zelfs als het van hetzelfde land komt op dezelfde tijd. En hij vindt het zo lekker want tot 5 jaar geleden kon hij het onbeperkt eten.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:24

Hooi, heb wel eens overwogen om kuil te gaan voeren maar op advies van de da toch maa hooi blijven voeren.
een van de 2 paarden is vrij gevoelig voor koliek

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:52

Voordroogkuil, maar ivm (eiwit??)bultjes even op hooi gegaan. Hielp echter niks, en ze vond het hooi niet zo lekker. Als ze kuil gewend zijn heb je dat vaker, er zit meer suiker etc. in geloof ik.
Voordroogkuil is goed te doen, puur kuilgras zitten veel te veel eiwitten in, is bedoeld voor koeien.